5.5.1 Post 71 Produksjonstilskudd

Sammendrag

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen i 2004 under kap. 335 post 71 Produksjonstilskudd med 11,8 mill kroner. Dette vil medføre at samtlige tilskuddsberettigede aviser vil få noe lavere tilskudd i 2004 enn tidligere forutsatt.

Resultatene for 2003 til de tilskuddsberettigede avisene viser at flere aviser har et positivt resultat etter pressestøtte sammenlignet med tidligere. I forbindelse med utarbeidelsen av budsjettforslaget for 2005 vil Regjeringen derfor vurdere om det bør gjennomføres endringer i regelverket for ordningen.

Komiteens merknader

Komiteen tar til orientering at Regjeringen vil vurdere regelverksendringer i forbindelse med budsjettforslaget for 2005.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, omtalt i kapittel 1.3 foran, og går imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 335 post 71 med 11 800 000 kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at pressestøtten er et viktig virkemiddel for å sikre et mangfold av meningsytringer. Disse medlemmer vil peke at kutt i pressestøtten særlig rammer landets lokal- og regionsaviser. Disse medlemmer vil videre peke på at disse avisene i år har fått økte portokostnader, som gjør at distribusjon har blitt dyrere. Disse medlemmer frykter derfor at konsekvensen av det foreslåtte kuttet i verste fall kunne ha blitt avisnedleggelser.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at virksomheter som baserer sin virksomhet på offentlige midler i størst mulig grad bør gis forutsigbare rammer. Når Stortinget vedtar bevilgninger i statsbudsjettet bør det i størst mulig grad være mulig å ikke endre slike bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett kun et halvt år etterpå. Disse medlemmer finner ikke at det er særskilte grunner til å redusere denne bevilgningen nå, og går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepart mener at det ikke er forsvarlig budsjettpolitikk å trekke tilbake bevilgninger fra statsbudsjettet overfor virksomheter midt i et budsjettår, uten mer spesifikke grunner enn "for å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger". Disse medlemmer er kjent med at flere aviser har et positivt resultat etter pressestøtte sammenliknet med tidligere, men det gjelder ikke alle aviser. En reduksjon på 11 mill. kroner vil for riksdekkende meningsbærende aviser som Dagsavisen og Dagen og nærmere 40 lokalaviser med anstrengt økonomi ha betydelige negative effekter. Disse medlemmer foreslår at produksjonsstøtten holdes på samme nivå som stortingsflertallet bevilget i statsbudsjettet for 2004, og går derfor imot forslaget om å redusere pressestøtten.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til proposisjonen der Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til produksjonstilskudd med 11,8 mill. kroner. Dette medlem beklager at Regjeringen velger å saldere budsjettet ved å kutte i produksjonstilskuddet til avisene. Kuttet vil ytterligere foresterke problemene flere aviser har på grunn av forverrede rammebetingelser den siste tiden, blant annet som følge av økte portoutgifter og endringer i den differensierte arbeidsgiveravgiften.

Dette medlem går derfor mot Regjeringens foreslåtte kutt på 11,8 mill. kroner i produksjonstilskuddet til avisene.

Komiteens medlem fra Kystpartiet vil peke på at et kutt i pressestøtten vil gå hardt ut over de avisene som symboliserer mangfoldet i norsk presse. Det vil si meningsavisene Dagen, Vårt Land, Nationen, Klassekampen og Dagsavisen. I tillegg vil kuttet ramme lokalavisene kraftig. I den sammenheng er det viktig å være klar over at et beløp som synes uanselig i den store sammenhengen kan få dramatiske konsekvenser for en liten lokalavis i et lite bygdemiljø. Dette er aviser som er svært viktige for demokratiet både lokalt og nasjonalt, og svært ønsket av lokalbefolkningen. De senere årene har disse avisene blitt utsatt for det de oppfatter som stadig hardere angrep fra statens side. Både i år og de to neste årene vil lokalavisene og de meningsbærende avisene oppleve en kraftig portoøkning som i seg selv vil svekke økonomien kraftig. Når det i tillegg varsles kutt i pressestøtten, opplever Kystpartiet det som et angrep på våre demokratiske tradisjoner, og på bygde- og kyst-Norge. Man skal være klar over at lokalavisene er en del av det limet som gjør det litt triveligere å bo i distriktene. Kystpartiet mener forslaget om kutt i pressestøtten kan føre til nedleggelse av aviser og gjøre det enda litt verre å bo i distrikts-Norge. Spareiveren i dette forslaget er preget av en smålig og kortsiktig tenking fra en urban tenketank.

Etter dette medlems mening burde pressestøtten både til lokalavisene og de meningsbærende riksavisene som Dagen, Nationen, Vårt Land, Klassekampen og Dagsavisen i stedet økes betraktelig. Støtten bør økes til en størrelse som kompenserer økningen i presseportoen. Dette medlem ønsker heller ikke at statsbedriften Posten skal ha tillatelse til å drive en politikk som i sin konsekvens river bort det økonomiske fundament som må til for at det norske samfunnet fortsatt skal ha en mangfoldig og rik presseflora. En presseflora som presenterer det mangfold av meninger og holdninger som gjør Norge til et sterkt demokratisk land.

På denne bakgrunnen går dette medlem imot Regjeringens forslag om reduksjon av bevilgningen over kap. 335 post 71.

5.5.2 Post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner

Sammendrag

Tilskudd til informasjonsvirksomhet i politiske partier, minoritetsspråklige og andre publikasjoner dekkes av bevilgningen under kap. 335 post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner. For 2004 er det bevilget et tilskudd på 350 000 kroner til avisen Ruijan Kaiku.

Det vedtatte tilskuddet er ikke tilstrekkelig til å opprettholde driften av avisen på dagens nivå. Både Europarådets rådgivende komité for rammekonvensjonen for nasjonale minoriteter og ytringsfrihetskommisjonen har pekt på viktigheten av Ruijan Kaiku som informasjonskilde for den kvenske befolkningen. På denne bakgrunn økes tilskuddet til Ruijan Kaiku for 2004 med 250 000 kroner. Det legges opp til å dekke ovennevnte økning ved å omdisponere midler innenfor den vedtatte bevilgningen for 2004 under kap. 335 post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet for St.prp. nr. 1 (2002-2003) og merknad fra flertallet under samme post. Denne merknaden ga helt klare føringer for hvordan komiteens flertall ønsker posten fordelt. Det er uakseptabelt at departementet ikke klarer å finne ut hvilke objektive kriterier som best vil kunne støtte opp under postens formål. Det er også uakseptabelt at departementet ikke har klart å sende forslag om en ordning med objektive kriterier ut på høring. Det er også uakseptabelt at departementets politiske ledelse er så lite lydhøre for Stortingets flertallsmerknader, at den politiske ledelse ikke har sørget for at ordningen er iverksatt, eller som et minimum utredet. Disse medlemmer ser ingen god grunn til å inkludere flere publikasjoner i denne posten, all den tid Regjeringen ikke har maktet å følge opp den avtale som regjeringspartiene har inngått. Disse medlemmer setter ikke pris på løftebrudd.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er enig i at Ruijan Kaiku som en viktig informasjonskilde for den kvenske befolkning skal få økt bevilgning på 250 000 kroner, men mener at dette bør bevilges fra kap. 334 post 79, som er avsatt til statsrådens disposisjoner, og ikke fastlåst til bestemte formål som andre budsjettposter.

Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag til omdisponering innenfor kap. 335 post 76.