I Justisdepartementets St.prp. nr. 1 (2003-2004) redegjøres
det for anskaffelse av nye redningshelikoptre. På bakgrunn
av Helikopterfaglig Forums innstilling, vurderer Regjeringen om
anskaffelsen skal skje ved at den eksisterende opsjonen på NH
90 skal reforhandles eller om det skal iverksettes en ny anskaffelsesprosess
i markedet. Vedståelsesfristen for den eksisterende opsjonen
er 1. mars 2004.
I anledning den foreliggende opsjonen er den
norske regjering i oktober 2003 innklaget til EFTA Surveillance
Authority (ESA). Klagen retter seg bl.a. mot det forhold at opsjonen
på sivile redningshelikoptre er fremforhandlet som en forsvarsanskaffelse,
utenom de alminnelige konkurranseregler i EØS-retten. I
tillegg er det reist tvil om hvorvidt det fremforhandlede gjenkjøp
knyttet til redningshelikoptrene kan gjøres gjeldende.
Regjeringen vil avvente ESAs rettslige vurdering før det
tas endelig stilling til anskaffelses-strategien. I den forbindelse
vil vedståelsesfristen på den eksisterende opsjonen
bli søkt forlenget.
Regjeringen vil så snart nødvendige
avklaringer foreligger komme tilbake til Stortinget på egnet
måte om anskaffelsesstrategien.
Komiteen tar dette til etterretning.
Ved Stortingets behandling 20. juni 2003 av
St.prp. nr. 65 (2002-2003) og Innst. S. nr. 260 (2002-2003) ble det
vedtatt å bevilge 30 mill. kroner som tilskudd til avskriving
av garanti som var gitt til Moxy Trucks AS. Bakgrunnen for at garantien
ble utløst, var at selskapet ble begjært konkurs
i februar 2003.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) er det tatt forbehold
om at det faktiske beløp som kommer til utbetaling, først kan
bli klart når bobehandlingen er avsluttet. Denne pågår
fremdeles, og det er uvisst om den kan avsluttes i 2003. På denne
bakgrunn foreslås det at bevilgningen under post 70 Tilskudd
til avskrivning av garantiansvar gjøres overførbar
ved tilføyelse av stikkordet "kan overføres" slik
at den også kan nyttes i 2004, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om tilføyelsen av stikkordet "kan overføres"
til kap. 959 post 70, jf. forslag III under kapittel 7 Komiteens tilråding.
Det islandske skipet "Gudrun Gisladottir" grunnstøtte
18. juni 2002 ved det sørlige innløpet til Nappstraumen
i Vestvågøy kommune i Lofoten. Morgenen etter
sank skipet og ligger nå på ca. 40 meters dyp.
På bakgrunn av en samlet vurdering
av den potensielle miljørisikoen havaristen representerer,
vurdert opp mot miljøgevinsten ved å heve og fjerne
havaristen og kostnadene forbundet med dette, ble rederiet pålagt å tømme
havaristen for olje innen 15. oktober 2002 og å heve og
fjerne havaristen innen 1. mai 2003.
På bakgrunn av den manglende framdriften
i hevingsarbeidet, og rederiets overskridelse av fristene som ble gitt
av myndighetene, ble det i juni 2003 besluttet å iverksette
tiltak i statlig regi for å tømme havaristen for olje.
Ved kgl.res. av 6. juni 2003 ble det gitt samtykke til å utgiftsføre
i statsbudsjettet for 2003 inntil 11 mill. kroner ut over bevilgningen
under kap. 1062 Kystverket post 21 Spesielle driftsutgifter. På bakgrunn
av fortsatt manglende fremdrift mht. heving av havaristen i regi
av rederiet, ble det i september 2003 besluttet at staten også skulle
iverksette heving av havaristen. Både tømming
og heving av havaristen skal foretas innenfor rammen på 11
mill. kroner gitt ved kgl.res. av 6. juni 2003.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for dette.
Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 1062
Kystverket post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 11
mill. kroner i 2003, for å dekke påløpte
og kommende kostnader knyttet til tømming og heving av "Gudrun
Gisladottir". Ettersom det er risiko for at deler av kostnadene
vil påløpe først i 2004, fremmes det
forslag om at bevilgningen på posten tilføyes
stikkordet "kan overføres".
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om at bevilgningen under kap. 1062 post 21 forhøyes
med 11 mill. kroner, og at posten påføres stikkordet
"kan overføres".
Redningsselskapet vil i samarbeid med TV2 gjennomføre
en landsomfattende nasjonal innsamlingsaksjon 30. november 2003.
Målet med innsamlingsaksjonen er å sikre midler
til fornyelse av rednings-skøyteflåten. Dette
vil også bli markert gjennom sendinger på TV2
både 29. og 30. november 2003. Redningsselskapet er en
frivillig organisasjon som har en viktig rolle i arbeidet med sikkerhet
til sjøs, og har en sentral plass i sjøfarendes
bevissthet. Innsamlingsaksjonen vil derfor ha bred appell, den vil
favne nasjonalt og aksjonen vil omfatte en betydelig grad av frivillig innsats.
Regjeringen har derfor lagt til grunn at staten bør støtte
innsamlingsaksjonen. Ved kgl.res. av 7. november 2003 ble det gitt
fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning 2 mill.
kroner i 2003 under kap. 1062 Kystverket post 71 (ny) Pengegave
TV-aksjon. På bakgrunn av dette fremmes det nå forslag
om at det i statsbudsjettet for 2003 bevilges 2 mill. kroner på kap.
1062 Kystverket post 71 (ny) Pengegave TV-aksjon.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 2 mill. kroner under kap. 1062 ny
post 71.
Som omtalt i St.prp. nr. 65 (2002-2003), ønsker
H.M. Kongen med virkning fra 1. januar 2004 å frasi seg
disposisjonsretten til Bygdø Kongsgård, bortsett
fra hovedbygningen med sidebygning og omliggende park. Samtidig
ble det varslet at en tok sikte på å inngå en
avtale mellom staten og Norsk Folkemuseum om bruksrett til Bygdø Kongsgård,
herunder ansvar for å videreføre gårdsdriften.
Ved behandlingen av Innst. S. nr. 260 (2002-2003) ga Stortinget
Kongen fullmakt til å inngå avtale med Norsk Folkemuseum
om disponering av Bygdø Kongsgård. Arbeidet med
avtalen pågår. For de ansatte ved gårdsdriften
er det inngått egen omstillingsavtale mellom Det Kongelige
Hoff og Norsk Folkemuseum. Utgangspunktet ved overføringen
til Norsk Folkemuseum er at alle ansatte beholder sine arbeidsplasser
på tilsvarende vilkår som de har ved Det Kongelige
Hoff.
Regnskapsmessig balanse i driften ved Bygdø Kongsgård
har fram til nå bl.a. vært avhengig av inntekter
fra en del utleieavtaler på eiendommen. Enkelte av disse
er det ikke naturlig å overføre til Norsk Folkemuseum.
De vil i stedet bli forvaltet av staten, ved Statsbygg, som grunneier.
Gårdens inntekter vil som en følge av dette reduseres
med i størrelsesorden 1,1 mill. kroner pr. år.
I tillegg vil en omlegging av gårdsdriften med økt
vekt på historisk landbruk føre til reduserte
inntekter. På denne bakgrunn foreslår Regjeringen
at det bevilges midler til sletting av gjelden som hviler på gården.
Ved utgangen av 2003 er eksisterende gjeld på Bygdø Kongsgård
anslått til 20,2 mill. kroner. Det vises til eget bevilgningsforslag
under kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 20,2 mill. kroner under kap. 1500
ny post 71, som tilskudd til å slette gjeld på Bygdø Kongsgård.
Det foreslås å omdisponere
2 mill. kroner fra kap. 1600 post 21 Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag
til kap. 1600 post 1 Driftsutgifter. Omdisponeringen skyldes at
det vil påløpe høyere utgifter til utvalgsarbeid
enn forutsatt i saldert budsjett 2003.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under kap. 1600 post 21 Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag med
2 mill. kroner som følge av omdisponering til kap. 1600
post 1 Driftsutgifter.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I forbindelse med behandlingen av lov 5. juli
2002 nr. 64 om registrering av finansielle instrumenter vedtok Stortinget
at Verdipapirsentralen skulle omdannes til aksjeselskap og at aksjene
i det nystiftede selskapet skulle selges. Den del av vederlaget
ved salget som svarer til bokført egenkapital skal i henhold
til Stortingets vedtak (Innst. O. nr. 47 (2001-2002)) overføres til
Finansmarkedsfondet. Dette fondet ble opprettet i statsbudsjettet
for 2002 og har til formål å bidra til økt kunnskap
om, og forståelse for, finansielle markeders virkemåte.
Videre skal fondet fremme innsikt og økt bevissthet med
hensyn til næringslivsetikk på finansmarkedsområdet,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 6 (2001- 2002).
Et anslag på det samlede salgsprovenyet
av aksjene i det nystiftede selskapet var inntatt i kap. 5309 Tilfeldige
inntekter i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Salget innbrakte 338,2 mill.
kroner. Avslutningsregnskapet viste at den bokførte egenkapitalen
utgjorde 111,1 mill. kroner. Det foreslås at dette beløpet
bevilges til Finansmarkedsfondet under kap. 1600 ny post 90 Finansmarkedsfond.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett for 2003 ble kap. 1610 Toll-
og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter styrket med 4 mill. kroner
for å dekke økte utgifter som følge av
endring i forskrift av 26. mai 1978 nr. 12 om tollfrihet for reiseutstyr
og reisegods, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2001-2002). De økonomiske
og administrative konsekvensene av forskriftsendringen er for toll-
og avgiftsetaten knyttet til kontroll av flere skipsanløp
mellom Norge og Sverige. Pr. dags dato er ingen slike nye fergeruter satt
i drift og det er fortsatt usikkert om de planlagte rutene vil bli
realisert. I stedet for å trekke midlene inn, vil Finansdepartementet
benytte midlene til andre tiltak for å styrke grensekontrollen,
bl.a. kontrollvirksomhet knyttet til ny fergerute mellom Moss og
Skagen og innkjøp av nye kjøretøy til
mobile kontrollgrupper.
Komiteen tar dette til etterretning.
Posten omfatter utgifter til en søknadsbasert
refusjonsordning for kommuner og fylkeskommuner vedrørende
merverdiavgift på utvalgte tjenester. Bevilgningen i 2003
skal dekke faktiske utgifter i 2001. I løpet av 2003 er
det blitt utbetalt merverdiavgiftskompensasjon på ca. 1,65
mrd. kroner knyttet til søknadsåret
2001. Dette er 142,6 mill. kroner mer enn bevilget beløp
under kap. 1632 post 60 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner
i saldert budsjett 2003. Årsaken til merutbetalingen er
feil i saksbehandlingen av fire kompensasjonssøknader,
noe som førte til feil i beregningene som lå til
grunn for bevilgningen i saldert budsjett 2003. Det foreslås
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
under kap. 1632 post 60 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner
med 142,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1634 post 1 Driftsutgifter med 13,5 mill.
kroner, jf. tilsvarende økning av inntekter under kap.
4634 post 2 Refusjoner. Økningen i utgiftene er knyttet
til innkreving som utføres for bl.a. Norsk rikskringkasting
(NRK) og Lotteritilsynet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1650 post 88 Renter og provisjon m.m. på utenlandsk
statsgjeld med 2,3 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1650 post 89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk
statsgjeld med 1 090,7 mill. kroner. De økte renteutgiftene
skyldes økt opplåning for å bistå Norges
Bank i å trekke inn overskuddslikviditet fra pengemarkedet.
Denne økte opplåningen motsvares av en tilsvarende økning
i innestående på statens foliokonto i Norges Bank.
De økte renteutgiftene i 2003 blir likevel bare delvis
motsvart av økte renteinntekter i 2003, som følge
av at renten på statens foliokonto i 2003 er betydelig
lavere enn markedsrentene i norske kroner. Den delen av de økte
renteutgiftene som ikke motsvares av økte renteinntekter
i 2003, vil motsvares av større overføringer og/eller
rentebetalinger fra Norges Bank i senere år.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 1650
post 89 med 1 090,7 mill. kroner.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under kap. 1651 post 92 Avdrag på utenlandsk statsgjeld
med 178,1 mill. kroner som følge av at kronekursen styrket
seg ved forfall av avdragene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett for 2003 er det under kap.
2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter bevilget 7 122,4 mill.
kroner. Ved salderingen av 2003-budsjettet ga Stortinget en fullmakt
til Regjeringen til å redusere departementenes driftsutgifter
med 150 mill. kroner. Innsparingen ble foreløpig lagt som
en reduksjon på kap. 2309. Innsparingen ble fordelt på departementene i
tråd med fullmakten og Stortinget ble orientert om fordelingen
i St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003. Midlene ble samtidig
tilbakeført til kap. 2309. Etter denne tilbakeføringen
utgjorde kap. 2309 dermed til sammen 7 272,4 mill. kroner.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) ble det foreslått å redusere
kap. 2309 med 1 206 mill. kroner bl.a. som følge av at
anslaget for den gjennomsnittlige årslønnsveksten
fra 2003 til 2002 ble satt ned med 1/2 prosentpoeng i forhold
til Nasjonalbudsjettet 2003.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 65 (2002-2003) ble det vedtatt en reduksjon av bevilgningen
på kap. 2309 med 666,2 mill. kroner, dvs. om lag 540 mill.
kroner mindre enn Regjeringens opprinnelige forslag. I tillegg vedtok
Stortinget følgende innsparingsfullmakt på 100
mill. kroner:
"Stortinget samtykker i at det spares inn 100 mill. kroner
på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene
1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter.
Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler
og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse
med ny saldering av statsbudsjettet for 2003. Innsparingen tas foreløpig
ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 100 mill.
kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler
og poster, tilbakeføres 100 mill. kroner til kap. 2309."
Disse innsparingene er nå fordelt slik
det fremgår av oversikten gitt i eget vedlegg. Midlene
er på denne bakgrunn tilbakeført til kap. 2309
som dermed økes isolert sett med 100 mill. kroner. Kap.
2309 utgjør etter dette 6 706,2 mill. kroner.
Bevilgningen på kap. 2309 skal bl.a.
dekke tilleggsbevilgninger til reguleringen av folketrygdens grunnbeløp,
takstoppgjøret for leger, fysioterapeuter og psykologer,
samt oppgjøret for vernepliktige. Utgiftene til disse formålene
var opprinnelig anslått til 4 299,8 mill. kroner i proposisjonene
om inntektsoppgjørene som ble fremmet i vår. I
tillegg vedtok Stortinget en økning av bevilgningene i
forbindelse med trygdeoppgjøret med 522 mill. kroner, slik
at det samlet er vedtatt endringer som følge av trygdeoppgjør
mv. på 4 821,8 mill. kroner. Stortingets vedtak på kap.
1541 Pensjoner fra statskassen og kap. 1542 Statens Pensjonskasse
er imidlertid 46,8 mill. kroner for lavt, slik arbeids- og administrasjonsministeren
gjorde oppmerksom på i brev til Stortinget datert 16. juni
i år. Det vises også til St.prp. nr. 31 (2003-2004)
Endringer på statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003
under Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Dette innebærer
at bevilgningen må settes ned 4 868,6 mill. kroner for å dekke
trygdeoppgjør mv.
Det foreslås at Stortinget gir samtykke
til at toll- og avgiftsetaten avskriver en debetsaldo på interimskonto i
regnskapet på 7,5 mill. kroner, og at beløpet
utgiftsføres under kap. 2309 post 1 Driftsutgifter i statsregnskapet
for 2003, jf. forslag til romertallsvedtak. Interimsposteringene
er relatert til at toll- og avgiftsetaten var ansvarlig for innkreving
av trafikkavgift på vegne av de kommunale havnekassene
frem til 1. mars 1998. Differansene oppstod som følge av
at toll- og avgiftsetaten betalte ut trafikkavgift til havnekassene basert
på fastsatt beløp, ikke hva som faktisk ble innbetalt.
På denne måten akkumulerte det seg gradvis en
debetsaldo på interimskonto for trafikkavgift. Toll- og
avgiftsetaten har gjennomført en grundig gjennomgang av
interimsposteringene, uten at det har latt seg gjøre å avdekke
hvilke havnekasser som har fått for mye utbetalt. Dersom
differansene skulle la seg oppklare, vil eventuelle krav mot de
kommunale havnekassene være foreldet. Nye interimsposteringer
vil for øvrig ikke oppstå, da ordningen ble avviklet
1. mars 1998. Da det ikke er mulig å forklare differansene ytterligere,
samt at eventuelle krav nå vil være foreldet, bes
Stortinget om å gi fullmakt til å kunne utgiftsføre debetsaldo
på interimskonto mot kap. 2309 Tilfeldige utgifter, jf.
forslag til romertallsvedtak.
Det er pr. 30. september 2003 regnskapsført
utgifter på til sammen 6,1 mill. kroner direkte på kap.
2309. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke bli gitt
adgang til netto overskridelser under de enkelte departementenes
budsjettkapitler. Det er vanskelig å anslå hvor
mye som vil bli regnskapsført på dette kapitlet
de tre siste månedene av året. Medregnet behovet for
overskridelser bør det på denne bakgrunn gjenstå 50,0
mill. kroner under kap. 2309 etter nysalderingen. Bevilgningen foreslås
på denne bakgrunn redusert med 6 656,2 mill. kroner, hvorav
dekning av bevilgninger til trygdeoppgjør mv. utgjør
4 868,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2309 med
6 656,2 mill. kroner. Komiteen slutter seg også til
Regjeringens forslag om fullmakt til å utgiftsføre
7 505 842 kroner på kap. 2309 post 1, jf. forslag IV under
kapittel 7 Komiteens tilråding. Beløpet gjelder
tidligere innkreving av trafikkavgifter for kommunale havnekasser.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 4634 post 2 Refusjoner med 13,5 mill. kroner
som følge av høyere inntekter fra innkreving som
utføres for bl.a. Norsk rikskringkasting (NRK) og Lotteritilsynet.
Bevilgningen under kap. 1634 post 1 Driftsutgifter foreslås økt
tilsvarende.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under kap. 4634 post 81 Bøter, inndragninger med 68,5 mill.
kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Bevilgningen under denne posten ble økt
med 65 mill. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2003, jf. St.prp. nr. 65 (2002-2003). Av dette beløpet
var 59 mill. kroner knyttet til en økning av politiets innsats
for å redusere antall trafikkulykker gjennom økt
aktivitet knyttet til automatisk trafikkontroll (ATK). Inntektssvikten
skyldes en lavere vekst i kravmengden som følge av ATK
enn antatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Bevilgningen under kap. 4634 post 82 Vegadministrasjonsgebyr
foreslås økt med 9 mill. kroner som følge av
nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Bevilgningen under kap. 4634 post 84 Gebyr ved
for sent innsendt regnskap m.m. foreslås økt med
30 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Bevilgningen under kap. 4634 post 85 Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning foreslås økt
med 5 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett for 2003 er det under kap.
5309 Tilfeldige inntekter post 29 Ymse bevilget 2 081,4 mill. kroner.
Av dette var knapt 700 mill. kroner knyttet til konsesjonsinntekter
fra radiolisenser, matfiskoppdrett av laks og ørret og
auksjonering av ledig UMTS-konsesjon. Vel 1,3 mrd. kroner var knyttet
til ekstraordinære eiendomssalg i Statsbygg, inkludert salg
av Vestbanetomten, og salg av aksjer i forbindelse med omdanning
av Verdipapirsentralen til allmennaksjeselskap. I tillegg ble det
budsjettert med øvrige tilfeldige inntekter på 50
mill. kroner.
Nedenfor følger en kort gjennomgang
av 2003-bevilgningen:
– I saldert
budsjett er forventet gevinst av eiendomssalg under Statsbygg budsjettert
på kap. 5309, mens bokført verdi av eiendommene
er budsjettert under avskrivninger. Regjeringen har i forbindelse
med Gul bok 2004 varslet at salget av Vestbanetomten ikke lar seg
gjennomføre i 2003 som opprinnelig planlagt. Den senere
tids utvikling i eiendomsmarkedet har medført svakere fremdrift i
gjennomføringen av også øvrige planlagte
salg og lavere salgspris enn forventet for gjennomførte salg.
Det innebærer at inntektene fra eiendomssalg må settes
ned med til sammen vel 1 mrd. kroner, hvorav vel 900 mill. kroner
på kap. 5309 og 99 mill. kroner på kap. 5491 Avskrivninger
på statens kapital i statens forretningsdrift, jf. omtale
nedenfor.
– Salget av Verdipapirsentralen
ble gjennomført våren 2003 med salgsinntekter
på 338,4 mill. kroner.
– Det er gjennomført
auksjon for to UMTS-konsesjoner, og det er foretatt tildeling av én
konsesjon på bakgrunn av et bud på 62 mill. kroner
fra Hi3G Access Norway AS. Det var ingen søkere til den andre
UMTS-konsesjonen. Videre er det innbetalt til sammen 250 mill. kroner
i forbindelse med tildeling av radiokonsesjoner. I forbindelse med
at P4 Radio Hele Norge ASA ble tildelt konsesjon for radiosendinger
i det femte riksnettet i FM-båndet, ble det innkrevd et
engangsvederlag på 90 mill. kroner, mens engangsvederlag
på 160 mill. kroner i forbindelse med tildelingen av det
fjerde riksnettet i FM-båndet til Kanal 4 AS 20. desember
2002, ble innbetalt i år. Søknadsfristen for de
nye oppdrettskonsesjonene var satt til 15. november, og søknadsbehandlingen
er ennå ikke avsluttet. Det legges til grunn at de samlede
vederlagene fra de nye oppdrettskonsesjonene blir om lag 240 mill. kroner
som tidligere antatt. Det innebærer at anslaget for samlede
konsesjonsinntekter må settes ned med om lag 150 mill.
kroner.
På denne bakgrunn er anslaget for samlet
inntekt på kap. 5309 fra salg av eiendommer, aksjer og
konsesjoner redusert fra vel 2 mrd. kroner til om lag 900 mill. kroner.
Under dette kapitlet inntektsføres
i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om
lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2003. Regnskapet
pr. 30. september viser en merinntekt i forhold til dette på knapt
85 mill. kroner. I dette beløpet inngår bl.a.
30,1 mill. kroner i tilbakeførte midler som Norge har til
gode som følge av at ulike prosjekter i Verdensbanken er
avsluttet uten at tildelte ressurser er blitt benyttet. Samlet sett
foreslås bevilgningen under kap. 5309 Tilfeldige inntekter
redusert med 1 049,6 mill. kroner til 1 031,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Bevilgningen dekker en rekke mindre tilbakebetalinger
som det ikke er hensiktsmessig å budsjettere på egne
kapitler og tilbakebetalinger som skulle vært innbetalt
i tidligere budsjettår. Nivået på bevilgningen kan
derfor variere sterkt mellom de enkelte budsjettår og er
dermed vanskelig å anslå. Som følge av
at det bare er regnskapsført 0,6 mill. kroner på denne
posten i årets tre første kvartaler, foreslås
bevilgningen redusert med 13,9 mill. kroner til 5,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Avskrivninger fra forvaltningsbedriftenes driftsbudsjett
inntektsføres på denne posten. Foreslått
revisjon av Statsbyggs driftsbudsjett innebærer at bevilgningen bør
reduseres med 99 mill. kroner, jf. Arbeids- og administrasjonsdepartementets
proposisjon om endringer av bevilgninger på Statsbudsjettet
2003 (St.prp. nr. 31 (2003-2004)) og omtale under kap. 5309 ovenfor.
Posten foreslås derfor redusert med 99 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Ved opphør av en avgift vil det i noen år
være et etterslep både med hensyn til innbetalinger
og refusjoner. Det skyldes bl.a. at toll- og avgiftsetaten ved virksomhetskontroll
kan avdekke feil avgiftsfastsettelse som kan medføre innbetalinger
eller utbetalinger fra statskassen. Refusjon kan også forekomme
når en avgiftspliktig har vunnet fram i en klagesak. De avviklede
avgiftene utgjør årlig små beløp
og det foreslås derfor å opprette et nytt kapittel
og ny post for å samle all regnskapsføring av
disse. Det gjelder bl.a. avgift på flyging av passasjerer,
flyseteavgift, og avgift på radio- og fjernsynsmateriell.
Nettoføring av skatter og avgifter er praksis for alle
inntektskapitler under toll- og avgiftsetatens og skatteetatens
ansvarsområde.
Det foreslås at det bevilges -38 mill.
kroner under kap. 5584 post 70 Etterslep, avviklede avgifter. Beløpet er
en nettoutgift som hovedsakelig skyldes tilbakebetaling av 48,6
mill. kroner i en enkelt sak vedrørende den avviklede passasjeravgiften.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge -38 mill. kroner under kap. 5584 ny
post 70.
Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene føres
på denne posten. Foreslått revisjon av NVE Anleggs
driftsbudsjett innebærer at bevilgningen reduseres med
0,9 mill. kroner, jf. Olje- og energidepartementets proposisjon
om endringer av bevilgninger på statsbudsjettet 2003 m.m.
(St.prp. nr. 24 (2003-2004)). Posten foreslås derfor redusert
med 0,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter renteinntekter av statens regnskapsføreres
innskudd i Norges Bank og andre steder, utlån som forvaltes
av Finansdepartementet og andre departementer og renteinntekter
av likviditetslån som forvaltes av Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond. Det foreslås at bevilgningen
under kap. 5605 post 83 Av alminnelige fordringer reduseres med
70 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Ved utgangen av 2002 var statens kontantbeholdning 52,5
mrd. kroner mot 74,6 mrd. kroner ved utgangen av 2001. Statens kontantbeholdning
varierer gjennom året i takt med løpende inntekter
og utgifter for staten. Kroneinnskuddene i Norges Bank forrentes
til en rente som Norges Bank får på sine fordringer,
som i stor grad består av valutareservene. Statens kroneinnskudd
forrentes for tiden med en rentesats på 1,75 pst. pr. år.
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap.
5605 post 86 Av statskassens foliokonto i Norges Bank med 2 007,9 mill.
kroner. Reduksjonen skyldes at rentesatsen på statens foliokonto
er lavere enn tidligere lagt til grunn.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter inntekter knyttet til renter
av lån under opptrekk. Det foreslås at bevilgningen
under kap. 5605 post 88 Av lån under opptrekk reduseres
med 59 mill. kroner i henhold til nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett for 2003 ble det under kap.
2800 post 50 bevilget 172 765,0 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet.
Bevilgningen foreslås endret i denne proposisjonen slik
at samlet bevilgning under kap. 2800 post 50 blir 171 182,4 mill.
kroner. Overføringen til Statens petroleumsfond vil først
bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for
2002, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomhet.
Under kap. 5800 ble det i fjor høst som overføring
fra Statens petroleumsfond bevilget 34 801 mill. kroner for å dekke
det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Nysaldert
budsjett viser nå et oljekorrigert underskudd på 62
494 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres
nok midler til å dekke det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
i anslag på regnskap for 2003. Samlet sett foreslås
derfor overføringen fra Statens petroleumsfond økt
med 27 693 mill. kroner i proposisjonen, til 62 494 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 2800.
Komiteen viser til at sosialkomiteen
i Innst. S. nr. 88 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 21 (2003-2004),
har foreslått å øke bevilgningen under
kap. 732 Regionale helseforetak post 76 Innsatsstyrt finansiering
med 350 mill. kroner utover Regjeringens forslag i St.prp. nr. 21 (2003-2004).
Innstillingen behandles av Stortinget 16. desember 2003.
Dersom forslaget vedtas øker det oljekorrigerte underskuddet
i statsbudsjettet med 350 mill. kroner slik at kap. 5800 Statens
petroleumsfond post 50 Overføring fra fondet må økes
med 350 mill. kroner utover Regjeringens forslag i St.prp. nr. 34
(2003-2004) for at statsbudsjettet kan gjøres opp i balanse.
På bakgrunn av ovenstående
fremmer komiteen følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens petroleumsfond
(jf. kap. 2800) | |
| 50 | Overføring fra
fondet, forhøyes med | 28 043 000 000 |
| | fra kr 34 801 000 000 til
kr 62 844 000 000" | |
Bevilgningen knyttet til Statslånemidler
er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner.
Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov.
Nysaldert budsjett i proposisjonen viser et samlet brutto finansieringsbehov
på 9 379 mill. kroner. Dette beløp foreslås
bevilget på kap. 5999.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at Stortinget 9. desember 2003 ved behandlingen
av Innst. S. nr. 71 (2003-2004) fra næringskomiteen, jf. St.prp.
nr. 18 (2003-2004), vedtok å bevilge 4 000 mill. kroner
under kap. 950 (ny) post 91 Statkraft SF, tilførsel av
egenkapital.
Dette øker brutto finansieringsbehov
i statsbudsjettet med 4 000 mill. kroner utover Regjeringens forslag
på 9 379 mill. kroner, til 13 379 mill. kroner.
Komiteen fremmer på bakgrunn
av ovenstående følgende forslag under avstemningskapitlet
5999 Statslånemidler:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån, nedsettes med
| 12 299 500 000 |
| | fra kr 25 678 500 000 til
kr 13 379 000 000" | |