Ved behandling av Innst. S. nr. 244 (1997-1998),
jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998), vedtok Stortinget at stasjonsnivå vedlikehold
av flyskrog og avionikk på F-16 sentraliseres som et nytt
mellomnivå vedlikehold ved Bodø hovedflystasjon
innen utløpet av 2000. Vedtaket var knyttet til forutsetningen
om Stortingets tilslutning til anskaffelse av nye kampfly og at
de F-16 som var stasjonert på Ørland hovedflystasjon
skulle overføres til Bodø hovedflystasjon parallelt
med innfasingen av nye kampfly ved Ørland. Hensikten var å sikre
kontinuitet i kompetansen på Ørland frem til innfasing
av nye kampfly i 2003-2005.
Forutsetningen for det opprinnelige vedtaket
er ikke til stede og det er ikke lenger behov for å holde
kontinuitet i kompetansen på Ørland når
det gjelder mellomnivå vedlikehold. Mellomnivå vedlikehold
F-16 utføres i dag ved begge hovedflystasjonene, med ansvaret
lagt til Bodø. Utførelsen fordeles mellom Bodø og Ørland
slik det er beskrevet i St.prp. nr. 45 (2000-2001) og utføres
av FLO/LUFT. Når FLO/LUFT legges ned
31.desember 2003, vil ansvaret for mellomnivå vedlikehold
F-16 tilligge Sjef FLO ved driftsdivisjonen (FLO/D). Det
er i denne sammenheng viktig at Sjef FLO/D til enhver tid
kan dimensjonere sin organisasjon, herunder lokalisere virksomhet
til sine produksjons- og resultatenheter for å oppnå en
best mulig kostnadseffektiv og rasjonell logistikkorganisasjon.
Regjeringen legger til grunn at Ørland hovedflystasjon
også i fremtiden skal være selvforsynt når
det gjelder vedlikeholdskapasitet som kan deployeres med de operative
styrker for øvelser og operasjoner. Øvrig vedlikehold
samles på Bodø hovedflystasjon.