For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen
til drift og vedlikehold av riksvegene med 80 mill. kroner. Statens vegvesen
legger til grunn at reduksjonen vil bli gjennomført ved
blant annet mindre asfaltlegging. Bevilgningen foreslås
redusert med 80 mill. kroner, fra 5 834,7 mill. kroner til 5 754,7
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere
bevilgningen under kap. 1320 post 23 med 80,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen foreslår å redusere posten
med 80 mill. kroner i en tid der trafikkveksten er større
enn veksten som er lagt til grunn i inneværende NTP/Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2003-2004). En høyere trafikkvekst fører
til større slitasje på veidekket. Disse
medlemmer viser til at det logiske i en slik situasjon vil
være det motsatte av det Regjeringen foreslår,
nemlig å øke bevilgningen for i større
grad ta vare på veikapitalen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehiold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 30 og post 72, forhøyes med | 120 000 000 |
| | fra kr 5 834 700 000 til
kr 5 954 700 000" | |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at det dei siste åra har vorte eit stort etterslep knytt
investering, drift og vedlikehald på veg. På bakgrunn
av dette er det no eit monaleg behov for å gjere noko med
vegstandarden mange stader. Denne medlemen vil av
den grunn ikkje slutte seg til Regjeringa sitt forslag om å redusere
løyvingane til drift og vedlikehald på riksvegane
med 80 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og
angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser
til at økonomien i dag tåler en større
statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om
at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige
forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde
seg til.
Dette medlem vil påpeke
at bedre veier i distriktene er et stødig krav fra folk
som bor i distriktene og langs vår langstrakte kyst. Kravet
ser aldri ut til å bli foreldet, og har i dag større
relevans enn det hadde for førti år siden. Dette
har sammenheng med at de sentrumsnære og by - nære
områdene er blitt kraftig prioritert.
Dette medlem vil påpeke
at Kystpartiet går inn for at det blir tatt midler fra
Petroleumsfondet til å bygge opp et fond som skal satse
sterkt på samferdselsutbyggingen i Norge. Vi tror ikke
at man skal følge den type økonomisk tenking som
har ført til at man har bundet Petroleumsfondet opp i investeringer
i utlandet.
Dette medlem mener at den økonomiske
planen om å investere oljeformuen i utlandet og låse
pengene til fremtidige pensjonsutbetalinger er tafatt og tragisk, og
utviklet av en spesiell økonomisk retning i Norge, en økonomisk
gruppe hvor man i stedet for å se på mulighetene
ved en utvikling er blitt skremt av farene ved å satse
på å bygge landet.
Dette medlem mener denne tenkingen
er feilaktig og svært unik i verdenssammenheng, og ønsker
at man vil se de store svakhetene med denne tenkningen som kan føre
til at hele Oljefondet kollapser i en internasjonal depresjon.
Dette medlem mener at Kyststamvei-prosjektene er
svært viktige for en sunn utvikling av næringslivet
i Kyst- og Distrikts-Norge. Det er store prosjekter, hvor også fylkene
har lagt opp til en stor grad av dugnad i form av bomveifinansiering.
Dette medlem mener at man, blant
annet som en kompensasjon for økningen av arbeidsgiveravgiften
i distriktene, må skaffe til veie de midler som trengs
til utvikling av E39 Kyststamveinettet langs med hele Norges kyst,
i tråd med ønskene fra fylkeskommunene og Statens
vegvesen.
Dette medlem er imot den utstrakte
bruken av bompenger som delfinansiering av veiprosjekter. Bompenger
er et stort irritasjonsmoment, det er en svært fordyrende
faktor for næringslivet i distriktene, og det fører
til en kostbar og unødvendig administrasjon.
Dette medlem mener også at
ferjene bør være gratis for brukerne. Dette fordi
ferjene er en del av veisambandet. Bare det siste året
er det foreslått nedskjæringer på flere
ferjestrekninger som ligger i Europaveisambandet. Dette vil bety
en forverring av transport-vilkårene for bedriftene som
er lokalisert i Kyst- og Distrikts-Norge. Og det vil ikke minst
bety at man ødelegger infrastrukturen i de områder
av landet der folk er avhengige av å bruke ferjer når
folk må til sykehus. Med andre ord er norske ferjesamband
utsatt for kostnadskutt som svekker økonomien til bedriftene og
tryggheten og sikkerheten til menneskene som bor i distriktene.
Dette medlem mener Stortinget
må ta større ansvar for samferdselssektoren. Norge
er et moderne land, vi er et velstående land, men vi har
et veinett som i store deler av landet er fra en helt annen tid.
Dette medfører dårlig økonomi og dårlig
infrastruktur for alle bedrifter i landet, men særlig for
bedrifter som er etablert i Distrikts-Norge.
Dette medlem har en viss forståelse
for at man mener en storsatsing på samferdselssektoren
kan virke inflasjonsdrivende, men aksepterer ikke en slik argumentasjon
og logikk. Som politikere er det vår plikt å bygge
landet, utvikle næringsveiene i landet, og bygge en infrastruktur
som gjør det stadig mer lønnsomt for bedrifter å drive
sin virksomhet i Norge.
Det er ikke minst nødvendig fordi vi
er presset av andre land, vi er presset på grunn av kostnadsnivået
og vi er presset av EU.
Dette medlem er ikke bekymret
for at en storsatsing på samferdselen vil ta knekken på norsk økonomi. Det
er en tankegang som virker som en bremsekloss i utviklingen av Norge,
og som ikke ville vært akseptert av noen politiker i Norge
for 20-30 år siden, da vi hadde politikere som ville bygge
landet, i stedet for bare å privatisere og selge ut arvesølvet.
Dette medlem vil påpeke
at de distriktene langs kysten som vil få bedre veier og
nye broforbindelser også har hatt eventyrlige gass- og
oljeforekomster i havområdene utenfor. Ressurser og verdier
som er blitt brukt til å bygge ut hele landet, og særlig
byer som Oslo og Bergen.
Dette medlem mener at man bør
tilføre distriktene en utvikling, og ikke bare høste
av deres goder.
Dette medlem vil som eksempel
nevne at det trengs 2 mrd. kroner til utvikling av E39 Kyststamveien
i de fire Vestlandsfylkene i den første fireårs
-perioden 2006 til 2009. For hele tiårsperioden 2006-2015 må Staten
inn med en samlet bevilgning på minst 5 mrd. kroner i de
fire fylkene utover transportplanen.
Det er videre klart at en forsering av utbyggingen
av E16, Sandviken-Bergen vil kreve 1,7 mrd. kroner i ekstra bevilgninger.
E34-motorveien fra Oslo-Drammen-Haukeli og Bergen
vil kreve 3,33 mrd. kroner ekstra utenom veibudsjettet.
En full utbygging av E18 firefelts motorvei
Kristiansand-Ørje vil koste 15,5 mrd. kroner utover transportplanen.
En full utbygging av Trondheim-Kirkenes med
vekselvis fire- og tofelts motorvei vil koste 15,5 mrd. kroner utover
transportplanen.
En full utbygging av firefelts motorvei Svinesund-Trondheim
vil koste 11 mrd. kroner utover Regjeringens transportplan.
Dette medlem mener som nevnt
at bompengefinansiering er fordyrende og distriktsfiendtlig, og
vi mener at Staten også bør påta seg
eventuelle utgifter som til nå er planlagt finansiert via
bompenger.
Dette medlems forslag er å forsere
og satse på en storstilt utbygging av samferdselssektoren
i samsvar med de planer som er utarbeidet av fylkeskommunene og
Statens vegvesen.
Dette medlem støtter
derfor ikke Regjeringens forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.