Det foreslås at bevilgningen økes
med 100,446 mill. kroner fra 180,25 mill. kroner til 280,696 mill.
kroner.
I forbindelse med ansvarsreformene på barnevern-, familievern-
og rusområdet overtok statens forvaltningsorganer 1. januar
2004 fylkeskommunale eiendommer, bygg og anlegg knyttet til den
virksomhet som ble omfattet av reformene. Samtidig ble økonomiske
forpliktelser tilknyttet disse aktiva overdratt fra fylkeskommunen,
herunder tilhørende lånegjeld. I statsbudsjettet
for 2004 ble det bevilget 180,25 mill. kroner til fylkeskommunene øremerket
for sletting av slik gjeld. Beløpet knyttet seg til restlånegjeld
per 31. desember 2002. Beløpet ble utbetalt til fylkeskommunene
i januar 2004.
Investeringer på reformområdene
under fylkeskommunenes ansvar i 2003 og låneavdrag i 2003
innebærer at det er nødvendig med en justering
av gjeldssletteoppgjøret. Fylkeskommunenes samlede restlånegjeld eksklusive
ubrukte lånemidler per 31. desember 2003 utgjør
274,892 mill. kroner. Netto økning i lånegjelden i
2003 etter låneopptak fratrukket avdrag og korrigert for
ubrukte lånemidler er på 94,642 mill. kroner. Lånegjeld
som ikke er tatt opp i tråd med tidligere vedtatte investeringsplaner
og som ikke er tatt opp i tråd med signaler som er gitt
i forbindelse med igangsetting av investeringsprosjekter er holdt
utenom.
Seks fylkeskommuner har en restlånegjeld
eksklusive ubrukte lånemidler per 31. desember 2003 som
er lavere enn tidligere bevilget og utbetalt gjeldsslettetilskudd.
Dette skyldes dels at utbetalt gjeldsslettetilskudd ikke er korrigert
for ubrukte lånemidler, dels låneavdrag i 2003,
dels at aktiva ikke er overtatt av staten, og dels tidligere feil
i beregning av restlånegjeld. Kommunal- og regionaldepartementet legger
til grunn at den gjelden som skal slettes er faktisk restlånegjeld
per 31. desember 2003 eksklusive ubrukte lånemidler. Dette
innebærer at det må foretas en korreksjon i gjeldssletten
for disse fylkeskommunene på samlet 5,804 mill. kroner.
Denne korreksjonen foretas for den enkelte fylkeskommune dette gjelder
ved en reduksjon av det beløpet som utbetales fra kap.
572 post 60.
Gjeldsslette vil redusere behovet for inntekter
til å dekke rentekostnader knyttet til gjelden, jf. kap.
572 post 60.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 574 post
60 med 100,446 mill. kroner.