Tilskuddet til grunnskoleinstitusjoner på kap.
221 post 61 på Utdannings- og forskningsdepartementets budsjett
ble innlemmet i rammetilskuddet til kommuner i 2004. Det ble lagt
opp til at bevilget beløp i 2003 ble fordelt på kommunene
etter antall innbyggere i aldersgruppen 6-15 år. Dette
innebar at bevilgningen på 35 mill. kroner, som til og
med 2003 ble gitt til et fåtall fylkeskommuner og kommuner,
skulle fordeles på samtlige kommuner fra 2004. Til grunn
for dette opplegget lå at institusjonene og institusjonskommunene
skulle motta gjesteelevsoppgjør fra elevenes hjemkommuner.
Det viser seg imidlertid at det er behov for
en mer gradvis tilpasning til inntektssystemets kriterier. Storparten
av midlene bør i tillegg overføres til fylkeskommunen
som ansvarlig instans, jf. opplæringsloven §§ 13-2
og 13-3a. Det legges derfor nå opp til at de berørte kommuner
og fylkeskommuner i 2004 vil få tildelt midler med utgangspunkt
i bevilget beløp for 2003. Midlene legges inn i overgangsordningen,
det vil si at 80 pst. fordeles etter fjorårets fordeling
og 20 pst. etter inntektssystemet kriterier.
Endringen innebærer en omfordeling
av 32,2 mill. kroner fra kommunene til fylkeskommunene. Beløpet trekkes
ut av kap. 571 post 60 og legges inn på kap. 572 post 60.
Restbeløpet på 3,5 mill. kroner fordeles til kommunene.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 7.12.4 og pkt. 7.14.6 nedenfor.
På grunn av fritaket for elavgift for
offentlig sektor fra 1. januar 2004 ble rammetilskuddet til kommunesektoren
redusert med 420 mill. kroner. Det legges nå opp til at
bevilgningen økes med halvårsvirkning for 2. halvår
2004 (210 mill. kroner), siden offentlig sektor igjen skal betale
avgift.
Rammetilskuddet til kommunene foreslås økt
med 168 mill. kroner, og rammetilskuddet til fylkeskommunene foreslås økt
med 42 mill. kroner. Midlene fordeles på samme måte
som uttrekket ble foretatt i St.prp. nr. 1.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 7.12.4 og pkt. 7.14.6 nedenfor.
Det er vedtatt å overføre
oppgavene med kontroll og revisjon av skatteoppkreverfunksjonen
til staten fra 1. juli 2004. Som følge av denne oppgaveendringen
ble kommunene trukket for i alt 18 mill. kroner i statsbudsjettet
for 2004. Helårsvirkningen var beregnet til 36 mill. kroner.
På grunnlag av nye beregninger er helårsvirkningen av
oppgaveendringen nå anslått til 29 mill. kroner,
dvs. 7 mill. kroner mindre enn anslått i St.prp. nr. 1.
Dette innebærer at 3,5 mill. kroner tilbakeføres
rammetilskuddet for 2004. I tillegg kompenseres kommunene med 3,5
mill. kroner for at kommunerevisjonen skal sluttføre revisjonen
av skatteregnskapene for perioden 1. januar-30. juni 200404 innen
15. august 2004.
På dette grunnlag økes posten
med 7 mill. kroner. Skatteetatens budsjett (kap. 1618 post 1) foreslås
satt ned med tilsvarende beløp.
Komiteen viser til merknad under
pkt. 7.12.4 nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen økes
med 142,8 mill. kroner fra 28,506 mrd. kroner til 28,649 mrd. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag
om å øke bevilgningen under kap. 571 post 60 med i
alt 142,8 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sin merknad under punkt 8.2 i Budsjett-innst. S. II (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å gi
kommunesektoren størst mulig økonomisk forutsigbarhet,
slik at de står godt rustet til å levere gode
og kvalitetsmessige tjenester til sine innbyggere. Disse
medlemmer viser til St.prp. nr. 64 (2003-2004) hvor det
fremkommer at skatteinngangen til kommunesektoren ser ut til å svikte med
1,2 mrd. kroner i 2004. Disse medlemmer viser videre
til at kommunesektoren får reduserte kostnader pålydende
500 mill. kroner for 2004, grunnet lavere pris og lønnsvekst. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn kompensere kommunesektoren med
700 mill. kroner, slik at kommunesektorens økonomiske situasjon
ikke sterkt fravirker fra det budsjettopplegget denne sektoren har
lagt opp til.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 842 800 000 |
| | fra kr 28 506 225 000 til
kr 29 349 025 000" | |
"Stortinget ber Regjeringen foreta den endelige fordelingen
av tilleggsbevilgningen på 700 mill. kroner slik at kommunesektorens økonomiske
situasjon ikke blir svekket i forhold til vedtatte budsjetter for
2004."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartis opplegg
for kommunene har som hovedmål å sikre et samfunn
med små forskjeller, en moderne kvalitetsskole, og god
kvalitet og tilgjengelighet til velferd og omsorg for dem som trenger
det. Regjeringens budsjettopplegg vil virke i motsatt retning. Disse
medlemmer viser til manglende kompensasjon for inntektssvikt,
befolkningsvekst gjennom flere år og til den store økningen
i egenbetaling for kommunale tjenester. Dette forsterker skeivhetene
og øker forskjellene i samfunnet.
Disse medlemmer vil peke på at
hovedproblemet er at handlingsrommet er brukt opp av skattelette,
og at denne Regjeringen styrer sterkt mot målet om en mindre
offentlig sektor. Dette kan illustreres ved Regjeringens egne tall
som viser økning i offentlig og privat konsum. Regjeringens
opplegg sikter mot at privat konsum skal øke med 4,5 pst.
i 2004, mens offentlig konsum kun skal øke med 1,8 pst. Disse
medlemmer understreker at dette med all ønskelig
tydelighet viser hvorfor kommunene sliter og hvorfor standardgapet
mellom offentlig og privat øker, og forskjellene mellom
fattig og rik øker.
Disse medlemmer viser til at
Teknisk beregningsutvalg betrakter netto driftsresultat som den primære
indikator for økonomisk balanse i kommunesektoren. For
kommunesektoren som helhet anslås driftsresultatet redusert
til 0,5 pst. Dette viser at Regjeringen styrer mot svekket velferd
og dårligere skole.
Disse medlemmer vil at gode,
offentlige fellesløsninger skal videreutvikles, ikke avvikles
og privatiseres. Redusert kvalitet på tjenestetilbudene
og dårligere tilgang til offentlige velferdstjenester vil øke befolkningens
misnøye. Dette er en bevisst del av Regjeringens privatiseringsstrategi.
Politikken er basert på ideologien om at private løsninger
automatisk er bedre enn offentlige, ikke på hva som faktisk
er mest fornuftig, hva som gir alle like muligheter, eller på hva som
skaper mindre forskjeller og fattigdom. Erfaring viser at privatisering
ikke fører til en mer fornuftig bruk av ressurser, bedre
tilbud eller høyere kvalitet. Økt konkurranse
betyr mindre langsiktighet og mindre fokus på kompetanse
og konkurranse, framfor samarbeid om helhetlige gode løsninger
for befolkningen.
Disse medlemmer vil spesielt
advare mot at fellesarenaer for barn og unge utarmes og legges ned.
I skolene og i barnehagene legges et viktig grunnlag for fellesskap
og samfunnsforståelse. Regjeringen har ikke fulgt opp den
offentlige skolen med tilstrekkelige midler til å virkeliggjøre
de nye læreplanene. Den offentlige enhetsskolen svekkes,
samtidig som det åpnes for stadig flere private skoler.
Dette bryter med grunnlaget for enhetsskolen, og vil på sikt
splitte opp samfunnet i enkeltindivider og grupper som har lite
til felles. Skolen er den viktigste fellesarena i samfunnet, og
den viktigste investeringen i framtida.
Disse medlemmer vil vise til
at barn i fattige familier rammes svært hardt av dårlig
kommuneøkonomi, fordi de mer enn andre er avhengig av at
det finnes gode tilbud der ingen stenges ute fordi en ikke har råd.
Regjeringens kommuneøkonomi vil gi kutt i skolebudsjettene,
dyrere SFO og færre og dyrere fritidstilbud. Det vil ramme
barn i fattige familier. Dårlig kommuneøkonomi
vil også føre til kutt i sosial-hjelpssatsene.
Regjeringens smale fattigdomstiltak fanger ikke opp disse problemene.
Disse medlemmer viser til at
kommunesektoren er landets største arbeidsgiver. For første
gang etter krigen falt sysselsettingen i kommunesektoren i fjor,
på tross av at behovene for økt innsats på flere
områder var sterkt dokumentert og at arbeidsrelatert sykefravær og
uføretrygding økte sterkest innenfor disse sektorene. Disse
medlemmer mener Regjeringens ensidige fokus på kutt
i offentlige utgifter, er en medvirkende årsak både
til at sykefravær og uføretrygding øker
i kommunesektoren og at en får flere sykemeldte og uføretrygdede
igjen for pengene.
Disse medlemmer viser til behov
for økning i rammene på 3,5 mrd. kroner årlig
bare for å fylle behovene for vedlikehold og opprusting
av eiendomsmassen.
Disse medlemmer viser til sterk
svekkelse av netto driftsresultat gjelder både kommuner
og fylkeskommuner.
Disse medlemmer kan ikke godta
en slik nedbygging av våre velferdstjenester, og øker
derfor tilskuddene til kommunene med 1,289,5 mrd. kroner i forhold til
Regjeringens opplegg, derav 1,162,0 mrd. kroner i økte
frie midler til kommuner og fylkeskommuner.
Disse medlemmer vil også peke
på at disse medlemmer i Innst. S. nr. 253
(2001-2002) gikk imot økningen i skatteandel til 50 pst.
En slik endring gjør kommunene svært sårbare
for skattesvikt, og bidrar til at forskjellen mellom skattesterke
og skattesvake kommuner blir enda større.
Stor arbeidsledighet og svikt i skatteinntektene
vil i sum bety at kommunene har fått sine inntekter sterkt redusert
i forhold til forutsetningene da de kommunale budsjettene ble lagt.
Anslaget på sektorens skatteinntekter
er nedjustert med i alt 3,2 mrd. kroner i forhold til det som ble
lagt til grunn i budsjett for 2003 og anslaget ble nedjustert 1
mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 og videre med 1,25
mrd. kroner i Nasjonalbudsjettet for 2004. Skattesvikt i 2004 anslås
til ca. 1,2 mrd. kroner.
For kommunen kompenseres ikke stor skattesvikt, mens
Regjeringen velger å bruke mer oljepenger når statens
egne utgifter øker og inntektene svikter. Disse medlemmer mener
skattesvikt eller økning ikke skal føre til automatisk
inndragning eller kompensasjon fra staten, men at stor skattesvikt
over flere år må få innvirkning på totalramma.
En større del av kommunenes inntekter
lagt på ramma gir bedre styring slik at sluttresultatet
ikke avviker så sterkt når forutsetningene endrer
seg i løpet av året.
Disse medlemmer vil vise til
at på tross av at Regjeringen erkjenner at kommunale oppgaver
har vært underfinansiert i mange år, fraskriver
de seg ansvar for å delta i opprettingen av underskuddet. Disse medlemmer mener
det må lages en plan for å redusere kommunesektorens
underskudd og viser til forslag om dette under behandlingen av kommuneøkonomien.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 777 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
919,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 919 800 000 |
| | fra kr 28 506 225 000 til
kr 29 426 025 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Regjeringen har nedskrevet skatteanslaget med 1,2 mrd. kroner. Dette
medlem konstaterer at deflatoren er nedjustert med 0,5 mrd.
kroner slik at kommunesektorens inntekter blir totalt 0,7 mrd. kroner lavere
enn anslått i statsbudsjettet.
Dette medlem vil påpeke
at dette kommer på toppen av en betydelig skattesvikt også i
2003. Dette medlem registrerer at det de siste år
har vært gjennomgående nedjustering av skatteanslagene.
Dette har bidratt til en kraftig reduksjon i kommunesektorens økonomiske
handlingsrom.
Dette medlem mener det er nødvendig å kompensere
kommunesektoren for sviktende skattesvikt. Dette medlem foreslår
derfor å øke bevilgningen på kap. 571
post 60 med 560 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 702 800 000 |
| | fra kr 28 506 225 000 til
kr 29 209 025 000" | |
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at
en god økonomi i kommunene og fylkeskommunene er avgjørende
for at viktige samfunnsoppgaver skal løses tilfredsstillende
og sikre et godt grunnlag for et velfungerende velferdssamfunn.
Kommunene har ikke bare i oppgave å være et instrument
for å løse oppgaver som staten delegerer til disse,
men også til å løse oppgaver og oppdrag
som befolkningen i sine respektive kommuner finner nødvendige
for sin velferd og funksjon.
Dette medlem vil derfor legge
vekt på å sikre kommunene og fylkene økonomiske
rammer som gir rom for, ikke bare å løse helt
nødvendige oppgaver, men helst også gi rom for
lokale prioriteringer av oppgaver som befolkningen mener det er
viktig å løse.
Dette medlem har fremmet en rekke
forslag om skattelettelser, men mener at disse lettelsene ikke må gå ut
over kommunenes og fylkeskommunenes økonomiske rammer.
Derfor vil dette medlem foreslå at rammetilskuddene
innenfor kommunalsektoren økes minst tilsvarende skattelettelsene.
Dette medlem foreslår å tilføre
netto 2 mrd. kroner ekstra til kommunene i Revidert nasjonalbudsjett for
2004. Dette medlem mener at økonomien i kommunene
og fylkeskommunene er dårlig, for enkelte kommuner katastrofalt
dårlig. Samtidig blir kommunene avspist med stadig mindre
midler fra Stortinget for å løse stadig større
oppgaver. Dette presset er en trussel mot det lokale selvstyret,
og bryter med en sterk norsk tradisjon om lokalt selvstyre.
Dette medlem mener norsk demokratisk
tradisjon bygger på lokalt selvstyre. Det skal være
makt der folk bor og har sitt daglige virke. Det skal være
realiteter å strides om i kommunene. Det skal være
balanse mellom lokal og statlig makt. Alt dette er i langsom avvikling
gjennom statlig overstyring. Nå er det som om raseringen
skal fullføres. Lokal forvaltning flyttes lenger bort fra
folkelig makt og staten kan desto lettere styre kommunene.
Dette medlem mener at den politikken
flertallet på Stortinget og forskjellige regjeringer har
lagt opp til de siste årene kan oppfattes som et korstog
mot norske kommuner. Målsettingen fra stortingsflertallet
er å presse mange kommuner til å avvikle seg selv.
Et flertall på Stortinget tror at man gjør norske
borgere en tjeneste ved å frata dem stadig mer innflytelse
over sin egen livssituasjon. Det kan virke som om de mener at demokrati
er for dyrt. Men alle som vil vite det, vet at demokrati på sikt
er mye billigere enn noe annet alternativ.
Dette medlem har inntrykk av
at Regjeringen og Stortingets flertall forsvarer hardkjøret
mot kommunene og mot lokaldemokratiet med at kommunene er for dyre å drive.
Man prøver å innbille folk at tjenestene som kommunene
i alle tilfeller må levere, blir billigere dess større
kommunene blir. Men aldri har regjeringer eller noe flertall på Stortinget
klart å dokumentere at så er tilfelle. Det eneste
omorganiseringer av kommuner har ført til hittil, er avvikling
av en del sjefsstillinger, mens sjefsstillingene totalt i de store kommunene
formerer seg kraftig i et voksende byråkrati.
Dette medlem vil arbeide kraftig
mot en slik utvikling. Dette medlem vil selvsagt
være med på at kommunene samarbeider om tjenester.
Men å presse småkommuner sammen til store kommuner
ved å stramme inn og skjære kraftig ned på kommunenes skatteinntekter,
er dette medlem rett og slett ikke med på.
Dette medlem ser det ikke som
sin oppgave å etablere et nytt sjefssjikt rundt om i kommunene
med formidable lønninger, og samarbeidsformer som kan utvikles
til korrupsjon med fantastiske sluttpakker til udugelige ledere.
Vi har opplevd at Helse-Norge er blitt en økonomisk og
politisk katastrofe for de folkevalgte.
Dette medlem vil ikke ha noe
"fjerndemokrati", med økende mistro til politikerne og
redusert oppslutning og laber demokratisk deltagelse.
Dette medlem vil ha en utvikling
som bygger opp om demokratiet og vanlige folks deltagelse i det politiske
livet. Folk bryr seg svært mye om det som skjer rundt om
i landet. Alle protestene mot skandalene i Helse-Norge er et klart
bevis på dette.
Dette medlem har ingen illusjon
om at maktmennesker som kjenner smaken av maktbruk i munnen lar seg
tilsnakke. Men om forfallet i det kommunale demokratiet drives videre
av bevisst politikk, skal ikke historien skrives som om det skjedde
uten advarsel og protest.
Dette medlem ønsker
derfor at bevilgningene under kap. 571 og kap. 572 økes
med følgende:
Rammetilskudd til kommuner:
Post | Formål | Mill. kroner |
60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, økes
med | 2 000 |
62 | Nord-Norge-tilskudd, økes
med | 50 |
63 | Regionaltilskudd | 20 |
64 | Skjønnstilskudd, økes
med | 50 |
Rammetilskudd til fylkeskommuner:
Post | Formål | Mill. kroner |
60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, økes
med | 200 |
62 | Nord-Norge-tilskudd, økes
med | 30 |
64 | Skjønnstilskudd, økes
med | 50 |
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571): | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 28 506 225 000 til
kr 30 506 225 000" | |