14.2.1 Post 25 Drift og vedlikehold av ­Gardermobanen, kan overføres

Sammendrag

Jernbaneverket har behov for å øke utgiftene med 10,3 mill. kroner for å opprettholde den forutsatte standard på Gardermobanen. Bevilgningen foreslås derfor økt med 10,3 mill. kroner, fra 72,3 mill. kroner til 82,6 mill. kroner, jf. omtale av kap. 4350 post 7 Betaling for bruk av Gardermobanen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1350 post 25 med 10,3 mill. kroner.

14.2.2 Post 30 Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23

Sammendrag

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen til jernbaneinvesteringer med 35 mill. kroner. Jernbaneverket forutsettes å ta ut reduksjonen på flere mindre tiltak innenfor programområdene. Bevilgningen foreslås redusert med 35 mill. kroner, fra 1 863,4 mill. kroner til 1 828,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1350 post 30 med 35,0 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at forslaget om reduksjon i bevilgningen til investeringer i linjen ikke er basert på endrede forutsetninger i budsjettet, men med basis i at Regjeringen trenger penger til andre formål, og går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen foreslår å kutte kap. 1350 Jernbaneverket post 30 Investeringer i linjen med 35 mill. kroner. Disse medlemmer påpeker at dette står i motstrid til en satsing på jernbanen i Norge, at det vil gå ut over flere tiltak innenfor de vedtatte programområdene og vil gå imot dette forslaget.

Disse medlemmer viser til Dokument nr. 8:51 (2003-2004) Forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Djupedal, Heidi Grande Røys og Audun Bjørlo Lysbakken om tiltak mot arbeidsledighet, og påpeker at det innenfor samferdselsområdet er mange uløste oppgaver som egner seg til motkonjunkturtiltak. En bærebjelke i disse medlemmers samferdselspolitikk er satsing på en miljøvennlig jernbane for framtida. Et framtidsretta kunnskapssamfunn krever moderne og miljøvennlig transport. Jernbanen er effektiv, miljøvennlig og lite plasskrevende. En dobbeltsporet jernbane kan kjøre opptil 20 tog i timen hver vei. Det innebærer at en dobbeltsporet jernbanestrekning kan frakte opptil 12 000 passasjerer i timen. Til sammenlikning kan en firefelts motorvei frakte 6 000-7 000 passasjerer.

Disse medlemmer påpeker at investeringer i infrastruktur på jernbanen er god samfunnsøkonomi. I transportetatenes forslag til Nasjonal Transportplan for 2006-2015, har forslagene til jernbaneinvesteringer en positiv samfunnsmessig nytteverdi på ca. 6,6 mrd. kroner. Dette er investeringer som samfunnet taper penger på å utsette. Til sammenlikning summeres veiinvesteringene i den samme planen seg til en negativ nytteverdi på 2,2 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser til at det er bred faglig og politisk enighet om at skal godstransporten bli mer miljøvennlig, må mer gods fraktes med jernbane og båt, og mindre må fraktes med trailer og fly. I Norge fraktes stadig mindre gods med jernbane. Økt satsing på gods på jernbane kan gi store gevinster i form av færre tunge vogntog på veiene. Ett godstog mer tur/retur Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger tilsvarer 52 500 færre vogntogtransporter på veiene hvert år.

Disse medlemmer viser til at investeringer i jernbanen vil ifølge Finansdepartementet gi ca. 1 arbeidsplass pr. million investerte krone, pluss 1 indirekte sysselsatt. Det er ledig kapasitet i anleggsbransjen, og økte oppdrag i jernbanesektoren bidrar til å gi flere arbeid. Disse medlemmer vil derfor øke bevilgningene til jernbaneinvesteringer i Revidert statsbudsjett for 2004 med 250 mill. kroner årlig. Dette vil skape ca. 250 arbeidsplasser direkte og like mange indirekte.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 285 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 250 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

250 000 000

fra kr 1 863 404 000 til kr 2 113 404 000"

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser til at økonomien i dag tåler en større statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde seg til.

Dette medlem støtter derfor ikke Regjeringens forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.