De konkrete visjonene og handlingene som følge
av de nye perspektivene for Regjeringens fremtidige storbypolitikk
vil komme som resultater av dialogen mellom staten og storbyene
som skal bygges opp. Administrative, økonomiske og miljømessige
konsekvenser som følger av denne prosessen, vil bli tatt
opp underveis i samarbeidet når konkrete tiltak med slike
konsekvenser vurderes. De vil på de aktuelle tidspunktene bli
innpasset i de økonomiske og miljømessige rammene
som da foreligger.
Det vises i meldingen til at Regjeringen har
iverksatt mange viktige tiltak med stor betydning for storbyenes utvikling.
Tiltakene er i regi av de departementene som har faglig ansvar for
dem, og de er innarbeidet i de respektive departementenes budsjettrammer.
Denne meldingen tar ikke opp noen tiltak som ligger utenfor disse
rammene.
Når det gjelder forsøkene
med oppgavedifferensiering, vil det i tråd med prinsipper
for finansiering varslet i St.meld. nr. 19 (2001-2002) skje en overføring
av midler fra det forvaltningsorgan som mister en oppgave til det
forvaltningsorgan som skal overta ansvaret for oppgaven. Det har
blitt signalisert i St.meld. nr. 19 (2001-2002) at Kommunal- og
regionaldepartementet vil vurdere å bidra til å dekke
nødvendige engangskostnader ved igangsetting av forsøk.
Opplegget for finansiering av forsøk med kommunal oppgavedifferensiering
er provenynøytralt med unntak av midler knyttet til engangskostnader.
Midler som skal dekke engangskostnader ved igangsetting av forsøk,
foreslås utbetalt som skjønnsmidler (kap. 571
post 64). Det er ikke lagt opp til å øke skjønnsrammen
for 2004 som følge av forsøk med kommunal oppgavedifferensiering.
Komiteen viser til
sine respektive merknader om administrative, økonomiske
og miljømessige konsekvenser under de enkelte kapitler
foran.