Innstilling fra samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Per Roar Bredvold og Thore A. Nistad om snarest mulig å starte arbeidet med bygging av ny E6 mellom Mjøsbrua og Øyer med 4 felts motorveistandard og med midtdeler mellom kjørefeltene

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 legge frem forslag om midler til planlegging og oppstart av raskest mulig utbygging av E6 mellom Mjøsbrua og Øyer med 4 felts motorvei klasse A med midtdeler."

Som bakgrunn for forslaget vises til at strekningen E6 mellom Gardermoen og Otta har utviklet seg til å bli kandidat for å overta den tvilsomme æren av å være den nye dødsveien i Norge, verst er det på strekningen Mjøsbrua og Øyer. I 2003 ble 17 personer drept på veistrekningen, og et stort antall skadet. Mange av disse ulykkene skyldes at kjøretøy har kommet over i motsatt kjørefelt og frontkollidert med møtende kjøretøy. Slike ulykker ville en i stor grad ha avverget hvis det var bygd 4 felts motorvei med midtdeler. Veien fra Oslo til Gardermoen ble tidligere kaldt dødsveien, etter at denne ble utbygd med midtdeler er det nesten ikke ulykker. Det samme gjelder den nye E18 gjennom Vestfold, hvor hastigheten er økt og ulykkene nesten er borte. Dette viser at det lønner seg å satse på veibygging som sikkerhetsmessig tiltak. Det haster derfor med å starte planlegging og bygging av strekningen mellom Mjøsbrua og Øyer slik at flest mulig liv kan reddes.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, registrerer med stor bekymring den alvorlige ulykkesutviklingen på E6 mellom Gardermoen og Lillehammer.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at komiteen om kort tid skal starte behandlingen av bebudet stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2006-2015, der utbyggingen av vegnettet vil stå sentralt. Bedret trafikksikkerhet og framkommelighet på E6 mellom Gardermoen og Lillehammer vil bli drøftet i den forbindelse.

Flertallet vil derfor ikke gå inn i realitetsdrøftinger av forslaget i Dokument nr. 8:27 (2003-2004), men ta opp utbyggingen av E6 mellom Gardermoen og Lillehammer i den nært forestående behandlingen av Nasjonal transportplan 2006-2015.

Flertallet vil på denne bakgrunn foreslå at Dokument nr. 8:27 (2003-2004) vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at begrunnelsen og forslaget bygger på en rask behandling i Stortinget, og bevilgninger allerede i inneværende NTP-periode. En utsettelse av behandling av realitetene i forslaget betyr i praksis en realitetsbehandling all den tid forslaget går ut på at det skal bevilges midler allerede ved revideringen av årets budsjett. En utsettelse av gjennomførelse vil i tillegg til alle som vil bli lemlestet for livet, koste mange mennesker livet, og det vises til at det i 2003 ble drept 17 mennesker i trafikken i dette området. Disse medlemmer mener det vil være uansvarlig å utsette denne saken slik at eventuell planlegging og oppstart først skulle kunne skje fra 2006.

Disse medlemmer vil ellers vise til dokumentet og foreslår:

"Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 legge frem forslag om midler til planlegging og oppstart av raskest mulig utbygging av E6 mellom Mjøsbrua og Øyer med 4 felts motorvei klasse A med midtdeler."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 legge frem forslag om midler til planlegging og oppstart av raskest mulig utbygging av E6 mellom Mjøsbrua og Øyer med 4 felts motorvei klasse A med midtdeler.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:27 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Per Roar Bredvold og Thore A. Nistad om snarest mulig å starte arbeidet med bygging av ny E6 mellom Mjøsbrua og Øyer med 4 felts motorveistandard og med midtdeler mellom kjørefeltene - vedlegges protokollen.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 24. februar 2004

Petter Løvik

leder

Anne Berit Andersen

ordfører