For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen
i 2004 under kap. 335 post 71 Produksjonstilskudd med 11,8 mill
kroner. Dette vil medføre at samtlige tilskuddsberettigede aviser
vil få noe lavere tilskudd i 2004 enn tidligere forutsatt.
Resultatene for 2003 til de tilskuddsberettigede avisene
viser at flere aviser har et positivt resultat etter pressestøtte
sammenlignet med tidligere. I forbindelse med utarbeidelsen av budsjettforslaget
for 2005 vil Regjeringen derfor vurdere om det bør gjennomføres endringer
i regelverket for ordningen.
Komiteen tar til orientering
at Regjeringen vil vurdere regelverksendringer i forbindelse med
budsjettforslaget for 2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett mellom
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, omtalt i kapittel 1.3 foran,
og går imot Regjeringens forslag om å redusere
kap. 335 post 71 med 11 800 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at pressestøtten er et viktig virkemiddel for å sikre
et mangfold av meningsytringer. Disse medlemmer vil
peke at kutt i pressestøtten særlig rammer landets
lokal- og regionsaviser. Disse medlemmer vil videre
peke på at disse avisene i år har fått økte
portokostnader, som gjør at distribusjon har blitt dyrere. Disse
medlemmer frykter derfor at konsekvensen av det foreslåtte
kuttet i verste fall kunne ha blitt avisnedleggelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at virksomheter som baserer sin virksomhet på offentlige
midler i størst mulig grad bør gis forutsigbare
rammer. Når Stortinget vedtar bevilgninger i statsbudsjettet
bør det i størst mulig grad være mulig å ikke
endre slike bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett kun et halvt år
etterpå. Disse medlemmer finner ikke at
det er særskilte grunner til å redusere denne
bevilgningen nå, og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepart mener
at det ikke er forsvarlig budsjettpolitikk å trekke tilbake
bevilgninger fra statsbudsjettet overfor virksomheter midt i et
budsjettår, uten mer spesifikke grunner enn "for å finne
rom for nødvendige tilleggsbevilgninger". Disse
medlemmer er kjent med at flere aviser har et positivt resultat
etter pressestøtte sammenliknet med tidligere, men det
gjelder ikke alle aviser. En reduksjon på 11 mill. kroner
vil for riksdekkende meningsbærende aviser som Dagsavisen og
Dagen og nærmere 40 lokalaviser med anstrengt økonomi
ha betydelige negative effekter. Disse medlemmer foreslår
at produksjonsstøtten holdes på samme nivå som
stortingsflertallet bevilget i statsbudsjettet for 2004, og går
derfor imot forslaget om å redusere pressestøtten.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til proposisjonen der Regjeringen foreslår å redusere
bevilgningen til produksjonstilskudd med 11,8 mill. kroner. Dette
medlem beklager at Regjeringen velger å saldere
budsjettet ved å kutte i produksjonstilskuddet til avisene.
Kuttet vil ytterligere foresterke problemene flere aviser har på grunn
av forverrede rammebetingelser den siste tiden, blant annet som
følge av økte portoutgifter og endringer i den
differensierte arbeidsgiveravgiften.
Dette medlem går derfor
mot Regjeringens foreslåtte kutt på 11,8 mill.
kroner i produksjonstilskuddet til avisene.
Komiteens medlem fra Kystpartiet vil peke
på at et kutt i pressestøtten vil gå hardt
ut over de avisene som symboliserer mangfoldet i norsk presse. Det
vil si meningsavisene Dagen, Vårt Land, Nationen, Klassekampen
og Dagsavisen. I tillegg vil kuttet ramme lokalavisene kraftig.
I den sammenheng er det viktig å være klar over
at et beløp som synes uanselig i den store sammenhengen
kan få dramatiske konsekvenser for en liten lokalavis i
et lite bygdemiljø. Dette er aviser som er svært
viktige for demokratiet både lokalt og nasjonalt, og svært ønsket
av lokalbefolkningen. De senere årene har disse avisene
blitt utsatt for det de oppfatter som stadig hardere angrep fra
statens side. Både i år og de to neste årene
vil lokalavisene og de meningsbærende avisene oppleve en
kraftig portoøkning som i seg selv vil svekke økonomien
kraftig. Når det i tillegg varsles kutt i pressestøtten,
opplever Kystpartiet det som et angrep på våre
demokratiske tradisjoner, og på bygde- og kyst-Norge. Man
skal være klar over at lokalavisene er en del av det limet som
gjør det litt triveligere å bo i distriktene.
Kystpartiet mener forslaget om kutt i pressestøtten kan
føre til nedleggelse av aviser og gjøre det enda
litt verre å bo i distrikts-Norge. Spareiveren i dette
forslaget er preget av en smålig og kortsiktig tenking
fra en urban tenketank.
Etter dette medlems mening burde
pressestøtten både til lokalavisene og de meningsbærende
riksavisene som Dagen, Nationen, Vårt Land, Klassekampen
og Dagsavisen i stedet økes betraktelig. Støtten
bør økes til en størrelse som kompenserer økningen
i presseportoen. Dette medlem ønsker heller
ikke at statsbedriften Posten skal ha tillatelse til å drive
en politikk som i sin konsekvens river bort det økonomiske
fundament som må til for at det norske samfunnet fortsatt
skal ha en mangfoldig og rik presseflora. En presseflora som presenterer
det mangfold av meninger og holdninger som gjør Norge til
et sterkt demokratisk land.
På denne bakgrunnen går dette
medlem imot Regjeringens forslag om reduksjon av bevilgningen over
kap. 335 post 71.
Tilskudd til informasjonsvirksomhet i politiske
partier, minoritetsspråklige og andre publikasjoner dekkes av
bevilgningen under kap. 335 post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner.
For 2004 er det bevilget et tilskudd på 350 000 kroner
til avisen Ruijan Kaiku.
Det vedtatte tilskuddet er ikke tilstrekkelig
til å opprettholde driften av avisen på dagens
nivå. Både Europarådets rådgivende
komité for rammekonvensjonen for nasjonale minoriteter
og ytringsfrihetskommisjonen har pekt på viktigheten av
Ruijan Kaiku som informasjonskilde for den kvenske befolkningen.
På denne bakgrunn økes tilskuddet til Ruijan Kaiku
for 2004 med 250 000 kroner. Det legges opp til å dekke ovennevnte økning
ved å omdisponere midler innenfor den vedtatte bevilgningen
for 2004 under kap. 335 post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
for St.prp. nr. 1 (2002-2003) og merknad fra flertallet under samme post.
Denne merknaden ga helt klare føringer for hvordan komiteens
flertall ønsker posten fordelt. Det er uakseptabelt at
departementet ikke klarer å finne ut hvilke objektive kriterier
som best vil kunne støtte opp under postens formål.
Det er også uakseptabelt at departementet ikke har klart å sende
forslag om en ordning med objektive kriterier ut på høring.
Det er også uakseptabelt at departementets politiske ledelse
er så lite lydhøre for Stortingets flertallsmerknader,
at den politiske ledelse ikke har sørget for at ordningen
er iverksatt, eller som et minimum utredet. Disse medlemmer ser
ingen god grunn til å inkludere flere publikasjoner i denne
posten, all den tid Regjeringen ikke har maktet å følge
opp den avtale som regjeringspartiene har inngått. Disse
medlemmer setter ikke pris på løftebrudd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i at Ruijan Kaiku som en viktig informasjonskilde for den kvenske
befolkning skal få økt bevilgning på 250
000 kroner, men mener at dette bør bevilges fra kap. 334
post 79, som er avsatt til statsrådens disposisjoner, og
ikke fastlåst til bestemte formål som andre budsjettposter.
Disse medlemmer går
derfor imot Regjeringens forslag til omdisponering innenfor kap.
335 post 76.