7.14.1 Sletting av gjeld i fylkeskommunene - reduserte kapitalkostnader mv.

Sammendrag

Det er foreslått økt tilskudd til gjeldsslette i forbindelse med barnevern-, familievern- og rusreformen, jf. kap. 574 post 60. Når fylkeskommunene sletter gjeld i forbindelse med disse reformene, vil behovet for inntekter til å dekke rentekostnader knyttet til gjelden bli redusert. Forholdet til avskrivninger ble allerede ivaretatt i det opprinnelige uttrekket i St.prp. nr. 1 (2003-04). Post 60 kan derfor reduseres med 1,65 mill. kroner i 2004 (1/2 års effekt) og ytterligere 1,65 mill. kroner i 2005. Det er her lagt til grunn en utlånsrente fra Kommunalbanken med fem års binding på 3,5 prosent.

I forbindelse med barnevern-, familievern- og rusreformen har seks fylkeskommuner en restlånegjeld eksklusive ubrukte lånemidler pr. 31. desember 2003 som er lavere enn tidligere bevilget og utbetalt gjeldsslettetilskudd (jf. omtale under kap. 574 post 60). Dette innebærer at det må foretas en korreksjon i gjeldssletten for disse fylkeskommunene på samlet 5,804 mill. kroner. Korreksjonen foretas i rammetilskuddet til de berørte fylkeskommunene. Kap. 572 post 60 reduseres med 5,804 mill. kroner som følge av dette.

Det er foreslått økt tilskudd til gjeldsslette i forbindelse med spesialisthelsetjenestereformen, jf. kap. 573 post 60. Når fylkeskommunene sletter gjeld i den forbindelse, vil behovet for inntekter til å dekke kapitalkostnader knyttet til gjelden bli redusert tilsvarende. Post 60 kan derfor reduseres med 2,5 mill. kroner i 2004 (1/2 års effekt) og ytterligere 2,5 mill. kroner i 2005. Det er her lagt til grunn en utlånsrente fra Kommunalbanken med fem års binding på 3,5 pst. og 40 års løpetid.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader under pkt. 7.14.6 nedenfor.

7.14.2 Grunnskoleopplæring i institusjoner

Sammendrag

Det foreslås en omfordeling av 32,2 mill. kroner fra kap. 571 post 60 til kap. 572 post 60. Det vises til omtale under kap. 571 post 60.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader under pkt. 7.14.6 nedenfor.

7.14.3 Lade behandlingssenter

Sammendrag

Sør-Trøndelag fylkeskommune inngikk like før årsskiftet 2003 en avtale med Blå Kors om utvidelse av akuttavdelingen ved Lade behandlingssenter. Etter Kommunal- og regionaldepartementets vurdering er avtalen å anse som en særskilt tilpasning som binder staten på en uheldig måte, ved at de økonomiske konsekvensene ikke er gjenspeilet i uttrekket av de frie inntektene i forbindelse med rusreformen. I Kommuneproposisjonen 2004 og St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble det varslet at særskilte disposisjoner som vanskeliggjør gjennomføringen av rusreformen kunne få konsekvenser for uttrekket. På denne bakgrunn foreslås det at Sør-Trøndelag fylkeskommune trekkes for 3 mill. kroner som følge av den særskilte tilpasningen vedrørende Lade behandlingssenter.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader under pkt. 7.14.6 nedenfor.

7.14.4 Akuttinstitusjonen i Oslo

Sammendrag

Akuttinstitusjonen for rusmiddelmisbrukere var inntil spesialisthelsetjenestereformen en frittstående institusjon under Rusmiddeletaten i Oslo kommune. Institusjonen var lovhjemlet i spesialisthelsetjenesteloven.

Ved overføringen av Akuttinstitusjonen til staten fra 1. januar 2002 ble det ikke foretatt et uttrekk av driftsmidler fra Oslo kommunes frie inntekter. Oslo kommune har i brev av 6. april 2004 bekreftet at et slikt uttrekk ikke er foretatt i Oslo kommunes rammetilskudd.

Akuttinstitusjonen Ullevål inkluderte flere stillingshjemler som ikke ble overført til staten. Oslo kommunes sykehusprosjekt og Aker Universitetssykehus HF kom høsten 2001 i samråd frem til et realistisk budsjett for akuttinstitusjonen på 22,201 mill. kroner fra 2002. Det foreslås nå at midlene trekkes ut av Oslo kommunes inntektsramme. Prisjustert blir uttrekket 23,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader under pkt. 7.14.6 nedenfor.

7.14.5 Elavgiften

Sammendrag

Rammetilskuddet til fylkeskommunene foreslås økt med 42 mill. kroner. Det vises til nærmere omtale under kap. 571 post 60.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader under pkt. 7.14.6 nedenfor.

7.14.6 Post 60 Innbyggertilskudd

Sammendrag

Det foreslås at bevilgningen økes med 37,546 mill. kroner fra 9,697 mrd. kroner til 9,735 mrd. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 572 post 60 med i alt 37,546 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sin merknad under punkt 8.2 i Budsjett-innst. S. II (2003-2004).

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 7.12.4.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 385 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 422,546 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572)

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

422 546 000

fra kr 9 697 405 000 til kr 10 119 951 000"

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til egne merknader under kap. 7.12.4 om skattesvikten i kommunesektoren. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningene på kap. 572 post 60 med 140 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572)

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

177 546 000

fra kr 9 697 405 000 til kr 9 874 951 000"

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til sin merknad under kap. 571 post 60.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572)

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

200 000 000

fra kr 9 697 405 000 til kr 9 897 405 000"