Energifondet finansieres dels over statsbudsjettet
og dels gjennom et påslag på nettariffen for uttak
av kraft i distribusjonsnettet. Regjeringen ønsker en forsterket og
mer robust satsing på energiomlegging og foreslår på denne
bakgrunn å øke påslaget på nettariffen
fra 0,8 til 1 øre/kWh fra 1. juli 2004. Dette
vil øke Energifondets inntekter med om lag 130 mill. kroner
på årsbasis og om lag 35 mill. kroner i 2004.
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslår Regjeringen å sette
ned bevilgningen over statsbudsjettet for 2004 med 35 mill. kroner,
fra 95 til 60 mill. kroner. Samlet sett vil dermed fondets inntekter
i 2004 opprettholdes på om lag 565 mill. kroner, inklusive
renter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 1825 post 50 med 35,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet støtter ikke Regjeringens forslag
om å ytterligere skattlegge strømforbrukerne ved å øke
påslaget på nettariffen med ytterligere 0,2 øre/kWh,
i tillegg til økningen på 0,5 øre/kWh
som regjeringspartiene og Arbeiderpartiet sikret flertall for.
Disse medlemmer registrerer for øvrig
at Regjeringen argumenterer for sitt forslag med bakgrunn i "en
forsterket og mer robust satsing på energiomlegging", samtidig
som Regjeringen legger opp til å kutte kap. 1825 post 50
Overføring til Energifondet med 35 mill. kroner, slik at
totale bevilgninger til Energifondet går i null. Disse
medlemmer mener dette er en ytterst snodig måte å drive
en forsterket og mer robust satsing på.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til kap. 1825 post 50 Enova hvor Regjeringen reduserer overføringen
til Enova med 35 mill. kroner. Disse medlemmer går
imot dette og viser til behovet for økte midler til Enova
som redegjort for i disse medlemmers merknader og forslag
i behandlingen av St.meld. nr. 18 (2003-2004) om forsyningssikkerhet
for strøm (Innst. S. nr. 181 (2003-2004)). Disse
medlemmer viser også til at Enova i behandlingen
av St.meld. nr. 18 (2003-2004) om forsyningssikkerhet for strøm
(Innst. S. nr. 181 (2003-2004)) har fått flere oppgaver
som trenger finansiering. Komiteens flertall merket seg der
"at det allerede er installert turbiner i vannverk
og mener det er et uutnyttet potensial i å utnytte vannstrømmen
i større vannverk til kraftproduksjon. Flertallet mener
denne fornybare energikilden må utnyttes der det er hensiktsmessig
og at Enova må støtte slike prosjekter."
Disse medlemmer støtter
forslaget om å øke Enovas stabile og forutsigbare
finansiering ved å øke påslaget i nettariffen
fra 0,8 øre/kWh til 1 øre/kWh, men
er uenig i at det i neste omgang blir brakt inn som saldering for
andre forslag i budsjettet.
Disse medlemmer går
imot forslaget om å redusere bevilgningen under kap. 1825
post 50 med 35 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2005 om å foreslå ytterligere økt
påslag i nettariffen som kan styrke ENOVAs finansiering."
Komiteens medlem fra Senterpartiet ønsker
ikke å kutte i de midlene Energifondet disponerer over
statsbudsjettet. Dette medlem mener at økt
påslag på nettariffen må føre
til at Energifondet øker sine samlede disponible midler.
De økte midlene skal brukes til økt satsing på bioenergi. Dette medlem går
derfor imot Regjeringens forslag.
Dette medlem støtter
Regjeringens forslag om å øke påslaget
på nettariffen fra 0,8 til 1,0 øre/kWh. Dette
medlem viser imidlertid til at Høyanger aluminiumsverk
vil bli påført en årlig merkostnad på 5,5 mill.
kroner som følge av denne endringa. Høyanger er det
eneste aluminiumsverket som har tilknytning til nettet på et
spenningsnivå under 22 kV. Ingen andre aluminiumsverk vil
få økt avgift.
Dette medlem forutsetter at det
blir gjort unntak for Høyanger aluminiumsverk, slik at
heller ikke dette aluminiumsverket får økning
i påslaget på nettariffen, og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å unnta
Høyanger aluminiumsverk fra økningen av påslaget
på nettariffen fra 0,8 til 1,0 øre/kWh,
siden dette er det eneste aluminiumsverket som vil bli rammet av
denne avgiftsøkningen."
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslår Regjeringen å sette
ned bevilgningen med 15 mill. kroner, fra 19 mill. kroner til 4
mill. kroner. Gjenværende del av bevilgningen for 2004
er avsatt til etablering av et kompetansesenter for sluttbrukerteknologi
på Haugalandet. Det er overført 36,8 mill. kroner
under denne posten fra 2003 til 2004. Enova SF, som forvalter denne
ordningen, regner med å disponere hele denne rammen i løpet
av 1. halvår på grunnlag av tidligere søknadsutlysninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 1825 post 74 med 15,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet understreker
betydningen av å øke bruken av naturgass innenlands,
og viktigheten av at staten bidrar med støtte til infrastruktur
for transport av naturgass. Disse medlemmer legger
til grunn at Regjeringen vil gjeninnføre støtten
til infrastruktur for naturgass i statsbudsjettet for 2005. Disse
medlemmer viser også til at Arbeiderpartiet ved
flere anledninger har foreslått å opprette et
eget statlig infrastrukturselskap for transport av naturgass.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
potensialet for verdiskapning ved innenlandsk bruk av gass fremstår
som enormt. Disse medlemmer mener derfor det er viktig å legge
forholdene bedre til rette for økt bruk av gass innenlands. Disse
medlemmer mener også å høre de
samme velklingende ord fra de øvrige partier på Stortinget. Disse
medlemmer mener derfor det er besynderlig at bevilgningene
til bruk for infrastruktur for Naturgass til stadighet kuttes. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet fikk støtte
fra regjeringspartiene og Arbeiderpartiet til å øke
disse bevilgningene med 16 mill. kroner til 35 mill. kroner, men hvor
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i Revidert nasjonalbudsjett
samme år reduserte bevilgningen med 25 mill. kroner. For
inneværende år ble det bevilget 19 mill. kroner,
men disse medlemmer registrerer at Regjeringen nå vil
kutte dette ned til 4 mill. kroner med begrunnelse av at ENOVA har
så mye ubrukte midler fra tidligere til disposisjon. Disse
medlemmer mener dette illustrerer Regjeringens ørkenvandring innen
bruk av Naturgass, samtidig som det slår ben under troverdigheten
i budsjettavtaler, hvor Regjeringen et år inngår
forlik for å øke budsjettbevilgningene, mens man
neste år reduserer bevilgningene tilsvarende.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er svært uheldig med et så stort kutt i bevilgningen
til infrastruktur for naturgass. Det pågår mange spennende
prosjekter på dette området som må ha forutsigbare
støttemuligheter.
Dette medlem går derfor
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og
angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser
til at økonomien i dag tåler en større
statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om
at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige
forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde
seg til.
Dette medlem støtter
derfor ikke Regjeringens forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.