Som et ledd i satsingen på torsk som
kommersiell oppdrettsart ble det i Stoltenberg-regjeringens forslag til
statsbudsjett for 2002 bl.a. varslet at det skulle igangsettes prosjektering
av en ny avlsstasjon for torsk i Tromsø, med sikte på snarlig
byggestart. I tråd med dette ble Statsbygg 12. mars 2002
bedt om å starte prosjektering av en ny avlsstasjon for
torsk ved havbruksstasjonen i Kårvika.
Det var i utgangspunktet lagt til grunn et avlsprogram
på 50 familiegrupper. Basert på vurderinger i Fiskeriforskning
og i en oppnevnt referansegruppe for torskeavl, kom en senere frem
til at et fullverdig avlsprogram for torsk med kommersielle mål
minst måtte omfatte 200 familiegrupper. Dette omfanget
ble lagt til grunn for prosjektering av ny avlsstasjon.
Underveis i prosjekteringen kom det fram at
en ny avlsstasjon ville bli svært mye dyrere enn det som
var skissert i det opprinnelige opplegget basert på 50
familiegrupper. Selv etter flere runder med justeringer i kravspesifikasjoner
mv. for å få ned kostnaden, viste en grov kostnadskalkyle
at en ny avlsstasjon ville kreve en investering på 160-200
mill. kroner.
I løpet av våren/sommeren
2003 tok Troms marin yngel (TMY) kontakt med Fiskeriforskning og
senere Fiskeridepartementet for å sondere om det var interesse for å overta
deres nyoppsatte produksjonsanlegg for torskeyngel på Kraknes
utenfor Tromsø og tilpasse denne til avlsstasjon for torsk.
Markedet for torskeyngel er mettet, og dette har ført til
at noen av aktørene i markedet vil måtte legge
ned eller redusere aktiviteten av økonomiske hensyn. TMY
er en av disse. Tilbudet av torskeyngel er også blitt stort
pga. en langt høyere overlevelsesprosent for torskeyngel
enn det som tidligere var forventet.
Etter en vurdering av produksjonsanlegget til
TMY kom en fram til at anlegget var teknisk velegnet og at det kreves
relativt lite ombygging/ominnredning for å ta
det i bruk som avlsstasjon. Det var samtidig en rekke andre momenter
som talte for å overta anlegget, bl.a.:
– Overtagelse
og ombygging av TMYs anlegg til avlsstasjon vil innebære
inntil 2 års raskere oppstart av full-skala avlsprogram.
– Totalinvesteringen for overtagelse
og ombygging vil bli vesentlig lavere enn å bygge ny avlsstasjon.
– Veterinærmessige forhold
gjør Kraknes bedre egnet enn en samlokalisering ved havbruksstasjonen
i Kårvika.
– Ved en framtidig utskilling
av avlsprogrammet i et eget kommersielt selskap. vil en avlstasjon
på Kraknes være bedre egnet enn samlokalisering
i Kårvika.
– En samdrift med TMY på Kraknes
(TMY vil fortsette i sitt tidligere produksjonsanlegg ved siden
av nyanlegget) på kommersielle vilkår vil skape
driftsmessige og kompetansemessige synergier for begge parter.
På bakgrunn av dette, og en positiv
holdning i styret til Fiskeriforskning til denne løsningen,
ble Statsbygg bedt om å gå inn i forhandlinger
med hhv. SIVA som eier av bygg og TMY som eier av innvendig produksjonsanlegg
mv. Forhandlingene med TMY er avsluttet, mens det gjenstår
noen mindre avklaringer med SIVA.
Det må også avklares nødvendig
behov for ombygginger og andre tilpasninger, herunder anskaffelse
av et sjøanlegg.
Samlet vurderer Fiskeridepartementet den foreliggende
løsningen som et godt alternativ til å bygge ny avlsstasjon.
De samlede kostnadene for en ferdig ombygd avlsstasjon med tilhørende
sjøanlegg mv. er ikke endelig avklart, men det anslås
at de endelige kostnadene vil ligge rundt 100-130 mill. kroner. Usikkerheten
knytter seg i hovedsak til kostnadene for ombygging/tilpasning
og sjøanlegg.
Fiskeridepartementet har på denne bakgrunn
kommet frem til at Statsbygg bør kjøpe ut SIVA
og TMYs produksjonsanlegg som et kurantprosjekt, bygge om denne,
og fakturere husleie for stasjonen. I utgangspunktet er det lagt
til grunn at Fiskeridepartementet står som leietager til
stasjonen, mens Fiskeriforskning dekker nødvendig husleie
og driftskostnader innenfor Fiskeridepartementet tilskudd til instituttet.
Det legges opp til at kjøp av stasjonen
foretas i slutten av juni 2004, og at stasjonen ombygges/tilpasses
til avlsstasjon med sikte på ferdigstilling høsten
2004. Stasjonen vil dermed komme i stedet for det opprinnelige forslaget
om å bygge ny avlsstasjon i Kårvika.
I budsjettet for 2004 er det tatt høyde
for kostnader til drift og vedlikehold av ny avlsstasjon i 8-9 måneder. Ettersom
overtagelse og ombygging av stasjonen er noe forsinket, er det rom
for en mindre reduksjon i tilskuddet til Fiskeriforskning i 2004
uten at dette går utover aktivitetsnivået, jf.
forslag under kap. 1023 post 70.
Komiteen tar dette
til etterretning, viser til merknad under pkt. 12.2.2 ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at når forskningsdelen av prosjektet er avsluttet, og prosjektet
videreføres med et kommersielt formål, bør
statens eierandeler i prosjektet avhendes.
I St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015
orienteres det om at Regjeringen tar sikte på å etablere
Kystverket Produksjon som et heleid statlig AS, og at saken vil
forelegges Stortinget i løpet av vårsesjonen 2004.
Det arbeides fortsatt med grunnlaget for en konkurranseutsetting
av Kystverket Produksjon. Regjeringen tar sikte på å komme
tilbake til Stortinget om saken i forbindelse med forslaget til
statsbudsjett for 2005.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Driften av VTS finansieres gjennom sikkerhetsgebyrer
som kreves inn av Kystverket. Inntektene er budsjettert over kap.
4062 post 1, mens utgiftene er budsjettert over kap. 1062 post 1.
Resultatet for 2003 viser et underskudd for VTS på 9,6
mill. kroner. Dette skyldes i hovedsak høyere kostnader
enn budsjettert. I tillegg har det i 2003 vært en mindre
inntektssvikt. Ettersom det var mindreforbruk på andre
områder innenfor Kystverket, medførte ikke underskuddet
at Kystverket fikk et uhjemlet merforbruk i 2003.
Kostnadsøkningen skyldes i hovedsak
at en planlagt bemanningsreduksjon på enkelte trafikksentraler
ikke har latt seg gjennomføre som planlagt. Tidligere utførte alle
trafikksentralene losformidling i tillegg til trafikksentraltjenester.
I 2003 ble imidlertid losformidlingen fra trafikksentralene sentralisert
til tre steder. Reduksjonen av bemanningen skulle skje i forbindelse med
denne sentraliseringen. Denne sentraliseringen er gjennomført,
men da dette ikke har muliggjort nedbemanning på trafikksentralene
har dette medført økte utgifter for VTS. Samtidig
har dette bidratt til reduserte kostnader til losformidling.
Kostnadsøkningen skyldes også økte
lønnskostnader, samt noen mindre kostnadsøkninger
på andre driftsutgifter, herunder konsulentbistand i forbindelse med
forprosjektering av ny trafikksentral i Nord-Norge og opplæring
av personell ved Kvitsøy trafikksentral.
Kystverket vil dekke inn underskuddet fra 2003 innenfor
budsjettet for VTS over en treårs periode. Dette gjøres
ved en kombinasjon av tiltak på kostnadssiden og inntektssiden.
Komiteen tar dette
til etterretning.
EUs nye satellittnavigasjonssystem Galileo blir
i de nærmeste årene etablert i et samarbeid mellom
EU og Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA (Galileo Joint Undertaking).
Gjennom deltakelsen i ESA har Norge deltatt i utviklingsarbeidet.
Det er også opprettet en dialog med EU-kommisjonen og Galileo
Joint Undertaking om en mulig norsk deltakelse på EU-siden
av Galileo-prosjektet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med saken på en egnet måte.
Komiteen tar dette
til etterretning.
I Budsjett-innst. S. nr. 8 (2003-2004) ba flertallet
i næringskomiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti, om at Regjeringen foretar en gjennomgang
av de eksisterende velferdsordninger for fiskere, med sikte på å kunne
vedlikeholde kvalitet og nivå på velferdsordningene.
Regjeringen ble bedt om å holde en nær dialog
med organisasjonene i fiskerinæringen i dette arbeidet,
og orientere Stortinget på egnet måte.
Bevilgningen på kap. 1050 post 71 Sosiale
tiltak brukes til å delfinansiere velferdsstasjoner for
fiskere drevet av Norges Fiskarlag, Den Indre Sjømannsmisjon
og Norsk sjømannsforbund. Ordningen forvaltes av Fiskeridirektoratet.
Fiskeridepartementet har bedt organisasjonene
om å komme med en omforent tilråding om hvordan
bevilgningen på posten skal fordeles. Organisasjonene er samtidig
bedt om å orientere om status for velferdsarbeidet, herunder
konsekvenser av reduksjonen i bevilgningen.
Organisasjonene har tilpasset seg det reduserte tilskuddet
ved å drive en del stasjoner med redusert åpningstid
og bemanning, og ved økt frivillig innsats. Den Indre Sjømannsmisjon
vurderer økt bruk av sitt betelskip som en flytende og
flyttbar velferdsstasjon, og vurderer også en modell med
en omreisende velferdssekretær med basis i en av deres
velferdsstasjoner. Tilbakemeldingen fra organisasjonene er likevel at
reduksjonen i bevilgningen fører til at tilbudet ikke kan
opprettholdes på samme nivå som tidligere.
Organisasjonene har kommet fram til en omforent tilråding
om at bevilgningen på kap. 1050 post 71 fordeles etter
samme fordelingsnøkkel som har vært brukt de siste årene.
Dette innebærer at Norges Fiskarlag får et tilskudd
på 222 300 kroner, Den Indre Sjømannsmisjon får
191 600 kroner og Norsk Sjømannsforbund får 86
100 kroner.
Den endelige fordelingen av tilskuddet vil bli
foretatt av Fiskeridepartementet. Departementet vil prioritere velferdstiltak
der det ikke er andre tilbud.
Komiteen tar dette
til etterretning.