Sammendrag

Omdanning til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter - nettobudsjettering

I Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) viste kommunalkomiteen til omdanningen av Arbeidsforskningsinstituttet til AS og ba Arbeids- og administrasjonsdepartementet vurdere om det var aktuelt med en fristilling også av Statens arbeidsmiljøinstitutt.

I forbindelse med St.prp. nr. 1 (2004-2005) Arbeids- og administrasjonsdepartementet tar Regjeringen sikte på å fremme forslag om at Statens arbeidsmiljøinstitutt gis unntak fra bevilgningsreglementets § 4 og omdannes til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Dette vil innebære at nåværende kapitler og poster reverseres og at nettobevilgningen innarbeides i ny post 50 Statstilskudd under kap. 1573 Statens arbeidsmiljøinstitutt.

Statens arbeidsmiljøinstitutt er i dag et ordinært forvaltningsorgan under Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Instituttets virksomhet omfatter grunnforskning og anvendt forskning innen arbeidshelse, service- og rådgivningsfunksjoner (bl.a. for Arbeidstilsynet), arbeidsmedisinsk poliklinikk, undervisning, fagsekretariat for bedriftshelsetjenesten mv. Instituttets målgrupper er virksomheter og deres "parter", arbeidslivs- og helsemyndigheter, bedriftshelsetjenesten mv. Instituttet er det eneste tyngre forskningsinstitutt og kompetansesenter i Norge på dette fagområdet. Universitets- og høgskolesystemet er lite utbygget innen disse disiplinene. STAMI har et utgiftsbudsjett på ca. 72 mill. kroner og ca. 100 årsverk. Instituttets inntekter utgjør ca. 13 pst. av totalbudsjettet, hvorav hovedinntektskilden er Norges forskningsråd, andre fondskilder eller offentlige finansieringskilder. Inntektsgrunnlaget for STAMI er, i likhet med det som gjelder for tilsvarende institusjoner i de andre nordiske land, således i all hovedsak offentlige midler. Denne type langsiktige og utstyrskrevende forskning vil ha samfunnsmessig nytte, mens enkeltvirksomheter i begrenset grad vil ha motivasjon og økonomi til å initiere og finansiere slik forskning.

Det er et viktig element i Regjeringens forskningspolitikk å legge til rette for større frihet og økt ansvar for forskningsinstitusjonene. Nettobudsjettering er innført ved flere forskningsinstitutter for å oppnå dette. Nettobudsjettering innebærer at virksomhetens inntekter og utgifter ikke er fastsatt i statsbudsjettet. I stedet gis det en nettobevilgning, og virksomheten får mulighet til å skaffe seg inntekter fra andre kilder og disponere disse. Det settes vilkår for den inntektsgivende aktiviteten, slik at den holder seg innenfor virksomhetens formål. På denne måten stimuleres virksomheten til å ta et selvstendig ansvar for sammenhengen mellom utgifter og inntekter. Det legges således til rette for styrket relevans og brukerorientering samt økt kostnadseffektivitet og kostnadsbevissthet. For et utstyrsintensivt institutt som STAMI vil en slik omdanning bl.a. gi økte muligheter for å gjennomføre langsiktige investerings- og utstyrsplaner.

Tilknytningsformen nettobudsjettert forvaltningsorgan er velegnet for et institutt av STAMIs type. Instituttets profil på langsiktig, fokusert basalforskning innen arbeid og helse, samt dets forvaltningsnære oppgaver og funksjoner tilsier dette. I tillegg kommer at instituttets relativt begrensede muligheter for å skaffe seg inntekter i markedet, forutsetter at instituttets virksomhet fortsatt i hovedsak skal finansieres ved bevilgning over statsbudsjettet.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.