For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det å øke
inntektskravet til diverse gebyrer fra Statens vegvesens virksomhet
med 47,7 mill. kroner. Alle gebyrene vil bli økt, med unntak
av lisenser for person- og godstransport i EØS-området
og typegodkjenningsgebyrer. Bevilgningen foreslås økt
med 47,7 mill. kroner, fra 294,3 mill. kroner til 342 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 4320 post 2 med 47,7 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at forslaget om økning
av gebyrene har sin basis i behovet for økte inntekter.
Det er disse medlemmers syn at disse gebyrene kun
skal dekke de faktiske kostnadene og går derfor imot forslaget
til økte gebyrer.
Disse medlemmer vil helt avvise økning
av alle gebyrer knyttet til utstedelse av førerkort mv.
Det foreligger ingen beregning av statens egne kostnader knyttet
til utføring av tjenestene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at deler av gebyrøkningen gjøres på vegvesenets
tjenester knyttet til teoriprøver, oppkjøring
og utstedelse av førerkort. Disse medlemmer viser
til at gebyrene vil øke med 30 pst. i gjennomsnitt, dette
ifølge høringsskriv fra Statens vegvesen av 11.
mai 2004. Disse medlemmer påpeker at det
allerede er svært dyrt å ta førerkortet. Disse
medlemmer vil derfor gå imot den del av gebyrøkningen
som er knyttet til førerprøver og utstedelser,
og setter den samlede økning på posten til 10 mill.
kroner mindre enn Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
1320) | |
| 2 | Diverse gebyrer, forhøyes
med | 37 700 000 |
| | fra kr 294 300 000 til
kr 332 000 000" | |
Saken er tidligere omtalt i St.prp. nr. 29 (2003-2004) Om
endring av løyvingar mv. for 2003 på Samferdselsdepartementets
område, jf. Innst. S. nr. 90 (2003-2004).
Mesta AS ble etablert fra 1. januar 2003. Kap.
1320 Statens vegvesen post 24 Statens vegvesens produksjon, ble
derfor avsluttet pr. 31. desember 2002. Statsregnskapet 2002 for
post 24 viste en merutgift. Hovedårsaken til merutgiften
var regnskapsmessige forhold knyttet til etableringen av Mesta AS,
men noe gjaldt også underskudd i arbeid utført
for fylkeskommunene for 2002. Staten har til sammen et krav på 40,0 mill.
kroner mot 12 fylkeskommuner. Praksis har vært at underskudd
fra tidligere år skulle dekkes inn over tre år
ved justering av prissetting i Statens vegvesens produksjonsavdeling.
Da produksjonsregnskapet ble endelig avsluttet i 2002, falt dette
prinsippet bort.
Det foreligger en tilbakebetalingsplan for fylkeskommunene
hvor det fremgår at de skal betale inn til sammen 19,4
mill. kroner i 2004, 11,1 mill. kroner i 2005 og 9,5 mill. kroner
i 2006. Beløpet i 2004 foreslås inntektsført
på kap. 4320 Statens vegvesen ny post 4 Tilgodehavende
fra fylkeskommunene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 19,4 mill. kroner
under kap. 4320 (ny) post 4.