Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
reindriftsavtalen 2004/2005 og om dekning av kostnader
vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt, med forslag
om endrede bevilgninger over statsbudsjettet for 2004 m.m.
Stortinget godkjente 1. juni 1993 Hovedavtale
for reindriften (St.prp. nr. 66 (1992-1993)) og ga Landbruksdepartementet
fullmakt til å forhandle med Norske Reindriftssamers Landsforbund
(NRL) om ettårige avtaler for reindriftsnæringen.
Reindriftsavtalen er, ved siden av reindriftsloven,
det viktigste operative redskap for å følge opp
målene og retningslinjene i reindriftspolitikken. I forhandlingene om
reindriftsavtalen, mellom Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL)
og staten ved Landbruksdepartementet, drøftes de sentrale økonomiske
spørsmål som knytter seg til utviklingen i reindriften.
Bruken av de økonomiske virkemidler fastsettes bl.a. ut
fra reindriftslovens intensjon og bestemmelser.
Landbruksdepartementet tar sikte på å oversende
forslag til ny reindriftslov til Stortinget i høstsesjonen 2004.
På 1990-tallet har spesielt reintallstilpasningen
i Finnmark, men også reintalls- og inntektsfordeling stått
sentralt når man har drøftet innretningen av de økonomiske
virkemidlene over reindriftsavtalen. På samme måte
har produksjonsoptimalisering vært et fokusert delmål.
Her kan det nevnes at kalveslaktetilskuddet er den eneste ordning
over reindriftsavtalen som har vært med fra avtalens opprettelse.
Inneværende reindriftsavtale har en
bevilgning på 95 mill. kroner over statsbudsjettets kap.
1151 Til gjennomføring av reindriftsavtalen, eksklusive
tiltak mot radioaktivitet. Dette beløpet er ført
opp i vedtak om Landbruksdepartementets budsjett for 2004 under
kap. 1151 (St.prp. nr. 1 (2003-2004)). Dette er tilsvarende bevilgning
som for Reindriftsavtalen 2003/2004 etter vedtatt budsjett
for 2004.
Den 10. desember 2003 innledet partene i henhold
til hovedavtalen forhandlinger om reindriftsavtale for 2004/2005,
og kom til enighet om ny avtale i avsluttende forhandlingsmøte
den 17. februar 2004. Avtalen gjelder for perioden 1. juli 2004
- 30. juni 2005. Det ble videre drøftet finansiering av
tiltak mot radioaktiv forurensning av reinkjøtt som er
gjennomført i slaktesesongen 2003/2004, samt foreløpig
finansiering for slaktesesongen 2004/2005. De senere års
reindriftsavtaleforhandlinger er gjennomført med basis
i gjeldende mål og retningslinjer for reindriftspolitikken som
er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991-1992), En bærekraftig
reindrift, og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S. nr.
167 (1991-1992), samt de justeringer og nye momenter som er vektlagt
ved Stortingets behandling av den årlige reindriftsavtaleproposisjonen og
ved den årlige behandlingen av statsbudsjettet.
Reindriften foregår i store deler av
landet og under ulike forhold og rammebetingelser. Stabile rammebetingelser
for reindriftsnæringen er en nødvendig forutsetning
for å kunne skape trygghet og forutsigbarhet innenfor næringen.
Reindriftsutøvere som utøver sin reindrift i områder
der rammebetingelsene er fastsatt, har en bedre lønnsomhet
enn utøvere der slike fundamentale spørsmål
er uavklart. For reinbeiteområdene i Finnmark er det derfor
viktig å få sluttført arbeidet med å få fastsatt
rammebetingelsene. Tap av rein til rovvilt og en kontinuerlig reduksjon
av reindriftens arealer er fortsatt store utfordringer i de fleste
områder. Videre er det en utfordring innenfor samtlige
reinbeiteområder å få til økt
verdiskaping for næringsutøvere, bl.a. gjennom økt
lokal foredling, samt en bedre markedsføring av reinprodukter.
Sentralt i en positiv utvikling av reindriften er økt kompetanse.
Det er viktig å dokumentere og videreutvikle den kompetanse
som er i reindriften, og bruke denne kunnskapen i forskning og i
forvaltningen av næringen.
Når det gjelder den økonomiske
situasjonen i reindriften, er denne samlet sett fortsatt svak, men
likevel bedre enn på flere år, men det er store
regionale forskjeller. Totalregnskapet for reindriften 2002 viser
at resultatmålene er tilnærmet uendret fra 2001
til 2002. Imidlertid viser resultatene samlet sett en sunnere økonomisk
situasjon i 2002 enn i 2001. Dette har sammenheng med at de markedsbaserte
inntektene har økt, mens det samlede omfanget av statlige
tilskudd er klart lavere. Inntektene har i hovedsak økt
grunnet økte kjøttinntekter og en endring av reinhjordverdien.
Bakgrunnen for økningen av kjøttinntektene skyldes økt
slakteuttak og økt pris til produsent. Gjennomsnittlig inntektsnivå er
på henholdsvis 139 000 kroner og 228 000 kroner pr. årsverk
og driftsenhet. Selv om den økonomiske situasjonen er bedre
enn på flere år, er det imidlertid fortsatt slik
at i alle reinbeiteområdene i Nord-Norge, unntatt Polmak
Varanger, er kostnadene større enn produksjonsinntektene.
Regjeringens reindriftspolitikk er basert på Stortingets
forutsetninger og ut fra den situasjonen man står overfor
i næringen. I reindriftsavtalen for 2003/2004 ble
de økonomiske ordningene lagt vesentlig om - fra ordninger
som i stor grad har vært faste beløp pr. driftsenhet
til ordninger som premierer produksjon og verdiskaping. Disse endringene,
sammen med innføringen av skattefradraget, innebærer
at det er lagt til rette for økt produksjon og verdiskaping
fra næringen, og dermed på sikt en større økonomisk
bærekraft. For Regjeringen har det vært viktig å få videreført
disse ordningene uten vesentlige endringer. Det har på bakgrunn
av den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt vært
viktig å prioritere tiltak som kan bedre og sikre omsetningen
av reinkjøtt. Avtalens viktigste mål er å stimulere
til størst mulig verdiskaping i næringen innenfor
gitte rammer, tilpasse antall driftsenheter til ressursgrunnlaget
og bidra til inntektsfordeling. Videre er det viktig gjennom reindriftsavtalen å ha
fortsatt fokus på kvinners situasjon og følge
opp de kvinnerettede tiltakene som er igangsatt.
Resultatet av forhandlingene innebærer
en reindriftsavtale som i vesentlig grad vektlegger tiltak for å sikre og
bedre omsetningen av reinkjøtt. For å sikre den
nødvendige slaktekapasitet og omsetning har avtalepartene blitt
enige om en prosess med to faser. Den første fasen fokuserer
på kortsiktige tiltak for å sikre tilstrekkelig slaktekapasitet
for tidlig slakting i Finnmark kommende slaktesesong. Det betyr
blant annet at omdisponerte midler fra Reindriftsavtalen 2003/2004
skal benyttes til mobile slakteanlegg som kan brukes før reinen
flytter inn på vinterbeite. Den andre fasen innebærer
fokus på langsiktige markedstiltak, herunder en gjennomgang
av dagens slakteristruktur og distribusjonen av reinkjøtt.
De vesentlige omleggingene av de økonomiske virkemidlene
for Reindriftsavtalen 2003/2004 er videreført
for Reindriftsavtalen 2004/2005. I tillegg til selve avtalen
er det i sluttprotokollen til avtalen enighet om finansiering av
tiltak mot radioaktivitet i reinkjøtt. Partene har også protokollført
enighet om en engangsomdisponering på 5 mill. kroner fra
avsetningen til innløsning av driftsenheter i 2004 til
tiltak for å bedre muligheten for tidligslakting i Vest-Finnmark
og Karasjok høsten 2004, herunder til innkjøp
og drift av inntil 2 mobile slakteanlegg. Videre har avtalepartene
protokollført at man skal foreta en gjennomgang av dagens distriktstilskudd
og samtlige av dets delordninger. Gjennomgangen skal ta sikte på å få klarlagt
om disse ordningene har fungert ut ifra sin hensikt, og evt. komme
med forslag til endringer som bedre sikrer reinbeitedistriktene
og tamreinlagenes medansvar for utviklingen av bærekraftig
reindrift.
Partene er enige om at avtalebestemmelsene som gjelder
bevilgninger over statsbudsjettet fra og med Reindriftsavtalen 2004/2005
skal følge kalenderåret. Dette innebærer
at inneværende avtale for bevilgningene, som formelt løper
til 30. juni 2004, forlenges ut 2004, og at årets forhandlinger
gjelder budsjettåret 2005. Bevilgningene innarbeides i
statsbudsjettet på ordinær måte gjennom
St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Det er enighet om at forhandlingstidspunktet
ikke endres, samt at Stortingsproposisjonen om reindriftsavtalen
fremmes som tidligere for behandling i vårsesjonen. Proposisjonen
forenkles, og foruten forslag om en disposisjonsbevilgning til dekning
av tiltak mot radioaktivitet, vil ikke proposisjonen inneholde forslag til
budsjettvedtak ut over eventuelle omdisponeringer mellom poster
for inneværende kalenderår, og eventuelle disponeringer
av overførte midler. Stortingets behandling av proposisjonen
forutsettes å gi formelt grunnlag for å iverksette
tiltak i henhold til den inngåtte reindriftsavtalen som
er knyttet til bevilgninger påfølgende år.
Dette er tilsvarende de endringer som ble gjennomført i
forbindelse med jordbruksoppgjøret i 2003.
Som vedlegg til proposisjonen følger
reindriftsavtalen for 2004/2005, sluttprotokollen til avtalen
og en oversikt over fordelingen av avtalemidlene. Som vedlegg til
proposisjonen følger Totalregnskap for reindriftsnæringen
(av desember 2003) og Ressursregnskap for reindriftsnæringen
(av januar 2004).
Det å sikre en næring i balanse
med naturgrunnlaget er helt avgjørende for en framtidig
bærekraftig og livskraftig reindriftsnæring. Med
den sterke reduksjonen som har vært i intakte lavbeiter
gjennom de siste tredve årene, og med den betydelige delen
utbeitede lavmatter i deler av Finnmark, står vi foran
en langsiktig utfordring. For å sikre at næringen
også i fremtiden kan opprettholde sine tradisjonelle driftsmønster
og metoder, er det avgjørende at lavressursene i Finnmark gjenoppbygges.
For å bygge opp lavmatter som er nedbeitet kreves det at
reintallet holdes så lavt at beitingen er mindre enn tilveksten
i lavmattene. I første omgang innebærer dette å nå målet
om det høyeste fastsatte reintallet i Vest-Finnmark, seinere
også for Øst-Finnmark. Reintallet i Vest-Finnmark
er fastsatt på grunnlag av sommerbeitekapasiteten. Det
haster således med å bringe reintallet ned på et økologisk bærekraftig
nivå, og fastsette et reintall på grunnlag av vinterbeitekapasiteten,
som i dag er knapphetsfaktoren i Finnmark.
Enhver utsettelse av reintallsreduksjonen vil
vanskeliggjøre prosessen med å nå målet
om en næring i balanse med beiteressursene, og derav å nå målet
om en bærekraftig reindrift.
Reintallet i Finnmark er i mange områder
i en alvorlig ubalanse med beitegrunnlaget. På grunn av
svært gunstige klimatiske forhold de siste vintrene har
vi unngått de store dyrevernmessige tragediene. Vanskelige
og ugunstige beiteforhold, med for eksempel låsing av beiter,
vil kunne få svært alvorlige konsekvenser om dette
skulle oppstå påfølgende vinter. Man
vil da kunne stå overfor en større dyrevernmessig
katastrofe med utsultede og underernærte rein i store deler
av Finnmark. Dette opplevde man vinteren 1997, da nærmere
20 000 rein gikk tapt, indirekte eller direkte, på grunn
av sult.
De siste årenes sterke reinvekst har
trolig sammenheng med svært gunstige klimatiske forhold beitesesongene
2001/2002, 2002/2003 og 2003/2004, og
dermed økt overlevelse av kalv. I tillegg ble produksjonsøkning
i 2001-2002 ikke tatt ut som følge av reduserte krav til
slakting.
Reintallstilpasningen i Vest-Finnmark er blitt
vanskeligere enn man forutså. Dette skyldes blant annet svært
gunstige klimatiske forhold som har gitt mulighet for oppbygging
av reinflokkene. Videre har den vanskelige markedssituasjonen for
reinkjøtt virket uheldig inn på reintallstilpasningen,
og resultert i mindre slaktet rein enn ønskelig.
Både staten og næringen har
en gjensidig forpliktelse til å sørge for at de
tiltakene man blir enige om gjennomføres. Reintallsreduksjonen
kan i begrenset grad skje ved en reduksjon i antall rein pr. driftsenhet,
men må først og fremst skje ved en reduksjon i
antall driftsenheter.
Den første fase man nå er
inne i vil bestå av å tilpasse reintallet til
det som er fastsatt på bakgrunn av beitekapasiteten til
sommerbeitedistriktene. Tilpasningen av reintallet til det fastsatte
høyeste reintallet skal være gjennomført
innen 1. april 2005. Videre vil fase 2 bestå i å få på plass
siidagrensene (beitefellesskapsgrenser) for vår/høst/vinterbeitene
(fellesbeitene). Når rammebetingelsene er på plass,
vil man i fase 3, på bakgrunn av vurderinger av siidaenes økologiske
bærekraft, kunne gjøre et endelig vedtak om et
høyeste reintall på bakgrunn av vår/høst/vinterbeitene.
Man vil da kunne stå overfor ytterligere reduksjoner av
reintallet.
Prosessen med å tilpasse reintallet
til beitegrunnlaget er i gang også i Øst-Finnmark
reinbeiteområde, men vil av forskjellige årsaker
sluttføres seinere enn prosessen i Vest-Finnmark. Utfordringen
her er å få på plass inndelingene mellom
de ulike vinterbeitesonene i Karasjok og Polmak. Forslag til nye
distriktsgrenser i Karasjok og Polmak har vært ute på høring,
og er nå under forberedelse for vedtak i Reindriftsstyret
i juni 2004.
I likhet med Vest-Finnmark har det også vært
en betydelig økning i reintallet i Øst-Finnmark
de siste sesongene. Flere distrikter i Øst-Finnmark forventes å måtte
redusere reintallet gjennom den prosess som nå er i gang,
selv om situasjonen her trolig ikke er like alvorlig som i Vest-Finnmark.
I løpet av siste år har det
skjedd betydelige endringer i markedet for omsetning av reinkjøtt.
Slakteriene fikk fra og med høsten 2003 problemer med å få omsatt
sine produkter. Dette førte igjen til at reineierne fikk
problemer med å levere rein til slakt.
Høsten 2003 tok Landbruksdepartementet
og NRL i samarbeid initiativ til en kampanje for reinkjøtt.
Denne ble gjentatt våren 2004. Arbeidet med å forbedre markedssituasjonen
stod også sentralt i årets reindriftsforhandlinger.
Under disse forhandlingene ble partene enige om å legge
opp til en prosess der det skal arbeides med både kortsiktige
og langsiktige tiltak. På kort sikt inngår markedsarbeid
og tiltak for å styrke den uformelle dialogen mellom sentrale
aktører innenfor produksjon, slakting og omsetning av reinkjøtt.
Gjennom langsiktige tiltak vil det bli satt fokus på problemstillinger
og løsninger som kan gi muligheter for at det også innenfor
reindriftsnæringen kan bli etablert et effektivt system
for omsetning av reinkjøtt på en mer permanent
basis. For å få dette til er det imidlertid nødvendig
at alle ledd i verdikjeden deltar i arbeidet.
Verdiskapingsprogrammet for reindrift (VSP-rein) ble
iverksatt i 2001. Til sammen er det bevilget 22,4 mill. kroner til
programmet de tre første driftsårene. Over reindriftsavtalen
2004/2005 er programmet foreslått videreført
med en bevilgning på 7,7 mill. kroner. VSP-rein har definert
fem satsningsområder: Nyskaping og bedriftsutvikling, kompetanse,
nettverk og mobilisering, markedskanaler, samt andre tiltak. Nordlandsforskning
har i samarbeid med Norsk institutt for landbruksøkonomisk
forskning (NILF) og Norut-NIBR Finnmark foretatt en evaluering av
første fase av VSP-rein, som omfatter de to første
driftsårene fra 2001 til høsten 2003. Landbruksdepartementet
vil på bakgrunn av den foreliggende evalueringen, fremlagt april
2004, vurdere behovet for eventuelle endringer og justeringer av
programmet.
Under forhandlingene for Reindriftsavtalen 2002/2003
ble avtalepartene enige om at målprisen for reinkjøtt
skulle oppheves. Dette innebar fri prisdannelse for reinkjøtt
innenfor den beskyttelse importvernet gir. Ved fastsettelse av importbestemmelsene
for reinkjøtt har Landbruksdepartementet lagt til grunn
at tollsatsene innenfor importkvotene i perioden 1. juli 2003 -
30. juni 2004 skal fastsettes slik at importprisen inkl. toll utgjør
minimum 60 kroner pr. kg for helt slakt. Til sammenligning var målpris
for avtaleåret 2001/2002 fastsatt til 58 kroner
pr. kg. Denne ordningen vil bli videreført for avtaleåret
2004/2005.
Lagersituasjonen og markedssituasjonen for reinkjøtt
driftsåret 2003/2004 tilsa at det ikke var behov
for å supplere norsk produksjon med import av reinkjøtt
inneværende sesong. På bakgrunn av dette besluttet
Statens landbruksforvaltning i samråd med Reindriftens
importutvalg, å ikke legge ut noen importkvote for reinkjøtt
og levende rein til slakting, verken ved auksjonen høsten
2003 eller våren 2004. Imidlertid er det importert om lag
16 tonn reinkjøtt fra Sverige og Finland uten reduksjon
i tollsatsen. Årsaken til dette er bl.a. at produsentprisen
for reinkjøtt i disse landene er på et rekordlavt
nivå.
Det ble for avtaleperioden 2003/2004
gitt en ordinær bevilgning til Reindriftens utviklingsfond
(RUF) på 36,5 mill. kroner. For avtaleperioden 2004/2005
foreslås en bevilgning på 33,5 mill. kroner.
Partene er enige om å avsette 4,5 mill.
kroner til forskning og veiledning i 2004. Dette er tilsvarende
bevilgning som i Reindriftsavtalen 2003/2004. Fram til
nå har det vært styret for RUF som har hatt ansvaret
for fordelingen av midler til forskning og forskningsformidling. Fra
og med denne avtalen vil fordelingen utøves av et styre
som avgjør søknader etter nærmere retningslinjer fastsatt
av avtalepartene. Staten ved Landbruksdepartementet og NRL oppnevner
hver to medlemmer, og NRL skal inneha ledervervet i styret. Reindriftens strategiske
plan for forskning og formidling i reindriften for perioden 2002-2005
skal fortsatt danne grunnlag for styrets prioriteringer, men i tillegg
kan også styret utlyse forskningsoppdrag etter behov. I
forkant av styrets behandling skal søknadene, som før, kvalitetsvurderes
av Norges forskningsråd.
Det har de senere år vært
bevilget midler fra RUF til Samisk utviklingsfond (SUF) for å støtte
opp under kombinasjonsnæringer hvor reindrift inngår.
Overføringen er som tidligere år 2,0 mill. kroner.
Avsetningen til konfliktforebyggende tiltak
er som i Reindriftsavtalen 2003/2004 lagt inn med 1,0 mill.
kroner for 2004. I Forskrift om tilskudd til konfliktforebyggende
tiltak i forholdet mellom reindrift og jordbruk, er administrasjonen
og avgjørelsesmyndigheten lagt til Innovasjon Norge, avdeling
Troms, og med Landbruksdepartementet som klageinstans.
Partene ble enige om å sette av 7,7
mill. kroner over RUF til verdiskapingsprogrammet for reindriften.
Bevilgningen dekker også kostnader til administrasjon av ordningen
i Innovasjon Norge og innebærer et uendret aktivitetsnivå.
Med bakgrunn i reindriftens vanskelige markedssituasjon, skal VSP-rein
prioritere søknader om markedsføring av merkevarer.
Partene er videre enige om å sette
av inntil 10,0 mill. kroner over RUF til innløsning av
driftsenheter og andre strukturtiltak i distrikter med behov for
tiltak for tilpasning av antall driftsenheter og reintall. Dette
er tilsvarende bevilgning som for inneværende avtale.
Avsetningen til kvinnerettede tiltak er videreført
med 1,0 mill. kroner.
Partene er enige om en videreføring
av fagbrevordningen med en bevilgning på 2,0 mill. kroner.
Dette er en økning på 0,5 mill. kroner i forhold
til Reindriftsavtalen 2003/2004. Reindriftsforvaltningen
utbetaler bevilgningen på grunnlag av oversendt årsrapport,
og revisorgodkjent regnskap for siste driftsår, samt budsjett
og planer for 2004/2005. Kontingentinntekter og eventuelle
tilskudd/refusjoner/inntekter fra andre institusjoner/departement
skal spesifiseres både i regnskap og budsjett.
Partene er enige om å avsette 3,0 mill.
kroner til økt markedsføring, herunder økt
generisk markedsføring.
De store utfordringene reindriftsnæringen
står overfor fordrer en aktiv deltagelse fra næringen
selv. Organisasjonstilskuddet til NRL foreslås økt
fra 5,6 mill. kroner til 5,8 mill. kroner. Økningen er øremerket til
NRLs organisering og drift av helse, miljø og sikkerhetsarbeid
(HMS arbeid) i reindriften.
Tilskudd utbetales på kvartalsbasis,
på grunnlag av oversendt årsrapport og revisorgodkjent
regnskap for siste driftsår, samt budsjett og planer for
2005. Kontingentinntekter og eventuelle tilskudd/refusjoner/inntekter
fra andre institusjoner/departementer skal spesifiseres
både i regnskap og budsjett.
Bevilgningen til folketrygdordningen opprettholdes med
1,2 mill. kroner for kommende avtaleperiode, og bevilgningen til
sykepengeordningen videreføres uendret. Ordningen med tidligpensjon
videreføres, men med den endring at satsen for annen inntekt
som tidligere innehaver av driftsenhet og eventuelt ektefelle kan
ha, justeres fra 100 000 kroner til 130 000 kroner. Ordningen finansieres
over RUF. Det innføres et særskilt tilskudd for
leid hjelp ved svangerskap. For å styrke stillingen til
reindriftskvinnene knyttes dette tilskuddet til kvinner i reindriften.
Samtidig avvikles avløserordningen over distriktstilskuddet.
Tilskudd for leid hjelp ved svangerskap forvaltes av Reindriftsforvaltningen
og finansieres over RUF.
For avtaleperioden 2004/2005 foreslås
bevilgningen til kostnadssenkende og direkte tilskudd økt
med 2,8 mill. kroner til 53,9 mill. kroner. Bevilgningen er beregnet å dekke
kostnadene ved ordningene som gjelder slaktesesongen 2004/2005.
Det avsettes 10 mill. kroner til ordningen med
distriktstilskudd, som er en reduksjon på 2 mill. kroner
i forhold til Reindriftsavtalen 2003/2004. Hovedårsaken til
reduksjonen er at tilskudd som grunnlag for avløserordning
ved sykdom og svangerskap ut over folketrygdens generelle ordninger
avvikles som ordning sortert under distriktstilskuddet.
Det avsettes 18,4 mill. kroner til ordningen
med produksjonspremie.
Det avsettes 5,0 mill. kroner til ordningen
med kalveslaktetilskudd. Satsen for tilskuddet videreføres med
150 kroner pr. kalv.
Det avsettes 5,0 mill. kroner til ordningen
med tidligslaktetilskudd for rein i Vest-Finnmark, Øst-Finnmark
og Troms reinbeiteområder. Satsene fra driftsåret
2003/2004 opprettholdes.
Det avsettes 9,0 mill. kroner til ordningen
med driftstilskudd. Driftstilskuddet utbetales til driftsenheter
i Rággonjárga reinbeitedistrikt, Varanger reinsogn
og i Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag/Hedmark
reinbeiteområder med en sats på 10 000 kroner
pr. driftsenhet. For orgaª reinbeitedistrikt, Karasjok
reinsogn og i Vest-Finnmark, Troms og Nordland reinbeiteområder utbetales
tilskuddet med en sats på 25 000 kroner pr. driftsenhet.
Ordningen med tilskudd ved overdragelse av driftsenhet
til ungdom under 30 år videreføres, men tilskuddssatsen økes
med 5 000 kroner til 30 000 kroner. Tilskuddet gis de tre første årene
etter overdragelsen. Etablerte driftsenheter med vilkår
om tidsbegrensning - begrunnet i generasjonsovergang, omfattes ikke
av ordningen.
Det avsettes 4,0 mill. kroner til ordningen
med ektefelletillegg. Som et ledd i en kvinne- og familiepolitikk
utbetales det et ekstra driftstilskudd med en sats på 25
000 kroner til driftsenheter hvor begge ektefellene utøver
aktiv reindrift. Et slikt tilskudd faller bort dersom en av ektefellene
ved siste ligningsoppgjør har mer enn 150 000 kroner i
brutto inntekt utenom reindriften.
Det avsettes 1,0 mill. kroner til tilskudd for
frakt av slakteskrotter fra feltslakteanlegg til fryseanlegg. Tilskudd
til frakt av levende dyr og tilskudd ved slakting når transport
av levende rein unngås, avvikles.
Det avsettes 1,5 mill. kroner til slaktetilskudd
til feltslakterier, herunder sesongslakteriene og mobile slakteanlegg.
Formålet med tilskuddet er å styrke stillingen til
disse slakteriene ved å kompensere for en del av de merkostnader
disse slakteriene har i forhold til de stasjonære slakteriene
med nåværende tilskuddsordninger. Satsen for tilskuddet
er 3 kroner pr. kg rapportert slakt.
Den endelige dekningen av kostnadene fra Tsjernobyl-ulykken
har vært gjort etterskuddsvis, men det har de siste årene
vært gitt en disposisjonsbevilgning for å gi en
foreløpig dekning av kostnadene ved gjennomføringen
av tiltakene, inntil den endelige finansieringen kan avklares.
For slaktesesongen 2002/2003 var det
5 624 070 kroner til disposisjon. Forbruket var på 4 093
245 kroner. Disposisjonsbevilgningen for sesongen 2003/2004
var på 5,0 mill. kroner, slik at det disponible beløpet
for sesongen 2003/2004 var på 6 530 825 kroner,
inkludert overført beløp.
Departementet vil, i tråd med tidligere
praksis, foreslå at det avsettes en disposisjonsbevilgning
for å finansiere iverksetting av en tiltakspakke for slaktesesongen
2004/2005. Kostnadene for den enkelte slaktesesong er vanskelig å anslå i
forkant. De vil variere etter blant annet forekomsten av sopp. Departementet
foreslår en bevilgning på 4,5 mill. kroner.
I samsvar med St.prp. nr. 1 (2003-2004) har
Stortinget vedtatt bevilgninger over kap. 1151 Til gjennomføring
av reindriftsavtalen med i alt 95 mill. kroner. Den nye avtalen
har en tilsvarende ramme. Foruten forslag om en disposisjonsbevilgning
på 4,5 mill. kroner til dekning av tiltak mot radioaktivitet,
vil alle budsjettmessige endringer og omdisponeringer som følge
av ny avtale først gis virkning fra kommende budsjettår, dvs.
2005 for dette oppgjøret. Endringer og omdisponeringer
innenfor gjeldende budsjett kan likevel gjennomføres for
budsjettåret 2004. Dette er blant annet nødvendig
for å få en bedre tilpassing av bevilgningene til
det faktiske behov på de enkelte poster. Avtalen innebærer
at for 2004 omdisponeres 5 mill. kroner av avsettingen til innløsning
av driftsenheter over Reindriftens utvik-lingsfond for å bedre
muligheten for tidligslakting i Vest-Finnmark og Karasjok høsten 2004.
Det endelige forslaget til budsjett for 2005 med fordelingen av
reindriftsavtalens ramme på de ulike postene legges fram
for Stortinget i forbindelse med ordinær budsjettbehandling
gjennom St.prp. nr. 1.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Egil Hestnes, Ivar Kristiansen, og Erlend Nornes,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær
Grimstad, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser
til Regjeringens proposisjon til reindriftsavtalen for 2004/2005,
som er forhandlet fram av partene, staten og Norske reindriftssamers
landsforbund (NRL). Komiteen har merket seg at avtalen
har en ramme på 95 mill kroner, det samme nivået
som den forrige reindriftsavtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
målet om at reindriften skal være bærekraftig,
både i økologisk, økonomisk og kulturell
forstand, og til at reindriftsavtalen er et av de viktigste operative
virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske målene. Flertallet legger
til grunn at reindriften er den sentrale samiske kulturbæreren,
og er den viktigste årsaken til at samisk språk
og kultur har overlevd. For at reindriften også i framtiden skal
forbli en sentral del av det materielle grunnlaget for samisk kultur,
mener flertallet at det er viktig at reindriften
oppfattes og forvaltes som en næring. En reindrift som
ikke kan vise til verdiskaping og produksjon, vil etter flertallets mening
ikke kunne ivareta rollen som en sentral kulturbærer. Dette
er også et sentralt forhold som må vektlegges
i forvaltningen av reindriftens beitearealer. En reindrift som fremstår
som en sterk og livskraftig næring, vil etter flertallets mening
være en forutsetning for at reindriften kan stå imot det
press som i dag utøves mot næringen og reindriftens
arealer.
Flertallet vil påpeke
at det er sentralt at utfordringene i reindriften løses
med en framtidsrettet politikk. I dette arbeidet er felles virkelighetsforståelse
og samhandling en avgjørende forutsetning. Dette krever
et høyt kunnskapsnivå, også hos utøvere
og organisasjoner, når det gjelder de ulike sidene ved
reindriften, og om endringsprosesser og årsaksforhold.
Videre krever det en aktiv deltagelse fra næringsorganisasjonen
i forhold til å følge opp arbeidet med å gjennomføre reindriftsavtalens
virkemiddelsystem, samt de vedtak som fattes av reindriftens styringsorganer. Flertallet vil
påpeke at det er kun gjennom felles anstrengelser og samarbeid
man har mulighet til å nå de mål som
er satt.
Flertallet har merket seg at
utfordringene i reindriften er mange og sammensatte. Flertallet påpeker
at stabile rammebetingelser er en nødvendig forutsetning
for å kunne skape trygghet og forutsigbarhet innenfor næringen.
Med bakgrunn i situasjonen i Finnmark er det derfor viktig at arbeidet
med å få fastsatt rammebetingelser blir sluttført.
Videre har flertallet merket seg at tap av rein grunnet
rovvilt fortsatt er en stor utfordring i mange områder.
I den forbindelse vil flertallet vise til energi-
og miljøkomiteen i deres innstilling til St.meld. nr. 15
(2003-2004) Rovvilt i norsk natur, hvor energi- og miljøkomiteen
forutsetter at når det gjelder fordeling av rovdyrene innenfor
de enkelte regioner, må Regjeringen ta hensyn til at det samlede
trykket av rovdyr ikke skal øke i de regioner det er mye
rovvilt fra før; snarere bør antallet dyr gå ned.
Dette også sett i lys av at antall bjørn og jerv
nå går ned i forhold til Regjeringens forslag.
Da flertallet også presiserer at det generelt
er større begrensninger når det gjelder driftstilpasninger
for reindrift enn for husdyrhold, innebærer dette også en
erkjennelse av at man har få gode tapsforebyggende tiltak å iverksette
i forhold til reindriften. Dette innebærer at skal man redusere
det samlede trykket av rovdyr i reinbeiteområder, må dette
primært skje ved at rovviltbestandene i disse områdene
reduseres. Videre uttaler energi- og miljøkomiteen at man ønsker
en forvaltning som i størst mulig grad skiller tamrein
fra rovviltbestandene, og forutsetter raskt uttak av rovdyr når
disse kommer inn i tamreinområder og gjør skade.
I den forbindelse vil flertallet påpeke
at reinen går ute hele året og har en helt annen
driftsform enn bufe, og at det er viktig at disse tiltakene gis
prioritet og følges opp.
Når det gjelder den kontinuerlige reduksjonen
av reindriftens arealer, er dette en utfordring for samtlige områder.
For Finnmarks vedkommende vil flertallet påpeke
problemene med at det ikke foreligger noen samlet vurdering av de
vindkraftutbygginger som planlegges etablert i dette fylket. Prosjektene
vurderes enkeltvis, noe som medfører at de samlede virkningene av
utbyggingene ikke blir synliggjort. Man får heller ingen
vurdering av om summen av de enkelte vindkraftprosjektene er i strid
med den nasjonale reindriftspolitikken.
Flertallet har merket seg at
reintallet i Vest-Finnmark har økt fra 62 000 rein i 2001
til nærmere 100 000 rein i 2004. Økningen kan
tilskrives gode klimatiske forhold og en vanskelig markedssituasjon
for reinkjøtt høsten/våren 2003/2004. Flertallet vil utrykke
bekymring for denne utviklingen. Det er på bakgrunn av
de gunstige klimatiske forhold de siste vintrene man har unngått
de store dyrevernmessige tragediene. Flertallet vil
påpeke at med dagens reintall vil vanskelige og ugunstige
beiteforhold kunne få svært alvorlige konsekvenser
om de skulle oppstå påfølgende vinter.
Man vil da kunne stå overfor en større dyrevernmessig
katastrofe med utsultede og underernærte rein. Flertallet vil
påpeke viktigheten av at Regjeringen følger opp
de prosessene som er igangsatt for å få redusert
reintallet ned til det fastsatte, og da innen 1. april 2005 som
er den fristen som er fastsatt av Reindriftsstyret. I den forbindelse
er det sentralt at nødvendige tiltak blir satt inn, herunder
tiltak for å sikre og bedre omsetningen av reinkjøtt,
og at det stilles nødvendige midler til disposisjon for å sikre dette.
Etter at høstens slakting er gjennomført, vil
det være nødvendig å ta en ny vurdering
om de iverksatte tiltakene er tilstrekkelig for å redusere
reintallet. Dersom andre virkemidler kreves for å nå dette
målet, må det vurderes å innføre
kvotebegrensninger for den enkelte reineier. Flertallet mener
i tillegg det er viktig å forplikte de samiske organisasjoner
og Sametinget i prosessen som tar sikte på å etablere
en bærekraftig reindrift i Vest-Finnmark. I den forbindelse er
det sentralt avgjørende at det snarest blir satt i verk tiltak
som kan sikre avsetningen av den mengde reinkjøtt som reintallstilpasningen
fører til. Departementet bes komme nærmere tilbake
til dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2005, at nødvendige
tiltak blir satt inn, herunder tiltak for å sikre og bedre
omsetningen av reinkjøtt, og at det stilles nødvendige
midler til disposisjon for å sikre dette.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er svært bekymret for det høye
reintallet i Finmark, og registrerer at en ikke har lyktes i omstillingsarbeidet
i Indre Finmark. Dette flertallet mener det må tas
i bruk sterkere virkemidler for å få et reintall
som er i samsvar med beitegrunnlaget i området. Dette
flertallet forventer at Regjeringa nå prioriterer
denne saken svært høyt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at å øke
verdiskapingen i næringen er viktig for å få til
en positiv økonomisk utvikling. I den forbindelse vil Verdiskapingsprogrammet
for rein være et viktig redskap. Det er positivt at dette
programmet videreføres. Det er også viktig at næringsmiddellovverket,
så langt som mulig, tilpasses de utfordringer som reindriften
står overfor i de ulike ledd i verdiskapingen.
Flertallet har merket seg de
betydelige endringer i markedet for omsetning av reinkjøtt.
Mens det tidligere år har vært behov for import
for å dekke etterspørselen i det norske markedet,
opplevde man fra og med høsten 2003 en markant endring.
Dette har medført uheldige konsekvenser for prosessen med
tilpasning av reintallet i Vest-Finnmark. Flertallet mener derfor
det er viktig at arbeidet med å forbedre markedssituasjonen
gis høy prioritet i tiden framover. I den forbindelse vil flertallet påpeke
viktigheten av tilstrekkelig slaktekapasitet høsten 2004,
og at det legges til rette for å få distribuert
kjøttet ut til forbruker. For å sikre dette påpeker flertallet nødvendigheten av
at det er dialog og samarbeid mellom alle ledd i verdikjeden.
Flertallet har merket seg som
positivt at de vesentlige omleggingene i de økonomiske
ordningene i Reindriftsavtalen 2003/2004 i det vesentligste
er videreført. Dette gir en nødvendig forutsigbarhet
og mulighet for økt produksjon og verdiskaping, og dermed
på sikt en større bærekraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at reindrift ble et statlig satsingsområde gjennom
etableringen av en reindriftsavtale i 1976. Disse medlemmer konstaterer
at erfaringene gjennom 28 år med et statssubsidiert og gjennomregulert
system er svært negative. Til tross for betydelig kapitalinnsprøytning
og mange tiltak har utviklingen gitt et høyt antall dyretragedier,
en økologisk katastrofe i form av nedbeitet natur, et for
høyt antall yrkesutøvere, lave kjøttpriser
og omsetningsproblemer.
Disse medlemmer mener erfaringene
gjennom mange år krever en politikkomlegging slik at det
kan skapes en bærekraftig næring. Disse
medlemmer vil hevde at en overgang til et markedsstyrt system
vil stimulere til en nødvendig flokkreduksjon i forhold
til tilgjengelige beiteressurser. En slik utvikling vil resultere
i en nødvendig slanking av næringen samtidig som de
gjenværende yrkesutøvere kan bygge opp sikrere arbeidsplasser
mindre avhengig av offentlig støtte.
Disse medlemmer vil peke på Fremskrittspartiets
konsekvente kritikk av ordningen med støtte til distrikter
og kulturelle formål i form av næringsavtaler
og har programfestet en avvikling av disse. Disse medlemmer vil
oppheve reindriftsavtalen og legge reindriftssubsidier og andre
statlige økonomiske tiltak overfor reindriften til statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger.
Disse medlemmervil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"I
Forslag til ny reindriftsavtale bifalles
ikke.
II
Eksisterende ordning med reindriftsavtalen oppheves.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til reindriftssubsidier og andre statlige økonomiske
tiltak overfor reindriften i forbindelse med det ordinære statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger."
Disse medlemmer konstaterer at
den rådende reindriftspolitikken for å redusere
reintallet ikke virker. Disse medlemmer viser spesielt
til den bekymringsfulle situasjon i Vest-Finnmark der reindriftsstyret 30.
januar 2002 fastsatte et øvre reintall på 64 300
dyr for sommerbeitene, mens reintallet 1. april 2002 var på 73
000 dyr. Reintallet har ifølge tellinger fortsatt å øke til
ca. 80 000 dyr 1. april 2003 for et år senere å ha
kommet opp i et antall på ca. 100 000 dyr. Disse
medlemmermener det ikke lenger
kan aksepteres at utøverne i reindriften ikke følger
opp de prosjektene Regjeringen iverksetter. Tiltak som blir forberedt
og fremmet i avtalen for driftsåret 2004/2005
vil heller ikke denne gangen gi resultater som løser miljømessige,
driftsmessige eller dyrevernmessige problemer. Disse medlemmer vil
hevde at så lenge hver reineier kan bestemme eget uttak
fra en felles beiteressurs, vil problemene fortsette. Derfor haster
det med å finne løsninger på hvordan
reindriftsutøverne kan gis råderett over sin del
av beiteressursene.
Disse medlemmer minner om at
stortingsflertallet har lagt til grunn at gjennomføringen
av vedtaket om reindriftstilpasningen i Vest-Finnmark skal skje
i samarbeid med næringen. Det dreier seg om ordninger som
utøverne frivillig kan slutte seg til. Disse medlemmer konstaterer
at resultatoppnåelser gjennom frivillige ordninger har
vært feilslått fordi resultatene uteblir. Disse
medlemmer mener Regjeringen i sterkere grad må benytte økonomiske
sanksjonsmuligheter, eller om nødvendig iverksette tvangstiltak
i form av tvangsslakt, for å nå de oppsatte målene.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag som også muliggjør
bruken av tvangstiltak for å gjennomføre tilpasningen
til det fastsatte reintallet til 64 300 dyr innen 1. april 2005."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag
I
Forslag til ny reindriftsavtale bifalles ikke.
II
Eksisterende ordning med reindriftsavtalen oppheves.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til
reindriftssubsidier og andre statlige økonomiske tiltak overfor
reindriften i forbindelse med det ordinære statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger.
Forslag
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
som også muliggjør bruken av tvangstiltak for å gjennomføre
tilpasningen til det fastsatte reintallet til 64 300 dyr innen 1.
april 2005.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
1151 |
|
Til gjennomføring av Reindriftsavtalen: |
|
|
82 |
(Ny) Kostnader vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt bevilges med |
4 500 000 |
II
Stortinget gir Landbruksdepartementet fullmakt til å iverksette tiltak i henhold til den inngåtte reindriftsavtalen, som er knyttet til bevilgninger i 2005.
Landbruksdepartementet viser til Næringskomiteens henvendelse
av 18. mai 2004, og gir med dette brev sitt svar på komiteens
spørsmål. Med bakgrunn i den korte tidsfristen
har ikke departementet fått oversendt en totaloversikt
over bevilgninger og utbetalinger for siste driftsår verken
fra svenske eller finske myndigheter. Imidlertid gir vi en beskrivelse
av de respektive lands overordende reindriftspolitiske mål,
samt en beskrivelse av noen av de ordningene som er og har vært gjeldende
de siste år.
Reindriftsnæringen i Sverige og Finland
har flere likhetstrekk med den norske reindriften, men skiller seg
også fra norsk reindrift på en rekke områder.
Dette gjelder bl.a. selve utøvelsen av reindriften, forvaltning og
administrasjon, samt finansiering av ulike støtteordninger.
En annen forskjell er at det ikke inngås en årlig næringsavtale
mellom reindriften og Staten, verken i Finland eller i Sverige.
Utfordringene i Sverige og Finland er tilsvarende som
i Norge. Begge våre naboland har en stor utfordring i å få et
reintall i samsvar med beiteressursen, tap av rein grunnet rovvilt
er økende og reindriftens arealer blir stadig redusert
og fragmentert grunnet ulike arealinngrep. Videre pågår
det en rettighetsdebatt i begge land i forhold til reindriftsrettens stilling
og utstrekning.
Målet for den svenske reindriftspolitikken
er at den skal gi grunnlag for en økologisk, økonomisk
og kulturell bærekraftig reindriftsnæring. Næringen
skal videre drives slik at den gir et rimelig antall reineiere et trygt økonomisk
grunnlag.
Reindriftsnæringen i Sverige er regulert
av "Svensk Reindriftslov", og som i Norge sikrer loven samene en eksklusiv
rett til å drive reindrift. Alle samer har reindriftsrett,
men for å kunne drive med reindrift må en være
medlem i en sameby. En sameby er en økonomisk og administrativ
sammenslutning som har et overordnede ansvaret for reindriften innenfor
et visst område. I en sameby finnes flere reindriftsforetak.
De fleste foretak består av en eller flere reineiere, der
det mest vanlige er å ha familieforetak.
Det er Jordbruksdepartementet som har det overordnede
forvaltningsansvaret for reindriftsnæringen, herunder ansvaret
for en del av de tilskudds- og erstatningsordningene som finnes
innenfor reindriftssektoren. Reinsdyrkjøtt regnes i EUs
jordbrukspolitikk som et jordbruksprodukt og svensk reindriftsnæring mottar
derfor både nasjonal støtte og EU-støtte.
Nasjonale støtteordninger til reindrift
må godkjennes av EU kommisjonen. Som EU-medlem er Sverige forpliktet
til å utøve en reindriftspolitikk som ikke medfører økning
i det tradisjonelle produksjonsnivået. For å sikre
reineierne en viss inntekt gis det bl.a. et pristilskudd per kilo
slaktet kjøtt. Det er kun det kjøtt som leveres
slakteri som er berettiget støtte. Det er ingen øvre
tak for hvor mye tilskudd som kan gis gjennom denne ordningen. Videre
er det etablert et katastrofefond som kan benyttes i de årene
hvor beiteforholdene er så dårlige at reineierne
legger ut fôr til reinen i mer enn 60 dager. I tillegg
gis det støtte for å opprettholde forpliktelsene
i henhold til reinbeitekonvensjonen med Norge, samt støtte
til finansiering av prosjekter i forbindelse med utvikling av nye
produksjonsmetoder eller samarbeidsformer i samebyene. For øvrig
gis det erstatninger på grunn av radioaktivt nedfall etter
Tsjernobylulykken og erstatning av tap og skade på rein grunnet
rovvilt. Rovvilterstatningene blir utbetalt etter estimert størrelse
på rovviltforekomsten innenfor samebyene, og ikke per tapt
dyr som i Norge. Dette utelukker muligheten for forskjeller mellom
oppgitte tap og erstattede tap, forutsatt at det estimerte antallet av
roviltforekomsten er riktig.
EU-finansiert støtte kommer reindriften
til gode ettersom reindrift regnes som en del av EUs jordbrukspolitikk,
og fordi reindriften utøves i områder som er berettiget
distriktsutviklingsstøtte. Det gis strukturstøtte
gjennom Mål-1 programmet. Dette programmet har bl.a. som
hensikt å støtte næringslivet i nordre Norrland,
og det er innenfor en femårsperiode satt av 34 mill SEK
til reindriftsnæringen.
Innen strukturpolitikken finnes også et
program for grenseregionalt samarbeid, Interreg II. For Nordkalotten
kalles det samiske programmet Intereg Sápmi og det gis
støtte til utvikling av samiske næringer og samisk
kultur. Videre gis det start og investeringstøtte til personer
under 35 år som ønsker å starte et eget
foretak innen reindrift, samt miljøstøtte til
de reineierne som ønsker å bevare reindriftsområdene
på tradisjonelt vis, for å ta vare på den
samiske kulturen.
Den finske reindriftspolitikken har som mål å trygge og
forbedre reindriftsnæringens produksjonsforutsetninger
samt bedre markedsføringen av reinsdyrkjøtt. Dagens
reindriftspolitikk har videre som mål å endre strukturen
i næringen, fra mange foretak til færre foretak.
I motsetning til Sverige og Norge gjelder retten
til å utøve reindrift alle EU-medlemmer som bor
innenfor reinbeiteområdet. Som følge av dette
er antall reineiere langt flere enn både i Sverige og Norge.
Det er bare i de nordlige områdene av Lappland at man finner samisk
reindrift. De samiske reineierne er organisert i 4-5 foretak, og
foretakene har et stort antall rein i reinflokkene. Siden reindriften
ikke er en ren samisk næring, finnes det ingen støtteordninger
til reindriftsnæringen som er spesielt rettet mot samene.
Slik som Sverige må Finland som EU-medlem
få godkjent nasjonale tilskudds- og erstatningsordninger gjennom
EU-kommisjonen. I tillegg til nasjonal støtte og nasjonale
erstatningsordninger mottar finsk reindriftsnæring EU-støtte.
I forbindelse med medlemskapet i EU utviklet Finland en støtteordning
til reindriften som tilsvarte den svenske ordningen, med et pristillegg per
kilo kjøtt. Siden dette var en ny ordning, godkjente ikke
Kommisjonen et slikt pristillegg. Finland etablerte derfor en støtte
per rein i livdyrflokken. Videre utbetales det erstatning for tap
av rein grunnet rovvilt. I Finland utbetales det dobbel erstatning
for hver rein som blir tatt av rovvilt.
Når det gjelder den EU-finansierte
støtten til Finland, er denne tilnærmet den samme
som i Sverige.
Det siste spørsmålet komitéen
tar opp er hva departementet mener er en praktisk farbar vei dersom
man må gå inn for "ikke frivillige" ordninger
for å få redusert reintallet.
Det er Reindriftsstyret som har fattet vedtak
om høyeste reintall for reinbeitedistriktene i Vest-Finnmark,
og lagt opp et løp for prosessen framover. Det vises blant
annet til St. prp. nr. 58 (2001-2002) Om reindriftsavtalen
2002-2003 mv. Reindriftsstyret vil derfor ha en sentral rolle
med hensyn til de tiltak som må settes i verk dersom arbeidet
med frivillige tilpasninger ikke lykkes.
Et første skritt vil imidlertid etter
departementets oppfatning være at det med hjemmel i reindriftsloven fastsettes
et høyeste reintall for den enkelte driftsenhet. Dette
har ligget som en forutsetning for det opplegg for frivillig reintallsreduksjon
som er igangsatt, og er omtalt på side 19 i proposisjonen
nevnt ovenfor. Det forutsettes her at dersom det ikke oppnås
enighet i distriktet om fordeling av reintallet, skal reintallet
fordeles av områdestyret, som er den myndighet som etter
loven er gitt kompetanse til dette. Det blir dermed fastsatt et reintall
for den enkelte driftsenhetsinnehaver som vedkommende etter loven
er pliktig å holde seg innenfor, og som gir myndighetene
grunnlag for en videre oppfølging i henhold til lovens
bestemmelser dersom reintallet overskrides.
Det har i mange år vært en
forutsetning for å få utbetalt tilskudd over reindriftsavtalen
at driftsenheten utøver en reindrift som er i
samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter for
næringen. Blir det fastsatt et høyeste reintall
for den enkelte driftsenhet, og dette overskrides, vil det foreligge
ulovlig reindrift. Konsekvensen blir at tilskudd ikke skal komme
til utbetaling, noe som etter departementets syn også vil være
et incitament til nødvendig reintallstilpasning.
Landbruksdepartementet viser til Næringskomiteens henvendelse
av 24. mai 2004, og gir med dette brev sitt svar på komiteens
spørsmål.
Innledningsvis vil Landbruksdepartementet påpeke at
selv om Omstillingsprogrammet ble lansert
i en melding fra Landbruksdepartementet (St meld nr 28 (1991-1992)),
ble ansvaret for omstillingsprosessen lagt til Kommunal- og regionaldepartementet
(KRD). Bakgrunnen for dette var at programmet ikke skulle ha en
ensidig fokus på reindriften, men være et bredt
og generelt anlagt program uten en særlig innretting mot en
spesiell nærings- eller befolkningsgruppe. Det vises også til
at KRD har gjennomført en sluttevaluering av Omstillingsprogrammet for Indre Finnmark i
2003.
Omstillingsprogrammet for Indre Finnmark omfattet de
fire kommunene Tana, Porsanger, Karasjok og Kautokeino. Programmet
hadde formelt sin oppstart i 1993 og ble avsluttet etter en toårig
overgangsperiode i 2000. Bakgrunnen for programmet var den vanskelige ressursmessige, økonomiske
og sosiale situasjonen i reindriftsnæringen. For å få ned
reintallet skulle programmet på den ene siden legge forholdene
til rette slik at tilstrekkelig mange i reindriften sluttet frivillig.
På den andre siden skulle programmet bidra til å styrke næringsliv,
arbeidsliv og utdanningsmuligheter i de samiske kjerneområdene
på bred basis for å møte problemene med
overtallighet i reindriften. Omstillingsprogrammet ble sett på som
ett av de viktigste virkemidlene i samepolitikken for å legge
grunnlaget for en levende og aktiv samisk kultur, og for å nå de
reindriftspolitiske målene.
Ut fra målene i programmet var det
konkretisert tre satsingsområder: næringsutvikling,
utdanning- og kompetanseheving og levekårstiltak. Under
hvert av områdene var det utviklet tiltak. Det største
enkelttiltaket var omstillingslønn, og tiltaket var det
eneste under levekår. Utvidede økonomiske støttemuligheter gjennom
endret regelverk og økt bemanning i virkemiddelapparatet
var tiltak innen næringsutvikling. Mens en rekke kurs,
undervisnings- og motivasjonstiltak var tiltak under kompetanseheving.
I perioden 1993-2000 ble det totalt brukt 330
mill kroner til omstillingsarbeidet i Indre Finnmark. Fordelingen
var 100 mill kroner til omstillingslønn, 185 mill kroner
til næringssatsing, 24 mill kroner til kompetanseheving
og i underkant av 20 mill kroner til administrasjon av programmet.
Det var totalt 101 driftsenheter som gikk ut
i omstilling. Innen 2002 var det 39 driftsenheter av disse som hadde
avviklet driftsenheten og 62 driftsenheter som hadde gjenopptatt
reindriften. Av de 39 driftsenhetene som har avviklet er det 19
som har benyttet seg av ordningen med forlenget
omstillingslønn. Blant driftsenhetene som valgte å avvikle
var det en overrepresentasjon av driftsenheter med små flokker.
En gjennomgang av driftsenhetene som gikk inn i omstillingsprogrammet
og driftsenhetene som gjenopptok reindriften, viste at nettoeffekten
av omstillingen var en reduksjon på ca 15 000 rein i Indre
Finnmark.
Det var 160 personer knyttet til de driftsenhetene som
mottok omstillingslønn, hvorav 55 kvinner og 105 menn.
Dette betyr at det i flere driftsenheter var flere enn en person
som gikk ut i omstilling. Dette kunne være ektefelle/samboer
og barn, og i noen tilfeller kunne det også være
søsken av driftsenhetsinnehaveren. Av disse var 2/3
fra Vest-Finnmark. Alder og andre bakgrunnskjennetegn viste at omstillere
i øst og vest hadde ulike utgangspunkt. I Vest-Finnmark
var det en høyere andel av de eldre, samt av de yngste
omstillerne. Det kom flest omstillere inn i programmets sluttfase,
dvs. de startet sin omstilling fra 1995 og 1996. I evalueringsrapporten
vises det til at man på et gitt tidspunkt i 2002 forsøkte å få et
bilde av hva omstillerne gjorde etter at omstillingsperioden var
avsluttet. Dette viste at omstillere fra Øst-Finnmark i
større grad var inkludert i arbeidsmarkedet enn hva som
var tilfelle for omstillere fra vest. Over halvparten av omstillerne
i Vest-Finnmark var utenfor arbeidsmarkedet, enten som ledige, forlenget
omstillingslønn, uføre- eller alderspensjon. Et
annet funn var at kvinnene i større grad enn mennene var
i arbeid.
I sluttevalueringsrapporten konkluderes det
med bl.a. at Omstillingsprogrammet har
vært mislykket for mange omstillere, i den forstand at
mange ikke har klart å skaffe seg et alternativt yrke slik
hensikten med programmet var. Imidlertid bør det påpekes
at programmet også har hatt positiv effekt for sysselsetting og
næringsliv i de berørte lokalsamfunnene, ikke
minst har programmet bidratt positivt for det kulturelle elementet,
ved at mange har fått utdanning og gjennom dette tilført
det samiske samfunnet verdier.
Avslutningsvis poengteres det at erfaringene
med omstillingsprogrammet er og blir trukket med i arbeidet med
den nå pågående reintallstilpasningen
i Finnmark.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. juni 2004
Olav Akselsen
leder |
Olaf Gjedrem
ordfører |