14.4.1 Post 2 Diverse gebyrer

Sammendrag

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslås det å øke inntektskravet til diverse gebyrer fra Statens vegvesens virksomhet med 47,7 mill. kroner. Alle gebyrene vil bli økt, med unntak av lisenser for person- og godstransport i EØS-området og typegodkjenningsgebyrer. Bevilgningen foreslås økt med 47,7 mill. kroner, fra 294,3 mill. kroner til 342 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 4320 post 2 med 47,7 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at forslaget om økning av gebyrene har sin basis i behovet for økte inntekter. Det er disse medlemmers syn at disse gebyrene kun skal dekke de faktiske kostnadene og går derfor imot forslaget til økte gebyrer.

Disse medlemmer vil helt avvise økning av alle gebyrer knyttet til utstedelse av førerkort mv. Det foreligger ingen beregning av statens egne kostnader knyttet til utføring av tjenestene.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at deler av gebyrøkningen gjøres på vegvesenets tjenester knyttet til teoriprøver, oppkjøring og utstedelse av førerkort. Disse medlemmer viser til at gebyrene vil øke med 30 pst. i gjennomsnitt, dette ifølge høringsskriv fra Statens vegvesen av 11. mai 2004. Disse medlemmer påpeker at det allerede er svært dyrt å ta førerkortet. Disse medlemmer vil derfor gå imot den del av gebyrøkningen som er knyttet til førerprøver og utstedelser, og setter den samlede økning på posten til 10 mill. kroner mindre enn Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

4320

Statens vegvesen (jf. kap. 1320)

2

Diverse gebyrer, forhøyes med

37 700 000

fra kr 294 300 000 til kr 332 000 000"

14.4.2 Post 4 (Ny) Tilgodehavende fra ­fylkeskommunene

Sammendrag

Saken er tidligere omtalt i St.prp. nr. 29 (2003-2004) Om endring av løyvingar mv. for 2003 på Samferdselsdepartementets område, jf. Innst. S. nr. 90 (2003-2004).

Mesta AS ble etablert fra 1. januar 2003. Kap. 1320 Statens vegvesen post 24 Statens vegvesens produksjon, ble derfor avsluttet pr. 31. desember 2002. Statsregnskapet 2002 for post 24 viste en merutgift. Hovedårsaken til merutgiften var regnskapsmessige forhold knyttet til etableringen av Mesta AS, men noe gjaldt også underskudd i arbeid utført for fylkeskommunene for 2002. Staten har til sammen et krav på 40,0 mill. kroner mot 12 fylkeskommuner. Praksis har vært at underskudd fra tidligere år skulle dekkes inn over tre år ved justering av prissetting i Statens vegvesens produksjonsavdeling. Da produksjonsregnskapet ble endelig avsluttet i 2002, falt dette prinsippet bort.

Det foreligger en tilbakebetalingsplan for fylkeskommunene hvor det fremgår at de skal betale inn til sammen 19,4 mill. kroner i 2004, 11,1 mill. kroner i 2005 og 9,5 mill. kroner i 2006. Beløpet i 2004 foreslås inntektsført på kap. 4320 Statens vegvesen ny post 4 Tilgodehavende fra fylkeskommunene.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 19,4 mill. kroner under kap. 4320 (ny) post 4.