I forbindelse med moderniseringsarbeidet i Statens lånekasse
for utdanning, jf. St.meld. nr. 12 (2003-2004), foreslås
det å redusere bevilgningen på posten med 15 mill.
kroner mot en tilsvarende bevilgning på kap. 2410 post
45, jf. omtale under denne posten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post
1 med 15,0 mill. kroner.
Det vises til Stortingets behandling av St.meld.
nr. 12 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 152 (2003-2004). Kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen er positive til et utvidet samarbeid mellom
Lånekassen og Statens innkrevingssentral innen utgangen
av 2005, og har som utgangspunkt at dette ikke må forringe
brukernes rettigheter i forhold til dagens regelverk og forvaltningspraksis.
Komiteen forutsetter at Lånekassen fortsatt skal ha ansvar
for regelforvaltning.
Utdannings- og forskningsdepartementet viser
til at Lånekassen primært skal være et
utdanningspolitisk virkemiddel, og at innkreving av statlige fordringer ikke
bør være blant virksomhetens kjerneoppgaver, jf. St.meld.
nr. 12 (2003-2004). Statens innkrevingssentral er opprettet nettopp
for å ivareta innkreving av statlige fordringer.
Lånekassens kunder som er inne i et
ordinært tilbakebetalingsløp og som ikke misligholder
studielånet sitt, vil ikke bli berørt av nytt
grensesnitt mellom de to virksomhetene. Det legges opp til at alle
innkrevingsrelaterte oppgaver knyttet til misligholdte studielån
skal overføres til Statens innkrevingssentral. Departementet viser
samtidig til at Lånekassen har påbegynt planlegging
av en omfattende IKT- og organisasjonsutviklingsprosess, og at dette
arbeidet må gjennomføres med lavest mulig risiko.
På denne bakgrunn skal overføring av oppgaver
mellom virksomhetene skje gradvis over flere år, med sikte
på å gjennomføre første fase
av en omlegging innen utgangen av 2005. Når Lånekassens IKT-
og organisasjonsutviklingsprosjekt er gjennomført, skal
overføring av de resterende oppgavene til Statens innkrevingssentral
prioriteres. Departementet vil komme tilbake til saken.
Komiteen tar dette til etterretning.
I forbindelse med moderniseringsarbeidet i Statens lånekasse
for utdanning, jf. St.meld. nr. 12 (2003-2004), foreslås
det opprettet en ny post 45 Større
utstyrsinnkjøp og vedlikehold, kan overføres.
Det foreslås å bevilge 15,0 mill. kroner på posten
mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 2410 post
1, jf. omtale under denne posten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 15,0 mill. kroner under kap. 2410
(NY) post 45.
Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med 245,7 mill. kroner. Økningen
skyldes hovedsakelig at antallet støttemottakere i høyere
utdanning har økt med 15 700 i forhold til anslaget som
lå til grunn for saldert budsjett.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 2410
post 50 med 245,7 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at Regjeringen fortsatt ikke har
funnet plass til en indeksregulering av kostnadsnormen for studenter
og heller ikke gir signaler om at en slik nødvendig sikring
av studentenes levekår. Disse medlemmer gjentar
sin merknad fra ordinært budsjett for 2004: "Kostnadsnormen
skal knyttes til den årlige justering av grunnbeløpet
i folketrygden for å påse at studentenes kjøpekraft sikres
gjennom en fast og årlig justering og derved uavhengig
av vekslende prioritering fra departementet". Disse medlemmer forutsetter
at en slik ordning innføres i budsjettet for 2005.
Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med 104,4 mill. kroner. Økningen
skyldes hovedsakelig at antall støttemottakere har økt
med 15 700 i høyere utdanning og 9 400 i rettighetsbasert
videregående opplæring i forhold til anslaget
som lå til grunn for saldert budsjett.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 2410 post 70 med 104,4 mill. kroner.
Utbetalingen av gebyrstipend er lavere enn tidligere lagt
til grunn. Det foreslås på bakgrunn av dette å redusere
bevilgningen med 12,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post
71 med 12,3 mill. kroner.
Det foreslås å redusere bevilgningen
på posten med 208,7 mill. kroner. Reduksjonen skyldes endrede
renteforutsetninger som innebærer lavere rente, og dermed lavere
rentestøtte.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post
72 med 208,7 mill. kroner.
Det foreslås å redusere bevilgningen
på posten med 3,0 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at
omfanget av avskrivninger er noe lavere enn tidligere lagt til grunn.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2410 post
73 med 3,0 mill. kroner.
Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med 2 127,8 mill. kroner. Om lag
500 mill. kroner av økningen skyldes at antallet støttemottakere
er høyere enn det som tidligere er lagt til grunn. Resterende økning skyldes
en omlegging av prinsippet for regnskapsføring av posten,
ved at løpende utbetalinger fra januar 2004 blir bokført
brutto, og ikke netto på månedsbasis som tidligere
var praksis.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 2410
post 90 med 2 127,8 mill. kroner.