Det vises til brev datert 12. mai 2004 frå Stortingets næringskomité.
I proposisjonen vert det sagt at Statkraft ved
ei eventuell omorganisering må betale dokumentavgift til staten.
Komiteen er kjend med at fleire selskap som har endra selskapsform
ikkje har betalt dokumentavgift, blant anna NSB og Posten. Kva er
grunngjevinga for at Staten no pålegg Statkraft dokumentavgift
ved ei eventuell omorganisering.
Stortinget har i vedtak nr. 1443 av 26. november 2003
Vedtak om særavgifter til statskassen for budsjetterminen
2004, fastsatt at
"Fra 1. januar 2004 skal det i henhold til lov av
12. desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift betales avgift til statskassen
ved tinglysing av dokument som overfører hjemmel til fast
eiendom, herunder bygning på fremmed grunn, med 2,5 pst.
av avgiftsgrunnlaget."
Avgiftsplikta oppstår ved tinglysing
av dokumentet og blir utrekna av salsverdien til tomta, inkludert
bygningar og faste anlegg, som det overdras eigedomsrett til i samband
med det avgiftspliktige dokument. Det er ikkje praksis for fritak
etter dokumentavgiftsloven § 3, men fritak er ved høve
gitt i særlov.
Regjeringa ønskjer ikkje å reise
moglege statstøtterettslege problemstillingar i samband
med den foreslåtte omorganiseringa av Statkraft.
EFTAs overvakningsorgan (ESA) har i samband
med utskillinga av Entra Eiendom AS stilt spørsmål
ved om Entra sitt fritak frå dokumentavgift er i samsvar
med reglane om offentleg stønad i EØS-avtalen.
ESA har og bedt om ei oversikt over alle høve der staten
har gjeve fritak frå dokumentavgift ved omdanningar av offentleg
verksemd. Noreg har gjeve ESA ei slik oversikt og argumentert med
at unntaka ikkje er offentleg stønad. Ein kan likevel ikkje
sjå bort frå at ESA vil sjå nærare
på saka. Ulovleg utbetalt stønad vil normalt krevjast
tilbakeført.
Ut i frå momenta over har Nærings-
og handelsdepartementet vurdert det som tilrådeleg at Statkraft
betalar dokumentavgift i tråd med lov om dokumentavgift.
Kva har avkastinga vært på dei
midlane som har vært skutt inn i Statkraft som eigenkapital?
Det er gjeve ein omtale av avkastninga til Statkraft
i St.prp. nr. 53 (2003-2004), Statens eierskap i Statkraft SF, kapittel
7.3, som omhandlar Statkrafts verdiutvikling. Tabell 7.2 viser ei
oppstilling over statens innskott og uttak i perioden.
I proposisjonen har departementet gjort greie
for verdivurderinga utført i 2003, som kan samanliknas
med ei tilsvarande verdivurdering utført i 2000. Disse
tar utgangspunkt i ein verdsettingsmetode som er mest mogleg samanliknbar
med verdsettinga av børsnoterte selskap. Verdien blei her
vurdert til omlag 38 til 48 milliardar kroner.
I kapittel 7.3 har departementet rekna ut at
Statkraft hadde ein avkastning på 10 prosent for perioden
2000 - 2003. Verdien av Statkraft vart då estimert med
utgangspunkt i børsverdiar for andre kraftselskap og gav
ein verdi for Statkraft i 2003 på om lag 43 milliardar
kroner før siste kapitalinnskot. Avkastninga når
ein ser heile perioden 1992 - 2003 blir lågare då Statkraft måtte
gjennom ei kraftig endring etter fristillinga. Dersom verkeleg verdi
i dag settes til 43 milliardar kroner impliserer det at eigenkapitalen
har forrenta seg med 6,9 pst per år for heile perioden
1992-2003.
I proposisjonen er det gjort greie for at det
er mogleg å nytta andre verdisettingsmetodar. Andre metodar å berekne
verdisettinga på vil gje andre tall for avkastning.
Korleis vil kapitalsituasjonen og ratinga til
Statkraft bli påverka av utbytepolitikken?
Statkraft sin rating påverkast av både
kvantitative faktorar som til dømes tilbakeholdte overskott
og kontantstrøm, og kvalitative faktorar som til dømes
type produksjonsaktiva. Eit høgt utbyttenivå vil
isolert sett redusere høve til å byggje kapitalreservar
og soleis påverka ratingvurderinga negativt. Men også ei
rekkje andre forhold vil påverke ratingvurderinga, blant
anna kapitalstrukturen. Statkraft har sjølv eit rom for å justere
verksemda og balansestrukturen på ein måte som støtter
opp under foretaket sitt mål om rating.
På høyringa med Statkraft
kom det fram at det vil være avgjerande for selskapet før
eit eventuelt nedsal å vite om salgsgevinst vil bli unnateke
frå overskot-skattlegging. Vil departementet gje si støtte
til at ein eventuell salgsgevinst vert unnateke frå overskot-skattlegging.
Gevinstar og tap etter avhending av verksemder, eigedomar
eller andre eigendelar er med når ein sett opp rekneskap
for ein bedrift. Dei er difor med i det overskotet som leggjast
til grunn for skatteleggjing. Ved fastsetting av utbytte som ein
prosentdel av overskot etter skatt ville slike gevinstar og tap
påverka utbyttet til eigar. I St.prp. nr. 53 (2003-2004)
opnar departementet for å halde slike gevinstar utanfor
utbyttegrunnlaget. Årsaka til det at er at ein ikkje ønskjer å skape
innlåsningseffektar i samband med ein nødvendig
omstrukturering av balansen til Statkraft. Det vil bli vurdert frå sak
til sak om gevinstar i samband med sal av eigendelar bør
vera med i utbyttegrunnlaget. Regjeringa vil koma attende til dette
i samband med budsjetthandsaminga av Statkraft.