4.33.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I forbindelse med moderniseringsarbeidet i Statens lånekasse for utdanning, jf. St.meld. nr. 12 (2003-2004), foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 15 mill. kroner mot en tilsvarende bevilgning på kap. 2410 post 45, jf. omtale under denne posten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post 1 med 15,0 mill. kroner.

4.33.2 Overføring av oppgaver fra Statens ­lånekasse for utdanning til Statens i­nnkrevingssentral

Sammendrag

Det vises til Stortingets behandling av St.meld. nr. 12 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 152 (2003-2004). Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen er positive til et utvidet samarbeid mellom Lånekassen og Statens innkrevingssentral innen utgangen av 2005, og har som utgangspunkt at dette ikke må forringe brukernes rettigheter i forhold til dagens regelverk og forvaltningspraksis. Komiteen forutsetter at Lånekassen fortsatt skal ha ansvar for regelforvaltning.

Utdannings- og forskningsdepartementet viser til at Lånekassen primært skal være et utdanningspolitisk virkemiddel, og at innkreving av statlige fordringer ikke bør være blant virksomhetens kjerneoppgaver, jf. St.meld. nr. 12 (2003-2004). Statens innkrevingssentral er opprettet nettopp for å ivareta innkreving av statlige fordringer.

Lånekassens kunder som er inne i et ordinært tilbakebetalingsløp og som ikke misligholder studielånet sitt, vil ikke bli berørt av nytt grensesnitt mellom de to virksomhetene. Det legges opp til at alle innkrevingsrelaterte oppgaver knyttet til misligholdte studielån skal overføres til Statens innkrevingssentral. Departementet viser samtidig til at Lånekassen har påbegynt planlegging av en omfattende IKT- og organisasjonsutviklingsprosess, og at dette arbeidet må gjennomføres med lavest mulig risiko. På denne bakgrunn skal overføring av oppgaver mellom virksomhetene skje gradvis over flere år, med sikte på å gjennomføre første fase av en omlegging innen utgangen av 2005. Når Lånekassens IKT- og organisasjonsutviklingsprosjekt er gjennomført, skal overføring av de resterende oppgavene til Statens innkrevingssentral prioriteres. Departementet vil komme tilbake til saken.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

4.33.3 Post 45 (NY) Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Sammendrag

I forbindelse med moderniseringsarbeidet i Statens lånekasse for utdanning, jf. St.meld. nr. 12 (2003-2004), foreslås det opprettet en ny post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold, kan overføres. Det foreslås å bevilge 15,0 mill. kroner på posten mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 2410 post 1, jf. omtale under denne posten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 15,0 mill. kroner under kap. 2410 (NY) post 45.

4.33.4 Post 50 Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning

Sammendrag

Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 245,7 mill. kroner. Økningen skyldes hovedsakelig at antallet støttemottakere i høyere utdanning har økt med 15 700 i forhold til anslaget som lå til grunn for saldert budsjett.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 2410 post 50 med 245,7 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at Regjeringen fortsatt ikke har funnet plass til en indeksregulering av kostnadsnormen for studenter og heller ikke gir signaler om at en slik nødvendig sikring av studentenes levekår. Disse medlemmer gjentar sin merknad fra ordinært budsjett for 2004: "Kostnadsnormen skal knyttes til den årlige justering av grunnbeløpet i folketrygden for å påse at studentenes kjøpekraft sikres gjennom en fast og årlig justering og derved uavhengig av vekslende prioritering fra departementet". Disse medlemmer forutsetter at en slik ordning innføres i budsjettet for 2005.

4.33.5 Post 70 Utdanningsstipend, overslagsbevilgning

Sammendrag

Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 104,4 mill. kroner. Økningen skyldes hovedsakelig at antall støttemottakere har økt med 15 700 i høyere utdanning og 9 400 i rettighetsbasert videregående opplæring i forhold til anslaget som lå til grunn for saldert budsjett.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 2410 post 70 med 104,4 mill. kroner.

4.33.6 Post 71 Andre stipend, overslagsbevilgning

Sammendrag

Utbetalingen av gebyrstipend er lavere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås på bakgrunn av dette å redusere bevilgningen med 12,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post 71 med 12,3 mill. kroner.

4.33.7 Post 72 Rentestøtte, overslagsbevilgning

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med 208,7 mill. kroner. Reduksjonen skyldes endrede renteforutsetninger som innebærer lavere rente, og dermed lavere rentestøtte.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post 72 med 208,7 mill. kroner.

4.33.8 Post 73 Avskrivninger, overslagsbevilgning

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med 3,0 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at omfanget av avskrivninger er noe lavere enn tidligere lagt til grunn.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post 73 med 3,0 mill. kroner.

4.33.9 Post 90 Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning

Sammendrag

Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 2 127,8 mill. kroner. Om lag 500 mill. kroner av økningen skyldes at antallet støttemottakere er høyere enn det som tidligere er lagt til grunn. Resterende økning skyldes en omlegging av prinsippet for regnskapsføring av posten, ved at løpende utbetalinger fra januar 2004 blir bokført brutto, og ikke netto på månedsbasis som tidligere var praksis.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 2410 post 90 med 2 127,8 mill. kroner.