Kulturelle og sosiale forskjeller bidrar til
et positivt mangfold i storbyene. Samtidig viser undersøkelsene av
levekår i storbyene at storbykommunene står overfor
alvorlige sosiale utfordringer. Dette er først og fremst
utfordringer knyttet til barns og unges oppvekst og levekår,
rus, psykisk helse og sosiale tjenester, trygghet og tilbud om bolig
til alle, språk og kultur. Det etniske mangfold i dagens
Norge setter preg på storbyene, spesielt Oslo. Spørsmål
om integrering av innvandrere gir omfattende utfordringer som gjelder
kultur, oppvekst, arbeid, bolig og brukerorienterte tjenester.
I kap. 6 i meldingen blir det satt fokus på de
sosiale utfordringene storbykommunene står overfor, og
på variasjon og ulikhet innad i storbyene og mellom dem. Oslo
har både de beste og de dårligste levekår
i Norge og de største sosiale utfordringene. Andre storbyer
og mellomstore byer har også sin andel av sosiale storbyproblemer.
For hver utfordring er det nødvendig å se den
enkelte bruker og hans eller hennes situasjon i sammenheng. Siden
noen byområder har opphoping av levekårsproblemer,
har erfaringer vist at det er både viktig og effektivt å se
utfordringene i sammenheng og arbeide helhetlig med områderettede
tiltak.
På det sosiale området er
storbypolitikkens mål å sikre alle mennesker likeverdige
muligheter og en grunnleggende sosial og økonomisk velferd,
gode levekår og en hverdag i trygghet. Da kan vi best utnytte hvert
enkelt menneskes ressurser til kulturell og økonomisk vekst
og gi alle muligheter for det gode liv. Dette er derfor en integrert
del av en moderne, utviklingsorientert storbypolitikk.
Regjeringen vil:
– Arbeide
for å forhindre opphopning av levekårsproblemer
i dårlige bomiljøer.
– Bekjempe kriminalitet, utrygghet
og diskriminering i storbyene.
– Bekjempe fattigdom i storbyene.
– Øke deltakelsen for
etniske minoriteter i samfunnet.
– Følge opp likestillingsperspektivet
i storbypolitikken aktivt i samarbeid med storbyene i årene som
kommer.
– Bidra til et godt boligtilbud
for vanskeligstilte og unge i etableringsfasen, og bedre oppfølging
for å mestre en bosituasjon for de som trenger det.
– Legge til rette for gode oppvekstvilkår
for barn og unge i storbyene.
– Legge til rette rammevilkårene
for en god pleie- og omsorgstjeneste. Dette behandles i den planlagte stortingsmeldingen
om bedre kvalitet i de kommunale pleie- og omsorgstjenestene som
skal legges frem i 2003.
Regjeringens storbypolitikk skal baseres på:
– At storbyenes økonomiske
rammebetingelser skal gjøre dem i stand til å håndtere
og løse egne sosiale utfordringer.
– At staten skal koordinere sin
innsats overfor sammensatte sosiale utfordringer i storbyene bedre.
– Å prøve ut
ny ansvarsfordeling og nye samarbeidsformer mellom forvaltningsnivåene
og de berørte sektorene gjennom forsøk med kommunal
oppgavedifferensiering.
Regjeringen har de senere år i flere
stortingsmeldinger og handlingsplaner tatt fatt på de største sosiale
utfordringene; fattigdom, rusproblemer, psykisk helse, folkehelse,
barnevern, barns og unges oppvekst og levekår, og bostedsløse.
Regjeringen vil legge fram en boligmelding i løpet av høsten
2003 som tar opp ulike sider ved boligpolitikken. Ulike problemstillinger
knyttet til det flerkulturelle samfunn vil bli drøftet
i en melding som vil bli framlagt i 2004.
I meldingen vises det til at det er kommunenes
oppgave å se byutvikling og sosial utvikling i lokalsamfunnet
i sammenheng og møte disse utfordringene. For Regjeringen
er det et mål å unngå opphoping av levekårsproblemer
i områder med dårlig bymiljø. Regjeringen
vil støtte utviklingen av områderettet politikk
i storbyene. Regjeringen vil bidra blant annet ved å videreføre
støtten til Handlingsprogrammet for bedre levekår
i Oslo indre øst og storbytiltak for ungdom. Oslo kommune
har foreslått at organiseringen av Handlingsprogrammet
for Oslo indre øst revurderes og at tiltakstypene også anvendes
i andre bydeler enn Oslo indre øst. Regjeringen vil sammen
med Oslo kommune gjennomføre en slik vurdering.
Regjeringen forutsetter at statlige instanser
bidrar til en positiv sosial og fysisk utvikling når statens
oppgaver og interesser blir berørt i et byområde.
I statlige budsjetter er det i dag enkelte tilskudd som har som formål å bidra
til løsning av sosiale utfordringer i storbyene. Det er
viktig at slike tilskudd bidrar til en helhetlig politikk for å møte
levekårsutfordringene. Regjeringen vil se nærmere
på hvordan staten i land som Danmark og Storbritannia stimulerer
utviklingen i utsatte byområder, og vil vurdere hvordan
staten kan støtte opp om en helhetlig kommunal politikk
for å fremme gode levekår, oppvekstforhold og
bomiljø.
Komiteen har merket
seg at storbyene i gjennomsnitt har noe dårligere levekår
enn andre kommuner, men at det ikke er store avvik fra landsgjennomsnittet. Derimot
er det en sterk konsentrasjon av bosatte med levekårsproblemer
i enkelte bydeler i de største byene, særlig i
sentrumsbydelene. Komiteen vil spesielt peke på at
konsentrasjonen av personer med levekårsproblemer i Oslo
indre øst står i en særstilling. Bare kommunene
i indre Finnmark er målt å ha dårligere levekår
enn bydelene i Oslo indre øst.
Komiteen viser til at det er
betydelige levekårsproblemer i avgrensede områder
også i enkelte andre byer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener derfor det er behov for et forsterket program for levekårsforbedring i
de indre delene av Oslos østlige bydeler.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til programmet for Oslo indre øst som
er midt i programperioden. Disse medlemmer mener
at dette programmet har gitt mange positive bidrag, noe som også kan
leses av utviklingen i befolkningssammensetning i de aktuelle bydelene
samt utviklingen i boligmarkedet.
Komiteen legger til
grunn at storbypolitikken skal innrettes for å sikre alle
mennesker likeverdige muligheter og en grunnleggende sosial og økonomisk velferd,
gode levekår og en hverdag i trygghet. Komiteen mener
at gode fellesskapsløsninger er avgjørende viktig
for å kunne nå et slikt mål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener derfor at fellesskapsløsningene i storbyene må styrkes
slik at de kan bidra til bedre levekår og mer rettferdig
fordeling.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil samtidig understreke at hver
enkelt av oss har et ansvar for å utvikle et godt nærmiljø og
en god og trygg by å leve i.
Komiteen viser til
at grunnlaget både for samfunnets og den enkeltes velferd
ligger i de verdier som skapes gjennom arbeid. Komiteen mener
at det viktigste tiltaket for å forebygge og motvirke sosiale problemer
er å sikre arbeid for alle. Komiteen mener det
dels må skje ved en politikk for å skape varierte arbeidsplasser
som er egnet for alle sosiale grupper i storbyregionene, og dels
ved målrettede tiltak for å bistå dem
som er uten arbeid til å komme tilbake i arbeidslivet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener dette må skje gjennom en målrettet næringspolitikk
og en kraftig utbygging av arbeidsmarkedstiltak for de ledige.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at dette gjøres best
gjennom en helhetlig politikk som legger til rette for nyskapning gjennom
en ansvarlig økonomisk politikk som bidrar til fortsatt
lav rente og kronekurs, samt skattelette. I tillegg må dette
suppleres med målrettede arbeidsmarkedstiltak, og det vises
her til at Aetat nå er styrket.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av Regjeringens handlingsplan mot fattigdom. I rammen
av handlingsplanen går det tiltaksmidler spesielt til oppfølging
av langtidsmottakere av sosialstønad. Disse midlene går
blant annet til tiltaks- og kvalifiseringsplasser i regi av sosialtjenesten
og Aetat i samarbeid. I tillegg er det avsatt midler til kompetansehevende
tiltak for sosialtjenestens arbeid med disse brukerne.
Komiteen vil peke
på at forverringen av situasjonen på arbeidsmarkedet
de siste årene i særlig grad kan ramme grupper
som er spesielt sårbare for endringer i arbeidsmarkedet,
bl.a. ikke-vestlige innvandrere og personer med helseproblemer. Komiteen mener
derfor det er behov for særskilt oppmerksomhet bl.a. for å kvalifisere
utsatte grupper for aktuelle arbeidsplasser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er bekymret for at en eventuell åpning for økt
bruk av midlertidige ansettelser vil kunne gjøre det enda
vanskeligere for slike utsatte grupper å få fast
jobb.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag om å åpne for
midlertidige ansettelser. Dette ville gjort det lettere for folk å komme
i jobb. Særlig ville dette bidratt til at unge og innvandrere
lettere ville komme ut i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
at en midlertidig jobb er langt å foretrekke fremfor ingen jobb,
og at all erfaring tilsier at midlertidig ansatte med stor sannsynlighet
kommer over i fast ansettelse etter en stund. Forslaget om midlertidig
ansettelse ville hatt stor betydning for sysselsetting både
i byene og i distriktene.
Komiteen mener at
en god bolig i et godt bomiljø er en nødvendig
forutsetning for å sikre et godt liv for den enkelte. Komiteen viser
til sine merknader under kap. 5 om betydningen av økt nybygging
av boliger for å dempe presset på boligprisene
og gjøre det letter å komme inn i boligmarkedet. Komiteen vil peke
på at de høye bokostnadene i storbyene gjør
det særlig vanskelig for ungdom som skal etablere seg og for
andre med små økonomiske ressurser å finne
et godt sted å bo. Samtidig har komiteen merket
seg at mange ungdommer ser det attraktivt å leie bolig
en tid før de etablerer seg fast.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener derfor at det bør bygges vesentlig flere utleieboliger
og lavinnskuddsboliger for ungdom ved at det innføres finansieringsordninger
slik disse partier foreslo i Innst. S. nr. 95 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil påpeke den påfallende
avstand det er mellom løfter og oppfølging i Arbeiderpartiets
boligpolitikk. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet
i Dokument nr. 8:141 (2002-2003) fremmet en rekke tiltak som etter
deres mening ville styrke boligpolitikken. Disse medlemmer vil
påpeke at Arbeiderpartiet i sine alternative statsbudsjetter
ikke er i nærheten av å følge opp egne
løfter om en opptrappingsplan, og at man bare for 2003
og 2004 ligger i overkant av 500 mill. kroner på etterskudd
i forhold til egne løfter.
Disse medlemmer vil vise til
at det svekker tilliten til politikken om partier lover mer enn
det de holder i sine egne alternative budsjetter. I tillegg vil disse
medlemmer vise til at Regjeringen har gjennomført
en rekke av de tiltak Arbeiderpartiet har foreslått.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet i Dokument nr. 8:141 (2001-2002) fremmet
en rekke forslag om boligtiltak for ungdom og økonomisk
vanskeligstilte. Forslagene forutsatte en opptrapping over flere år. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet i alternativt statsbudsjett
for 2003 foreslo betydelige styrkinger i boligpolitikken - i form
av økt låneramme i Husbanken og økte
bevilgninger. I alternativt statsbudsjett for 2004 foreslo Arbeiderpartiet
likeså en betydelig økning av låneramma
i Husbanken og økte bevilgninger til boligpolitiske formål. Disse
medlemmer vil for øvrig bemerke at Regjeringen
selv har foreslått og innarbeidet enkelte av forslagene
i Dokument nr. 8:141 (2001-2002) i Regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2003 og 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at en del personer, særlig
unge, velger å bo i leid bolig i enkelte perioder. Det
kan ha ulike årsaker. Disse medlemmer vil
påpeke at sosiale utleieboliger og klausulerte lavinnskuddsboliger
kan være fattigdomsfeller og dermed virke mot sin hensikt. Disse
medlemmer mener det er å foretrekke at flest mulig
eier egen bolig i det ordinære boligmarkedet. Disse
medlemmer viser videre til Regjeringens varslede boligmelding
og ber Regjeringen legge til rette for at flest mulig kan settes
i stand til å eie sin egen bolig, gjennom Husbankens tilskudds- og
låneordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at utlån av Startlån er markert
lavere enn summen av de tidligere ordningene etableringslån
og kjøpslån. Flertallet mener at
risikodelingen mellom staten og kommunene bør endres til
en 50/50 pst. risikodeling fra første krone, og
at Startlån gradvis bør utvikles i retning av
et rettighetslån for alle som ønsker å etablere seg
i eid bolig.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at Startlånet som
ble innført fra 2003 har vært en god ordning.
Dette vises bl.a. gjennom at kommunenes innlåning har vært
langt høyere for Startlånet enn for den gamle
etableringslånsordningen og flere kommuner deltar. Startlånet
er etter disse medlemmers oppfatning et viktig virkemiddel
i kommunenes boligpolitikk, blant annet gjennom at den er svært
fleksibel i forhold til lokale forhold og individuelle behov. Disse
medlemmer merker seg at storbyene er blant de mest aktive
brukerne av Startlånet. Disse medlemmer vil
likevel be Regjeringen styrke veiledningen overfor kommunene når
det gjelder bruk av Startlånet overfor unge i etableringsfasen
og andre som for eksempel mangler egenkapital.
Disse medlemmer vil vise til
at Startlånsordningen i stor grad fungerer som toppfinansiering,
mens kjøpslånet var grunnfinansiering. Det er
derfor lite hensiktsmessig direkte å sammenligne lånebeløp
i de to ordningene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,vil understreke at Startlånet
skulle avløse ordningene med etableringslån og
kjøpslån. Det kan derfor ikke brukes som målestokk for
om man har lyktes, at kommunenes innlåning har vært
høyere for Startlånet enn for den gamle etableringslåneordningen
alene. Når man bruker volumet på den nye låneordningen
som kriterium, må man måle dette opp mot begge
de to låneordningene Startlånet har avløst. Disse
medlemmer viser til Husbankens foreløpige statistikk
pr. 31. desember 2003. Av statistikken fremgår at 3 671,3
mill. kroner i Startlån er tildelt kommunene og at 214,2
mill. kroner er tildelt av Husbanken, til sammen 3 885,5 mill. kroner. Disse medlemmer vil
påpeke at dette er 19,8 pst. lavere enn den samlede bruken
av etableringslån og kjøpslån i 2002
og 30,3 pst. lavere enn i 2001.
Komiteen har merket
seg at det i 1997 var om lag 6 200 bostedsløse i Norge,
og at 70 pst. av disse holdt til i storbyene. Komiteen vil
peke på at for særlig vanskeligstilte grupper
er manglende boevne ofte et tilleggsproblem til sviktende betalingsevne.
Det gjelder ikke minst grupper med rusproblemer. Komiteen har
merket seg at mange bostedsløse over lengre periode bor
i dyre og dårlige hospitser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at hospits er et dårlig botilbud, som gir dårlige
rammer for rehabilitering og dårlig økonomisk
ressursbruk. Staten gir allerede i dag opp til 60 pst. tilskudd
til kjøp eller bygging av utleieboliger til særlig
vanskeligstilte. De store ressursene som storbykommunene i dag benytter
til hospits vil bedre kunne brukes til gode boligløsninger finansiert
med statlige tilskudd. Dette vil samtidig frigjøre betydelige økonomiske
midler som i stedet kan settes inn for å gi den enkelte
en sosialfaglig oppfølging som kan gjøre det lettere å etablere
tilknytning til arbeid og et meningsfullt sosialt liv. Flertallet mener
derfor at bruk av hospits må opphøre.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at hospitsbruken bør
reduseres til et minimum. Hospits er først og fremst et
storbyfenomen. Disse medlemmer mener at hospits er
et dårlig egnet botilbud over tid og mener at dette bør unngås
så langt som råd er. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen har gitt topp prioritet på bekjempelse
av bostedsløse og at kommunene gjennom Husbanken kan få tilskudd
til boliger for bostedsløse og vanskeligstilte. Disse
medlemmer viser også til at Regjeringen i den varslede
boligmeldingen vil komme tilbake med et forslag til en nasjonal
strategi for bekjempelse av bostedsløshet, blant annet
på grunnlag av erfaringene fra prosjekt bostedsløse.
Disse medlemmer mener at hvis
hospits må tas i bruk, skal dette kun være for
kortere tidsrom, og disse medlemmer vil be kommunene
om kun å benytte hospits hvor man har inngått
kvalitetsavtaler, på linje med de Oslo kommune har inngått.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til fattigdomsmeldingen og Sosialdepartementets bevilgning
av penger til oppfølgingstjenester i bolig.
Komiteen mener det
er viktig å styrke samspillet med organisasjoner som Frelsesarmeen
og Kirkens Bymisjon som på frivillig grunnlag gjør
en stor innsats på dette området. Komiteen mener
at det gjennom Sosialdepartementet bør utvikles en støtteordning
for kommuner og frivillige organisasjoner som tar et ansvar for
særlig vanskeligstilte, hvor de kan få dekket deler
av kostnadene ved boligsosial oppfølging.
Komiteen mener at bostøtten
er et viktig virkemiddel for å bidra til at eldre, uføre
og barnefamilier med svak økonomi skal kunne bo i en god
og hensiktsmessig bolig. Komiteen viser til at boutgiftene
er langt høyere i storbyene enn i gjennomsnitt for landet. Komiteen mener
det er behov for å heve boutgiftstaket, særlig
i de største byene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har videre merket seg at barnefamiliene som mottar bostøtte
har klart høyere totale boutgifter i prosent av inntekt
etter bostøtte enn gruppen pensjonister som mottar bostøtte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener derfor at bostøtteordningen
bør deles med en ordning for pensjonister og en for barnefamilier
og andre mottakere av bostøtte.
Samtidig mener komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
at det er et klart behov for å styrke bostøtten
for barnefamiliene. Ved en økning av både inntektsgrensen
og boutgiftstaket mener flertallet at belastningen
av bokostnadene vil kunne begrenses vesentlig for barnefamilier i
storbyene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har styrket
bostøtteordningen kraftig, mens det i regjeringen Stoltenbergs
statsbudsjettforslag for 2002 var en nulløkning. Disse
medlemmer viser bl.a. til at Regjeringen i statsbudsjettet
for 2004 har foreslått å heve boutgiftstaket i
de store byene med hhv. 10 000 for Oslo og 5 000 for Bergen, Trondheim
og Stavanger samt å fjerne 40 m2-grensen
for kommunale utleieboliger. Regjeringen har i tillegg besluttet
at boutgiftstaket skal heves med 5 000 kroner også i storbyene Kristiansand,
Drammen, Tromsø og Fredrikstad fra og med 2004. Dette er
tiltak som gjør det lettere for personer med dårlig
råd å kunne etablere seg i egen bolig eller beholde
sin bolig. Disse medlemmer støtter disse
forslagene fra Regjeringen. For øvrig vil disse medlemmer vise
til Regjeringens varslede boligmelding for en helhetlig gjennomgang
av bostøtteordningen.
Disse medlemmer vil vise til
behovet for ytterligere målretting av de boligpolitiske
virkemidlene mot vanskeligstilte.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet vil
vise til at stadig fleire innbyggjarar i samfunnet generelt og i
storbyane spesielt er åleinebuande. Dette medfører
nye politiske utfordringar, mellom anna i bustad-, skatte- og avgiftspolitikken.
Einslege har andre behov og problem enn tradisjonelle familiar. Ensliges
Landsforbund viser til at einslege toppar statistikkane for gjeldsbyrde
og betalingsvanskar. Einpersonshushald har òg ofte langt
høgare buutgifter pr. person enn andre hushald. Denne
medlemen meiner Regjeringa bør utpeike ein statsråd
som har samordningsansvaret for politikken overfor einpersonshushald.
Denne medlemen viser til at mange
kommunar tek omsyn til einpersonshushald i måten dei innrettar avgiftene
på. Avgifter etter forbruk vil både når
det gjeld renovasjon og vatn kome einpersonshushald til gode. Denne
medlemen meiner det er behov for å gjere kjent
dei gode døma frå kommunane slik at fleire kommunar
fylgjer opp. Denne medlemen ber departementet medverke
til det.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
desse partia i lag med Kystpartiet i samband med handsaminga av
Dokument nr. 8:3 (2003-2004) frå Senterpartiet om eit eige
skattefrådrag for einpersonshushald, ba Regjeringa utgreie
levekåra til åleinebuande og einslege forsørgjarar.
Komiteen har merket
seg at det er lite statistikk som underbygger at utbredelsen av
rusmiddelproblemer er vesentlig større i storbyene enn
i landet for øvrig. Komiteen har imidlertid
merket seg at det er grunn til å anta at det er en viss
opphoping av personer med langvarig og etablert misbruk, og med
de tyngste og sammensatte problemene, i de større byene. Komiteen vil
understreke at det overfor personer med sammensatte sosiale problemer,
eksempelvis knyttet til rusmiddelbruk, psykiske lidelser og bostedsløshet,
er behov for en tiltakskjede med tett samarbeid mellom ulike etater
og organisatoriske nivåer. Komiteen understreker
derfor at reformer og omorganiseringer av de ulike tjenestesektorene
ikke må føre til oppsplitting av tjenestetilbudet
i forhold til brukerne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at det er gode grunner til at Oslo
ikke skal ha den samme modell for organisering og finansiering av
rusfeltet som øvrige norske kommuner. Flertallet viser til
at Oslo har utviklet et samvirke mellom flere aktører i
arbeidet for rusmiddelmisbrukere, for eksempel bolig, arbeid, skole,
barnevern, sosialhjelp og de ulike institusjonene. I dette ligger
en mulighet til fleksibilitet mellom de oppgaver kommunen utfører,
og det som er institusjonenes oppgaver. Flertallet forutsetter
at statlige tiltak som settes inn for å styrke den generelle behandlingen
av rusmiddelmisbrukere, fordeles slik at Oslo kommune ikke kommer økonomisk
svekket ut sammenlignet med det som var situasjonen før
Rusreform II. Flertallet forutsetter også at
det skapes en finansiering for de rusmiddelinstitusjoner som Oslo kommune
får ansvaret for å drive, som medfører
at statens dekning av kostnadene blir lik den dekning av kostnadene
som statlige institusjoner vil få.
Komiteen viser for øvrig
til sine respektive merknader i Innst. O. nr. 4 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
Regjeringen etter Stortingets behandling av Rusreform II på nytt
må vurdere søknader fra enkelte storbyer om forsøk
med å overta den statlige rusomsorgen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen gjennomfører
og har foreslått en rekke endringer knyttet til bedre samordning
av barnevernet, av rusvernet samt en bedre samordning av SATS. Disse
medlemmer er glade for lovfestingen av retten til en individuell
plan etter lov om sosiale tjenester. Det er særlig viktig
at byene gis en mulighet til en helhetlig oppfølging av
ulike klienter, og disse medlemmer ser frem til å høste
erfaring med de forsøk som Regjeringen har satt eller vil
sette i verk knyttet til personer med ulike utfordringer og behov
for oppfølging.
Komiteen vil understreke
at tiltak for å få flere i arbeid og tiltak for å sikre
alle en god bolig er de to viktigste enkelttiltakene for å forebygge
og motvirke fattigdom. Komiteen vil samtidig peke
på betydningen av målrettet sosialt arbeid. Dette
gjelder ikke minst for å bistå arbeidsledige sosialhjelpmottakere
til å få arbeid gjennom bistand til kvalifisering
og jobbsøking.
Komiteen har merket seg at det
er i Oslo og Oslo-regionen at hovedtyngden av innvandrerne bor,
men at det er mange innvandrere også i de andre storbyene.
En tredjedel av alle landets innvandrere bor i Oslo. Av alle ikke-vestlige
innvandrere bor over 40 pst. i Oslo, og de utgjør 17 pst.
av Oslos befolkning. 28,5 pst. av elevene i grunnskolen i Oslo har
annet morsmål enn norsk og samisk.
Komiteen vil framheve at dette
bidrar til mangfoldige og kulturelt spennende storbyer.
Komiteen vil like fullt peke
på at dette representerer betydelige utfordringer for storbyene
for å sikre tilhørighet, integrering og fellesskap.
Komiteen vil peke på at
det er store ulikheter mellom ulike innvandrergrupper og mellom
de enkelte innvandrere. Som gruppe kommer imidlertid personer med
innvandrerbakgrunn dårligere ut i forhold til de fleste
kriterier man måler levekår etter enn resten av befolkningen. Komiteen understreker
derfor betydningen av tiltak knyttet til arbeid og bolig for innvandrere.
Komiteen vil også vise
til Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004) der komiteen ber om en
snarlig avklaring på den varslede supplerende stønadsordningen
for pensjonister med kort botid i Norge.
Komiteen mener at den flerkulturelle
kompetansen hos ansatte i ulike samfunnsinstitusjoner må styrkes
for at befolkningen med minoritetsbakgrunn skal kunne nyttiggjøre
seg offentlige tjenester på en like god måte som
befolkningen for øvrig. Komiteen ser det
som et mål at flere med minoritetsbakgrunn skal rekrutteres
til ulike offentlige tjenester. Dette vil også bidra til
at minoritetsbefolkningen i større grad identifiserer seg
med det norske samfunnet og dets tjenester.
Komiteen understreker at arbeidet
mot diskriminering og rasisme må ha høy prioritet,
ikke minst i ungdomsmiljøene. Komiteen mener
at offentlige myndigheter, herunder også storbykommunene,
må kartlegge, planlegge, tilpasse og gjennomføre
tiltak innen sine ulike sektorer for å sikre alle like
muligheter og rettigheter uavhengig av etnisitet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen nå gjennomfører
sin offensive handlingsplan mot rasisme og diskriminering innenfor
de ulike sektorer som bolig, arbeidsliv, skole og utdanning, uteliv
og fritidsaktiviteter. Disse medlemmervil også vise til at Regjeringen
skal legge frem en stortingsmelding om det flerkulturelle Norge
høsten 2004.
Komiteen understreker
betydningen av at det legges til rette for aktiv deltakelse fra
innvandrerne i alle deler av samfunnslivet. Dette er en viktig forutsetning for
tilhørighet og integrasjon. Komiteen mener kunnskaper
i norsk og kunnskaper om det norske samfunnet er viktige forutsetninger
for deltakelse. Komiteen understreker derfor viktigheten
av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere som nylig er
vedtatt, og viktigheten av at flyktninger, personer med opphold
på humanitært grunnlag og familiegjenforente til
disse gruppene har rett og plikt til å delta i programmet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, vil vise til at introduksjonsordningen ble gjort
gjeldende fra og med 1. september 2003 som en frivillig ordning,
og obligatorisk fra og med 1. september 2004. Flertallet mener
at introduksjonsordningen vil virke positivt med tanke på integrering,
også i storbyene og storbyregionene hvor de fleste personer
med innvandrerbakgrunn bor. Det er etter flertallets syn
viktig at introduksjonsordningen også tar for seg spørsmål
knyttet til bolig og kunnskap om det å bo.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at å beherske språk er nøkkelen
til inkludering og til deltakelse. En opphopning av levekårsproblemer
slik vi ser dem i enkelte deler av Oslo indre øst, kan
bare løses gjennom å løfte gruppen gjennom økt
kvalifisering og utjamning av levekår. Nyankomne flyktninger
og asylsøkere, samt de som kommer på familiegjenforening som
en følge av disse, er i dag sikret norskopplæring gjennom
introduksjonsprogrammet. Dette flertallet mener at
også innvandrere som allerede bor i landet og som mangler
norskkunnskaper, bør få tilbud om opplæring.
Opplæringstilbudet må tilpasses den enkelte, være
intensivt og ta sikte på å nå et målbart nivå.
Hovedvekten må ligge på språkopplæring,
men også samfunnskunnskap og arbeidspraksis skal ha en plass
i opplæringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til det allerede pågående
handlingsprogrammet for Oslo indre øst.
Komiteen viser til
at Regjeringen har sendt på høring et forslag
om plikt og rett til norskopplæring. Komiteen slutter
seg til dette prinsippet og avventer Regjeringens forslag til gjennomføring
av en ordning med rett og plikt til norskopplæring. Komiteen vil understreke
den betydning en slik ordning vil ha for integreringen i storbyene.
Komiteen vil peke på at
foreldrenes, og særlig mødrenes, norskkunnskaper
har stor betydning for barnas skoleprestasjoner. Komiteen mener
derfor at norskopplæringen for mødre må styrkes. Komiteen viser
til at kvinner med innvandrerbakgrunn er en like mangfoldig gruppe
som innvandrerbefolkningen som helhet. De har, som alle andre, rett
til deltakelse i samfunnet, i språkopplæring og
kvalifisering for arbeid, dersom det er nødvendig. For
at mulighetene skal være reelle for kvinnene, må det
imidlertid gis tilbud om barnepass.
Komiteen vil peke på at
deltakelse i barnehage gir barn med minoritetsbakgrunn et bedre
grunnlag for språkutvikling, skolegang og integrering i
samfunnet. Barnehagene fungerer samtidig som et bindeledd mellom
innvandrerforeldre og det norske samfunnet. Komiteen er
derfor bekymret over at barn med innvandrerbakgrunn er underrepresentert
i barnehagene, særlig i storbyene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, ser det som særdeles
viktig at det settes i verk særskilte tiltak for at barn
med innvandrerbakgrunn skal gå i barnehage.
Flertallet mener at det ikke
bare er viktig å sikre barnehageplass. Erfaringer fra forsøk
med kartlegging av 4-åringer i Groruddalen viser at egne
språkstimuleringstiltak er viktig i barnehager med stor
grad av innvandrerbarn, slik at disse kan lære seg norsk
på en god måte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser det som viktig å videreføre tilbudet om gratis
kjernetid i barnehage i Oslo Indre Øst. Dette flertallet mener
videre at finansiering av dette tilbudet bør avklares.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Oslo kommune selv har
finansiert et lignende tilbud etter avslutningen sommeren 2003 av
prosjektet med statlig finansiering av gratis korttidstilbud i barnehager
i bydel Gamle Oslo. Også innenfor handlingsplanen for Oslo
indre øst har det pågått prosjekter.
Bare barnehage er ikke nødvendigvis nok. Disse medlemmer viser
til at kartlegging på fireårskontrollen gir mulighet
for en mer individuelt tilpasset oppfølging.
Komiteen mener også at
det er behov for særskilte tiltak for å sikre
tilpasset opplæring i skolen for barn med innvandrerbakgrunn,
bl.a. gjennom tilbud om leksehjelp og styrket kontakt mellom hjem
og skole bl.a. gjennom mødregrupper.
Komiteen vil framheve viktigheten
av å ha kvalitet på opplæringen i den
offentlige fellesskolen som sikrer et godt tilbud for alle uansett
bakgrunn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at utbygging av et heldagstilbud i skolen vil være viktig
for barn og unge med minoritetsbakgrunn.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets
initiativ for å øke timetallet i småskolen
(1.-4. klasse). Arbeiderpartiet vil styrke kvaliteten i grunnopplæringen,
ved blant annet å øke det totale timetallet for småskolen
med tre ekstra undervisningstimer per uke fra høsten 2004,
og at disse timene blant annet skal brukes til lese- og skrivetrening
og mer undervisning i matematikk. Disse medlemmer mener
at skolen og skolefritidsordningen (SFO) bør sees i sammenheng.
Barna må gis mer undervisning ved å øke
timetallet, men det må også sørges for å sikre
god kvalitet i SFO. SFO må styrkes i innhold og foreldrebetalingen må bli
lavere slik at flere foreldre kan benytte seg av ordningen. Disse
medlemmer vil framheve at det er svært positivt
at en økning i timetallet betyr et redusert behov for SFO,
og dermed lavere utgifter for foreldre og kommunene.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Arbeiderpartiets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Sem-erklæringens mål
om å øke timetallet blant annet på barnetrinnet. Disse
medlemmer er glad for at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet sikrer økt timetall allerede fra høsten
2004. Disse medlemmer er spesielt tilfreds med at
timetallsøkningen skal gå til styrket undervisning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, holder fast på at skolefritidsordningene
fortsatt skal være et frivillig tilbud i elevenes fritid.
SFO er ikke en del av skolens undervisning, og innholdet i skolefritidsordningene bør
derfor utformes lokalt, og i samråd med foreldrene.
Både for å forebygge
rusmisbruk og ungdomskriminalitet, vil komiteen understreke
betydningen av forebyggende ungdomsarbeid både i offentlig
og privat regi. Komiteen vil bl.a. peke på viktigheten
av gode møteplasser gjennom fritidsklubber og fritidshus,
der det koster lite å delta, støtte til det frivillige
barne- og ungdomsarbeidet og tilgang på arenaer for idrett
og kulturell utfoldelse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
barn i dag opplever å bli avvist fra idrettstilbud fordi
det er mangel på baner og haller. Disse medlemmer vil
ikke at mangel på plass skal hindre barn i å drive
idrett. Derfor må det satses på utbygging av flerbrukshaller
og idrettsanlegg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at større byer
og tettsteder må prioriteres.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at større byer
og pressområder tradisjonelt har hatt lavere anleggsdekning
enn resten av landet. Disse medlemmer er derfor glad
for at anlegg i pressområder nå blir prioritert ved
tildeling av anleggsmidler. Dette er viktig for å sikre
alle barn og unge økt tilgang til idrett og fysisk aktivitet.
Komiteen er bekymret
for økningen i grov, umotivert vold i storbyene. Komiteen viser
til at slik vold ofte skjer i kombinasjon med rusmiddelbruk eller
at det skyldes psykisk ubalanse. Komiteen understreker betydningen
av bedre tilbud for behandling av rus- og psykiatriproblemer i påvente
av og under soning. Komiteen mener at det forebyggende
barne- og ungdomsarbeid og tiltak for å sikre arbeid for
alle er viktige tiltak for å forebygge årsakene
til kriminalitet. Komiteen ser det som viktig å skape
større trygghet mot voldskriminalitet i storbyene. Komiteen mener det
må legges fram en vurdering av ressurssituasjonen for politiet
i hovedstaden som tar hensyn til de særskilte hovedstadsfunksjonene
knyttet til statsbesøk, ambassadevakthold og lignende.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at budsjettet for Oslo
politidistrikt årlig har fått betydelige påplusninger siden
11. september 2001. Disse medlemmer viser videre
til at Oslo kommune i samarbeid med politiet har etablert et eget
barneransprosjekt med tett oppfølging overfor de aktuelle
barn og deres familier. Disse medlemmer er godt fornøyd
med at prosjektet har medvirket til at antall barneran har gått kraftig
ned i Oslo.