2. Forslag om endringer i skatter og avgifter

2.1 Sammendrag

Tabell 3.1 Forslag om endringer i skatter og avgifter (mill. kroner)

Kap.

Post

Endringer før nysaldert budsjett

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv.

0

143

143

72

Fellesskatt

-71

-7 571

-7 642

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

0

90

90

5507

Skatt og avgift på utvinning av

petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

0

-2 200

-2 200

72

Særskatt på oljeinntekter

0

-2 800

-2 800

74

Arealavgift mv.

0

-100

-100

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinental­sokkelen

70

Avgift

0

-200

-200

5511

Tollinntekter

70

Toll

0

62

62

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer mv.

70

Avgift

-2

-6 698

-6 700

5526

Avgift på alkohol

71

Produktavgift på brennevin, vin m.m.

0

326

326

72

Produktavgift på øl

0

-206

-206

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift

0

-744

-744

5536

Avgift på motorvogner m.m.

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

0

-483

-483

72

Årsavgift

0

8

8

73

Vektårsavgift

0

-31

-31

75

Omregistreringsavgift

0

60

60

76

Avgift på bensin

0

-107

-107

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)

0

365

365

5537

Avgifter på båter mv.

71

Avgifter på båtmotorer

0

29

29

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift

0

-1 346

-1 346

5542

Avgift på mineralolje mv.

71

Avgift på smøreolje

0

-2

-2

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

0

298

298

71

Svovelavgift

0

11

11

5545

Miljøavgifter i landbruket

71

Miljøavgift, plantevernmidler

20

0

20

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

-30

-34

-64

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

0

-1

-1

71

Tetrakloreten (PER)

0

-1

-1

5548

Miljøavgift på klimagasser

70

Hydrofluorkarbon (HFK) og Perfluorkarbon (PFK)

0

-38

-38

5555

Sjokolade- og sukkervareavgift

70

Avgift

0

58

58

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Avgift på alkoholfrie kullsyreholdige drikkevarer

0

-44

-44

5557

Avgift på sukker

70

Avgift

0

20

20

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

0

82

82

71

Miljøavgift på kartong

0

1

1

72

Miljøavgift på plast

0

30

30

73

Miljøavgift på metall

0

-12

-12

74

Miljøavgift på glass

0

27

27

5565

Dokumentavgift

70

Avgift

0

-269

-269

5577

Avgift til staten av apotekenes omsetning

70

Avgift

3

0

3

5578

Avgift på farmasøytiske spesial­preparater

70

Registreringsavgift

5

0

5

71

Kontrollavgift

2

0

2

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Inntekter fra telesektoren

0

-24

-24

5584

Andre avgifter

70

Etterslep, utgåtte avgifter

0

-38

-38

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

0

-100

-100

72

Arbeidsgiveravgift

0

-1 300

-1 300

Sum

-73

-22 739

-22 812

Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet i 2003 foreslås netto redusert med om lag 17,5 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, og anslås etter dette å utgjøre 462,8 mrd. kroner. Revisjonen av skatte- og avgiftsanslagene er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2002 for personlige skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere). Nedjusteringen av skatte- og avgiftsinntektene må dels ses i lys av en forholdsvis svak utvikling i de ordinære skatte- og avgiftsinntektene gjennom 2003, men er også knyttet til enkelte mer spesielle forhold.

Anslåtte inntekter fra merverdiavgiften har blitt redusert med 6,7 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, og anslås nå til 126,2 mrd. kroner i 2003. Om lag 4 1/2 mrd. kroner av denne nedjusteringen kan føres tilbake til omlegging av regnskapsføring og innkreving. I motsetning til tidligere blir innbetalt merverdiavgift ikke lenger regnskapsført før en har mottatt og registrert oppgave fra den avgiftspliktige. Samtidig utbetales tilgodeoppgaver raskere enn før. Ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet er det korrigert for disse endringene.

Skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås nå til 269,1 mrd. kroner i 2003. Inntektsanslaget er redusert med 8,8 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, hvorav det ble nedjustert med 6,7 mrd. kroner i Revidert budsjett 2003. Ved beregningen av skatte- og avgiftsanslagene i det opprinnelige budsjettopplegget tas det utgangspunkt i anslag på regnskap for året før, dvs. for 2002. Statsregnskapet for 2002 viste imidlertid at skatteinntektene i 2002 ble betydelig lavere enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2003, bl.a. knyttet til reduserte etterskuddsskatter fra bedrifter. Denne nedjusteringen av inntektsnivået i 2002 ble videreført til 2003, og ble innarbeidet i Revidert nasjonalbudsjett 2003. Etter Revidert nasjonalbudsjett 2003 har anslåtte skatteinntekter blitt ytterligere nedjustert som følge av ny informasjon. I brev av 24. oktober 2003 fra finansministeren ble Stortingets finanskomité orientert om at likningen og skatteoppgjøret for personlige skattytere for inntektsåret 2002, samt utviklingen i den løpende skatteinngangen fra personlige skattytere i inneværende år, pekte i retning av en nedjustering av anslaget for innbetalte skatter til kommunesektoren i 2003. Denne informasjonen tilsier at også statens skatteinntekter blir lavere i 2003 enn tidligere anslått. Ny informasjon om likningen for etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2002 trekker i samme retning.

I tillegg til den ordinære skatteinngangen ble det i oktober betalt inn et beløp på knapt 2,5 mrd. kroner knyttet til en skattetvist for et tidligere inntektsår. Denne innbetalingen betraktes som ekstraordinær og holdes utenfor ved beregning av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet. Isolert sett vil den ekstraordinære inntekten imidlertid bidra til å redusere det oljekorrigerte underskuddet i 2003.

Inntektene fra særavgifter og toll anslås nå til 67,5 mrd. kroner i 2003. Anslåtte inntekter fra særavgiftene har blitt redusert med om lag 2 mrd. kroner siden saldert budsjett.

Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2003 anslås nå til 101,3 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 5,3 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er nedjustert med 5,0 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,1 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2002 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter kan tilskrives flere forhold. For det første innbetales skatter fra petroleumsvirksomhet seks måneder etter at de påløper. Dette innebærer at en del av skatten som påløper i 2002 betales inn i 2003. Som følge av for høyt anslag på produksjonen i 2002, kombinert med et noe for høyt prisanslag og uventet høye finanskostnader (bl.a. på grunn av endring i dollarkursen), ble anslaget for påløpt skatt i 2002 for høyt. Med for høyt anslag for påløpte skatter i 2002, ble også anslaget på betalte skatter i 2003 for høyt. I tillegg ser oljeproduksjonen også i 2003 ut til å bli lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett, noe som har bidratt til en ytterligere reduksjon i betalt skatt i 2003. I motsatt retning trekker oljeprisen, som så langt i år har ligget over anslaget gitt i saldert budsjett, og isolert sett bidrar til en økning i betalte skatter i år. Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift kan tilskrives de reduserte produksjonsanslagene for 2003.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen tar de endrede provenyanslagene for skatter og avgifter til etterretning.