Fra 1. mai 2004 ble EU-/EØS-samarbeidet
utvidet med 10 nye medlemsland. Som følge av utvidelsen
forventes det en vesentlig økning i antallet søknader
fra personer som ønsker sesongarbeid. Dette vil være søknader
som, pga. tidsaspektet for oppholdet i Norge, krever en hurtig behandling.
Dette kommer i tillegg til økningen som kan forventes som
følge av utvidelsen. Politiet vil i samarbeid med Utlendingsdirektoratet (UDI)
iverksette en "hurtigbehandlingsprosedyre" av søknader
i henhold til overgangsreglene. Det er svært viktig at
behandlingen av søknader i henhold til overgangsreglene,
jf. Besl. O. nr. 67 (2203-2004 og Innst. O. nr. 64 (2003-2004),
gjennomføres på en effektiv og smidig måte
slik at det ikke oppstår en situasjon med lange saksbehandlingstider.
Spesielt viktig er dette i forhold til landbruksnæringen
og andre næringer, som er helt avhengig av arbeidskraft
fra utlandet for å kunne avvikle sesongen. Utlendingsmyndighetene
skal likevel gjennomføre tilstrekkelig forhåndskontroll
av reisedokument og arbeidstilbud, herunder lønns- og arbeidsvilkår.
Nødvendig opplæring må derfor bli gitt, og
søknader om oppholdstillatelse fra arbeidstakere fra de
nye medlemslandene skal gis tilstrekkelig prioritet.
UDI vil i perioden 1. mai til 1. september leie
inn ekstra personale som skal bistå særlig belastede
politidistrikter med opplæring, saksbehandlingsressurser
og veiledning. Av disse er det planlagt at de fleste skal være
til stede ved de politidistriktene der behovet er størst,
og fatte vedtak under politiets myndighet. De øvrige skal
fatte hurtige vedtak i tvilssaker i UDI. UDI vil videre gi opplæring
til de politidistriktene som forventes å få størst
pågang av søknader i henhold til overgangsreglene.
Som følge av dette foreslås
bevilgningen på kap. 520 post 1 økt med 3,555
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under
kap. 520 post 1 med 3,555 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at arbeidet med behandlingen av alle former for søknader
som ligger innenfor Utlendingsdirektoratets ansvarsområde,
går for sakte. Disse medlemmer ønsker
derfor å tilføre Utlendingsdirektoratet midler
utover Regjeringens forslag, med sikte på ytterligere å styrke
direktoratets kapasitet til å behandle saker.
Disse medlemmer viser når
det gjelder driften av asylmottak til at denne posten har hatt en
særdeles stor økning siden 1998, og at det derfor
er påkrevd å lete etter andre løsninger
enn kun å øke bevilgningene.
Disse medlemmer vil derfor be
Regjeringen om å utrede og iverksette alternative løsninger,
som tiltak for ytterligere reduksjon av tilstrømningen, nedleggelse
av de mottak som er dyrest i drift, sterkere satsing på uttransport
og frivillig retur, raskere bosetting i kommuner og eventuelt reduserte
ytelser til dem som befinner seg i mottak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 15 000 000 |
| | fra kr 441 253 000 til
kr 456 253 000" | |
Kommunal- og regionaldepartementet finner på det nåværende
tidspunkt ingen grunn til å justere prognosen for antall
asylsøkere på 10 000 personer i 2004, men understreker
at prognosene er usikre.
Belegget i mottak er imidlertid høyere
enn forutsatt i budsjett for 2004. Dette skyldes bl.a. høyere
inngående belegg ved årsskiftet enn tidligere
antatt samt endrede prognoser med hensyn til antall personer som
flytter ut av mottak.
Bevilgningen på kap. 520 post 21 er
basert på et gjennomsnittlig belegg i mottakene på om
lag 11 000 personer. Nye prognoser tilsier nå et gjennomsnittlig belegg
i mottak på om lag 13 500 personer. Belegget i mottak beror
foruten på ankomsttallet, på behandlingstid i
asylsaksbehandlingen, på bosetting, på effektuering
av avslag, på hvor mange personer som returnerer ved hjelp
av International Organization for Migration (IOM) og på hvor
mange personer som forlater mottak på egen hånd.
Per 1. januar 2004 var belegget i mottak om
lag 700 personer høyere enn forutsatt i budsjettet for
2004. En viktig grunn til at belegget ved årsskiftet var
høyere enn forutsatt er at saksbehandlingen for personer
fra Somalia, Irak, Afghanistan og Russland (tsjetsjenere), som utgjør
store grupper i mottak, har vært stilt i bero.
Videre finner Regjeringen grunn til å endre
prognosene for antallet personer ut av mottak. Nedenfor gjøres
det nærmere rede for bakgrunnen for dette.
I budsjettet for 2004 er det forutsatt at 3
400 personer skal returnere ved hjelp av IOM. Antall returnerte
hittil i år ligger betydelig under prognosene forutsatt
i budsjettet. Som en følge av at UDI og Politidirektoratet
nå samarbeider nært for å få til økte
returer via IOM, endres ikke måltallet på 3 400
personer i 2004, men det gjøres en endring i prognosene
for når personene reiser. Dette bidrar til økte
utgifter i mottak.
I budsjettet for 2004 er det forutsatt at 4
700 personer skal uttransporteres av politiet. Antallet uttransporterte de
tre første månedene i 2004 ligger noe under prognosene
forutsatt i budsjettet. Som en følge av at Politiets utlendingsenhet
kommer i full drift i løpet av sommeren forventes antallet
uttransporteringer å øke utover året.
Det forventes derfor at måltallet for 2004 vil nås,
men prognosene for når personene reiser endres. Dette bidrar
til økte utgifter i mottak.
Det er nær sammenheng mellom politiets
uttransporteringer og antallet som melder seg til frivillig retur
via IOM. Det kan derfor tenkes at det vil skje en økning
i antallet reiser med IOM utover året parallelt med en økning
i politiets uttransporteringer. Det er imidlertid stor usikkerhet
knyttet til prognosene for uttransporterte og returer med IOM. Det
må videre understrekes at muligheter for uttransportering
og retur via IOM er avhengig av hvilke grupper som er i mottak og av
forhold i mottakerland.
Som følge av bortfall av mottaksplass
for personer med endelig negativt vedtak var det lagt til grunn
at i overkant av 1 000 personer ville forlate mottak i februar,
da fristen for utreise gikk ut for en stor gruppe. Per utgangen
av mars 2004 har imidlertid kun 186 personer forlatt mottaket og
62 personer har søkt IOM om frivillig retur. Dette skyldes
bl.a. at det tar lengre tid enn antatt å få personene
til å forlate mottaket. Namsmannen må i visse
tilfeller stå for utkastelsen og de juridiske sidene er
mer kompliserte enn tidligere forutsatt, bl.a. er utkastelse fra
mottak ikke eksplisitt hjemlet i lov.
Det er i budsjett for 2004 forutsatt at 4 250
personer skal bosettes fra mottak. I årets tre første
måneder er det bosatt om lag 100 personer færre
per måned enn forutsatt. Prognosen opprettholdes imidlertid
likevel, da det erfaringsmessig bosettes flere personer mot slutten
av året.
Innsparing i forhold til innføring
av en 48-timers prosedyre for behandling av asylsøknader
er foreløpig minimal som følge av at denne kategorien
asylsøkere er meget liten. Det har i de tre første
månedene av 2004 kun vært fattet vedtak i 83 slike
saker.
En forventet økning av gjennomsnittlig
belegg i mottak i 2004 med 2 500 personer tilsier et behov for en tilleggsbevilgning
på posten på 265,3 mill. kroner. UDI har fått
overført 72,8 mill. kroner fra 2003. 9 mill. kroner av
disse midlene er bundet opp i innkjøp av nytt røntgenapparat.
Bevilgningen på kap. 520 post 21 foreslås derfor økt
med 201,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 520 post 21 med 201,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet har merket seg en rekke utspill fra Regjeringens
side, hvor det fremheves at tilstrømningen til Norge er
under kontroll. Mot denne bakgrunn og det faktum at tilstrømningen
er noe redusert finner disse medlemmer det ikke logisk at
driftsutgiftene til statlige mottak skal økes. Hvis problemet
er at det mangler kapasitet for å uttransportere asylsøkere
som har fått endelig avslag, finner disse medlemmer det
mer naturlig at det bevilges mer til den instans som har ansvaret
for uttransporteringene, for å øke kapasiteten
der.
Når det gjelder driften av asylmottak
vil disse medlemmer påpeke at denne posten
har hatt en særdeles stor økning siden 1998, og
at det derfor er påkrevd å lete etter andre løsninger
enn kun å øke bevilgningene. Disse medlemmer vil
derfor be Regjeringen om å utrede og iverksette alternative
løsninger, som tiltak for ytterligere reduksjon av tilstrømningen,
nedleggelse av de mottak som er dyrest i drift, sterkere satsing
på uttransport og frivillig retur, raskere bosetting i
kommuner og eventuelt reduserte ytelser til dem som befinner seg
i mottak.
Disse medlemmer går
derfor imot Regjeringens forslag.
Disse medlemmer merker seg at
det settes inn ekstra ressurser i forbindelse med forventet økt arbeidsinnvandring
fra de nye EU-medlemslandene. Disse medlemmer mener
at Arbeidstilsynet også burde fått økt
sine bevilgninger i den anledning.
Disse medlemmer er kritisk til
måten asylsøkere med endelig avslag settes på gaten. Disse medlemmer er
i prinsippet enig i at asylsøkere med endelig avslag ikke
skal bli boende på Statens regning i mottak, men mener
det er en forutsetning at det finnes en uttransporteringsmulighet
for disse og at dette koordineres med Politiets utlendingsenhet.
Disse medlemmer vil be Regjeringen understreke overfor kommunene
at asylsøkerne med endelig avslag har rett på nødhjelp
hvis de henvender seg til sosialkontoret.
Disse medlemmer mener det er
behov for å se ressursbruken over kostnader ved å ha
asylsøkere med endelig avslag boende i mottak, kostnader
ved uttransportering og kostnadene ved uttransporteringsavtalen med
IOM sterkere i sammenheng for å sikre best mulig ressursbruk
og en human behandling av asylsøkere med endelig avslag.. Disse
medlemmer vil be Regjeringen komme tilbake med en vurdering
av dette i forslag til statsbudsjett for 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at Regjeringen i proposisjonen påpeker at tilbakemeldingene
fra mottakene etter at norskopplæringen ble tatt fra asylsøkere
er klart negative. Disse medlemmer vil understreke
at norskopplæringen både fungerte som aktiviseringstilbud og
som påbegynnelse av integreringsprosessen for de som får
opphold. Samtidig lettet det driftingen av asylmottaket og bedret
samkvem med lokalbefolkning. I tillegg gjør det at asylsøkerbarna
fortsatt får norskopplæring at de kommer i en
problematisk posisjon som tolker og meglere mellom sine foreldre
og norsktalende. Disse medlemmer vil også peke
på den sterke nedgangen i antallet antatt grunnløse
asylsøkere gjør at andelen blant de som i dag
sitter i ordinære mottak som vil få opphold går
opp. Det er fullstendig uholdbart at asylsøkere med kompliserte
saker kan bli sittende i flere år uten å få norskopplæring,
spesielt med tanke på at en del av dem vil få opphold
uten å ha lært seg norsk i ventetiden. Disse
medlemmer vil vise til at all forskning viser at de som
har vært i aktivitet lykkes bedre i en integreringsprosess
enn de som er passive. Disse medlemmer vil derfor
foreslå at norskopplæring innføres igjen
for alle med prosessuell oppholdstillatelse med unntak av de antatt
grunnløse asylsøkerne og avsetter 49 mill. kroner
til formålet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 49 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
250,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520): | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
statlige mottak, forhøyes med | 250 500 000 |
| | fra kr 1 167 500 000 til
kr 1 418 000 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknader i Innst. S. nr. 219 (2003-2004) om styringsforhold
på utlendingsfeltet hvor flere av de aktuelle temaene er
berørt.
Dette medlem viser til at UNHCR
har vært kritiske til retur av asylsøkere fra
Irak, ut fra situasjonen i landet. Dette medlem merker
seg at Regjeringen i svar på spørsmål
nr. 12 fra Senterpartiets stortingsgruppe framhever at Norge ikke
sender personer til Irak under tvang. Dette medlem vil
påstå at den praksis utlendingsmyndighetene har
lagt seg på framstår som tvang all den tid asylsøkere
med avslag ikke får fornyet sine midlertidige arbeidstillatelser,
mister eventuelle stønader til livsopphold og må forlate
asylmottakene. Dette medlem mener dette strider mot UNHCRs
anbefalinger. Dette medlem viser videre til Senterpartiets
merknader ved behandlingen av St.meld. nr. 21 (2003-2004) Om endring
av styringsforholdene på utlendingsfeltet.