Konsernets resultater i perioden 2000-2002 viser
at selskapet har for lav lønnsomhet i den underliggende driften,
og tallene for 2002 viser et negativt årsresultat. Postens
omfattende omstillingstiltak har isolert sett gitt store positive
effekter. Generell lønns- og kostnadsvekst samt inntektsbortfall
har imidlertid gitt større utslag i motsatt retning på selskapets
lønnsomhetsutvikling. Det forventes fortsatt nedgang i
etterspørselen etter tradisjonell brevpost samtidig som
generell lønns- og prisvekst i årene framover
vil gi selskapet en underliggende kostnadsvekst.
For å sikre tilfredsstillende lønnsomhet
er det nødvendig med ytterligere kostnadsreduserende tiltak, fokus
på kjernevirksomhet og økte inntekter. Selskapet har
igangsatt et effektiviseringsprogram for å sikre 1 mrd.
kroner i kostnadsreduksjoner innen utgangen av 2004 utover det som
allerede er lagt til grunn i vedtatte planer. Forventede effekter
av effektiviseringene vil imidlertid ikke alene sikre tilfredsstillende
lønnsomhetsutvikling på sikt. Inntekter fra nye
tjenester er nødvendig.
For å finansiere nye investeringer,
og samtidig bidra til å beholde langsiktig fokus på kjernevirksomheten, ser
Posten det som aktuelt å vurdere salg av ikke-strategisk
virksomhet helt eller delvis.
Det ble i mars 2003 foretatt en ekstern oppdatering av
tidligere verdivurdering av Posten. Den viser at verdien på konsernet
er økt med 639 mill. kroner siden 2000. Sammenlignet med
verdivurderingen i 2002 har verdien av konsernet blitt redusert
med 836 mill. kroner (-13 pst.). Verdien av morselskapet har isolert
sett økt med 130 mill. kroner, mens verdien av ErgoGroup er
gått ned med vel 950 mill. kroner. Det framheves i verdivurderingen
at konsulentene fortsatt er av den oppfatning at Postens ledelse
har et riktig fokus og følger en riktig strategisk kurs.
Styret til Posten har et selvstendig ansvar
for organiseringen av selskapets virksomhet og for vurdering av tiltak
som er nødvendige for å sikre selskapets konkurranseevne
og økonomi.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
Posten til enhver tid søker å finne fram til mest
mulig effektive driftsløsninger i forhold til de oppgaver
selskapet skal løse for å sikre de samfunnspålagte
tjenestene. Departementet mener at det må stilles høye
lønnsomhetskrav til de nye tjenestene, og tjenestene må være
innenfor formålet for Postens virksomhet. Departementet
legger til grunn at Posten har et langsiktig fokus på kjernevirksomheten
og at Posten har som strategi å selge ikke-strategisk virksomhet.
Det er for departementet sentralt at eventuelt salg av virksomhet
ikke svekker selskapets evne til å tilby et godt landsomfattende
tilbud av posttjenester.
Departementet vil som eier til enhver tid vurdere hvorvidt
saker det får seg forelagt fra selskapet er av en slik
art og omfang at de må forelegges Stortinget for vurdering.
Komiteen legg vekt
på at kostnadssparingar innan Posten si verksemd ikkje
går ut over dei samfunnspålagte tenestene, og
at Posten til ei kvar tid finn dei beste driftsløysingane
i forhold til dette. Nye tenester som kjem til, må vere
i tråd med formålet for Posten si verksemd og
ein må kunne stille strenge krav til lønsemd for
desse tenestene.
Komiteen er samd med departementet
i vurderinga av eigenkapitalen per i dag. Ikkje all verksemd Posten
er pålagt gjennom konsesjon, vil kunne oppfylle strenge
krav til lønsemd. Det er likevel viktig at desse tenestene òg
vert utført på ein slik måte at selskapet
til ei kvar tid evnar å tilby eit godt landsomfattande
tilbod av posttenester.