7.9.1 Post 60 Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling

Sammendrag

Sogn og Fjordane fylkeskommune har søkt Kommunal- og regionaldepartementet om 93 mill. kroner i ekstraordinære omstillingsmidler. Midlene skal brukes til omstillingstiltak i kommunene Høyanger, Årdal og Flora i perioden 2004-2008. Bakgrunnen er den svært spesielle situasjonen fylket har kommet i når det gjelder rasjonalisering og nedbemanning i store hjørnesteinsbedrifter.

I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2004 gjorde også Finanskomiteen følgende anmodningsvedtak, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004) vedtak VIII:

"Stortinget ber Regjeringen om å ta aktivt del i arbeidet for å legge et grunnlag for ny næringsdrift i Årdal og Høyanger i forbindelse med store nedleggelser av industriarbeidsplasser. Det må tas initiativ overfor nåværende virksomheter, fremtidige eier- og investormiljøer og gjennom målrettede offentlige virkemidler."

Mye av omstillingen i Årdal og Høyanger vil komme i 2005 og 2006.

Det foreslås derfor at bevilgningen på posten økes med 5 mill. kroner fra 977,15 mill. kroner til 982,15 mill. kroner i 2004. Tilleggsbevilgningen på 5 mill. kroner forutsettes benyttet til oppstart av det ekstraordinære omstillingsarbeidet i Høyanger, Årdal og Flora.

Videre kommer Regjeringen til å omdisponere midler innenfor rammene av kap. 552 post 72 slik at 2 mill. kroner bevilges SIVA for å styrke SIVAs innsats i Flora. SIVA vil også bli bedt om å prioritere Sogn og Fjordane innenfor den nye satsingen på industriinkubatorer. Til sammen utgjør dette en pakke rettet mot de spesielle omstillingsutfordringene fylket står overfor. Saken følges opp i kommende budsjett.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2004 i innstillingens kapittel 1.3, hvor det er enighet om at det bevilges til sammen 100 mill. kroner til en tiltakspakke til Årdal og Høyanger, hvorav 50 mill. kroner bevilges i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 og resten i statsbudsjettet for 2005. Flertallet viser også til at det er etablert næringsutviklingsselskaper og investeringsselskaper. Flertallet forutsetter at Innovasjon Norge og SIVA deltar aktivt i dette arbeidet. Flertallet foreslår på denne bakgrunn å øke kap. 551 post 60 med 50 000 000 ut over Regjeringens forslag.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

551

Regional utvikling og nyskaping:

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, kan overføres, forhøyes med

55 000 000

fra kr 977 150 000 til kr 1 032 150 000"

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet, viser til den betydelige nedtrappingen av sysselsettingen som er planlagt på de ensidige industristedene Årdal og Høyanger. Nedtrappingen gjør det nødvendig med vesentlige tiltak for å etablere ny virksomhet som kan bidra til å sikre sysselsettingen og bosettingen i de to kommunene. For å få til dette mener flertallet at det må stilles betydelige omstillingsmidler til disposisjon ut over de ordinære bevilgningene som går til det offentlige virkemiddelapparatet.

Flertallet mener at Hydro har et ansvar for å bidra til næringsutvikling og Årdal og Høyanger, og at det er naturlig at Hydro gjør dette i samarbeid med kommunene, fylkeskommunen, staten og de ansatte ved metallverkene.

Etter flertallets syn er det viktig å sørge for at den kraften som i dag blir brukt til industriformål også i framtiden danner grunnlag for næringsaktivitet i disse samfunnene, i henhold til inngåtte avtaler og Stortingets forutsetninger. Flertallet mener videre at når det blir opprettet nye statlige arbeidsplasser, bør det vurderes å lokalisere disse til Årdal og/eller Høyanger.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at situasjonen er alvorlig for tre kommuner i Sogn og Fjordane. De tradisjonelle næringene går tilbake og store bedrifter innenfor verfts- og aluminiumsindustrien gjør dramatiske kutt i arbeidsstokken. I Høyanger og Årdal skyter effektiviseringen fart. Miljøhensyn fører til stenging av anlegg med gammel teknologi, og en ekstraordinær nedbemanning ble vedtatt av Hydrostyret i mai og skal gjennomføres innen våren 2005. Nedstengingen av Søderberg-ovnene kommer med full tyngde fra 2006. Problemene er strukturelle og langsiktige. Det er lite underliggende vekstkraft i disse to ensidige industristedene.

Flora er mindre ensidig og har underliggende vekstkraft. Krisa her er akutt og dramatisk blant annet på grunn av manglende oppdrag i verftsbransjen, men problemene ikke fullt så langsiktige eller strukturelle.

Disse medlemmer vil vise til at de tre kommunene har gått sammen med Fylkesmannen i Sogn og Fjordane, Innovasjon Norge, A-etat og Sogn og Fjordane fylkeskommune i et regionalt partnarskap. Kommunene har fått omstillingsstatus, og de ordinære virkemidlene blir samordnet. I fellesskap har de i tillegg søkt om ekstraordinære omstillingsmidler på 93 mill. kroner, hvorav 8,5 mill. kroner for 2004. Regjeringen bevilger 5 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

551

Regional utvikling og nyskaping:

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, forhøyes med

58 500 000

fra kr 977 150 000 til kr 1 035 650 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil vise til Innst. S. nr. 232 (2003-2004) Om skattereform der disse medlemmer fremmer forslag om at tidsavgrenset nedsettelse av selskapsskatt og utbytteskatt skal utredes som et nytt virkemiddel for omstillingskommuner og andre områder med særlige behov for å tiltrekke seg kapital for å etablere nye arbeidsplasser.

Komiteens medlem fra Kystpartiet mener en rekke områder langs kysten, særlig kommuner med verftsindustri, sliter økonomisk og trenger midler til omstilling. Blant disse er kommuner som Flora, Haram, Ulsteinvik, Kristiansund N og Kirkenes, men flere kan nevnes og listen kan forlenges betraktelig.

Dette medlem mener det bør satses på et skips- og oljerelatert omstillingsprogram sammen med SIVA for å utvikle produksjon og vedlikehold av avanserte produkter som krever høy teknologisk kompetanse.

Dette medlem mener at man i dette samarbeidet bør legge til rette for en teknologisk storsatsing i samarbeide med de fremste forskningsmiljøene i Norge og andre land - og at man i dette forsknings- og utviklingsarbeidet også vil legge vekt på å trekke til seg både norske og utenlandske bedrifter med kapital og kompetanse.

Dette medlem mener det bør bevilges 40 mill. kroner over 2 år til denne satsingen, en satsing hvor man også inviterer EU - bedrifter til å delta, på samme måte som bedrifter fra resten av verden.

Dette medlem mener også at man i lys av subsidieskandalen i fregattsaken og påstander om statlig støtte til verftsindustrien i Asia også bør vurdere å innføre ny statlig støtte til norsk verftsindustri.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, kan overføres, forhøyes med

18 000 000

fra kr 977 150 000 til kr 995 150 000"

7.9.2 Post 61 Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift, kan overføres

7.9.2.1 Endring i tilsagnsfullmakten

Sammendrag

Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble bevilgningen til kompenserende tiltak som følge av økt arbeidsgiveravgift over kap. 551 post 61 økt med 145 mill. kroner som følge av at reduksjonen i el-avgiften ikke skulle medregnes som en del av kompensasjonsbeløpet, jf. Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004). I Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004) var det anslått at reduksjonen i el-avgiften ville innebære en avgiftslettelse på om lag 155 mill. kroner påløpt og om lag 145 mill. kroner bokført. For å korrigere for dette foreslås tilsagnsfullmakten på kap. 551 post 61 økt med 10 mill. kroner fra 205 mill. kroner til 215 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V pkt. 1 under kapittel 21 Komiteens tilråding.

7.9.2.2 Administrasjon av transportstøtteordningen

Sammendrag

Administrasjon av ordningen med transportstøtte har blitt lagt til Innovasjon Norge. Administrasjonskostnadene for inneværende år er anslått til 3,5 mill. kroner. Kommunal- og regionaldepartementet vurderer dette som et realistisk estimat. Det ble ikke tatt høyde for administrasjonsutgifter i forbindelse med ordningen i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Årsaken til dette var at ordningen ble sent avklart i budsjettprosessen. Valg av forvalter av ordningen var heller ikke avklart på det tidspunkt St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble lagt fram. Regjeringen foreslår at 3,5 mill. kroner til administrasjon av transportstøtteordningen dekkes innenfor bevilgningen på kap. 551 post 61. Det foreslås at bevilgningen på kap. 551 post 61 settes ned med 3,5 mill. kroner og overføres til kap. 2421 post 70, slik at Innovasjon Norges administrasjonskostnader bevilges på én post. Det arbeides med å beregne administrasjonsutgiftene for 2005. Det vil fra og med statsbudsjettet for 2005 bli opprettet en egen budsjettpost knyttet til transportstøtteordningen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 551 post 61 med 3,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at administrasjonskostnadene ved den opprinnelige ordningen ikke ble belastet de arbeidsgiverne eller de områdene av landet som nøt godt av ordningen. Disse medlemmer er derfor uenige i at administrasjonskostnader knyttet til ny ordning skal belastes totalramma for ordningen. Det er utgifter som staten kan bære, uten å komme i konflikt med EØS regelverket, og som ivaretar det enstemmige vedtaket om at økte skatteinntekter som følge av omleggingen av avgiftssystemet i sin helhet skal tilbakeføres til distriktene.

7.9.2.3 Statusrapportering

Sammendrag

I St.prp. nr. 1 (2003-2004) legges det opp til at det i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004 vil bli gitt en foreløpig rapportering av prosessen med utarbeidelse av handlingsplaner i forhold til midlene på kap. 551 post 61.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

7.9.2.4 Prosess

Sammendrag

Målet med de næringsrettede utviklingsmidlene er å få til en særskilt næringsrettet innsats i områder som fikk økt arbeidsgiveravgift fra og med 2004. Næringslivet, kommunene og andre aktører i det regionale partnerskapet har blitt bedt om å utarbeide handlingsplaner for bruken av midlene.

Kommunal- og regionaldepartementets hovedinntrykk er at arbeidet med de næringsrettede utviklingstiltakene er i rute. Det har foregått en bred regional og lokal mobilisering og forankring i arbeidet med utviklingsmidlene når det gjelder å få fram prosjekter. Engasjementet rundt utviklingsmidlene er stort i de berørte områdene. I samtlige fylker har det foregått lokale prosesser, enten i regi av regionråd eller andre grupperinger som har laget handlingsplaner basert på regionale og lokale ønsker og prioriteringer. I de fleste fylkene er det også etablert en sentral styringsgruppe som har ledet arbeidet og bearbeidet de lokale innspillene. Inntrykket er at næringslivet har spilt den sentrale rollen i disse prosessene både lokalt og sentralt i fylket. Fylkeskommunene har tatt på seg sekretariatsansvaret i samtlige fylker og koordinert prosessen.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.