I 2004 er det bevilget 7 mill. kroner til dekning
av flyttekostnader knyttet til det nye Medietilsynet under kap.
334 post 22 Flyttekostnader - Medietilsynet. Slik markedet for kontorlokaler
i Fredrikstad ser ut i dag, vil ikke flyttingen kunne gjennomføres
før tidligst vår/sommer 2005. Som følge
av dette vil en rekke av de kostnadene bevilgningen er ment å dekke
først påløpe i 2005. Dette gjelder særlig
kostnader til flytting, innkjøp av utstyr til nye lokaler
og lønnsmerutgifter knyttet til det personalet som flytter
til Fredrikstad. For at deler av bevilgningen skal kunne nyttes
i 2005, er det behov for å gjøre bevilgningen
under den aktuelle posten overførbar. På denne
bakgrunn foreslås det at bevilgningen i 2004 under kap.
334 post 22 Flyttekostnader - Medietilsynet gis stikkordet "kan
overføres", jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII pkt. 1 under kapittel
21 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.meld. nr. 17 (2002-2003) om statlige tilsyn. Disse
medlemmer stemte mot opprettelsen av det nye Medietilsynet.
Samtidig erkjenner disse medlemmer at flertallet
har gjort et slikt vedtak og at det derfor er nødvendig å bevilge penger
til flytting.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i 2004 ble bevilget 7 mill. kroner til dekning av flyttekostnader
til det nye Medietilsynet. Når denne flyttingen ikke kan
gjennomføres før tidligst i 2005, og det ikke
er sikkerhet for flyttetidspunktet, mener disse medlemmer at denne
bevilgningen bør trekkes tilbake, og bevilges når flytteplanene
er klare.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 7 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag
og tidligere vedtatt budsjett, og går følgelig
mot Regjeringens forslag om å gjøre bevilgningen
overførbar.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
334 | | Film- og medieformål
(jf. kap. 3334): | |
| 22 | Flyttekostnader - Medietilsynet,
nedsettes med | 7 000 000 |
| | fra kr 7 000 000 til kr
0" | |
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen
i 2004 under kap. 334 post 50 Norsk filmfond med 7,5 mill kroner.
Dette vil medføre noe redusert aktivitet i 2. halvår
2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett mellom
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, omtalt i kapittel 1.3 foran,
og går imot Regjeringens forslag om å redusere
kap. 334 post 50 med 7 500 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen har foreslått å redusere bevilgningen
til Norsk filmfond med 7,5 mill. kroner. Disse medlemmer vil
peke på at norsk film er inne i en svært god utvikling
både når det gjelder antall produserte filmer
og publikumsoppslutning. Disse medlemmer mener at
det er viktig å bygge videre på denne suksessen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at virksomheter som baserer sin virksomhet på offentlige
midler i størst mulig grad bør gis forutsigbare
rammer. Når Stortinget vedtar bevilgninger i statsbudsjettet
bør det i størst mulig grad være mulig å ikke
endre slike bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett kun et halvt år
etterpå. Disse medlemmer finner ikke at
det er særskilte grunner til å redusere denne
bevilgningen nå og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at Regjeringen legger opp til en lite forutsigbar budsjettsituasjon
for ulike virksomheter, som bl.a. Filmfondet, når Regjeringen
midt i et budsjettår trekker tilbake bevilgninger som ble
vedtatt i statsbudsjettet for mindre enn 6 måneder siden.
Det gir dårlig signaleffekt når det gjelder budsjettansvarlighet,
og gir usikre produksjonsplaner for Filmfondet. Disse medlemmer ser
ikke at landets finansielle forhold med nødvendighet krever
en slik reduksjon i budsjettet. Disse medlemmer går
imot reduksjonen på 7,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til proposisjonen der Regjeringen foreslår å redusere
bevilgningen til Norsk filmfond med 7,5 mill. kroner. Disse
medlemmer mener det er beklagelig at Regjeringen velger å saldere
budsjettet ved å kutte i filmstøtten i en tid
der norsk film er i framgang og trenger staten som en aktiv støttespiller
for å kunne fortsette den positive utviklingen.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
bevilgningene på dette feltet, og går imot Regjeringens forslag
om å redusere bevilgningen over kap. 334 post 50 med 7,5
mill. kroner.
Kultur- og kirkedepartementets utarbeiding av
de årlige budsjettforslagene under kap. 334 post 75 Medieprogram
bygger på anslag som følge av at EUs budsjettvedtak
først foreligger etter at budsjettforslaget er utarbeidet.
Det årlige bevilgningsbehovet varierer dessuten fra år
til år som følge av valutakurssvingninger, jf.
omtalen under ovennevnte post i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Norge deltar i dag i EU-programmene "Media Plus" og
"Safe use of Internet". Samarbeidet med EU på den audiovisuelle
sektoren er hjemlet i EØS-avtalen, protokoll 31. Norges
deltakelse i Media Plus (2001-2005) ble vedtatt av Stortinget ved
behandling av St.prp. nr. 56 (2000-2001).
EU har for 2004 økt medlemskontingenten
for deltakelse i disse programmene i forhold til tidligere år. Den
samlede kontingenten for 2004 er fastsatt til 1,7 mill. euro, som
innebærer at bevilgningsbehovet under kap. 334 post 75 øker
med 2,8 mill. kroner i forhold til den vedtatte bevilgningen under
posten. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen
i 2004 under kap. 334 post 75 Medieprogram, kan overføres, økes med 2,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 334 post 75 med 2,8 mill. kroner.