Stortinget vedtok 15. juni 2001 å opprette
et stiftelsestilsyn, jf. Ot.prp. nr. 15 (2000-2001) Om lov om stiftelser
og Innst. O. nr. 74 (2000-2001). Stiftelsestilsynet vil kreve en
bemanning i størrelsesorden 10 årsverk og et årlig
driftsbudsjett i størrelsesorden 8 mill. kroner. I Ot.prp.
nr. 15 (2000-2001) ble det lagt til grunn at stiftelsene helt eller
delvis burde finansiere opprettelsen og driften av Stiftelsestilsynet.
Regjeringen tar sikte på at Stiftelsestilsynet skal fullfinansieres gjennom
gebyrer. Det vil bli fremmet en odelstingsproposisjon om saken i
inneværende sesjon.
Under behandlingen av saken la Stortinget vekt
på at kostnadsnivået for Stiftelsestilsynet bør
holdes lavest mulig, og slik at stiftelsene ikke blir påført
store ekstrakostnader som går ut over deres evne til å oppfylle
sine formål. For å begrense kostnadene ved driften
av tilsynet, foreslår Regjeringen at dette samlokaliseres med
Lotteritilsynet i Førde under felles administrasjon, men
med faglig uavhengighet. Samlokalisering med Lotteritilsynet vil
bidra til å styrke forvaltnings- og tilsynsfunksjonene
overfor det frivillige Norge. Lotteritilsynet har et ferdig utbygd
administrativt apparat, noe som også bidrar til å holde
etablerings- og driftskostnadene på et rimelig nivå.
Regjeringen vil komme tilbake til saken i St.prp.
nr. 1 (2004-2005). For å kunne etablere det nye tilsynet med
virkning fra 2005, er det nødvendig å påbegynne etableringsprosessen
i inneværende år. Det legges derfor opp til å anvende
inntil 1 mill. kroner av bevilgningen for 2004 under kap. 305 Lotteritilsynet
post 1 Driftsutgifter, til slike etableringskostnader, jf. omtale under
kap. 305.
Komiteen tar dette til etterretning.
Politiet står overfor store utfordringer
for å kunne forebygge, avdekke og etterforske alvorlig
organisert kriminalitet. I St.prp. nr. 1 (2003-2004) omtalte Justisdepartementet
utredningen om organisering av særorganene fra prosjektgruppen
som avga sin innstilling sommeren 2003 og høringsuttalelsene
til denne utredningen. Justisdepartementet uttalte at det "ser at
det er behov for at Politidirektoratet foretar en bredere vurdering
enn det som var mandat for prosjektgruppen". Videre ble det gitt
noen avklaringer i budsjettproposisjonen for å sikre en
tilstrekkelig koordinert innsats mot organisert kriminalitet før
endelig struktur fastlegges. I Budsjett-innst. S. nr. 4 (2003-2004)
s. 43 støttet justiskomiteen Justisdepartementets avklaringer
i budsjettproposisjonen, og uttalte at det er "viktig at arbeidet mot
organisert kriminalitet på sentralt nivå blir
avklart så fort som mulig".
En ny prosjektgruppe under ledelse av Politidirektoratet,
og i samarbeid med Riksadvokaten, har vurdert hovedtrekkene i en
ny organisasjonsløsning for en styrket nasjonal innsats
mot alvorlig organisert kriminalitet. Prosjektgruppen avga sin innstilling
15. april 2004. Denne ble etterfulgt av et begrenset høringsmøte.
Justisdepartementet vil på grunnlag
av Politidirektoratets anbefalinger om prosjektgruppens innstilling, høringsmøtet
og riksadvokatens merknader, legge til grunn følgende hovedtrekk
for den nye organisasjonsløsningen:
1. ØKOKRIM
skal bestå i sin nåværende form. Med utgangspunkt
i dagens Kripos skal det utvikles et nytt nasjonalt særorgan,
også med ansvar for bekjempelse av alvorlig organisert
kriminalitet. Det nye særorganet får navnet Den
nasjonale enheten for bekjempelse av organisert og annen alvorlig
kriminalitet. Særorganet skal kunne åpne etterforskning
innen saksfeltet, men også gi bistand til politidistriktene
på dette området utover de bistandsoppgaver Kripos
allerede utfører (drap, alvorlige ulykker og branner, seksuelle
overgrep mot barn, mv.). Riksadvokatens myndighet til å beslutte
sentralisert etterforskning i saker som gjelder flere politidistrikter
eller statsadvokatregioner berøres ikke av nyetableringen
og fortsetter som før. Det nasjonale bistandsansvar Oslo
politidistrikt har for så vidt gjelder etterforskning av narkotikaforbrytelser
og etterforskning av mc-kriminalitet, forutsettes overført
til særorganet.
2. ØKOKRIM og Oslo politidistrikt,
som har bygget opp en større seksjon mot organisert kriminalitet, vil
fortsatt kunne gi bistand til politidistrikter, direkte eller gjennom
ROK (se pkt. 3 og 5).
3. Et flertall av politidistriktene vil
som følge av politireformen få bredere kompetanse
og bli bedre rustet til å etterforske og iretteføre
større og kompliserte saker. Dette gjelder ikke minst organisert kriminalitet.
Det forutsettes at den nye distriktsstrukturen bidrar til videreutvikling
av allerede eksisterende regionale samarbeidsordninger og til økt
samarbeid mellom særorganene og politidistriktene.
4. Ledelsen i det nye særorganet
gis påtalekompetanse på politimesternivå.
Riksadvokaten kan utover særorganets ansvar for organisert
kriminalitet også gi ledelsen og politijurister i særorganet påtalemyndighet
på andre områder.
5. Rådet for samordnet bekjempelse
av organisert kriminalitet (ROK) skal bestå. Det nye særorganet skal
utføre sine oppgaver gjennom et funksjonelt samarbeid mellom
sentralt og lokalt nivå (politidistriktene), med ROK som
støttespiller i saker som gjelder organisert kriminalitet.
Samarbeidet skal baseres på utnyttelse av lokal kompetanse
og effektive, moderne metoder. ROK ledes av en representant fra
den høyere påtalemyndighet og har deltakelse fra
Politidirektoratet, særorganene og en representant for
politidistriktene utenfor Oslo. Denne organiseringen opprettholdes.
Sekretariatsfunksjonen for ROK utøves av særorganet.
Politidirektoratets rolle som etatsstyrer fastholdes og styrkes
forøvrig, jf. Ot.prp. nr. 7 (1999-2000) kap. 6. Politidirektoratet
vil ha det overordnede ansvar for å sikre en tilstrekkelig
kraft og nødvendig styring av alle politiressurser ved
behov.
6. Det særlige etterforskningsprosjektet
CATCH skal inngå i det nye særorganet. Det nye
særorganet skal ha de samme ressurser, herunder spaningsressurser,
som CATCH i dag disponerer ved Oslo politidistrikt. Disse skal imidlertid
ha daglig tjeneste ved Oslo politidistrikt, men særorganet skal
sikres full styring med de avsatte ressurser. Disse ressursene kan
brukes i egne saker eller ved bistand til politidistriktene.
7. Politidirektoratet vil nøye
følge og vurdere behovet for spaningsressurser i innsatsen
mot organisert kriminalitet både i politidistriktene og
i det nye særorganet, herunder oppbygging av regionale spaningsenheter.
8. Politidirektoratet skal i samarbeid
med Riksadvokaten utrede organisering og styrking av "undercover"-virksomheten,
herunder nasjonal kompetanseenhet. Justisdepartementet vil senere
ta stilling til saken.
9. Særorganet skal bygge opp den
sentrale tekniske kompetanse innen kommunikasjonskontroll og andre
tekniske metoder/hjelpemidler. Politiets datakrimsenter
skal derfor inngå i særorganet.
10. Det skal arbeides videre med sikte
på en ytterligere avklaring av rollene for så vidt
gjelder grenseoverskridende kriminalitet og internasjonalt politisamarbeid,
særlig mellom Politidirektoratet, Kripos og Politiets utlendingsenhet.
Politiets utlendingsenhets arbeid med asyl- og utlendingssaker er begrenset
til forvaltnings- og kontrolloppgaver, jf. kgl. res. nr. 39 av 21. november
2003.
11. Justisdepartementet vil gjennomføre
endringer i særorganstrukturen fra og med 2005. En prosjektgruppe
under ledelse av Politidirektoratet er i gang med å utrede
ansvarsforhold og organisering av bl.a. kriminaltekniske undersøkelser
og analyser. Politidirektoratets anbefalinger om disse spørsmål skal
foreligge innen 1. september 2004. Det kan derfor bli aktuelt å gjøre
endringer i det nye særorganets ansvarsområde
i løpet av 2005.
12. Justisdepartementet vil vurdere prosjektgruppens forslag
om et nasjonalt statsadvokatembete med bl.a. påtaleansvar
for saker som legges til særorganet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, tar
dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet er
forundret over at Regjeringen som en del av behandlingen av revidert statsbudsjett,
foreslår større endringer av strukturell betydning.
Disse medlemmer mener at forslaget
til ny organisasjonsløsning for en styrket nasjonal innsats mot
alvorlig organisert kriminalitet, er så omfattende at den
skulle vært forelagt Stortinget til behandling.
Fiskefartøyet "Utvik Senior" forliste
17. februar 1978 utenfor Senja i Troms. Forliset ble gransket i 1978-1979.
Det ble da konkludert med at fartøyet sannsynligvis hadde
grunnstøtt og det var ute av kurs. Etter funn av fartøyets
hovedmotor april 2002 nedsatte Justisdepartementet 8. mai 2002 en
ny undersøkelseskommisjon under ledelse av tingrettsdommer
Brit Ankill. Undersøkelseskommisjonen hadde som mandat å bringe
på det rene de faktiske omstendigheter omkring ulykken
og årsaken til den. Rapporten ble avlevert til Justisdepartementet
20. april 2004. Kommisjonen konkluderer i sin rapport med at kollisjon
med et annet fartøy fremstår som den sannsynlige årsak
til forliset. Fartøyet befant seg i det området
det var forventet å være i på tidspunktet
for forliset, og det var således ikke ute av kurs.
Kommisjonen har opplyst at man ennå ikke
har fått svar fra flere utenlandske myndigheter om de skulle være
kjent med fartøy som kunne ha befunnet seg i området
på forlistidspunktet. Justisdepartementet følger
opp dette. Dersom det fremkommer nye opplysninger som følge
av dette vil disse bli forelagt kommisjonen.
Justisdepartementet vil gå gjennom
den avgitte rapporten og dens konklusjoner. Videre vil man vurdere myndighetenes
samlede håndtering av saken og også spørsmålet
om eventuelle erstatninger. Deretter vil man komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet ser positivt på at
arbeidet med å gjennomgå og vurdere rapporten
etter den nye granskingskommisjonen etter Utvik senior fortsetter.
Disse medlemmer er fornøyde
med at Stortinget får saken tilbake, ikke minst sett i
lys av konklusjon fra første granskingskommisjon, myndighetenes
håndtering og eventuelle erstatninger.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet mener det er viktig for de etterlatte etter
Utvik Senior-forliset at det i undersøkelseskommisjonen
konkluderes med at det framstår som sannsynlig at kollisjon
med et fremmed skip er årsaken til forliset.
Disse medlemmer vil videre understreke
at det er viktig at Regjeringen følger opp de svar som
enda ikke forelligger på henvendelser fra den norske stat
til de statene som hadde skip i området på ulykkestidspunktet.
Disse medlemmer vil også understreke
at det må finnes fornuftige erstatningsordninger. De etterlatte har
nå levd med feilaktige påstander i 26 år
og fortjener oppreising og erstatning for de påkjenningene
de har vært igjennom. Senterpartiet mener derfor at de
må slippe å gå igjennom noen opprivende
rettssak for å få den erstatningen de etter disse
medlemmers oppfatning har krav på.