16.29.1 Post 70 Attføringspenger

Sammendrag

Styrkingen av attføringsarbeidet i Aetat, jf. omtale under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 71 ovenfor, har medført flere mottakere av attføringspenger enn opprinnelig lagt til grunn for 2004. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under post 70 Attføringspenger økt med 450 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett for inneværende år til 8 584 mill. kroner. Økningen har også sammenheng med at budsjetteffektene som følge av ulike regelverksendringer som påvirker utbetalingen av rehabiliteringspenger (kap. 2652 post 70) og attføringsytelser (kap. 2543) nå er fordelt på de aktuelle utgiftsposter.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 2543 post 70 med 450,0 mill. kroner.

16.29.2 Post 71 Attføringsstønad

Sammendrag

Bevilgningen under post 71 Attføringsstønad foreslås redusert med 240 mill. kroner til 1 760 mill. kroner. Reduksjonen har i første rekke sammenheng med at de samlede utbetalingene for disse stønadene for 2003, som ble lagt til grunn for utgiftsanslaget i 2004, ble betydelig lavere enn forutsatt høsten 2003. Videre ble budsjetteffekten av endringene i attføringsregelverket med virkning fra 1. januar 2004 i sin helhet budsjettert under post 70 Attføringspenger i statsbudsjettet for 2004. Disse er nå fordelt mellom attføringspenger (post 70) og attføringsstønader (post 71), jf. omtale ovenfor.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2543 post 71 med 240,0 mill. kroner.

16.29.3 Friinntekt for personer under yrkesrettet attføring

Sammendrag

Stortinget ba i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004) Regjeringen gi en vurdering av friinntekt for personer under yrkesrettet attføring, herunder den tidligere ordningen med friinntekt tilsvarende 0,5 G, i Revidert nasjonalbudsjett for 2004.

Ved utformingen av folketrygdens ytelser legger regjeringen til grunn at det skal lønne seg for stønadsmottakere å øke arbeidsinnsatsen. Dette tilsier at stønadsnivået bør være lavere enn tidligere og alternativ arbeidsinntekt. Hvilke insentiver den enkelte har til å øke arbeidsinnsatsen, bestemmes av hvilken økning i inntekt stønadsmottakeren oppnår ved å øke arbeidsinnsatsen. Dette påvirkes av skattereglene, avkortingsreglene og bestemmelser om friinntekt.

Ordninger med friinntekt, dvs. det beløp som stønadsmottakeren kan tjene uten at det får konsekvenser for stønadsnivået, skal fungere som et insentiv til å forsøke seg i arbeid og vil også kunne bidra til at den enkelte opprettholder en viss kontakt med arbeidslivet. Dette kan være viktig for å opprettholde kompetanse og gjøre det mulig å komme helt eller delvis tilbake i arbeid på et senere tidspunkt. Slike ordninger vil imidlertid kunne innebære at stønadsmottakeren tilpasser arbeidsinntekten til friinntektsgrensen. Samlet inntekt vil som følge av dette kunne bli høy sammenliknet med tidligere inntekt. Friinntekten skaper dessuten store terskelvirkninger. Det blir svært lønnsomt å jobbe akkurat nok til å tjene friinntekten, men svært ufordelaktig å øke sin arbeidsinnsats ut over dette.

De fleste personer som er under yrkesrettet attføring vil være i attføringstiltak på full tid og derfor ha begrenset mulighet og helse til å kunne ha inntektsgivende arbeid i tillegg til attføringen. Regjeringen viser videre til at det også uten friinntekt vil lønne seg å erstatte trygd med inntekt fordi lønnsinntekt normalt vil være høyere enn trygd og det ikke foretas noen pro rata avkorting. For å motvirke belastende arbeidsinnsats i attføringsperioden og sikre gode insentiver for overgang til ordinært arbeidsliv, vil regjeringen derfor fraråde å gjeninnføre en ordning med friinntekt for personer under yrkesrettet attføring.

En eventuell gjennomføring av friinntekt som bygger på 0,5 G vil ikke kunne gjennomføres uten omlegging av meldesystemet og prinsippene for gradering av attføringsytelser. En slik omlegging vil kreve både lov- og forskriftsendringer, samt betydelige administrative og ressurskrevende omlegginger i Aetat.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag og merknader i Innst. O. nr. 33 (2003-2004) der medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti gikk imot endringene, nettopp fordi de begrenser og regelstyrer attføringsarbeidet slik at individuelt tilpassede opplegg blir sterkt begrensede.

Disse medlemmer vil også påpeke at her tar Regjeringen igjen ressurser fra mennesker som både er uten arbeid og har dårlig helse.

Disse medlemmer mener reglene må endres og viser til merknader i Innst. S. nr. 212 (2003-2004) om Et velfungerende arbeidsliv.