I proposisjonen vises det til at variasjoner
i kommunenes utgiftsbehov knyttet til rus og psykiatri ikke er godt
nok fanget opp gjennom kriteriene i dagens inntektssystem.
Spørsmål om oppfølging
på området har vært reist flere ganger
i Stortinget. Ved behandlingen av kommuneproposisjonen for 2002
ba et flertall i kommunalkomiteen om at regjeringen vurderte behandlingen av
kommunenes rus- og psykiatrikostnader i inntektssystemet. Ved stortingsbehandlingen
av kommuneproposisjonen for 2003 ble spørsmålet
igjen tatt opp av kommunalkomiteen:
"Komiteen mener det er ønskelig at disse
utgiftsvariasjonene kommunene i mellom fanges opp i inntektssystemet.
Kommunal- og regionaldepartementet har satt i gang et forskningsprosjekt
som skal utarbeide kriterier for å fange opp nevnte utgiftsforskjeller i
inntektssystemet og komiteen har merket seg dette. Komiteen har
forståelse for at slike utgiftsutjevnende kriterier ikke
har vært mulig å utarbeide for inntektsåret
2003, men forventer at regjeringen finner en permanent løsning
på utfordringen fra inntektsåret 2004."
I Innst. S. nr. 259 (2002-2003) Innstilling
fra kommunalkomiteen om lokaldemokrati, velferd og økonomi
i kommunesektoren 2004 ble forslaget til ny kostnadsnøkkel
for sosiale tjenester som ble lagt fram i kommuneproposisjonen,
behandlet. På grunnlag av forslag fra Fremskrittspartiet
fattet Stortinget følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen høsten
2003 fremme en egen sak for Stortinget vedrørende endringer
i kostnadsnøkkelen for kommunesektoren. Saken fremmes parallelt
med framleggelsen av statsbudsjettet 2004."
I meldingen gjennomgås departementets
arbeid med kommunenes utgiftsbehov knyttet til rus- og psykiatriproblemer.
Regjeringen tilrår at delkostnadsnøkkelen for
sosiale tjenester som ble foreslått i kommuneproposisjonen
for 2004 inngår i kommunenes inntektssystem fra og med
budsjettåret 2004. Den eksisterende og den foreslåtte
delkostnadsnøkkelen vises i tabell 1.
Tabell 1 Delkostnadsnøkkelen
for sosiale tjenester i inntektssystemet for kommunene
Kriteriene | Dagens sosialhjelpsnøkkel Vekt | Ny sosial- hjelpsnøkkel Vekt |
Innbyggere 16-66 år | 0,033 | 0,000 |
Skilte og
separerte 16-59 år | 0,626 | 0,286 |
Arbeidsledige 16-59 år | 0,282 | 0,128 |
Innvandrere
fra ikke-vestlige land | 0,059 | 0,065 |
Urbanitetskriterium
(folketall opphøyd i 1,2) | 0,000 | 0,521 |
Sum | 1,000 | 1,000 |
Kommunal- og regionaldepartementet har foretatt
et omfattende arbeid for å utarbeide kriterier i inntektssystemet
som fanger opp utgiftsvariasjonene knyttet til rus- og psykiatriproblemer.
Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) fikk i oppdrag å bistå departementet
i dette arbeidet. Forskergruppens arbeid har vært fulgt
av en referansegruppe med deltagere fra Sosialdepartementet, Helsedepartementet
og Statistisk sentralbyrå. Kommunenes Sentralforbund har
deltatt på ett av møtene i referansegruppen.
En høy andel mennesker med rusproblemer
og/eller psykiatriske problemer virker først og
fremst utgiftsgenererende på kommunenes sosialhjelpsutgifter.
Dagens delkostnadsnøkkel for sosiale tjenester bygger på analyser
av data fra 1993. Alle relevante utgifter knyttet til rusmisbruk
ble ikke inkludert ved beregning av delkostnadsnøkkelen.
Kriteriene i nøkkelen fanger fortsatt i stor grad opp variasjoner
i kommunenes sosialhjelpsutgifter, men forklarer i sum mindre av
kommunenes utgiftsbehov enn før.
Forslaget til ny kostnadsnøkkel innebærer
at kriterier og vekter i delkostnadsnøkkelen for sosiale
tjenester oppdateres på grunnlag av tall fra 2001. For
bedre å fange opp kostnadsvariasjonene knyttet til rus
og psykiatri tilrår departementet at det innføres
et urbanitetskriterium (basert på folketall). Et urbanitetskriterium må sees
som en indikator som fanger opp en rekke sosioøkonomiske
forhold som påvirker kommunenes rus- og psykiatriutgifter,
og som ikke blir fanget opp gjennom de øvrige kriteriene.
I tillegg til at kriteriet forklarer deler av variasjonen i sosialhjelpsutgiftene kommunene
i mellom, er det også objektivt i den forstand at det ikke
er påvirkbart av kommunenes egne disposisjoner.
Som det framgår av arbeidet til SIRUS
er det vanskelig å finne alternative mål til dagens
kriterier i kostnadsnøkkelen for sosiale tjenester som
i større grad fanger opp utgiftsvariasjonen kommunene i
mellom. Når det gjelder personer med rus- og psykiatriske
problemer, er det ifølge SIRUS ikke mulig gjennom tilgjengelig
statistikk å anslå størrelse på brukergruppene
på kommunenivå. Det vil også være
vanskelig å utarbeide slik statistikk av hensyn til personvernet,
og en må påregne mørketall ved større
kartlegginger. Som det er drøftet i meldingen, er det også vanskelig å finne eksakte
mål på kostnadene knyttet til rus- og psykiatriproblemer
i kommunene. De to alternative målene til urbanitetskriteriet
som ble foreslått av SIRUS, antall rusrelaterte diagnoser
og antall innleggelser og konsultasjoner, er begge beheftet med
problemer når det gjelder objektivitet og statistisk pålitelighet.
På bakgrunn av dette mener departementet at det foreslåtte urbanitetskriteriet
er et godt kriterium for å fange opp variasjoner i kostnadene
ved sosiale tjenester, inklusive de indirekte og direkte kostnadene
ved rus- og psykiatriproblemer.
I samsvar med kommunenes direkte utgifter til
tiltak for rusmiddelmisbrukere, tilrår departementet at
delkostnadsnøkkelen for sosiale tjenester gis høyere
vekt og får dermed større gjennomslag i kommunenes
samlede kostnadsnøkkel.
Hovedstadstilskuddet til Oslo kommune er blant annet
begrunnet med at Oslo har et høyt utgiftsnivå knyttet
til rus og psykiatri. Når det nå innføres
et kriterium som fanger opp variasjoner i kommunenes utgiftsbehov
knyttet til rus og psykiatri, vil departementet tilrå at
hovedstadstilskuddet til Oslo kommune gradvis avvikles. Departementet
vil videre tilrå at det midlertidige storbytilskuddet som
ble innført i 2003, gradvis avvikles.
Endringer i tilskudd grunnet ny kostnadsnøkkel
for sosiale tjenester, og avviklingen av hovedstadstilskuddet og
storbytilskuddet vil omfattes av overgangsordningen i inntektssystemet.
Dette medfører at endringene kun får 20 pst. gjennomslag
i 2004.
For kommuner hvor endringen medfører
betydelig nedgang i inntekt, vil det bli gitt kompensasjon gjennom
skjønnstilskuddet. Kompensasjonen vil bli sett i forhold
til andre endringer i inntektssystemet, jf. nærmere omtale
under programkategori 13.70 i Kommunal- og regionaldepartementets
budsjettproposisjon for 2004. Noen kommuner kan i kortere eller
lengre tid ha betydelige utgifter på grunn av rus- og psykiatriproblemer
som ikke fanges opp av den foreslåtte kostnadsnøkkelen.
Gjennom retningslinjene for tildeling av ordinært skjønn
skal dette fanges opp på linje med øvrige ekstraordinære
utgifter.
Samtidig med at meldingen legges fram, nedsetter Regjeringen
et nytt inntektssystemutvalg. I mandatet bes utvalget om å foreta
en faglig gjennomgang av fordelingsmekanismene i inntektssystemet,
både inntekts- og utgiftsutjevningen. Utvalget er bedt
om å levere sin innstilling innen 1. juli 2005. Eventuelle endringer
som følge av utvalgets arbeid kan derfor tre i kraft 1.
januar 2007.