Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Torny Pedersen og Ola Røtvei,
fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene
Sjøli og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen
og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas,
viser til Innst. O. nr. 124 (2002-2003) Innstilling fra familie-,
kultur og administrasjonskomiteen om lov om endringer i pengespill-
og lotterilovgivningen, og mener at det ikke kommer fram argumenter
i bakgrunnen for forslaget som gir grunn til å gjøre
endringer i forhold til de vedtakene som tidligere er gjort.
Flertallet viser i denne sammenheng
til brev fra Kultur- og kirkedepartementet datert 18. mai 2004 (vedlegg),
hvor det fremholdes at departementet ikke kan se at ESAs beslutning
av 23. april 2004 om å åpne formell granskning
av Stortingets vedtak i forhold til EØS-avtalen, i seg
selv kan gi grunnlag for å forskyve avviklingen av eksisterende
gevinstautomater. Departementet kan heller ikke se at det pågående
arbeidet med å etablere et nytt og mer moderne spilletilbud,
bør avventes som følge av ESAs brev. Flertallet legger dette
til grunn for sin vurdering.
Flertallet mener at det ikke
foreligger nye opplysninger som tilsier at Stortinget igjen skal
realitetsbehandle saken. Flertallet viser til Regjeringens
oppfølging av Stortingets vedtak i forhold til ESA, og understreker
at dette tilligger Regjeringen å håndtere.
Flertallet vil på denne
bakgrunn ikke bifalle forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til Fremskrittspartiets merknader
i Innst. O. nr. 124 (2002-2003) jf. Ot.prp. nr. 44 (2002-2003):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet erkjenner,
i likhet med Regjeringen, at inntekter fra pengespill og lotteri,
herunder gevinstautomater, er fundamentalt viktige for de samfunnsnyttige
og humanitære organisasjonene. Disse organisasjonene har
over tid basert en stadig større andel av sin virksomhet
på inntekter fra gevinstautomater. Disse medlemmer mener
i likhet med Regjeringen at inntektene til de samfunnsnyttige og
humanitære formål bør sikres en mest
mulig stabil utvikling. "
" Disse medlemmer erkjenner
i likhet med Regjeringen at flere forhold rundt gevinstautomater
i dag kan medvirke til spillavhengighet. Både for enkeltmennesket
og samfunnet er spillavhengighet et onde som bør bekjempes
med målrettede tiltak. For en lang rekke enkeltindivider
har spillavhengighet ført til store økonomiske
tap, og også til problemer med familielivet. Den samfunnsøkonomiske
nytten, i form av inntekter til samfunnsnyttige og humanitære
formål samt uskyldig atspredelse for mange, må sees
i forhold til ulempene for enkeltmennesker og samfunnet."
Disse medlemmer stiller seg svært
undrende til at komiteens flertall ikke kan se noe i argumentene
som skulle tilsi at man skulle utsette saken om gjennomføring
av monopol på drift av gevinstautomater.
Disse medlemmer vil vise til
det faktum at EFTA Surveillance Authority (ESA) har valgt å åpne sak
mot Norge på bakgrunn av vedtak som har blitt gjort i Stortinget.
At slik sak er åpnet kan bety at vedtaket om innføring
av monopol på gevinstautomater i Norge, er i strid med
EØS-reglene om det indre marked.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknader
om ESA i Innst. O. nr. 124 (2002-2003), jf. Ot.prp. nr. 44 (2002-2003):
"Disse medlemmer merker seg at innføring
av enerett på spill for en statlig aktør vil kunne
komme i konflikt med EØS-avtalen. Hvis forslaget om enerett
blir vedtatt slik Regjeringen har foreslått det, vil Norge
sannsynligvis bli stevnet inn for ESA. Disse medlemmer mener at
med det mangelfulle arbeid som statsråden har lagt frem,
vil det ikke være overraskende om ESA etterforsker et slikt
monopol for Norsk Tipping AS."
Disse medlemmer merker seg at
det har vist seg at Fremskrittspartiet hadde rett i sin bekymring
og vil uttrykke bekymring for at Stortingets flertall fortsatt ikke ønsker å forholde
seg til at den norske stat kan bli ansvarlig for de tap som de ideelle
formål vil lide, samt et eventuelt krav fra en bransje
som, i strid med EØS-regler, regelrett blir slaktet. Disse
medlemmer synes det er en dårlig behandling av
et reelt forslag, fremsatt i dette private forslag, ikke engang å ta
stilling til de problemstillingene som reises.
Disse medlemmer vil vise til
at det ikke finnes noen tiltak mot spillavhengighet, verken i Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 44 (2002-2003), i flertallets innstilling
i samme sak, eller i Kulturdepartementets brev om Spilleregler og
vilkår for oppstilling til Norsk Tipping datert 15. januar
d.å. som ikke kunne vært gjennomført
uten en monopolisering av markedet for gevinstautomater. Dermed
faller hele begrunnelsen for et monopol bort.
Disse medlemmer vil stille seg
kritiske til at Spilleregler og vilkår for oppstilling
(som nevnt ovenfor) ikke synes å ha blitt utarbeidet i
samråd med Lotteritilsynet eller uavhengige faginstanser.
Reglene og vilkårene synes å gi Norsk Tipping
en særskilt fri og uavhengig stilling - man kan nesten
si at de skal kontrollere seg selv. Disse medlemmer vil
her vise til blant annet § 9 hvor det står: "Norsk
Tipping AS kan gi utfyllende bestemmelser til spillereglene."
Disse medlemmer vil vise til
at de frivillige lag og organisasjoner vil komme i et vakuum når
det gjelder fordelingen av overskuddet for gevinstautomater i 2005.
Norsk Tipping kan bli nødt til å utsette innfasingen
av sin gevinstautomatdrift i påvente av ESAs videre behandling
av saken. Samtidig går konsesjonene ut for en rekke automater
ved utgangen av 2004. Dette betyr at staten ikke med overskuddet
fra Norsk Tipping sine automater kan betale "det gode formål"
noen kompensasjon, og heller ikke får "det gode formål"
avkastning fra egne gevinstautomater. Dette vakuumet kan gi store
negative konsekvenser for det frivillige Norge.
Disse medlemmer vil peke på,
som nevnt i forslaget, at en utsettelse av vedtaket om monopol på drift av
gevinstautomater, også kan redusere et eventuelt erstatningsansvar
overfor bransjen. Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at flertallet i denne saken kan stille seg så likegyldig
til det faktum at et erstatningskrav på over 1 mrd. kroner
kanskje skulle bli en realitet.
Disse medlemmer vil derfor foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen utsette
gjennomføringen av vedtaket om monopol på gevinstautomater.
Eksisterende oppstillingstillatelser gis forlenget virkning, slik
at inntektene til de frivillige lag og organisasjoner sikres."