Sikkerhets- og arbeidsmiljødelen er
fra 1. januar 2004 skilt ut fra Oljedirektoratet i et eget Petroleumstilsyn
(Ptil) underlagt Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Ressursdelen
av det tidligere Oljedirektoratet (OD) er fremdeles underlagt Olje-
og energi-departementet.
De to virksomhetene er samlokalisert i de lokalene hvor
det tidligere OD holdt til. For å bidra til rolleklarhet
og for å gjøre bygget hensiktsmessig for to etater, har
det vært nødvendig å foreta enkelte bygningsmessige
tilpasninger/endringer og gjøre om administrasjons-,
informasjons-, og IKT-systemer. Merkostnadene som følge
av ovennevnte dekkes i hovedsak innenfor etatenes driftbudsjetter
for 2003 og 2004. Det er imidlertid behov for å styrke
det nye ODs driftsbudsjett for 2004 med 1 mill. kroner knyttet til
ovennevnte arbeider.
Siden etatene er samlokalisert er det lagt opp
til en modell som utnytter stordriftsfordeler ved å ha
enkelte fellestjenester. Fellestjenestene er lagt opp slik at den ene
etaten drifter tjenesten både for egen virksomhet og den
andre etaten. Den etaten som ikke har tjenesten, har krav på et
tjenestetilbud ifølge en etablert samarbeidsavtale. Det
totale budsjettet knyttet til slike fellestjenester er plassert
hos den etat hvor oppgaven(e) har sin organisasjonsmessige tilhørighet
og hvor driftsansvaret er plassert.
De totale utgifter for fellestjenester som OD
har driftsansvar for budsjetteres i dag under kap. 1810, i tillegg til
at Petroleumstilsynets andel av fellesutgiftene budsjetteres under
Petroleumstilsynets budsjett. OD utsteder et refusjonskrav til Petroleumstilsynet
for deres del av utgiftene. Inntektene føres under kap.
4810 post 10 Refusjoner. Denne løsningen for budsjettering
og regnskapsføring av fellesutgiftene innebærer
at den samlede utgifts- og inntektssiden i statsbudsjettet og statsregnskapet
blir høyere enn reelt.
For å unngå dobbeltføring
og for å effektivisere det interne arbeidet i OD og Petroleumstilsynet,
foreslås det å legge om rutinene slik at OD og
Petroleumstilsynet benytter belastningsfullmakt når det
gjelder utgifter forbundet med fellestjenester på hverandres respektive
budsjettposter. En slik omlegging innebærer at ODs utgifts-
og inntektsbudsjett (kap. 1810 post 1 og kap. 4810 post 10) reduseres
med 11 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2004.
Samlet foreslås det å redusere
bevilgningen under kap. 1810 post 1 med 10 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 1810 post 1 med i alt 10,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går
inn for en redusert bevilgning i tråd med utskillelse av
Petroleumstilsynet, samt redusert aktivitet i Nordområdene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1810 | | Oljedirektoratet (jf. kap.
4810) | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 22 000 000 |
| | fra kr 157 424 000 til
kr 135 424 000" | |
Som følge av delingen i to direktorater
ble det foretatt en splitt av budsjettet for 2004 mellom Oljedirektoratet
og Petroleumstilsynet. Ved gjennomgang pr. 31. desember 2003 viser
det seg at 1 mill. kroner av utgiftene som ble lagt til Petroleumstilsynet
knytter seg til inntekter under Oljedirektoratet. Det foreslås
derfor at utgiftene under post 21 økes med 1 mill. kroner.
Motsvarende endring er foreslått under kap. 1572 post 21.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 1810
post 21 med 1,0 mill. kroner.