På grunn av prinsippet om at ingen
områder eller regioner skal motta mer i kompensasjonstiltak
enn de totalt sett får i avgiftsøkning, må det
ved fordelingen av de næringsrettede tiltakene tas hensyn
til at noen fylker også blir kompensert gjennom transportstøtteordningen.
Den endelige fordelingen av transportstøtten er først
klar våren/sommeren 2005 fordi den vil bli utbetalt
etterskuddsvis. For 2004 må Kommunal- og regionaldepartementet
derfor basere seg på indikative beregninger av antatt transportstøtteomfang.
Nyere beregninger kan tyde på at omfanget av transportstøtten
blir noe lavere enn tidligere antatt. Den foreløpige fylkesvise
fordelingen baserer seg derfor på en kombinert skjønnsmessig
og objektiv fordelingsmodell. Dette gjøres for å sikre
at alle fylker skal få mest mulig hensiktsmessige planleggingsrammer
for arbeidet sitt. Dette kan ha den konsekvens at noen fylker blir
"overkompensert" i 2004 mens andre blir "underkompensert". En eventuell
over- eller underkompensasjon vil bli korrigert i senere budsjettår
når omfanget og den geografiske fordelingen av transportstøtten
er kjent.
Kommunal- og regionaldepartementet har også foreløpig
holdt av 100 mill. kroner av den totale rammen til en eventuell
bransjerettet pott. Både fylkene og det nasjonale virkemiddelapparatet
er blitt bedt om å komme med innspill på hvilke
bransjerettede program som i tilfelle kan være ønskelig å etablere.
Dette kan være både nasjonale og regionale program.
Det forutsettes at eventuelle ønsker fra både
fylkene og det nasjonale virkemiddelapparatet synliggjøres
i de enkelte handlingsplanene. Det vil på bakgrunn av de
forslagene som kommer inn, bli tatt stilling til hvordan midlene
skal fordeles.
Kommunal- og regionaldepartementet kommer for øvrig
til å sette i verk en følgestudie av arbeidet
med de næringsrettede utviklingstiltakene. Endelig beslutning om
bruk av midlene vil bli tatt sommeren 2004.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg at det i enkelte fylker har vært
noe debatt om hvilke områder som skal omfattes av kompensasjonstiltakene. Flertallet viser
til komiteens enstemmige merknad i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004),
hvor det uttales:
"Komiteen vil understreke at de økte avgiftsinntektene
som følger av økningen i arbeidsgiveravgiften, fullt
ut skal benyttes til tiltak i de regioner hvor avgiften økes.
Komiteen
legger til grunn at alle kompensasjonstiltakene skal innrettes til
de områder i det enkelte fylke som er påført økt
avgift.
Komiteen forutsetter at departementet legger
dette til grunn."
Flertallet har merket seg at
det også er hevdet at transportstøtteordningen
er utformet slik at den også omfatter kommuner som ikke
ligger i avgiftssoner som er pålagt økt avgift. Flertallet vil
også i denne sammenheng understreke den forutsetning som
legges til grunn i merknadene som er referert overfor, og forutsetter
at tiltak utover "kompensasjonsområdet" finansieres utenom
"kompensasjonsbeløpet".
Flertallet legger til grunn at
det er virksomhetens plassering i arbeidsgiveravgiftssonen, og ikke
selskapets forretningsadresse, som må være avgjørende
for om en virksomhet omfattes av transportstøtteordningen
eller ikke.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet vil understreke at Stortingets klare intensjon
var at de områder som ble berørt av omleggingen
av differensiert arbeidsgiveravgift skulle kompenseres i forhold
til det tapet de hadde. Det påligger etter disse
medlemmer syn et stort ansvar på Regjeringen og
fylkeskommunene å påse at kompensasjonen faktisk
kommer til de som er berørt av ordningene og at ikke disse
midlene nyttes til generell styrking av fylkeskommunenes regionale utviklingsprogram.