7.10 Fylkesfordeling av utviklingsmidlene

Sammendrag

På grunn av prinsippet om at ingen områder eller regioner skal motta mer i kompensasjonstiltak enn de totalt sett får i avgiftsøkning, må det ved fordelingen av de næringsrettede tiltakene tas hensyn til at noen fylker også blir kompensert gjennom transportstøtteordningen. Den endelige fordelingen av transportstøtten er først klar våren/sommeren 2005 fordi den vil bli utbetalt etterskuddsvis. For 2004 må Kommunal- og regionaldepartementet derfor basere seg på indikative beregninger av antatt transportstøtteomfang. Nyere beregninger kan tyde på at omfanget av transportstøtten blir noe lavere enn tidligere antatt. Den foreløpige fylkesvise fordelingen baserer seg derfor på en kombinert skjønnsmessig og objektiv fordelingsmodell. Dette gjøres for å sikre at alle fylker skal få mest mulig hensiktsmessige planleggingsrammer for arbeidet sitt. Dette kan ha den konsekvens at noen fylker blir "overkompensert" i 2004 mens andre blir "underkompensert". En eventuell over- eller underkompensasjon vil bli korrigert i senere budsjettår når omfanget og den geografiske fordelingen av transportstøtten er kjent.

Kommunal- og regionaldepartementet har også foreløpig holdt av 100 mill. kroner av den totale rammen til en eventuell bransjerettet pott. Både fylkene og det nasjonale virkemiddelapparatet er blitt bedt om å komme med innspill på hvilke bransjerettede program som i tilfelle kan være ønskelig å etablere. Dette kan være både nasjonale og regionale program. Det forutsettes at eventuelle ønsker fra både fylkene og det nasjonale virkemiddelapparatet synliggjøres i de enkelte handlingsplanene. Det vil på bakgrunn av de forslagene som kommer inn, bli tatt stilling til hvordan midlene skal fordeles.

Kommunal- og regionaldepartementet kommer for øvrig til å sette i verk en følgestudie av arbeidet med de næringsrettede utviklingstiltakene. Endelig beslutning om bruk av midlene vil bli tatt sommeren 2004.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at det i enkelte fylker har vært noe debatt om hvilke områder som skal omfattes av kompensasjonstiltakene. Flertallet viser til komiteens enstemmige merknad i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004), hvor det uttales:

"Komiteen vil understreke at de økte avgiftsinntektene som følger av økningen i arbeidsgiveravgiften, fullt ut skal benyttes til tiltak i de regioner hvor avgiften økes.

Komiteen legger til grunn at alle kompensasjonstiltakene skal innrettes til de områder i det enkelte fylke som er påført økt avgift.

Komiteen forutsetter at departementet legger dette til grunn."

Flertallet har merket seg at det også er hevdet at transportstøtteordningen er utformet slik at den også omfatter kommuner som ikke ligger i avgiftssoner som er pålagt økt avgift. Flertallet vil også i denne sammenheng understreke den forutsetning som legges til grunn i merknadene som er referert overfor, og forutsetter at tiltak utover "kompensasjonsområdet" finansieres utenom "kompensasjonsbeløpet".

Flertallet legger til grunn at det er virksomhetens plassering i arbeidsgiveravgiftssonen, og ikke selskapets forretningsadresse, som må være avgjørende for om en virksomhet omfattes av transportstøtteordningen eller ikke.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil understreke at Stortingets klare intensjon var at de områder som ble berørt av omleggingen av differensiert arbeidsgiveravgift skulle kompenseres i forhold til det tapet de hadde. Det påligger etter disse medlemmer syn et stort ansvar på Regjeringen og fylkeskommunene å påse at kompensasjonen faktisk kommer til de som er berørt av ordningene og at ikke disse midlene nyttes til generell styrking av fylkeskommunenes regionale utviklingsprogram.