Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at regelverket for motorferdsel i utmark skal praktiseres slik
at det kan innvilges dispensasjoner for organiserte dagsturer med
snøscooter med pensjonister under vilkår som sikrer
at miljøskade ikke oppstår."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Mette Gundersen og Knut Werner
Hansen, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling
og Leif Frode Onarheim, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, og fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, viser til brev
til komiteen fra miljøvernministeren datert 26. mars 2004, som
er vedlagt. I brevet sies det:
"Motorferdselregelverket er som kjent for tiden gjenstand
for et forsøksprosjekt i åtte kommuner. Forsøket skal
klarlegge hvorvidt formålet med motorferdselloven
kan oppfylles bedre ved å koble praktiseringen nærmere
opp til lokale planvedtak og planprosesser etter plan- og bygningsloven.
Forsøket planlegges sluttført og evaluert medio
2005.
Den planlagte evalueringen skal kartlegge hvorvidt gjeldende
regelverk virker i tråd med sin hensikt og i hvilken grad
det er behov for endring av reglene. Evalueringsrapporten er således
viktig som grunnlag for å vurdere hvorvidt lovgivningen
bør endres og eventuelt hvordan.
Det er nok
mulig å finne eksempler på kjøring med snøscooter
som i seg selv ikke medfører problemer eller er skadelig.
Men endringer som foretas enkeltvis og uten å bli vurdert
i en større sammenheng, vil lett kunne føre ut
i nye gråsoner. Jeg finner det derfor ikke naturlig å ta
stilling til enkeltforslag om endringer i motorferdsellovgivningen
før evalueringen av forsøket er gjennomført."
Flertallet viser til at en vil
ta stilling til reglene for motorferdsel i utmark når det
omtalte forsøket er sluttført og evaluert medio
2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, viser
til sine respektive merknader til Innst. S. nr. 167 (2003-2004),
jf. Dokument 8:30 (2003-2004) om at tillatelse til bruk av snøscooter
i særskilte løyper gjøres generell, og
at myndigheten gitt med hjemmel i lov flyttes fra fylkesmann til
den enkelte kommune.
Komiteens medlem fra Senterpartiet, Inger
S. Enger, viser til at en rekke former for nyttekjøring
med snøscooter er tillatt. Dette medlem viser
til at dagsturer der frivillige organisasjoner inviterer med pensjonister
på snøscootertur mange steder har blitt en viktig
tradisjon som fremmer trivsel og helse. Dette medlem mener
at dette må regnes som nyttekjøring og komme innenfor
det regelverket der kommunene kan gi dispensasjoner. Dette
medlem tar opp forslaget i Dokument nr. 8:36 (2003-2004).
Forslag fra Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at regelverket for motorferdsel i utmark skal praktiseres slik at det kan innvilges dispensasjoner for organiserte dagsturer med snøscooter med pensjonister under vilkår som sikrer at miljøskade ikke oppstår.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:36 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Morten Lund og Ola D. Gløtvold
om å innvilge dispensasjoner slik at fellesturer for pensjonister
med snøscooter kan arrangeres i visse tilfelle der dette ikke
fører til miljøskade - vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslag Dokument nr. 8:36 (2003-2004) fra
stortingsrepresentantene Morten Lund og Ola Gløtvold om
snøscooterkjøring og pensjonister.
Reglene for motorferdsel i utmark har vært
de samme gjennom mange år. En rekke former for nyttekjøring
er tillatt, mens såkalt fornøyelseskjøring
ikke er tillatt. Som eksempler på nyttekjøring
kan nevnes: Fastboende som påtar seg ervervsmessig kjøring, transport
av bagasje til private hytter, kjøring i utmarksnæring
for fastboende, transport av ved, transport av funksjonshemmende
og kjøring ved særlig behov som ikke knytter seg
til turkjøring, og som ikke kan dekkes på annen
måte.
Pensjonistturer defineres etter gjeldende regelverk som
fornøyelseskjøring og faller derfor utenfor definisjonen
av nyttekjøring.
Motorferdselregelverket er som kjent for tiden
gjenstand for et forsøksprosjekt i åtte kommuner.
Forsøket skal klarlegge hvorvidt formålet med
motorferdselloven kan oppfylles bedre ved å koble
praktiseringen nærmere opp til lokale planvedtak og planprosesser etter
plan- og bygningsloven. Forsøket planlegges sluttført
og evaluert medio 2005.
Den planlagte evalueringen skal kartlegge hvorvidt gjeldende
regelverk virker i tråd med sin hensikt og i hvilken grad
det er behov for endring av reglene. Evalueringsrapporten er således
viktig som grunnlag for å vurdere hvorvidt lovgivningen
bør endres og eventuelt hvordan.
Det er nok mulig å finne eksempler
på kjøring med snøscooter som i seg selv
ikke medfører problemer eller er skadelig. Men endringer
som foretas enkeltvis og uten å bli vurdert i en større
sammenheng, vil lett kunne føre ut i nye gråsoner.
Jeg finner det derfor ikke naturlig å ta stilling til enkeltforslag
om endringer i motorferdsellovgivningen før evalueringen
av forsøket er gjennomført.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5. mai 2004
Bror Ynge Rahm
leder |
Hallgeir H. Langeland
ordfører |