Sammendrag

Regjeringens strategi for satsing på gasskraftverk med CO2-håndtering ble lagt frem i St.meld. nr. 9 (2002-2003) og omfatter følgende elementer:

  • – statlig støtte til teknologi- og produktutvikling

  • – investeringsstøtte for fullskala gasskraftverk med CO2-håndtering fra 2006

  • – opprettelsen av et statlig innovasjonsselskap for miljøvennlig gassteknologi i Grenland

  • – utredninger av statlig deltakelse i utvikling og drift av infrastruktur for CO2

Det vises også til Stortingets behandling av St.meld. nr. 9 (2002-2003) og budsjettavtalen for 2004-budsjettet mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Innst. S. nr. 167 (2002-2003) og Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004).

På dette grunnlag foreslår Regjeringen å opprette et fond etter modell av Fondet for forskning og nyskaping med en fondskapital på 2 mrd. kroner. Hovedhensikten med fondet er å gi grunnlag for en mer langsiktig og stabil offentlig finansiering av utviklingsprosjekter for miljøvennlig gassteknologi, herunder teknologier for gasskraft med CO2-håndtering.

Som et ledd i Regjeringens strategi etableres det et innovasjonsselskap i Grenland som skal forvalte avkastningen fra fondet. Virksomheten organiseres som et forvaltningsorgan under Olje- og energidepartementet med særskilte fullmakter og skal være etablert fra neste årsskifte.

Forvaltningsorganet skal ha en markedsnær pådriverrolle for hele innovasjonskjeden knyttet til utvikling av miljøvennlig gassteknologi, og blant annet ta initiativ til å utforme et nasjonalt gassteknologiprogram. For en nærmere omtale av strategien vises det til stortingsmeldingen som Regjeringen vil legge fram senere i denne vårsesjonen.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, viser til avtalen om revidert nasjonalbudsjett, hvor det er enighet om å behandle spørsmålet omkring et innovasjonsselskap i Grenland, og eventuelt andre virkemidler, i forbindelse med stortingsmeldingen om miljøvennlig gassteknologi, og disse medlemmer tar derfor ikke stilling til selskapsform nå.

19.3.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Sammendrag

Utgifter i forbindelse med planlegging og forberedelse knyttet til etableringen av forvaltningsorganet budsjetteres til 1 mill. kroner for 2. halvår. Regjeringen vil komme tilbake når det gjelder utgifter til etableringen og drift i budsjettet for 2005.

Regjeringen legger til grunn at det nye forvaltningsorganet vil kunne løse oppgavene med et fåtall tilsatte. Virksomheten vil i hovedsak ha bruk for personell med særskilte kvalifikasjoner og med relevant erfaring innenfor fagområdet. De som tilsettes forutsettes å styre og stille krav til de operative samarbeidspartnerne. Virksomheten vil ha forvaltningsoppgaver knyttet til å gi støtte til prosjekter. Organet vil være en faglig selvstendig virksomhet som også skal fungere som rådgiver overfor departementet innenfor fagområdet miljøvennlig gassteknologi.

Fra og med 2005 vil driftsutgiftene dekke eget personell og innleie av eksterne/konsulenttjenester. Videre må det leies kontorlokaler og anskaffes nødvendig infrastruktur for den nye virksomheten.

Regjeringen vil komme tilbake til hvilke særskilte fullmakter forvaltningsorganet vil ha behov for i budsjettet for 2005.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 1,0 mill. kroner under kap. 1827 (NY) post 21.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at et forvaltningsorgan ikke er den best egnede organisasjonsformen for innovasjon og forretningsutvikling. Disse medlemmer viser til at alle spørsmål omkring organiseringen av innovasjonsselskapet vil bli behandlet i forbindelse med meldingen om miljøvennlig gassteknologi.

19.3.2 Post 95 Fondskapital

Sammendrag

Det foreslås opprettet et fond på 2 mrd. kroner fra 1. juli 2004. Fondets midler vil bli plassert som kontolån til staten, med en rente tilsvarende renten på langsiktige statsobligasjoner. Statsobligasjoner vil gi en stabil avkastning over tid og ha lav risiko. I tillegg gir dette en enkel administrasjon av fondet. Avkastningen fra fondet skal benyttes til å støtte utprøving av teknologier for miljøvennlig gassteknologi, herunder teknologier for gasskraft med CO2-håndtering.

Det er viktig at fondet innrettes slik at de ressursene som på denne måten stilles til rådighet, ikke svekker Regjeringens og Stortingets oversikt over statens utgifter og inntekter. For å ivareta dette hensynet vil avkastningen fra fondskapitalen årlig føres inn på statsbudsjettets inntektsside (80-post) og tilsvarende bevilges på statsbudsjettets utgiftsside, hovedsakelig som overføring til forvaltningsorganet (50-post). I tillegg vil avkastningen og overføringen fra fondet bli registrert i fondets særregnskap. Den årlige avkastningen fra fondet disponeres i etterfølgende budsjettår og vil dermed bli budsjettert fra og med statsbudsjettet for 2005.

Fondets avkastning motsvares av tilsvarende økte renteutgifter på statens gjeld, slik at budsjettbalansen hvert år isolert sett svekkes tilsvarende bevilgningen på statsbudsjettets utgiftsside.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 2,0 mrd. kroner under kap. 1827 (NY) post 95.