Fastsatt av Stortinget med hjemmel i lov … om
Riksrevisjonen
§ 1 Riksrevisorkollegiet
(Kollegiet)
Kollegiet er Riksrevisjonens øverste
organ og skal behandle saker av viktighet og prinsipiell betydning.
Alle saker som Riksrevisjonen sender til Stortinget, skal
være behandlet av Kollegiet. Den enkelte riksrevisor har
rett til å la egne bemerkninger følge de saker som
rapporteres til Stortinget.
Kollegiet eller den det bemyndiger fastsetter
nødvendige bestemmelser for Riksrevisjonens tjenestemenn og
arbeidsordningen i virksomheten.
Beslutninger fattet av Kollegiet krever at minst
tre riksrevisorer er enige.
Kollegiets leder skal innkalle de øvrige
riksrevisorene til møter så ofte dette finnes
nødvendig, eller dersom en riksrevisor ber om det. Kollegiets
leder, eller nestleder ved dennes fravær, leder møtet.
Arbeidsdelingen mellom Kollegiet og daglig leder kan
suppleres med interne retningslinjer fastsatt av Kollegiet.
Revisjonsråden er fast sekretær
for Kollegiet.
§ 2 Ledelsen av
Riksrevisjonen
Lederen i Kollegiet har det daglige administrative, økonomiske,
personalmessige og faglige ansvaret for Riksrevisjonen.
Revisjonsråden er etatens øverste
tjenestemann. Revisjonsråden ivaretar de oppgaver i den
daglige ledelse som følger av stillingsinstruks fastsatt
av Kollegiet, og er fast stedfortreder for lederen ved behandling
av og avgjørelser i faglige og administrative spørsmål
som ellers behandles eller avgjøres av lederen.
Revisjonsråden leder Riksrevisjonen
i daglig leders fravær. Nestleder i Kollegiet trer inn
som daglig leder inntil ny leder eventuelt er valgt dersom lederen
ikke lenger kan ivareta den daglige ledelse på grunn av
langvarig sykdom eller død i valgperioden.
§ 3 Revisjonens
innhold
Riksrevisjonen skal ved revisjon av regnskapene kontrollere
om regnskapet gir et riktig bilde av den økonomiske virksomhet,
herunder:
a) bekrefte
at regnskapene ikke inneholder vesentlige feil og mangler, og
b) kontrollere om de disposisjoner som
ligger til grunn for regnskapet er i samsvar med Stortingets vedtak
og forutsetninger og gjeldende regelverk, og om disposisjonene er
akseptable ut fra normer og standarder for statlig økonomiforvaltning.
§ 4 Innsending av regnskap, nødvendig
materiale m.m. til Riksrevisjonen
Departementene og de statlige virksomhetene
som Riksrevisjonen har revisjonsansvar for, skal sende Riksrevisjonen
det materiale som antas å være nødvendig for
Riksrevisjonens revisjon og kontroll.
Følgende materiale skal sendes til
Riksrevisjonen så snart som mulig og senest innen de frister
som er fastsatt av Finansdepartementet:
a) statsregnskapet
og øvrige regnskaper avlagt av virksomhetene,
b) andre oppgaver som skal avgis i samsvar
med bevilgningsreglementet § 13,
c) forklaringer knyttet til bevilgnings-
og kapitalregnskapet, og
d) gjenpart av alle tildelingsbrev og årsrapporter.
Riksrevisjonen kan selv bestemme hvilket annet materiale
som skal sendes Riksrevisjonen og fastsette frister for dette.
§ 5 Kontrollens
innhold og omfang
Riksrevisjonen skal gjennom sin kontroll med
forvaltningen av statens interesser i selskaper m.m. vurdere om
statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter
av statens interesser i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
I kontrollen inngår de undersøkelser
m.m. som anses nødvendige for at Riksrevisjonen skal kunne
gi en kvalifisert vurdering av den enkelte statsråds forvaltning
av statens interesser.
Kontrollen etter første ledd omfatter
selskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer
50 prosent eller mer av stemmene, eller hvor staten på grunn av
aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteresser mv. har
dominerende innflytelse. Riksrevisjonen avgjør i det enkelte
tilfellet om staten anses å ha en dominerende innflytelse.
Bestemmelsene i denne instruksen gjelder også for kontroll
med statlig eierskap i selskaper i utlandet så langt dette
ikke strider mot landets lov.
§ 6 Informasjon
fra hel- og deleide statlige selskaper
I selskaper som i sin helhet eies av staten
skal det, med unntak av faktiske opplysninger knyttet til regnskapet,
ordinært avtales med daglig leder eller tilsatt som utpekes
av denne hvordan Riksrevisjonen kan innhente informasjon, dokumenter
o.a. fra øvrige tilsatte.
Når Riksrevisjonen finner det påkrevd,
kan den likevel kreve opplysninger og oversendelse av dokumenter
direkte av enhver tilsatt.
Når Riksrevisjonen finner det nødvendig
for sin kontroll, kan den gjennom departementet eller gjennom statlig
heleid virksomhet kreve at den som representerer statlige interesser
i generalforsamling i deleid selskap, skal framsette krav om at
generalforsamlingen pålegger valgt revisor å gi
opplysninger innen rammen av dennes oppgaver.
For selskaper i utlandet med statlig eierskap
vil, om ikke annet er avtalt, kommunikasjon skje gjennom vedkommende
departement eller statlig heleid norsk virksomhet som forvalter
statens interesser.
§ 7 Statsrådens
rapportering til Riksrevisjonen
Vedkommende statsråd skal senest en
måned etter at generalforsamling, foretaksmøte
eller lignende er avholdt oversende til Riksrevisjonen:
a) virksomhetens årsregnskap
og eventuelle konsernregnskap med revisors beretning,
b) styrets årsberetning,
c) protokoller/referater fra
møter i virksomhetens styrende og kontrollerende organer
vedrørende behandlingen og fastsettelsen av virksomhetens årsoppgjør,
og
d) statsrådens beretning om forvaltningen
av statens interesser i den enkelte virksomhet eller det enkelte konsern.
Det gis særskilt beretning for hver virksomhet eller hvert
konsern. Riksrevisjonen kan gi nærmere retningslinjer for
hvilke forhold m.m. beretningen fra statsråden skal omhandle.
Riksrevisjonen bestemmer i hvilken grad dokumenter
som nevnt i første ledd bokstav a til c innhentes for datterselskaper
og datterselskapers interesser i andre selskaper når statens
interesser i morselskapet forvaltes av vedkommende departement.
I virksomheter som ikke har organer som generalforsamling,
foretaksmøte eller lignende, skal vedkommende statsråd
sende Riksrevisjonen dokumenter og beretning som nevnt i første
ledd senest en måned etter at regnskapet for vedkommende
virksomhet er godkjent.
§ 8 Innsending
av møteprotokoller m.m.
Riksrevisjonen kan kreve å få tilsendt
gjenpart av møteprotokoller og korrespondanse, herunder
rapporter, notater o.a., mellom selskapene og vedkommende departement.
De selskaper som er heleide av staten, skal rutinemessig
sende Riksrevisjonen fullstendige utskrifter av møteprotokoller
fra møter i samtlige styrende og kontrollerende organer
i virksomheten.
Riksrevisjonen bestemmer i hvilken grad dokumenter
som nevnt i første og annet ledd skal innhentes vedrørende
enkelte datterselskaper og selskaper disse eier når morselskapets
interesser forvaltes av departementet.
Statsråden skal rutinemessig sende
Riksrevisjonen den informasjon vedkommende mottar eller innhenter som
gjelder deleide selskaper statsråden forvalter statlige
interesser i eller hvor statsråden forvalter statlige interesser
i morselskapet. Det kan avtales med statsråden om denne
informasjonen skal sendes til Riksrevisjonen fra statsråden
eller direkte fra virksomhetene.
Når den finner det nødvendig
for sin kontroll, kan Riksrevisjonen kreve at statsråden
innhenter enhver informasjon statsråden eller en statlig
virksomhet som eier kan kreve tilgang til. Riksrevisjonen kan innhente fra
departementet korrespondanse og annet mellom departementet og selskapet
som staten har eierandeler i.
§ 9 Revisjonens
innhold
Riksrevisjonen skal gjennom systematiske undersøkelser
av økonomi, produktivitet, måloppnåelse
og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger, fremskaffe
relevant informasjon til Stortinget om iverksettelse og virkninger
av offentlige tiltak e.l., herunder om:
a) forvaltningen
bruker ressurser til å løse oppgaver som samsvarer
med Stortingets vedtak og forutsetninger,
b) forvaltningens ressursbruk og virkemidler
er effektive i forhold til målene som er satt på området,
c) regelverket etterleves, og om det er
effektivt og hensiktsmessig,
d) forvaltningens styringsverktøy
og virkemidler er hensiktsmessige,
e) beslutningsgrunnlaget fra regjeringen
til Stortinget samsvarer med offentlige utredningskrav, og
f) forvaltningen gjennomfører
vedtatt miljøpolitikk slik at prinsippet om bærekraftig
utvikling og god forvaltning av naturressurser etterleves.
§ 10 Innsending
av nødvendig materiale til
Riksrevisjonen
Ved Riksrevisjonens utførelse av forvaltningsrevisjon
gjelder § 4 første og tredje ledd tilsvarende.
§ 11 Kontrollens
innhold og omfang
Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse
overfor Norges Bank, jf. sentralbankloven § 2 fjerde ledd.
Riksrevisjonen fører ikke kontroll med om banken har utøvd
sin virksomhet i samsvar med de økonomisk-politiske retningslinjer som
er fastlagt av statsmyndighetene, jf. sentralbankloven § 2
første ledd.
§ 12 Innsending
av materiale og innsynsrett
Statsråden skal snarest mulig etter
at Norges Banks årsregnskap og årsberetning er
mottatt i departementet oversende til Riksrevisjonen:
a) bankens årsregnskap,
fastsatt av representantskapet, med revisjonens beretning,
b) hovedstyrets årsberetning,
c) representantskapets uttalelse om hovedstyrets
protokoller og eventuelt om andre forhold vedrørende banken,
og
d) statsrådens beretning vedrørende
departementets og regjeringens myndighetsutøvelse i saker
som gjelder Norges Bank.
Riksrevisjonen skal fortløpende sendes
kopier av hovedstyrets og representantskapets møteprotokoller.
Riksrevisjonen har rett til å kreve
de opplysninger den finner nødvendig for sin kontroll fra
vedkommende departement, banken og dens revisjon.
§ 13 Allmennhetens
innsynsrett – offentlighetslovens anvendelse
på Riksrevisjonen
Med dokumenter i en bestemt sak som nevnt i
lov om Riksrevisjonen § 18, menes korrespondanse til og
fra Riksrevisjonen om samme saksforhold. Dokumenter som foreligger
hos kontrollert virksomhet og som følger som vedlegg i
en sak, eller som innhentes som ledd i Riksrevisjonens kontroll,
er ikke offentlige hos Riksrevisjonen. Det samme gjelder dokumenter
som rutinemessig sendes i kopi til Riksrevisjonen.
Dokumenter som utveksles mellom Stortinget og
Riksrevisjonen og som gjelder Riksrevisjonens budsjett og interne
administrasjon, kan unntas fra offentlighet.
Dokumenter som utveksles mellom Riksrevisjonens ledelse,
administrasjon og tilsatte, kan unntas fra offentlighet.
Den som nektes innsyn i en sak i Riksrevisjonen,
kan påklage vedtaket til Riksrevisjonens kollegium. Riksrevisjonens
kollegium avgjør med endelig virkning om det skal gis innsyn.
Forskrifter gitt med hjemmel i offentlighetsloven § 11 gjelder
tilsvarende for Riksrevisjonen så langt de passer. Riksrevisjonen
kan gi bestemmelser tilsvarende forskrifter som Kongen kan gi etter
offentlighetsloven § 8.
§ 14 Riksrevisjonens
behandling av sikkerhetsgradert informasjon
Sikkerhetsloven § 9 første
ledd bokstav c og § 10 gjelder ikke for Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen er klareringsmyndighet for personell i
Riksrevisjonen og for personell ansatt hos eller engasjert av leverandør
i forbindelse med sikkerhetsgraderte anskaffelser foretatt av Riksrevisjonen.
Ved utøvelse av forebyggende sikkerhetstjeneste
kan Riksrevisjonen søke bistand fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
§ 15 Rapportering
om Riksrevisjonens årlige revisjon og kontroll
Riksrevisjonen skal årlig oversende
til Stortinget en rapport som skal inneholde:
a) resultatet
av revisjonen av foregående års statsregnskap,
underliggende virksomheters regnskaper og regnskap for administrasjonen
av Svalbard,
b) resultatet av kontrollen med forvaltningen foregående år
av statens interesser i selskaper m.m. Riksrevisjonen skal også rapportere
til Stortinget mulige bemerkninger til statsrådens myndighetsutøvelse
overfor Norges Bank,
c) departementenes oppfølging
av tidligere saker som ikke er løst på en tilfredsstillende
måte, og
d) andre forhold av betydning for en vurdering
av departementets totale forvaltning.
Riksrevisjonen skal meddele resultatet fra regnskapsrevisjonen
til revidert virksomhet. Det tas i det enkelte tilfellet stilling
til om resultatet også skal meddeles overordnet departement.
Ved avslutningen av årets revisjon skal Riksrevisjonen
sende revidert virksomhet et avsluttende revisjonsbrev som oppsummerer
revisjonen for det aktuelle regnskapsåret.
§ 16 Rapportering
om gjennomførte forvaltningsrevisjoner
Riksrevisjonen skal rapportere fortløpende
til Stortinget om gjennomførte forvaltningsrevisjoner.
§ 17 Rapport om
Riksrevisjonens virksomhet
Riksrevisjonen skal hvert år sende
en melding til Stortinget om Riksrevisjonens virksomhet. Meldingen skal
inneholde en generell oversikt over foregående års aktiviteter
og regnskap.
§ 18 Stortingets
behandling av Riksrevisjonens saker
Riksrevisjonen skal varsles og ha rett til å være
til stede dersom det avholdes høringer under komitébehandlingen
av Riksrevisjonens saker i Stortinget. Riksrevisjonens leder kan
også be om å få møte i komiteen i
forbindelse med behandlingen av Riksrevisjonens saker.
§ 19 Ikrafttredelse.
Oppheving av andre instrukser
Denne instruksen trer i kraft 1. januar 2004.
Fra samme tidspunkt oppheves instrukser fastsatt
av Stortinget 30. januar 1918, 27. mai 1977, 10. april 1987 og 10.
mars 1992.
Instruks fastsatt av Stortinget 10. juni 1994
oppheves fra 1. januar 2005.