Avkastningskravet blir definert som den forventede alternative
avkastningen som kunne vært oppnådd på annen
måte til samme risiko.
Utbyttepolitikk blir definert som langsiktige
retningslinjer for hvordan avkastningen fra et selskap skal anvendes,
eller hvor mye som skal betales ut til eieren og hvor mye som skal
kunne holdes tilbake i selskapet til bruk for investeringer, drift
eller fondsoppbygging.
Samferdselsdepartementet foreslår at
gjeldende krav til avkastning videreføres i kommende periode.
Departementet forutsetter at Postens strategier på sikt
bidrar til å sikre høy avkastning på kapitalen
som er investert i selskapet.
Posten står fortsatt foran betydelige
utfordringer, og det vil være viktig å sikre Posten
finansiell fleksibilitet som gjør konsernet i stand til å gjennomføre
nødvendige tilpasninger. Ut fra dette foreslår
departementet at gjeldende utbyttepolitikk med krav om et utbytte
på 30 pst. av resultatet etter skatt videreføres
i planperioden 2003-2005.
Departementet mener imidlertid at ovennevnte
utbyttepolitikk bør endres i neste planperiode, dvs. fra
regnskapsåret 2006, slik at utbyttet fra dette tidspunkt beregnes
som statens innlånsrente multiplisert med egenkapitalen,
begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
legg vekt på at Posten Norge AS skal ha forutsigbare krav
til avkastning og utbyte.
Fleirtalet meiner og at Posten
Norge AS skal ha krav til avkasting på line med sine private
konkurrentar.
Fleirtalet støttar Regjeringa
sitt forslag til avkastingskrav og utbyttepolitikk.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er kjent med
at det er sett eit avkastningskrav på 10,8 pst. til Posten,
og er usikker på om dette kan vere eit for høgt
krav til verksemda. Det må takast omsyn til at verksemda
skal utføre samfunnspålagte oppgåver
med tenester som vanskeleg vil kunne gå med forteneste. Desse
medlemene held fast på at målet om eit
likeverdig posttilbod til heile landet ikkje må vike for
omsyn til økonomisk vinning.
Desse medlemene er urolege for
at eit høgt krav til avkasting vil kunne føre
til ein overdriven effektivisering og eit for sterkt sentraliseringspress
for Posten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forskjellige regjeringer har brukt avkastning fra forskjellige
statlige selskap som et middel for å saldere de årlige
budsjetter. Dette er etter disse medlemmerssyn ikke en forutsigbar måte å behandle
konkurranseutsatte selskap på.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er av større samfunnsøkonomisk betydning at
Posten utfører sine samfunnspålagte tjenester,
enn at de går med et stort overskot.