Det vises til omtale av kap. 1350 post 25 Drift
og vedlikehold av Gardermobanen. Med bakgrunn i at drift og vedlikehold
av Gardermobanen skal være brukerfinansiert, foreslås
det å øke inntektskravet med 10,3 mill. kroner.
Over tid skal inntekter og utgifter knyttet til denne banen balansere.
I følge statsregnskapet for 2003 oversteg kostnadene inntektene
fra avgiftsinnbetalingene med 11,8 mill. kroner. Jernbaneverket
har orientert trafikkutøverne på Gardermobanen
om at en økning av avgiften for bruk av Gardermobanen for å finansiere
nødvendig drift og vedlikehold vil kunne skje i løpet
av 2004. Det legges derfor opp til at avgiftsendringer kan gjøres
med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2004. Ny avgift i 2004 fastsettes
til kr 20,85 pr. togkm for denne banestrekningen. Bevilgningen foreslås økt
med 22,1 mill. kroner, fra 72,3 mill. kroner til 94,4 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 4350 post 7 med 22,1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den foreslåtte økningen i kjøreveisavgiften
vil bety en økning i billettprisen på 10 kroner.
Prismodellen som er utviklet for flytoget viser
at selskapet mister 175 000 reisende som resultat av en slik prisøkning,
dvs. 4,5 pst. av sine passasjerer, og på den måten
gjøre det vanskeligere å nå målet
Stortinget har satt om 37 pst. trafikkandel.
Økningen vil tvert imot redusere dagens
trafikkandel som er på 33 pst.
Disse medlemmer viser til at
det virker som om Jernbaneverket har vist liten vilje eller evne
til effektivisering. Jernbaneverket er i en monopolstilling og kan velte
kostnadsøkninger over på brukerne, noe som gir lite
incitament til rasjonalisering.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår en økning i kjøreveisavgiften
til 20,85 kroner pr. togkilometer, mens Jernbaneverket selv ber
om en økning til 17,90 kroner.
Disse medlemmer vil gå imot
en økning utover det Jernbaneverket selv ber om. Å øke
avgiften for å dekke fjorårets underskudd for
Jernbaneverket, finner disse medlemmer er en urimelig
endring av rammebetingelsene for Flytoget, i tillegg til at det
vil redusere antallet passasjerer og sende Flytoget inn i en ond
sirkel med stadig høyere priser og stadig færre
passasjerer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremmer derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4350 | | Jernbaneverket (jf. kap.
1350) | |
| 7 | Betaling for bruk av Gardermobanen,
forhøyes med | 10 300 000 |
| | fra kr 72 300 000 til kr
82 600 000" | |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
oppteken av å oppretthalde kollektivdelen av transport
til Gardermoen og viser til at Flytoget i 2003 hadde 33 pst. av
reisande til flyplassen. Dette er like under det målet
Stortinget har sett på 37 pst. Denne medlemen meiner
ein auke i kjørevegsavgifta vil kunne gi ein reduksjon
i talet på passasjerar, samstundes som at dette vil kunne
redusere verdien av Flytoget.
Denne medlemen vil difor gå imot
den avgiftsauken på 22,1 mill. kroner som Regjeringa har
gjort framlegg om i proposisjonen.