I forbindelse med etableringen av Mattilsynet
ble det lagt opp til at Såvarelaboratoriet skulle skilles
ut fra Statens landbrukstilsyn. Dette arbeidet har imidlertid tatt
atskillig lenger tid enn forutsatt, og i St.prp. nr. 1 (2003-2004)
for Landbruksdepartementet ble det derfor under kap. 1115 gitt følgende
redegjørelse:
"Landbruksdepartementet la i St.prp. nr. 1 (2002-2003)
til grunn at Såvarelaboratoriet skulle organiserast uavhengig
av Statens landbrukstilsyn. Dette er ikkje gjennomført
i 2003, men departementet legg til grunn at Såvarelaboratoriet
i 2004 blir skild ut frå Mattilsynet saman med andre laboratorietenester."
Det er utarbeidet et utkast til avtale om organisering av
laboratoriet i et selvstendig aksjeselskap med staten og to private
aktører (Felleskjøpet Øst Vest og Strand Brænderi)
på eiersiden.
Selskapets formål er primært å drive
med såvareanalyser av frø og såkorn for å sikre
at den norske såvarebransjen får utført
de nødvendige produksjons- og forvaltningsanalyser som
er nedfelt i forskrift om såvare, forskrift om floghavre
og forskrift om plantehelse.
I tillegg er opprettholdelsen av et nasjonalt
kompetansesenter og fagmiljø innen såvareanalyser
et viktig formål med dannelsen av selskapet. For å kunne
leve opp til dette formålet vil selskapet blant annet få status som
Nasjonalt referanselaboratorium innen såvareanalyser, herunder
skal selskapet ivareta nasjonale oppgaver for Mattilsynet i forhold
til den internasjonale frøkontrollorganisasjonen ISTA.
Selskapet har videre som mål å etablere
samarbeid med andre aktører for å utvide og videreutvikle
selskapets fagområde og samtidig selge kompetanse og tjenester
til både forvaltnings- og forskningsenheter for å bedre
inntektsmulighetene.
I forslaget til åpningsbalanse legges
det opp til at statens innskudd skal gi 51 pst. av aksjene, mens Felleskjøpet Øst
Vest og Strand Brænderi skal ha henholdsvis 34 pst. og
15 pst. Det legges videre opp til at staten skyter inn et kontantinnskudd
på 4,08 mill. kroner, mens Felleskjøpet Øst
Vest og Strand Brænderi til sammen skyter inn 3,92 mill.
kroner i kontantinnskudd. Av de innskutte verdiene foreslås
1 mill. kroner som aksjekapital og 7 mill. kroner utgjør
overkursfond.
Alt utstyr og inventar som Såvarelaboratoriet
i dag disponerer er verdsatt til 1 mill. kroner. Statens kontantinnskudd
på 4,08 mill. kroner dekkes ved en reduksjon av Mattilsynets
budsjett på kap. 1115 post 1 på 3,08 mill. kroner
og en bevilgning på kap. 4100 post 2 på 1,0 mill.
kroner til salg av utstyr og inventar til Såvarelaboratoriet
AS, jf. også kap. 4100 post 2.
Opplegget vil innebære at selskapet
vil ha god likviditet og et visst økonomisk handlingsrom
for å utvikle kompetansen og analyseporteføljen.
Regjeringen ber Stortinget om fullmakt til å gjennomføre omdannelsen
av Såvarelaboratoriet til et aksjeselskap etter dette opplegget.
Det foreslås at det i 2004 bevilges 4,08 mill. kroner på kap.
1100 post 96 Kjøp av aksjer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 4,08 mill. kroner
under kap. 1100 (ny) post 96.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Regjeringens forslag om å omdanne såvarelaboratoriet
til aksjeselskap, og bruke 3,08 mill. kroner av Mattilsynets budsjetter
til å kjøpe aksjer i dette laboratoriet. Disse
medlemmer ønsker å gå imot den
foreslåtte omdanningen, og dermed også å bruke
Mattilsynets budsjetter til å kjøpe aksjer.
Disse medlemmer går
imot forslaget om å bevilge 4,08 mill. kroner under kap.
1100 post 96.