13.1.1 Post 96 (ny) Kjøp av aksjer i ­Såvarelaboratoriet AS

Sammendrag

I forbindelse med etableringen av Mattilsynet ble det lagt opp til at Såvarelaboratoriet skulle skilles ut fra Statens landbrukstilsyn. Dette arbeidet har imidlertid tatt atskillig lenger tid enn forutsatt, og i St.prp. nr. 1 (2003-2004) for Landbruksdepartementet ble det derfor under kap. 1115 gitt følgende redegjørelse:

"Landbruksdepartementet la i St.prp. nr. 1 (2002-2003) til grunn at Såvarelaboratoriet skulle organiserast uavhengig av Statens landbrukstilsyn. Dette er ikkje gjennomført i 2003, men departementet legg til grunn at Såvarelaboratoriet i 2004 blir skild ut frå Mattilsynet saman med andre laboratorietenester."

Det er utarbeidet et utkast til avtale om organisering av laboratoriet i et selvstendig aksjeselskap med staten og to private aktører (Felleskjøpet Øst Vest og Strand Brænderi) på eiersiden.

Selskapets formål er primært å drive med såvareanalyser av frø og såkorn for å sikre at den norske såvarebransjen får utført de nødvendige produksjons- og forvaltningsanalyser som er nedfelt i forskrift om såvare, forskrift om floghavre og forskrift om plantehelse.

I tillegg er opprettholdelsen av et nasjonalt kompetansesenter og fagmiljø innen såvareanalyser et viktig formål med dannelsen av selskapet. For å kunne leve opp til dette formålet vil selskapet blant annet få status som Nasjonalt referanselaboratorium innen såvareanalyser, herunder skal selskapet ivareta nasjonale oppgaver for Mattilsynet i forhold til den internasjonale frøkontrollorganisasjonen ISTA.

Selskapet har videre som mål å etablere samarbeid med andre aktører for å utvide og videreutvikle selskapets fagområde og samtidig selge kompetanse og tjenester til både forvaltnings- og forskningsenheter for å bedre inntektsmulighetene.

I forslaget til åpningsbalanse legges det opp til at statens innskudd skal gi 51 pst. av aksjene, mens Felleskjøpet Øst Vest og Strand Brænderi skal ha henholdsvis 34 pst. og 15 pst. Det legges videre opp til at staten skyter inn et kontantinnskudd på 4,08 mill. kroner, mens Felleskjøpet Øst Vest og Strand Brænderi til sammen skyter inn 3,92 mill. kroner i kontantinnskudd. Av de innskutte verdiene foreslås 1 mill. kroner som aksjekapital og 7 mill. kroner utgjør overkursfond.

Alt utstyr og inventar som Såvarelaboratoriet i dag disponerer er verdsatt til 1 mill. kroner. Statens kontantinnskudd på 4,08 mill. kroner dekkes ved en reduksjon av Mattilsynets budsjett på kap. 1115 post 1 på 3,08 mill. kroner og en bevilgning på kap. 4100 post 2 på 1,0 mill. kroner til salg av utstyr og inventar til Såvarelaboratoriet AS, jf. også kap. 4100 post 2.

Opplegget vil innebære at selskapet vil ha god likviditet og et visst økonomisk handlingsrom for å utvikle kompetansen og analyseporteføljen. Regjeringen ber Stortinget om fullmakt til å gjennomføre omdannelsen av Såvarelaboratoriet til et aksjeselskap etter dette opplegget. Det foreslås at det i 2004 bevilges 4,08 mill. kroner på kap. 1100 post 96 Kjøp av aksjer.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 4,08 mill. kroner under kap. 1100 (ny) post 96.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til Regjeringens forslag om å omdanne såvarelaboratoriet til aksjeselskap, og bruke 3,08 mill. kroner av Mattilsynets budsjetter til å kjøpe aksjer i dette laboratoriet. Disse medlemmer ønsker å gå imot den foreslåtte omdanningen, og dermed også å bruke Mattilsynets budsjetter til å kjøpe aksjer.

Disse medlemmer går imot forslaget om å bevilge 4,08 mill. kroner under kap. 1100 post 96.