19.2.1 Post 50 Overføring til Energifondet

Sammendrag

Energifondet finansieres dels over statsbudsjettet og dels gjennom et påslag på nettariffen for uttak av kraft i distribusjonsnettet. Regjeringen ønsker en forsterket og mer robust satsing på energiomlegging og foreslår på denne bakgrunn å øke påslaget på nettariffen fra 0,8 til 1 øre/kWh fra 1. juli 2004. Dette vil øke Energifondets inntekter med om lag 130 mill. kroner på årsbasis og om lag 35 mill. kroner i 2004.

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslår Regjeringen å sette ned bevilgningen over statsbudsjettet for 2004 med 35 mill. kroner, fra 95 til 60 mill. kroner. Samlet sett vil dermed fondets inntekter i 2004 opprettholdes på om lag 565 mill. kroner, inklusive renter.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1825 post 50 med 35,0 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet støtter ikke Regjeringens forslag om å ytterligere skattlegge strømforbrukerne ved å øke påslaget på nettariffen med ytterligere 0,2 øre/kWh, i tillegg til økningen på 0,5 øre/kWh som regjeringspartiene og Arbeiderpartiet sikret flertall for.

Disse medlemmer registrerer for øvrig at Regjeringen argumenterer for sitt forslag med bakgrunn i "en forsterket og mer robust satsing på energiomlegging", samtidig som Regjeringen legger opp til å kutte kap. 1825 post 50 Overføring til Energifondet med 35 mill. kroner, slik at totale bevilgninger til Energifondet går i null. Disse medlemmer mener dette er en ytterst snodig måte å drive en forsterket og mer robust satsing på.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til kap. 1825 post 50 Enova hvor Regjeringen reduserer overføringen til Enova med 35 mill. kroner. Disse medlemmer går imot dette og viser til behovet for økte midler til Enova som redegjort for i disse medlemmers merknader og forslag i behandlingen av St.meld. nr. 18 (2003-2004) om forsyningssikkerhet for strøm (Innst. S. nr. 181 (2003-2004)). Disse medlemmer viser også til at Enova i behandlingen av St.meld. nr. 18 (2003-2004) om forsyningssikkerhet for strøm (Innst. S. nr. 181 (2003-2004)) har fått flere oppgaver som trenger finansiering. Komiteens flertall merket seg der

"at det allerede er installert turbiner i vannverk og mener det er et uutnyttet potensial i å utnytte vannstrømmen i større vannverk til kraftproduksjon. Flertallet mener denne fornybare energikilden må utnyttes der det er hensiktsmessig og at Enova må støtte slike prosjekter."

Disse medlemmer støtter forslaget om å øke Enovas stabile og forutsigbare finansiering ved å øke påslaget i nettariffen fra 0,8 øre/kWh til 1 øre/kWh, men er uenig i at det i neste omgang blir brakt inn som saldering for andre forslag i budsjettet.

Disse medlemmer går imot forslaget om å redusere bevilgningen under kap. 1825 post 50 med 35 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2005 om å foreslå ytterligere økt påslag i nettariffen som kan styrke ENOVAs finansiering."

Komiteens medlem fra Senterpartiet ønsker ikke å kutte i de midlene Energifondet disponerer over statsbudsjettet. Dette medlem mener at økt påslag på nettariffen må føre til at Energifondet øker sine samlede disponible midler. De økte midlene skal brukes til økt satsing på bioenergi. Dette medlem går derfor imot Regjeringens forslag.

Dette medlem støtter Regjeringens forslag om å øke påslaget på nettariffen fra 0,8 til 1,0 øre/kWh. Dette medlem viser imidlertid til at Høyanger aluminiumsverk vil bli påført en årlig merkostnad på 5,5 mill. kroner som følge av denne endringa. Høyanger er det eneste aluminiumsverket som har tilknytning til nettet på et spenningsnivå under 22 kV. Ingen andre aluminiumsverk vil få økt avgift.

Dette medlem forutsetter at det blir gjort unntak for Høyanger aluminiumsverk, slik at heller ikke dette aluminiumsverket får økning i påslaget på nettariffen, og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å unnta Høyanger aluminiumsverk fra økningen av påslaget på nettariffen fra 0,8 til 1,0 øre/kWh, siden dette er det eneste aluminiumsverket som vil bli rammet av denne avgiftsøkningen."

19.2.2 Post 74 Naturgass, kan overføres

Sammendrag

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslår Regjeringen å sette ned bevilgningen med 15 mill. kroner, fra 19 mill. kroner til 4 mill. kroner. Gjenværende del av bevilgningen for 2004 er avsatt til etablering av et kompetansesenter for sluttbrukerteknologi på Haugalandet. Det er overført 36,8 mill. kroner under denne posten fra 2003 til 2004. Enova SF, som forvalter denne ordningen, regner med å disponere hele denne rammen i løpet av 1. halvår på grunnlag av tidligere søknadsutlysninger.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1825 post 74 med 15,0 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet understreker betydningen av å øke bruken av naturgass innenlands, og viktigheten av at staten bidrar med støtte til infrastruktur for transport av naturgass. Disse medlemmer legger til grunn at Regjeringen vil gjeninnføre støtten til infrastruktur for naturgass i statsbudsjettet for 2005. Disse medlemmer viser også til at Arbeiderpartiet ved flere anledninger har foreslått å opprette et eget statlig infrastrukturselskap for transport av naturgass.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener potensialet for verdiskapning ved innenlandsk bruk av gass fremstår som enormt. Disse medlemmer mener derfor det er viktig å legge forholdene bedre til rette for økt bruk av gass innenlands. Disse medlemmer mener også å høre de samme velklingende ord fra de øvrige partier på Stortinget. Disse medlemmer mener derfor det er besynderlig at bevilgningene til bruk for infrastruktur for Naturgass til stadighet kuttes. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet fikk støtte fra regjeringspartiene og Arbeiderpartiet til å øke disse bevilgningene med 16 mill. kroner til 35 mill. kroner, men hvor regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i Revidert nasjonalbudsjett samme år reduserte bevilgningen med 25 mill. kroner. For inneværende år ble det bevilget 19 mill. kroner, men disse medlemmer registrerer at Regjeringen nå vil kutte dette ned til 4 mill. kroner med begrunnelse av at ENOVA har så mye ubrukte midler fra tidligere til disposisjon. Disse medlemmer mener dette illustrerer Regjeringens ørkenvandring innen bruk av Naturgass, samtidig som det slår ben under troverdigheten i budsjettavtaler, hvor Regjeringen et år inngår forlik for å øke budsjettbevilgningene, mens man neste år reduserer bevilgningene tilsvarende.

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener det er svært uheldig med et så stort kutt i bevilgningen til infrastruktur for naturgass. Det pågår mange spennende prosjekter på dette området som må ha forutsigbare støttemuligheter.

Dette medlem går derfor imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser til at økonomien i dag tåler en større statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde seg til.

Dette medlem støtter derfor ikke Regjeringens forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.