1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at Regjeringens vurderinger og forslag er nærmere omtalt nedenfor i denne innstillingen og i St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om Skattereform.

Komiteen viser videre til at det generelt kun er Regjeringens vurderinger og forslag som er gjengitt nedenfor i sammendragene under de enkelte punkter. Gjeldende norsk rett, Skaugeutvalgets utredning, andre utvalg og utredninger, internasjonale rammebetingelser og utviklingstrekk, utenlandsk rett, hørings­uttalelser mv. knyttet til de enkelte vurderinger og forslag, er redegjort nærmere for i St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om Skattereform med vedlegg.

Komiteen viser også til rettebrev fra finansministeren 15. april 2004, som er vedlagt innstillingen.

Komiteen viser for øvrig til sine merknader nedenfor under de enkelte punkter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartietvil vise til at Regjeringens melding om en skattereform ble lagt fram 26. mars 2004 - betydelig senere enn først angitt. Dette har medført at finanskomiteen har hatt kun 10 uker til sitt arbeid med meldingen når saken måtte avgis før sommeren. Det har vist seg at flere av Regjeringens forslag ikke har vært ute til høring eller synes å ha vært mangelfullt utredet. Disse medlemmer vil uttrykke bekymring for at en så kort tid til behandling av en så omfattende og viktig sak kan vise seg å føre til at behandlingen ikke har vært grundig nok. Dersom det i ettertid viser seg å være grunnlag for en slik bekymring, må hovedansvaret for dette plasseres hos Regjeringens sene framleggelse av meldingen.