Det er foreslått økt tilskudd
til gjeldsslette i forbindelse med barnevern-, familievern- og rusreformen,
jf. kap. 574 post 60. Når fylkeskommunene sletter gjeld
i forbindelse med disse reformene, vil behovet for inntekter til å dekke
rentekostnader knyttet til gjelden bli redusert. Forholdet til avskrivninger
ble allerede ivaretatt i det opprinnelige uttrekket i St.prp. nr.
1 (2003-04). Post 60 kan derfor reduseres med 1,65 mill. kroner
i 2004 (1/2 års effekt) og ytterligere 1,65 mill. kroner
i 2005. Det er her lagt til grunn en utlånsrente fra Kommunalbanken
med fem års binding på 3,5 prosent.
I forbindelse med barnevern-, familievern- og
rusreformen har seks fylkeskommuner en restlånegjeld eksklusive
ubrukte lånemidler pr. 31. desember 2003 som er lavere
enn tidligere bevilget og utbetalt gjeldsslettetilskudd (jf. omtale
under kap. 574 post 60). Dette innebærer at det må foretas
en korreksjon i gjeldssletten for disse fylkeskommunene på samlet
5,804 mill. kroner. Korreksjonen foretas i rammetilskuddet til de berørte
fylkeskommunene. Kap. 572 post 60 reduseres med 5,804 mill. kroner
som følge av dette.
Det er foreslått økt tilskudd
til gjeldsslette i forbindelse med spesialisthelsetjenestereformen,
jf. kap. 573 post 60. Når fylkeskommunene sletter gjeld
i den forbindelse, vil behovet for inntekter til å dekke
kapitalkostnader knyttet til gjelden bli redusert tilsvarende. Post
60 kan derfor reduseres med 2,5 mill. kroner i 2004 (1/2 års
effekt) og ytterligere 2,5 mill. kroner i 2005. Det er her lagt
til grunn en utlånsrente fra Kommunalbanken med fem års
binding på 3,5 pst. og 40 års løpetid.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 7.14.6 nedenfor.
Det foreslås en omfordeling av 32,2
mill. kroner fra kap. 571 post 60 til kap. 572 post 60. Det vises
til omtale under kap. 571 post 60.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 7.14.6 nedenfor.
Sør-Trøndelag fylkeskommune
inngikk like før årsskiftet 2003 en avtale med
Blå Kors om utvidelse av akuttavdelingen ved Lade behandlingssenter.
Etter Kommunal- og regionaldepartementets vurdering er avtalen å anse
som en særskilt tilpasning som binder staten på en
uheldig måte, ved at de økonomiske konsekvensene
ikke er gjenspeilet i uttrekket av de frie inntektene i forbindelse
med rusreformen. I Kommuneproposisjonen 2004 og St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble
det varslet at særskilte disposisjoner som vanskeliggjør
gjennomføringen av rusreformen kunne få konsekvenser
for uttrekket. På denne bakgrunn foreslås det at
Sør-Trøndelag fylkeskommune trekkes for 3 mill. kroner
som følge av den særskilte tilpasningen vedrørende
Lade behandlingssenter.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 7.14.6 nedenfor.
Akuttinstitusjonen for rusmiddelmisbrukere var inntil
spesialisthelsetjenestereformen en frittstående institusjon
under Rusmiddeletaten i Oslo kommune. Institusjonen var lovhjemlet
i spesialisthelsetjenesteloven.
Ved overføringen av Akuttinstitusjonen
til staten fra 1. januar 2002 ble det ikke foretatt et uttrekk av
driftsmidler fra Oslo kommunes frie inntekter. Oslo kommune har
i brev av 6. april 2004 bekreftet at et slikt uttrekk ikke er foretatt
i Oslo kommunes rammetilskudd.
Akuttinstitusjonen Ullevål inkluderte
flere stillingshjemler som ikke ble overført til staten.
Oslo kommunes sykehusprosjekt og Aker Universitetssykehus HF kom
høsten 2001 i samråd frem til et realistisk budsjett
for akuttinstitusjonen på 22,201 mill. kroner fra 2002.
Det foreslås nå at midlene trekkes ut av Oslo kommunes
inntektsramme. Prisjustert blir uttrekket 23,7 mill. kroner.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 7.14.6 nedenfor.
Rammetilskuddet til fylkeskommunene foreslås økt med
42 mill. kroner. Det vises til nærmere omtale under kap.
571 post 60.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 7.14.6 nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen økes
med 37,546 mill. kroner fra 9,697 mrd. kroner til 9,735 mrd. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 572 post 60 med i alt 37,546 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sin merknad under punkt 8.2 i Budsjett-innst. S. II (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under kap. 7.12.4.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 385 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
422,546 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 422 546 000 |
| | fra kr 9 697 405 000 til
kr 10 119 951 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til egne merknader under kap. 7.12.4 om skattesvikten i kommunesektoren. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningene på kap. 572 post 60 med 140 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 177 546 000 |
| | fra kr 9 697 405 000 til
kr 9 874 951 000" | |
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
sin merknad under kap. 571 post 60.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 200 000 000 |
| | fra kr 9 697 405 000 til
kr 9 897 405 000" | |