Jernbaneverket har behov for å øke
utgiftene med 10,3 mill. kroner for å opprettholde den
forutsatte standard på Gardermobanen. Bevilgningen foreslås derfor økt
med 10,3 mill. kroner, fra 72,3 mill. kroner til 82,6 mill. kroner,
jf. omtale av kap. 4350 post 7 Betaling for bruk av Gardermobanen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 1350 post 25 med 10,3 mill. kroner.
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen
til jernbaneinvesteringer med 35 mill. kroner. Jernbaneverket forutsettes å ta
ut reduksjonen på flere mindre tiltak innenfor programområdene.
Bevilgningen foreslås redusert med 35 mill. kroner, fra
1 863,4 mill. kroner til 1 828,4 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere
bevilgningen under kap. 1350 post 30 med 35,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslaget om reduksjon i bevilgningen til investeringer i
linjen ikke er basert på endrede forutsetninger i budsjettet,
men med basis i at Regjeringen trenger penger til andre formål,
og går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringen foreslår å kutte kap. 1350
Jernbaneverket post 30 Investeringer i linjen med 35 mill. kroner. Disse
medlemmer påpeker at dette står i motstrid
til en satsing på jernbanen i Norge, at det vil gå ut
over flere tiltak innenfor de vedtatte programområdene
og vil gå imot dette forslaget.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:51 (2003-2004) Forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Djupedal, Heidi Grande Røys og Audun Bjørlo Lysbakken
om tiltak mot arbeidsledighet, og påpeker at det innenfor
samferdselsområdet er mange uløste oppgaver som
egner seg til motkonjunkturtiltak. En bærebjelke i disse
medlemmers samferdselspolitikk er satsing på en
miljøvennlig jernbane for framtida. Et framtidsretta kunnskapssamfunn
krever moderne og miljøvennlig transport. Jernbanen er
effektiv, miljøvennlig og lite plasskrevende. En dobbeltsporet
jernbane kan kjøre opptil 20 tog i timen hver vei. Det innebærer
at en dobbeltsporet jernbanestrekning kan frakte opptil 12 000 passasjerer
i timen. Til sammenlikning kan en firefelts motorvei frakte 6 000-7
000 passasjerer.
Disse medlemmer påpeker
at investeringer i infrastruktur på jernbanen er god samfunnsøkonomi.
I transportetatenes forslag til Nasjonal Transportplan for 2006-2015,
har forslagene til jernbaneinvesteringer en positiv samfunnsmessig
nytteverdi på ca. 6,6 mrd. kroner. Dette er investeringer
som samfunnet taper penger på å utsette. Til sammenlikning
summeres veiinvesteringene i den samme planen seg til en negativ
nytteverdi på 2,2 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det er bred faglig og politisk enighet om at skal godstransporten
bli mer miljøvennlig, må mer gods fraktes med
jernbane og båt, og mindre må fraktes med trailer
og fly. I Norge fraktes stadig mindre gods med jernbane. Økt
satsing på gods på jernbane kan gi store gevinster
i form av færre tunge vogntog på veiene. Ett godstog
mer tur/retur Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger
tilsvarer 52 500 færre vogntogtransporter på veiene
hvert år.
Disse medlemmer viser til at
investeringer i jernbanen vil ifølge Finansdepartementet
gi ca. 1 arbeidsplass pr. million investerte krone, pluss 1 indirekte
sysselsatt. Det er ledig kapasitet i anleggsbransjen, og økte
oppdrag i jernbanesektoren bidrar til å gi flere arbeid. Disse
medlemmer vil derfor øke bevilgningene til jernbaneinvesteringer
i Revidert statsbudsjett for 2004 med 250 mill. kroner årlig.
Dette vil skape ca. 250 arbeidsplasser direkte og like mange indirekte.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 285 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
250 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket (jf. kap.
4350) | |
| 30 | Investeringer i linjen,
kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes
med | 250 000 000 |
| | fra kr 1 863 404 000 til
kr 2 113 404 000" | |
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og
angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser
til at økonomien i dag tåler en større
statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om
at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige
forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde
seg til.
Dette medlem støtter
derfor ikke Regjeringens forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.