14.5.1 Post 7 Betaling for bruk av Gardermobanen

Sammendrag

Det vises til omtale av kap. 1350 post 25 Drift og vedlikehold av Gardermobanen. Med bakgrunn i at drift og vedlikehold av Gardermobanen skal være brukerfinansiert, foreslås det å øke inntektskravet med 10,3 mill. kroner. Over tid skal inntekter og utgifter knyttet til denne banen balansere. I følge statsregnskapet for 2003 oversteg kostnadene inntektene fra avgiftsinnbetalingene med 11,8 mill. kroner. Jernbaneverket har orientert trafikkutøverne på Gardermobanen om at en økning av avgiften for bruk av Gardermobanen for å finansiere nødvendig drift og vedlikehold vil kunne skje i løpet av 2004. Det legges derfor opp til at avgiftsendringer kan gjøres med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2004. Ny avgift i 2004 fastsettes til kr 20,85 pr. togkm for denne banestrekningen. Bevilgningen foreslås økt med 22,1 mill. kroner, fra 72,3 mill. kroner til 94,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 4350 post 7 med 22,1 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at den foreslåtte økningen i kjøreveisavgiften vil bety en økning i billettprisen på 10 kroner.

Prismodellen som er utviklet for flytoget viser at selskapet mister 175 000 reisende som resultat av en slik prisøkning, dvs. 4,5 pst. av sine passasjerer, og på den måten gjøre det vanskeligere å nå målet Stortinget har satt om 37 pst. trafikkandel.

Økningen vil tvert imot redusere dagens trafikkandel som er på 33 pst.

Disse medlemmer viser til at det virker som om Jernbaneverket har vist liten vilje eller evne til effektivisering. Jernbaneverket er i en monopolstilling og kan velte kostnadsøkninger over på brukerne, noe som gir lite incitament til rasjonalisering.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår en økning i kjøreveisavgiften til 20,85 kroner pr. togkilometer, mens Jernbaneverket selv ber om en økning til 17,90 kroner.

Disse medlemmer vil gå imot en økning utover det Jernbaneverket selv ber om. Å øke avgiften for å dekke fjorårets underskudd for Jernbaneverket, finner disse medlemmer er en urimelig endring av rammebetingelsene for Flytoget, i tillegg til at det vil redusere antallet passasjerer og sende Flytoget inn i en ond sirkel med stadig høyere priser og stadig færre passasjerer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

4350

Jernbaneverket (jf. kap. 1350)

7

Betaling for bruk av Gardermobanen, forhøyes med

10 300 000

fra kr 72 300 000 til kr 82 600 000"

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er oppteken av å oppretthalde kollektivdelen av transport til Gardermoen og viser til at Flytoget i 2003 hadde 33 pst. av reisande til flyplassen. Dette er like under det målet Stortinget har sett på 37 pst. Denne medlemen meiner ein auke i kjørevegsavgifta vil kunne gi ein reduksjon i talet på passasjerar, samstundes som at dette vil kunne redusere verdien av Flytoget.

Denne medlemen vil difor gå imot den avgiftsauken på 22,1 mill. kroner som Regjeringa har gjort framlegg om i proposisjonen.