Tabell 3.1 Forslag om endringer
i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer
før nysaldert
budsjett | Endringer
i nysalderingen | Sum
endringer |
| | | | | |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | 0 | 143 | 143 |
| 72 | Fellesskatt | -71 | -7 571 | -7 642 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | 0 | 90 | 90 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | 0 | -2 200 | -2 200 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | 0 | -2 800 | -2 800 |
| 74 | Arealavgift mv. | 0 | -100 | -100 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | 0 | -200 | -200 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | 0 | 62 | 62 |
5521 | | Merverdiavgift og avgift
på
investeringer mv. | | | |
| 70 | Avgift | -2 | -6 698 | -6 700 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 71 | Produktavgift på brennevin,
vin m.m. | 0 | 326 | 326 |
| 72 | Produktavgift på øl | 0 | -206 | -206 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | 0 | -744 | -744 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | 0 | -483 | -483 |
| 72 | Årsavgift | 0 | 8 | 8 |
| 73 | Vektårsavgift | 0 | -31 | -31 |
| 75 | Omregistreringsavgift | 0 | 60 | 60 |
| 76 | Avgift på bensin | 0 | -107 | -107 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av
motorvogn (autodieselavgift) | 0 | 365 | 365 |
5537 | | Avgifter på båter
mv. | | | |
| 71 | Avgifter på båtmotorer | 0 | 29 | 29 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | 0 | -1 346 | -1 346 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 71 | Avgift på smøreolje | 0 | -2 | -2 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | 0 | 298 | 298 |
| 71 | Svovelavgift | 0 | 11 | 11 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 20 | 0 | 20 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | -30 | -34 | -64 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige
kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | 0 | -1 | -1 |
| 71 | Tetrakloreten (PER) | 0 | -1 | -1 |
5548 | | Miljøavgift på klimagasser | | | |
| 70 | Hydrofluorkarbon (HFK)
og
Perfluorkarbon (PFK) | 0 | -38 | -38 |
5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift | | | |
| 70 | Avgift | 0 | 58 | 58 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie
drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Avgift på alkoholfrie
kullsyreholdige
drikkevarer | 0 | -44 | -44 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | 0 | 20 | 20 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | 0 | 82 | 82 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | 0 | 1 | 1 |
| 72 | Miljøavgift på plast | 0 | 30 | 30 |
| 73 | Miljøavgift på metall | 0 | -12 | -12 |
| 74 | Miljøavgift på glass | 0 | 27 | 27 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | 0 | -269 | -269 |
5577 | | Avgift til staten av apotekenes
omsetning | | | |
| 70 | Avgift | 3 | 0 | 3 |
5578 | | Avgift på farmasøytiske
spesialpreparater | | | |
| 70 | Registreringsavgift | 5 | 0 | 5 |
| 71 | Kontrollavgift | 2 | 0 | 2 |
5583 | | Særskilte avgifter
mv. i bruk av
frekvenser | | | |
| 70 | Inntekter fra telesektoren | 0 | -24 | -24 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, utgåtte
avgifter | 0 | -38 | -38 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | 0 | -100 | -100 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | 0 | -1 300 | -1 300 |
| | Sum | -73 | -22 739 | -22 812 |
Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet i 2003 foreslås
netto redusert med om lag 17,5 mrd. kroner i forhold til saldert
budsjett, og anslås etter dette å utgjøre
462,8 mrd. kroner. Revisjonen av skatte- og avgiftsanslagene er basert
på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter
og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over
utliknede skatter for inntektsåret 2002 for personlige
skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere). Nedjusteringen
av skatte- og avgiftsinntektene må dels ses i lys av en
forholdsvis svak utvikling i de ordinære skatte- og avgiftsinntektene
gjennom 2003, men er også knyttet til enkelte mer spesielle
forhold.
Anslåtte inntekter fra merverdiavgiften
har blitt redusert med 6,7 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett,
og anslås nå til 126,2 mrd. kroner i 2003. Om
lag 4 1/2 mrd. kroner av denne nedjusteringen kan føres tilbake
til omlegging av regnskapsføring og innkreving. I motsetning
til tidligere blir innbetalt merverdiavgift ikke lenger regnskapsført
før en har mottatt og registrert oppgave fra den avgiftspliktige.
Samtidig utbetales tilgodeoppgaver raskere enn før. Ved
beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet
er det korrigert for disse endringene.
Skatt på inntekt og formue, trygdeavgift
og arbeidsgiveravgift anslås nå til 269,1 mrd.
kroner i 2003. Inntektsanslaget er redusert med 8,8 mrd. kroner
i forhold til saldert budsjett, hvorav det ble nedjustert med 6,7
mrd. kroner i Revidert budsjett 2003. Ved beregningen av skatte-
og avgiftsanslagene i det opprinnelige budsjettopplegget tas det
utgangspunkt i anslag på regnskap for året før,
dvs. for 2002. Statsregnskapet for 2002 viste imidlertid at skatteinntektene
i 2002 ble betydelig lavere enn anslått i Nasjonalbudsjettet
2003, bl.a. knyttet til reduserte etterskuddsskatter fra bedrifter.
Denne nedjusteringen av inntektsnivået i 2002 ble videreført
til 2003, og ble innarbeidet i Revidert nasjonalbudsjett 2003. Etter
Revidert nasjonalbudsjett 2003 har anslåtte skatteinntekter
blitt ytterligere nedjustert som følge av ny informasjon.
I brev av 24. oktober 2003 fra finansministeren ble Stortingets
finanskomité orientert om at likningen og skatteoppgjøret
for personlige skattytere for inntektsåret 2002, samt utviklingen
i den løpende skatteinngangen fra personlige skattytere
i inneværende år, pekte i retning av en nedjustering
av anslaget for innbetalte skatter til kommunesektoren i 2003. Denne
informasjonen tilsier at også statens skatteinntekter blir
lavere i 2003 enn tidligere anslått. Ny informasjon om
likningen for etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret
2002 trekker i samme retning.
I tillegg til den ordinære skatteinngangen
ble det i oktober betalt inn et beløp på knapt
2,5 mrd. kroner knyttet til en skattetvist for et tidligere inntektsår. Denne
innbetalingen betraktes som ekstraordinær og holdes utenfor
ved beregning av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet.
Isolert sett vil den ekstraordinære inntekten imidlertid
bidra til å redusere det oljekorrigerte underskuddet i
2003.
Inntektene fra særavgifter og toll
anslås nå til 67,5 mrd. kroner i 2003. Anslåtte
inntekter fra særavgiftene har blitt redusert med om lag
2 mrd. kroner siden saldert budsjett.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2003 anslås nå til 101,3 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 5,3 mrd. kroner
lavere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte
direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er
nedjustert med 5,0 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås
nå til 3,1 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter
er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år,
utlignet skatt for 2002 og pris- og produksjonsutviklingen hittil
i år.
Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter
kan tilskrives flere forhold. For det første innbetales
skatter fra petroleumsvirksomhet seks måneder etter at
de påløper. Dette innebærer at en del
av skatten som påløper i 2002 betales inn i 2003.
Som følge av for høyt anslag på produksjonen
i 2002, kombinert med et noe for høyt prisanslag og uventet
høye finanskostnader (bl.a. på grunn av endring
i dollarkursen), ble anslaget for påløpt skatt
i 2002 for høyt. Med for høyt anslag for påløpte
skatter i 2002, ble også anslaget på betalte skatter
i 2003 for høyt. I tillegg ser oljeproduksjonen også i
2003 ut til å bli lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett,
noe som har bidratt til en ytterligere reduksjon i betalt skatt
i 2003. I motsatt retning trekker oljeprisen, som så langt
i år har ligget over anslaget gitt i saldert budsjett,
og isolert sett bidrar til en økning i betalte skatter
i år. Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift kan tilskrives de reduserte produksjonsanslagene
for 2003.
Komiteen tar de endrede
provenyanslagene for skatter og avgifter til etterretning.