Regjeringen legger med denne proposisjonen frem forslag
til tilpasninger i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) som oppfølging
av Innst. S. nr. 25 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000)
og Innst. S. nr. 232 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 53 (2002-2003).
Proposisjonen skal sikre fremdriften i omstillingen i forhold til tidligere
vedtak i Stortinget. Forslagene og de tallfestede innsparingsmålene
i denne proposisjonen må derfor sees i sammenheng med Forsvarets
totale omstilling innenfor gjeldende langtidsperiode 2002-2005,
jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001) til St.prp. nr. 45 (2000-2001).
For neste planperiode vil det fremmes ytterligere
forslag som innebærer en mer dyptgripende omforming av
FLO. Forslag om dette vil bli lagt frem for Stortinget i Forsvarsdepartementets
langtidsproposisjon for perioden 2005-2008 som legges frem i vårsesjonen
2004.
Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) ble besluttet opprettet
høsten 2000 som en del av Forsvarets militære
organisasjon (FMO). Hærens forsyningskommando, Sjøforsvarets
forsyningskommando og Luftforsvarets forsyningskommando, Forsvarets
tele- og datatjeneste, materielldelen av Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben,
deler av de regionale forsyningskommandoene og Forsvarets øvrige
verksteder og lagre ble med dette lagt inn under én felles
ledelse. Dette, som betegnes som FLO fase 1, innebar etablering
av én felles ledelse for Forsvarets logistikk. Sjef FLO
ble formelt tilsatt 1.oktober 2001, og en konsernstab ble opprettet
høsten 2002. Fase 1 ble avsluttet som planlagt.
Stortinget sluttet seg videre til gjennomføringen
av ytterligere to faser for den videre utvikling av FLO. Fase 2
omfattet etableringen av en felles investerings- og utviklingsorganisasjon
(IUO), og fase 3 som omfatter den videre organisasjonsutvikling
med sikte på å etablere en prosessbasert internstruktur
for FLO. Fase 2, etablering av IUO, ble fremskyndet med ett år
og en IUO ble opprettet 1.januar 2003 og den utvikles videre i løpet
av inneværende år. I St.prp. nr. 53 (2002-2003)
informerte Regjeringen om forberedelse av en rekke tiltak i fase
3, inklusive overgang til en divisjonsstruktur med virkning fra
1.januar 2004. Forsvarskomiteen merket seg Regjeringens forslag
og uttrykte bl.a. tilfredshet med at omstillingen i FLO lå foran tidligere
presentert tidsskjema, jf. Innst. S. nr. 232 (2002-2003).
Gjennom omstillingen frem til nå har
FLO tatt ut en netto reduksjon på 1200 årsverk,
redusert eiendommer, bygg og anlegg med 430000 m2 og
redusert de årlige driftsutgifter med 700 mill. kroner.
I tillegg til de tiltak som beskrives i denne proposisjonen, forventes
det at innføringen av et Felles Integrert Forvaltningssystem (FIF)
i FMO også vil gi effekt i form av ytterligere årsverksinnsparinger
i FLO. Uttak av effekten fra innføringen av FIF i FLOs
organisasjon vil imidlertid i hovedsak komme til uttrykk etter inneværende
langtidsperiode.
Forsvarets logistikkorganisasjon skal i fremtiden
i hovedsak være kundefinansiert med den øvrige
del av Forsvarets militære organisasjon (FMO) som viktigste kunde.
Det er kundens virksomhetsområder, lokalisering, behov
og krav som skal være styrende for hvilke oppgaver FLO
skal utføre, hvilket omfang logistikkvirksomheten skal
ha, hvor denne skal drives og med hvilken kvalitet. Aktiviteter
som kunden ikke benytter seg av, vil bli nedlagt. FLO må derfor
gjennomgående endres til en organisasjon som til enhver
tid skal ha muligheten til å tilpasse seg kundens behov
og lokalisering i tråd med endringer hos kunden, eller
ved endrede rammevilkår fra andre aktører i FLO
sine omgivelser. Dette er en suksessfaktor i forhold til målet om å være
en troverdig, foretrukket og konkurransedyktig logistikkorganisasjon.
Hovedgrepet i den pågående
prosessen er en utvikling der FLO skal gå fra å være
en forsvarsgrenorientert organisasjon med til dels midlertidig integrerte funksjoner,
til en divisjonalisert og prosessbasert organisasjon med et helhetlig
perspektiv (fase 3). Følgende hovedprosesser er lagt til
grunn og beskrevet innenfor logistikk:
– Forsyning
– Vedlikehold
– Anskaffelser
– Teknisk forvaltning
– Utrangering/avhending
– IKT-forvaltning, - tjenester,
-drift
– Produksjon, reparasjon og oppgradering.
Ut fra disse prosessene skal FLO etablere en
organisasjonsstruktur som ivaretar overføringen av produksjons-
og tjenesteoppgavene fra de gamle forsvarsgrensvise forvaltningene,
til en divisjonalisert og prosessbasert organisasjon med fire divisjoner
(fase 3):
– Driftsdivisjonen
(FLO/D)
– Materielldivisjonen (FLO/M)
– Tungt vedlikeholdsdivisjonen
(FLO/TV)
– Informasjons- og kommunikasjonsteknologidivisjonen
(FLO/IKT).
Utviklingen av divisjonene vil bl.a. være
preget av at spesifikke avdelinger legges ned, mens funksjonene
vil videreføres i de enkelte divisjonene. For driftsdivisjonens
vedkommende skal virksomheten ved disse enhetene videreutvikles
innenfor lokale produksjons- og resultatenheter (PRE) direkte under
divisjonsledelsen. En slik organisering vil bidra til at det er FMOs
virksomhet, behov og krav som vil være styrende for FLOs
kontinuerlige utvikling og tilpasning både organisatorisk
og virksomhetsmessig.
FLO fase 3, slik den er beskrevet i St.prp.
nr. 53 (2002-2003), kjennetegnes ved at man under en konsernledelse
grupperer virksomheten i fire selvstendige divisjoner fra 1.januar
2004. Hver divisjon skal fungere som en komplett enhet i virksomheten
med sitt eget produksjonsområde, marked og forretningsidé. Som
følge av dette gis divisjonene eget forretnings- og resultatansvar.
Styringen av divisjonene utøves av
konsernstaben gjennom rammer, mål og resultatkrav. Divisjonsledelsene
skal drive sine enheter med best mulig resultat innenfor gitte rammer.
Resultatansvaret innebærer også ansvar for utvikling
og fornyelse av divisjonens virksomhet.
Divisjonsledelsene skal organiseres til å være
en kundefokusert og kundefinansiert organisasjon med en sentralt
koordinerende kundeportal. Divisjonsledelsene skal være
prosessorganisert. Omorganiseringen skal bidra til å oppnå gevinstuttak
i tråd med overordnet måltall for FLO, ved redusert
personell- og arealbehov samt reduserte driftsutgifter ved felles
styrings- og forvaltningssystemer.
Etableringen innebærer at nåværende
ledelsesorganisasjon legges ned og opprettes som fire divisjonsledelser.
Videre nedlegges et antall produksjonsorganisasjoner. Virksomheten
i disse videreføres som en del av større produksjons-
og resultatenheter under felles ledelse innenfor divisjonsstrukturen.
Forvaltningene, FLO/LAND, FLO/SJØ og
FLO/LUFT legges med dette ned 31.desember 2003.
Driftsfunksjonene i dagens FLO/LAND,
FLO/SJØ, FLO/LUFT, FLO/TRANS
og deler av FLO/AMM er grunnlaget for omorganiseringen
til en enhetlig driftsdivisjon (FLO/D) hvor FLO gjennom
en prosessorientert og helhetlig tilnærming, integrerer
vedlikehold og forsyningstjeneste. Divisjonen overtar ved opprettelsen
også organisasjonen drifts- og tjenesteleveranser fra FLO/IKT.
Den anbefalte organisasjonsformen baserer seg på en to-nivå løsning
med ett styringsnivå og ett produksjons- og resultatnivå.
Produksjons- og resultatenhetene (PRE) underlagt FLO/D
skal ha et selvstendig resultatansvar, herunder arbeidsgiveransvar.
Kunden skal i driftsmessig sammenheng møte
ett FLO. Sentralt ved at det etableres et operasjonssenter for logistikk
(LOGOPS) organisert under sjef driftsdivisjonen fra 1.januar 2004,
lokalt ved etablerte PREer. Som kundeportal for FLO vil LOGOPS rute
alle henvendelser til riktig adressat.
LOGOPS skal også ivareta overordnet
helhetlig leveranseplanlegging og ha en koordinerende rolle for FLO.
LOGOPS skal inngå avtaler med FLOs kunder, koordinert med
FLOs divisjoner. På grunnlag av leveranseavtalene og andre
relevante faktorer er det lagt til rette for at LOGOPS skal utarbeide
og koordinere et felles styringsdokument for FLOs virksomhet. LOGOPS
skal ivareta styring og ledelse av samhandelen med FLO sine kunder
i fred, krise og krig og ved innsats i internasjonale operasjoner.
LOGOPS etableres sentralt sammen med divisjonsledelsen på Kjeller,
men vil ved behov også kunne ha et element ved enkelte
av produksjons- og resultatenhetene.
Det etableres fem produksjons- og resultatenheter (PRE)
for å ivareta FLOs utførende forsynings- og vedlikeholdstjenester.
Fire av disse enhetene vil inneholde funksjonene forsyning, vedlikehold
og ved behov et LOGOPS-element.
Den femte enheten står for den landsdekkende produksjonen
innen forsyning, sentral IKT-drift- og tjenesteproduksjon, samt
andre oppgaver med et nasjonalt ansvar. Denne enheten vil innenfor
forsyning bl.a. bli tillagt ansvaret for sentrale innkjøp,
rammeavtaler og styring av de totale nasjonale beholdningene.
PREene er driftsdivisjonens utførende
ledd og står i direkte kontakt med kundens utførende
virksomhet. De overtar kommandoen over FLO-enheter innenfor sitt område
snarest etter 1.januar 2004 og senest innen 1.august 2004.
Divisjonsledelsen i FLO/D samlokaliseres
med ledelsen i FLO/TV på Kjeller, jf. punkt 1.7.
Divisjonen etableres med felles ledelse direkte underlagt Sjef FLO den
1.januar 2004. Divisjonen oppretter LOGOPS fra samme dato. Divisjonen
opprettes innenfor en personellramme på 3910 stillinger
som inkluderer de overførte årsverk fra driftsdelen
i dagens IKT-virksomhet. Årsverksrammen for FLO/D
skal pr. 31.desember 2005 være 2750, hvorav stab, produksjonsstøtte
og LOGOPS til sammen utgjør 150 årsverk.
For å unngå etablering av
funksjoner eller stillinger som det i dag er usikkert om skal videreføres,
opprettes en midlertidig utredningsstab i divisjonsledelsen. Stabens
primæroppgave er videreføring av OU-prosessen og
strukturendringene slik at potensielle gevinstområder kan
identifiseres, konkretiseres og realiseres. Utredningsstaben legges
ned senest 1.august 2005, og stabens oppgaver utføres deretter
i divisjonens øvrige organisasjonsstruktur.
FLOs utførende vedlikeholds- og forsyningsorganisasjon
deles inn i fire områder i forhold til geografi og kundegrunnlag.
Virksomheten innenfor hvert geografiske område organiseres
under en felles ledelse. Disse organisasjonene benevnes som produksjons-
og resultatenheter (PRE) og skal være selvstendige styrings-
og resultatenheter på lokalt nivå under driftsdivisjonen.
Sjef PRE skal utøve kommando over underlagt organisasjon
og ivareta det lokale arbeidsgiveransvaret for personellet. Produksjons-
og resultatenhetene blir kommandomessig underlagt Sjef Driftsdivisjonen.
– Produksjonsenhet
Nord-Norge (PRE N) lokaliseres med ledelsen til Indre Troms. Enheten opprettes
formelt 1.januar 2004 med 870 stillinger som innen utgangen av 2005
reduseres til tilsvarende 682 årsverk.
– Produksjonsenhet Midt-Norge
(PRE M) lokaliseres med ledelsen til Bodø. Enheten opprettes formelt
1.januar 2004 med 945 stillinger som innen utgangen av 2005 reduseres
til tilsvarende 741 årsverk.
– Produksjonsenhet Vest-Norge
(PRE V) lokaliseres med ledelsen til Haakonsvern. Enheten opprettes formelt
1.januar 2004 med 310 stillinger som innen utgangen av 2005 reduseres
til tilsvarende 243 årsverk.
– Produksjonsenhet Øst-Norge
(PRE Ø) lokaliseres med ledelsen til Romerike. Enheten
opprettes formelt 1.januar 2004 med 860 stillinger som innen utgangen
av 2005 reduseres til tilsvarende 674 årsverk.
– Produksjonsenhet Landsdekkende
(PRE L) lokaliseres med ledelsen til Romerike. Enheten opprettes
formelt 1.januar 2004 med 653 stillinger som innen utgangen av 2005
reduseres til tilsvarende 260 årsverk.
– I tillegg kommer 150 årsverk
knyttet til sentral ledelse, inkl. LOGOPS.
Ved opprettelsen overtar driftsdivisjonen FLO/IKT sin
driftstjenesteavdeling i sin helhet med 850 årsverk, og
overtar rollen som Forsvarets tjenesteleverandør innenfor
IKT. IKT-understøttelse av operativ og administrativ virksomhet
skal skje i regi av driftsdivisjonen. Det samme gjelder IKT-operativ
planlegging og deltakelse i forbindelse med nasjonale og internasjonale
operasjoner. I tillegg skal deler av kunderelasjonsavdelingen overføres
og plasseres i driftsdivisjonens LOGOPS.
Driftsdivisjonens styringsnivå vil
utvides med kompetanse på de delene av IKT drifts- og tjenesteproduksjon
som ikke er dekket av funksjonene vedlikehold, forsyning og LOGOPS.
Disse funksjonene må tilpasses for å dekke IKT.
Den regionale driftstjenesteproduksjonen i dagens FLO/IKT
vil organisatorisk legges under sjefene for driftsdivisjonens produksjons-
og resultatenheter. Styringen av IKT-tjenesteproduksjon i driftsdivisjonen
vil utvikles i samarbeid med FLO/IKT.
Etter overtakelsen av driftstjenesteavdelingen
vil driftsdivisjonen forholde seg til FLO/IKT på tilsvarende
måte som til FLO/M. FLO/IKT vil ha rollene
som fagmyndighet og forvaltningsmyndighet for IKT-materiell og IKT-tjenester.
I tillegg vil FLO/IKT være leverandør
av tekniske ingeniørtjenester til driftsdivisjonens produksjon.
Driftsdivisjonen arver et nedtrekksmål
på 300 årsverk av de 850 årsverk som
overføres fra FLO/IKT og skal identifisere, konkretisere
og realisere disse innen utgangen av 2005.
Følgende enheter i FLO/LAND
legges ned og funksjonene videreføres som enheter i driftsdivisjonen
og videreutvikles med kommando og arbeidsgiveransvar tillagt sjef/PRE
N:
– Porsanger
tekniske verksted, med filial Sør-Varanger tekniske verksted
– Bardufoss fellesverksted
– Setermoen tekniske verksted
– Skjold tekniske verksted
Følgende enheter i FLO/LAND
legges ned, funksjonene videreføres i driftsdivisjonen
og videreutvikles med kommando og arbeidsgiveransvar tillagt sjef/PRE Ø:
Følgende enheter i FLO/LAND
legges ned, funksjonene videreføres i driftsdivisjonen
og videreutvikles med kommando og arbeidsgiveransvar tillagt sjef/PRE L:
En rekke FLO-elementer, lokalisert til forskjellige enheter
og organisert under dagens FLO/LAND, FLO/SJØ og
FLO/LUFT samt under FLO/IKTs virksomhetsområde
vil bli lagt inn under driftsdivisjonen.
De tekniske forvaltningsfunksjonene i dagens
FLO/LAND, FLO/SJØ, FLO/LUFT,
FLO AMM, FLO/INT, FLO/SAN samt funksjonene i FLO/I
er grunnlaget for å etablere og organisere materielldivisjonen
(FLO/M).
Materielldivisjonen skal inneha, koordinere
og utøve forvaltningsmyndighet og fagmyndighet og forvalte eierskapet
for Forsvarets materiell med unntak av tilsvarende ansvar som er
tillagt FLO/IKT. Divisjonen har videre ansvaret for utvikling
og anskaffelse av alt øvrig materiell til Forsvaret.
Materielldivisjonen skal utarbeide og vedlikeholde det
overordnede regelverk for forvaltning og bruk av materiell i Forsvaret,
basert på sivile nasjonale og internasjonale lover og direktiver.
Divisjonen gjennomfører alle større materiellanskaffelser,
oppgraderinger og modifikasjoner i et tett samarbeid med kunder
og overordnet myndighet. Materielldivisjonen skal, med basis i dagens
FLO/Is ansvar, utvikle og vedlikeholde et apparat som er
i stand til å ivareta alle planleggende og utøvende
funksjoner knyttet til effektiv gjennomføring og styring
av materiellprosjekter. Et sentralt mål er å tilfredsstille
overordnede krav til kortere gjennomføringstid og reduserte
levetidskostnader. Offentlig Privat Samarbeid (OPS) vil herunder
bli vurdert.
Materielldivisjonen utøver fagmyndighetsansvar
for alt materiell i materiellets levetid, dvs. fra idé og utvikling
til og med avhending. Fagmyndigheten er knyttet til de ulike materiellkategorier
og godkjenner, autoriserer, sertifiserer og kontrollerer faglige,
tekniske forhold innenfor sitt ansvarsområde. Materielldivisjonen
sørger for at materiellsystemenes funksjon og yteevne ivaretas
i levetidsperspektivet og yter materiellfaglig bistand til øvrige
ledd i FLO og til operative brukere, både i anskaffelses-
og driftsfasen. I tillegg skal materielldivisjonen gjennomføre
materiellplanlegging basert på overordnede eller fagmilitære
behov og krav, og foreta studier av teknologi eller materielltyper,
samt gjennomføre markeds-, kostnads- og effektivitetsanalyser.
På grunn av Forsvarets egenart, både
med hensyn til materielldesign, teknologi og ikke minst operativ
bruk, er det hensiktsmessig at forvaltningsmyndigheten selv er en
del av fagmyndigheten. Materielldivisjonen skal derfor utføre
tilsynsfunksjoner, herunder bl.a. forvalte bestemmelsesverk, dispensasjonssøknader
og kontroll, for å ivareta et helhetlig ansvar for materiellforvaltningen.
Tilsynsfunksjonen skal videreutvikles i materielldivisjonen med
spesiell fokus på spørsmålet om habilitet.
Divisjonsledelsen samlokaliseres med FLO/IKT,
jf. punkt 1.8, på Kolsås. Divisjonen etableres
med felles ledelse direkte underlagt sjef FLO den 1.januar 2004. FLO/I
legges inn under materielldivisjonen fra samme dato.
Divisjonen opprettes innenfor en årsverksramme
på 1000, hvorav stab og produksjonsstøtte til
sammen utgjør 100 stillinger.
På en rekke områder representerer
tungt vedlikehold en kompetanse og kapasitet som er unik i nasjonal
sammenheng. Virksomheten er allerede konkurranseutsatt og delvis
inntektsfinansiert. Tungt vedlikehold er derfor godt forberedt på økt
konkurranse. FLO/TV opprettes med basis i dagens FLO/SJØ/Vedlikeholdsdivisjonen,
Luftforsvarets hovedverksted Kjeller, Bjerkvik tekniske verksted
og Romerike tekniske verksted. Verkstedene leverer alle typer vedlikehold,
modifikasjoner, teknisk kompetanse, laboratorietjenester og produktrettet
opplæring til resten av Forsvaret. Virksomheten ved de
fire verkstedene som vil utgjøre produksjonsapparatet til
FLO/TV skal videreføres og videreutvikles under
en felles ledelse. Virksomheten vil i økende grad bli eksponert
for konkurranse, med mulig bortsetting av enkelte virksomheter som
resultat.
Tungt vedlikehold har kunder på ulike
nivåer i hele Forsvaret. Hovedkunde og hovedleverandør
vil være FLO/D. FLO/TV opprettes med
et produksjonsapparat i Ramsund, Bjerkvik, Bergen og Horten samt
på Kjeller og Trandum. I tillegg kommer noen mindre filialer.
Divisjonsledelsen samlokaliseres med FLO/D
på Kjeller. Divisjonen etableres med felles ledelse direkte underlagt
sjef FLO den 1.januar 2004 og opprettes innenfor en årsverksramme
på 1356, hvorav stabsfunksjonen innledningsvis utgjør
16 stillinger. Årsverksrammen reduseres innen 31.desember
2005 til 1250 årsverk.
Følgende enheter i FLO/LAND
legges ned og funksjonene videreføres som enheter i Tungt
vedlikeholdsdivisjonen (FLO/TV) og videreutvikles med kommando-
og arbeidsgiveransvar tillagt sjefen for denne divisjonen:
FLO/IKT ble etablert 1.januar 2002
gjennom flat overføring av IKT-personell fra et stort antall
av Forsvarets enheter. Samlingen innebar at én enhet ble
gitt et ende-til-ende-ansvar innenfor deler av IKT-området. Dette
til forskjell fra tidligere hvor ansvaret for deler av ett og samme
system kunne være delt mellom forsvarsgrener, forvaltninger
og enkeltavdelinger. Etter etableringen av FLO/IKT ved årsskiftet
2001-2002, ble det etablert en midlertidig organisasjonsstruktur
for å kunne lede virksomheten og hurtig ta ut rasjonaliseringsgevinster.
Den valgte modellen var basert på prosessorganisering innenfor
verdikjeden for IKT.
FLO/IKT skal ha forvaltningsansvar
for IKT-materiell tilsvarende som for materielldivisjonens ansvarsområde.
På vegne av Sjef FLO skal Sjef FLO/IKT ha ansvaret
for alt IKT-materiell i Forsvaret i hele materiellets levetid. FLO/IKT
skal ha fagmyndighetsansvaret for dette materiellet og ivareta IKT-faglig
kompetanse innenfor området. Dette innebærer bl.a.
faglig vurdering av leverandører og tilbud fra disse, faglige
vurderinger i prosjektgjennomføring og oppfølging,
faglig baserte valg av teknologiløsninger. FLO/M
skal ha ansvar for gjennomføring av investeringsprosjekter. Behovet
for nært og godt samarbeid mellom fagmiljøene
i det daglige blir ivaretatt med samlokaliseringen av de to divisjonsledelsene
til Kolsås. Dagens virksomhet videreutvikles ved at alle
drifts- og tjenesteleveranser innenfor nåværende
virksomhetsområde overføres driftsdivisjonen med
850 årsverk ved opprettelsen av divisjonen.
FLO vil ha en effektiv og rasjonell samhandling
med styrkeprodusent innenfor området IKT, herunder tilrettelegging
av forholdene for effektiv materiellutvikling, kompetansebygging
og rekruttering av personell, samt understøtte styrkeprodusenten
i hans oppgaver.
FLO/IKT skal ivareta støttebehovet
ved Fellesoperativt hovedkvarter og ved Landsdelskommandoene for å sikre
at operativ sjef har tilstrekkelig innflytelse på anvendelse
og prioritering av de samlede IKT-ressurser. I et fremtidig forsvar
anses dette å ha enda større effekt for total
styrkeutnyttelse og måloppnåelse enn i dag. Følgende
hovedoppgaver skal utføres:
– Deltagelse
i planlegging og gjennomføring av operasjoner for å sikre
nødvendig og effektiv IKT-støtte
– Proaktive tiltak som sikrer
operativ sjef reaksjonsevne, fleksibilitet og handlekraft
– Rask omprioritering av IKT-ressurser
ved skader med operative konsekvenser i nettverkene
– Støtte til operativ
sjef med validering og kvalitetssikring av informasjon som legges
til grunn ifm. planlegging og gjennomføring av operasjoner
Driftsdivisjonen overtar disse hovedoppgavene
når divisjonen overtar rollen som tjenesteleverandør
og vil sikre tilstrekkelig innflytelse på anvendelse og
prioritering av de samlede IKT-ressurser gjennom LOGOPS. FLO/IKT
vil etter behov stille ressurser til rådighet for driftsdivisjonen
for rådgivning.
Divisjonsledelsen i FLO/IKT samlokaliseres
med FLO/M på Kolsås. Divisjonen etableres
med felles ledelse direkte underlagt sjef FLO den 1.januar 2004 innenfor
en ramme på 340 årsverk. 850 årsverk
overføres driftsdivisjonen ved opprettelsen. FLO/IKT
skal senest innen 31.desember 2005 være organisert innenfor
en årsverksramme på 300.
Den nye organisasjonen skal i tillegg til å bli
dimensjonert etter operative og styrkeproduksjonsmessige behov og
krav, også reguleres av måltall for årsverk. Senest
31.desember 2005 skal FLO være organisert innenfor en årsverksramme
på 5330 hvorav konsernstaben utgjør 30 årsverk.
I perioden 1.januar 2004-31.desember 2005 skal innsparingsmålene
på inntil 1300 årsverk nås. Forsvarssjefen
har som mål at 1000 av disse årsverkene skal tas
ut i løpet av 2004. Forsvarsdepartementet slutter seg til
dette. I denne perioden skal FLO foreta de nødvendige kapasitetstilpasninger
innenfor lokale omorganiseringer i de nye produksjons- og resultatenhetene.
Tiltakene vil ha en detaljeringsgrad som går ned til den
enkelte berørte stillingsinnehaver. Proposisjonen gir derfor
rom for at forhandlinger og drøftinger med arbeidstakerorganisasjonene
på lokalt nivå kan finne sted i perioden 1.januar-1.august
2004.
Realiseringen av årsverksinnsparinger
i perioden fra 2004-2005 innebærer isolert sett en brutto årlig innsparing
på ca. 1,1 mrd. kroner. Realisering av arealreduksjoner
tilsvarer en brutto husleiereduksjon på ca. 600 mill. kroner.
De økonomiske gevinstene vil, sammen med en ny prosessbasert
organisasjonsstruktur, skape grunnlaget for at Forsvaret i perioden
2006-2008 kan realisere et ytterligere gevinstpotensial. Det siste
vil bli beskrevet nærmere i kommende langtidsdokument.
I tillegg til de tiltak som beskrives i denne
proposisjonen, forventes det at innføringen av Felles Integrert Forvaltningssystem
(FIF) i FMO også vil gi effekt i form av årsverksinnsparinger
i FLO. Uttak av effekten fra innføringen av FIF, vil imidlertid
ikke komme til uttrykk før etter inneværende langtidsperiode.
Forsvarsdepartementet har vurdert om forslaget
har distriktspolitiske konsekvenser som tilsier nærmere utredning
og iverksetting av eventuelle tiltak.
Forslaget er en videreføring av allerede
iverksatte tiltak som følge av Stortingets behandling av
Innst. S. nr. 25 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000) og Innst.
S. nr. 232 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 53 (2002-2003). Innføringen
av horisontal og vertikal integrasjon har ført til en nedskalering
av virksomhet på regionalt og lokalt nivå. Tilpasningen
til Forsvarets primærvirksomhet og øvrige omstillingsprosesser
har også påvirket utviklingen av logistikkorganisasjonens struktur.
En prosessbasert og kundefinansiert organisasjonsmodell gjør
at det ikke kan angis eksakt hvilke distriktsmessige konsekvenser
fase 3 i utviklingen av FLO vil medføre. Reduksjonene vil
sannsynligvis bli jevnt fordelt på sentralt og lokalt nivå.
Med utgangspunkt i Forsvarets totale virksomhet
er det departementets vurdering at forslaget ikke vil medføre
betydelige distriktspolitiske konsekvenser.
De næringspolitiske konsekvensene anses å ville
bli relativt beskjedne. Det vil kunne ligge positive virkninger
for næringslivet ved at FLO vil benytte både konkurranseutsetting
og bortsetting av virksomhet samt vurdere Offentlig Privat Samarbeid
i det videre utviklings- og effektiviseringsarbeidet.
Konkurranseutsetting og bortsetting skal bidra betydelig
i omleggingen av FLO både på kort sikt som virkemiddel
i den pågående omstillingen, og på lang sikt,
for å bidra til å omprioritere ressurser fra støttevirksomheten
til høyere prioritert virksomhet. En rekke prosjekter er
under gjennomføring, og arbeidet videreføres.
Konkurranseutsetting innebærer aktiv
bruk av markedet ved at interne og eksterne (offentlige eller private)
leverandører konkurrerer om oppdrag. Dette kan resultere
i bortsetting, men kan også medføre at virksomheten
beholdes internt. Bortsetting er prosessen med å overlate
hele eller deler av FLOs oppgaver til en eller flere eksterne leverandører
som, via et kontraktuelt arrangement, forpliktes til å levere
avtalte ytelser.
OPS vil bli vurdert for å realisere
kapasiteter innenfor materiell og eiendom, bygg og anlegg (EBA).
OPS er en samarbeidsform der privat leverandør finansierer en
utbygging eller materielleveranse og stiller sluttproduktet til
rådighet for staten mot leie i et større antall år.
Hovedhensikten er å oppnå en mer effektiv ressursutnyttelse
gjennom samarbeid/partnerskap med private aktører.
Dette kan berøre alle divisjonene i FLO.