Regjeringens strategi for satsing på gasskraftverk med
CO2-håndtering ble lagt frem
i St.meld. nr. 9 (2002-2003) og omfatter følgende elementer:
– statlig
støtte til teknologi- og produktutvikling
– investeringsstøtte
for fullskala gasskraftverk med CO2-håndtering
fra 2006
– opprettelsen av et statlig innovasjonsselskap
for miljøvennlig gassteknologi i Grenland
– utredninger av statlig deltakelse
i utvikling og drift av infrastruktur for CO2
Det vises også til Stortingets behandling
av St.meld. nr. 9 (2002-2003) og budsjettavtalen for 2004-budsjettet
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Innst. S. nr.
167 (2002-2003) og Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004).
På dette grunnlag foreslår
Regjeringen å opprette et fond etter modell av Fondet for
forskning og nyskaping med en fondskapital på 2 mrd. kroner.
Hovedhensikten med fondet er å gi grunnlag for en mer langsiktig
og stabil offentlig finansiering av utviklingsprosjekter for miljøvennlig
gassteknologi, herunder teknologier for gasskraft med CO2-håndtering.
Som et ledd i Regjeringens strategi etableres
det et innovasjonsselskap i Grenland som skal forvalte avkastningen
fra fondet. Virksomheten organiseres som et forvaltningsorgan under
Olje- og energidepartementet med særskilte fullmakter og
skal være etablert fra neste årsskifte.
Forvaltningsorganet skal ha en markedsnær
pådriverrolle for hele innovasjonskjeden knyttet til utvikling av
miljøvennlig gassteknologi, og blant annet ta initiativ
til å utforme et nasjonalt gassteknologiprogram. For en
nærmere omtale av strategien vises det til stortingsmeldingen
som Regjeringen vil legge fram senere i denne vårsesjonen.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, viser til avtalen om revidert nasjonalbudsjett, hvor
det er enighet om å behandle spørsmålet
omkring et innovasjonsselskap i Grenland, og eventuelt andre virkemidler,
i forbindelse med stortingsmeldingen om miljøvennlig gassteknologi,
og disse medlemmer tar derfor ikke stilling til selskapsform
nå.
Utgifter i forbindelse med planlegging og forberedelse
knyttet til etableringen av forvaltningsorganet budsjetteres til
1 mill. kroner for 2. halvår. Regjeringen vil komme tilbake
når det gjelder utgifter til etableringen og drift i budsjettet
for 2005.
Regjeringen legger til grunn at det nye forvaltningsorganet
vil kunne løse oppgavene med et fåtall tilsatte. Virksomheten
vil i hovedsak ha bruk for personell med særskilte kvalifikasjoner
og med relevant erfaring innenfor fagområdet. De som tilsettes
forutsettes å styre og stille krav til de operative samarbeidspartnerne.
Virksomheten vil ha forvaltningsoppgaver knyttet til å gi
støtte til prosjekter. Organet vil være en faglig
selvstendig virksomhet som også skal fungere som rådgiver
overfor departementet innenfor fagområdet miljøvennlig
gassteknologi.
Fra og med 2005 vil driftsutgiftene dekke eget
personell og innleie av eksterne/konsulenttjenester. Videre må det
leies kontorlokaler og anskaffes nødvendig infrastruktur
for den nye virksomheten.
Regjeringen vil komme tilbake til hvilke særskilte fullmakter
forvaltningsorganet vil ha behov for i budsjettet for 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 1,0 mill. kroner under kap. 1827 (NY)
post 21.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at et forvaltningsorgan ikke er den best egnede organisasjonsformen
for innovasjon og forretningsutvikling. Disse medlemmer viser
til at alle spørsmål omkring organiseringen av
innovasjonsselskapet vil bli behandlet i forbindelse med meldingen om
miljøvennlig gassteknologi.
Det foreslås opprettet et fond på 2
mrd. kroner fra 1. juli 2004. Fondets midler vil bli plassert som
kontolån til staten, med en rente tilsvarende renten på langsiktige
statsobligasjoner. Statsobligasjoner vil gi en stabil avkastning
over tid og ha lav risiko. I tillegg gir dette en enkel administrasjon
av fondet. Avkastningen fra fondet skal benyttes til å støtte
utprøving av teknologier for miljøvennlig gassteknologi,
herunder teknologier for gasskraft med CO2-håndtering.
Det er viktig at fondet innrettes slik at de
ressursene som på denne måten stilles til rådighet,
ikke svekker Regjeringens og Stortingets oversikt over statens utgifter
og inntekter. For å ivareta dette hensynet vil avkastningen
fra fondskapitalen årlig føres inn på statsbudsjettets
inntektsside (80-post) og tilsvarende bevilges på statsbudsjettets
utgiftsside, hovedsakelig som overføring til forvaltningsorganet
(50-post). I tillegg vil avkastningen og overføringen fra
fondet bli registrert i fondets særregnskap. Den årlige
avkastningen fra fondet disponeres i etterfølgende budsjettår
og vil dermed bli budsjettert fra og med statsbudsjettet for 2005.
Fondets avkastning motsvares av tilsvarende økte renteutgifter
på statens gjeld, slik at budsjettbalansen hvert år
isolert sett svekkes tilsvarende bevilgningen på statsbudsjettets
utgiftsside.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 2,0 mrd. kroner under kap. 1827 (NY)
post 95.