Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Morten Lund og Ola D. Gløtvold om å innvilge dispensasjoner slik at fellesturer for pensjonister med snøscooter kan arrangeres i visse tilfelle der dette ikke fører til miljø­skade

Til Stortinget

Sammendrag

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at regelverket for motorferdsel i utmark skal praktiseres slik at det kan innvilges dispensasjoner for organiserte dagsturer med snøscooter med pensjonister under vilkår som sikrer at miljøskade ikke oppstår."

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Mette Gundersen og Knut Werner Hansen, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, og fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, viser til brev til komiteen fra miljøvernministeren datert 26. mars 2004, som er vedlagt. I brevet sies det:

"Motorferdselregelverket er som kjent for tiden gjenstand for et forsøksprosjekt i åtte kommuner. Forsøket skal klarlegge hvorvidt formålet med motorferdsel­loven kan oppfylles bedre ved å koble praktiseringen nærmere opp til lokale planvedtak og planprosesser etter plan- og bygningsloven. Forsøket planlegges sluttført og evaluert medio 2005.

Den planlagte evalueringen skal kartlegge hvorvidt gjeldende regelverk virker i tråd med sin hensikt og i hvilken grad det er behov for endring av reglene. Evalueringsrapporten er således viktig som grunnlag for å vurdere hvorvidt lovgivningen bør endres og eventuelt hvordan.

Det er nok mulig å finne eksempler på kjøring med snøscooter som i seg selv ikke medfører problemer eller er skadelig. Men endringer som foretas enkeltvis og uten å bli vurdert i en større sammenheng, vil lett kunne føre ut i nye gråsoner. Jeg finner det derfor ikke naturlig å ta stilling til enkeltforslag om endringer i motorferdsellovgivningen før evalueringen av forsøket er gjennomført."

Flertallet viser til at en vil ta stilling til reglene for motorferdsel i utmark når det omtalte forsøket er sluttført og evaluert medio 2005.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, viser til sine respektive merknader til Innst. S. nr. 167 (2003-2004), jf. Dokument 8:30 (2003-2004) om at tillatelse til bruk av snøscooter i særskilte løyper gjøres generell, og at myndigheten gitt med hjemmel i lov flyttes fra fylkesmann til den enkelte kommune.

Komiteens medlem fra Senterpartiet, Inger S. Enger, viser til at en rekke former for nyttekjøring med snøscooter er tillatt. Dette medlem viser til at dagsturer der frivillige organisasjoner inviterer med pensjonister på snøscootertur mange steder har blitt en viktig tradisjon som fremmer trivsel og helse. Dette medlem mener at dette må regnes som nyttekjøring og komme innenfor det regelverket der kommunene kan gi dispensasjoner. Dette medlem tar opp forslaget i Dokument nr. 8:36 (2003-2004).

Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet

Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at regelverket for motorferdsel i utmark skal praktiseres slik at det kan innvilges dispensasjoner for organiserte dagsturer med snøscooter med pensjonister under vilkår som sikrer at miljøskade ikke oppstår.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:36 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Morten Lund og Ola D. Gløtvold om å innvilge dispensasjoner slik at fellesturer for pensjonister med snøscooter kan arrangeres i visse tilfelle der dette ikke fører til miljøskade - vedlegges protokollen.

Vedlegg: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 26. mars 2004

Dokument nr 8:36 (2003-2004)

Jeg viser til forslag Dokument nr. 8:36 (2003-2004) fra stortingsrepresentantene Morten Lund og Ola Gløtvold om snøscooterkjøring og pensjonister.

Reglene for motorferdsel i utmark har vært de samme gjennom mange år. En rekke former for nyttekjøring er tillatt, mens såkalt fornøyelseskjøring ikke er tillatt. Som eksempler på nyttekjøring kan nevnes: Fastboende som påtar seg ervervsmessig kjøring, transport av bagasje til private hytter, kjøring i utmarksnæring for fastboende, transport av ved, transport av funksjonshemmende og kjøring ved særlig behov som ikke knytter seg til turkjøring, og som ikke kan dekkes på annen måte.

Pensjonistturer defineres etter gjeldende regelverk som fornøyelseskjøring og faller derfor utenfor definisjonen av nyttekjøring.

Motorferdselregelverket er som kjent for tiden gjenstand for et forsøksprosjekt i åtte kommuner. Forsøket skal klarlegge hvorvidt formålet med motorferdsel­loven kan oppfylles bedre ved å koble praktiseringen nærmere opp til lokale planvedtak og planprosesser etter plan- og bygningsloven. Forsøket planlegges sluttført og evaluert medio 2005.

Den planlagte evalueringen skal kartlegge hvorvidt gjeldende regelverk virker i tråd med sin hensikt og i hvilken grad det er behov for endring av reglene. Evalueringsrapporten er således viktig som grunnlag for å vurdere hvorvidt lovgivningen bør endres og eventuelt hvordan.

Det er nok mulig å finne eksempler på kjøring med snøscooter som i seg selv ikke medfører problemer eller er skadelig. Men endringer som foretas enkeltvis og uten å bli vurdert i en større sammenheng, vil lett kunne føre ut i nye gråsoner. Jeg finner det derfor ikke naturlig å ta stilling til enkeltforslag om endringer i motorferdsellovgivningen før evalueringen av forsøket er gjennomført.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5. mai 2004

Bror Ynge Rahm

leder

Hallgeir H. Langeland

ordfører