I forbindelse med dimensjonering av ny universitetsklinikk
i Trondheim er det lagt til grunn at NTNUs arealbehov delvis dekkes
gjennom bruk av arealer i et eksisterende bygg, Medisinsk teknisk
forskningssenter (MTFS), jf. Innst. S. nr. 84 (2003-2004) og St.prp.
nr. 15 (2003-2004). Kostnadene ved kjøp av arealer i MTFS
er ikke en del av den vedtatte kostnadsrammen for ny universitetsklinikk.
NTNU har, med forbehold om Stortingets vedtak, forhandlet frem en
avtale om kjøp av resten av byggetrinn 1 i MTFS for 92
mill. kroner. Det foreslås på bakgrunn av dette å øke
bevilgningen på posten med 80,3 mill. kroner til delvis
finansiering av kjøp av seksjon to og tre i byggetrinn
1 i MTFS, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap.
281 post 79, jf. omtale under denne posten. Resterende beløp
må ses i sammenheng med innsparte leieutgifter.
Det vises til omtale under kap. 256 Vox - Voksenopplæringsinstituttet
vedrørende overføring av forskningsavdelingene
ved Vox til Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. I forbindelse
med overføringen foreslås det totalt å øke
bevilgningen på posten med 3,166 mill. kroner. Av dette
foreslås 1,606 mill. kroner overført fra kap.
256. NTNU er et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
som selv fører avsetninger til pensjonsutgifter. Det foreslås
derfor å overføre 0,785 mill. kroner fra kap.
1542 post 1 til dekning av avsetning til pensjonsutgifter. Overføringen
medfører også økt bevilgningsbehov på 0,775
mill. kroner knyttet til avsetning av feriepenger ved nettobudsjetterte
virksomheter, jf. egen omtale.
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det videre å redusere
bevilgningen på posten med 5,819 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen på posten økt
med 77,647 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 262 post 50 med i alt 77,647 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartietser positivt på at NTNU får
anledning til å kjøpe den resterende del av Medisinsk
Teknisk Forskningssenter i Trondheim, for på den måten å sikre
institusjonens plassbehov og rasjonell utnyttelse av senteret. Disse
medlemmer går derfor inn for at NTNU får
fullmakt til å kjøpe den resterende del av bygget
ved erverv av samtlige aksjer i MTFS. Disse medlemmer vil
bemerke at dette ikke krever bevilgningsøkning ut over
departementets forslag, og at sparte leieutgifter samt leieinntekter
vil kunne betjene selskapets gjeld.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at NTNU har lagt ned mye arbeid for å følge
opp kvalitetsreformen i høyere utdanning. Disse
medlemmer går imot å redusere bevilgningen
til universitetet, da nedskjæringer midt i et budsjettår
vil kunne svekke det videre arbeidet. Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og
angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser
til at økonomien i dag tåler en større
statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om
at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige
forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde
seg til. Dette medlem støtter derfor ikke Regjeringens
forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
262 | | Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 83 466 000 |
| | fra kr 2 395 468 000 til
kr 2 478 934 000" | |