Forslagsstillerne viser til at Stortingets vedtak om å gi Norsk Tipping AS monopol på drift av gevinstautomater nå skal bli vurdert av EFTA-domstolen. Den siste utviklingen i EU har ifølge forslagsstillerne vist at det skal sterke grunner til for å legitimere et monopol ut fra hensynet til å redusere skadevirkninger av spill.
Forslagsstillerne viser også til at i henhold til nye data fra Sverige er monopol verken et effektivt instrument for å håndheve aldersgrensene eller til å redusere omsetningen pr. automat. Monopolet i Sverige har dessuten ført til omfattende og stigende problemer med illegale spilleautomater.
Ved å utsette lovendringen til saken er behandlet i EFTA-domstolen, vil staten spare 933 mill. kroner i kompensasjon til formålene for 2005. Dersom EFTA-domstolen konkluderer med at monopolet er i strid med EØS-retten, vil staten ved en utsettelse unngå omfattende erstatning til aktørene.
Forslagsstillerne viser til at familie,- kultur- og administrasjonskomiteen i Innst. O. nr. 124 (2002-2003) jf. Ot.prp. nr. 44 (2002-2003)) støttet Regjeringens forslag om å gi Norsk Tipping AS monopol på drift av gevinstautomater fra 2006.
Vedtaket er klaget inn for EFTA Surveillance Authority (ESA), og det er reist søksmål mot den norske stat. Oslo Tingrett besluttet 25. februar 2004 å forelegge saken for EFTA-domstolen til uttalelse. Regjeringsadvokaten har påkjært avgjørelsen til Lagmannsretten.
Forslagsstillerne foreslår at vedtaket, i lys av at EU-kommisjonens rettslige vurdering av medlemslandenes spillemonopoler, utsettes frem til saken er behandlet i EFTA-domstolen.
Det er forslagsstillernes mening at intensjonene bak lovforslaget (Ot.prp. nr. 44 (2002-2003)) fullt ut kan oppnås, uten monopol for Norsk Tipping AS. Departementet bør komme i dialog med bransjen, og med utgangspunkt i komiteens innstilling finne frem til tiltak som kan bidra til å imøtekomme de sosialpolitiske hensynene allerede fra 2005, dersom lovendringen utsettes frem til saken er behandlet i EFTA-domstolen.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge forslag om en midlertidig utsettelse av vedtaket om monopol på drift av gevinstautomater, inntil ESA har avsluttet saken, slik at inntektene sikres for de samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner og lag."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Torny Pedersen og Ola Røtvei,
fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene
Sjøli og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen
og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas,
viser til Innst. O. nr. 124 (2002-2003) Innstilling fra familie-,
kultur og administrasjonskomiteen om lov om endringer i pengespill-
og lotterilovgivningen, og mener at det ikke kommer fram argumenter
i bakgrunnen for forslaget som gir grunn til å gjøre
endringer i forhold til de vedtakene som tidligere er gjort.
Flertallet viser i denne sammenheng
til brev fra Kultur- og kirkedepartementet datert 18. mai 2004 (vedlegg),
hvor det fremholdes at departementet ikke kan se at ESAs beslutning
av 23. april 2004 om å åpne formell granskning
av Stortingets vedtak i forhold til EØS-avtalen, i seg
selv kan gi grunnlag for å forskyve avviklingen av eksisterende
gevinstautomater. Departementet kan heller ikke se at det pågående
arbeidet med å etablere et nytt og mer moderne spilletilbud,
bør avventes som følge av ESAs brev. Flertallet legger dette
til grunn for sin vurdering.
Flertallet mener at det ikke
foreligger nye opplysninger som tilsier at Stortinget igjen skal
realitetsbehandle saken. Flertallet viser til Regjeringens
oppfølging av Stortingets vedtak i forhold til ESA, og understreker
at dette tilligger Regjeringen å håndtere.
Flertallet vil på denne
bakgrunn ikke bifalle forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til Fremskrittspartiets merknader
i Innst. O. nr. 124 (2002-2003) jf. Ot.prp. nr. 44 (2002-2003):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet erkjenner,
i likhet med Regjeringen, at inntekter fra pengespill og lotteri,
herunder gevinstautomater, er fundamentalt viktige for de samfunnsnyttige
og humanitære organisasjonene. Disse organisasjonene har
over tid basert en stadig større andel av sin virksomhet
på inntekter fra gevinstautomater. Disse medlemmer mener
i likhet med Regjeringen at inntektene til de samfunnsnyttige og
humanitære formål bør sikres en mest
mulig stabil utvikling. "
" Disse medlemmer erkjenner
i likhet med Regjeringen at flere forhold rundt gevinstautomater
i dag kan medvirke til spillavhengighet. Både for enkeltmennesket
og samfunnet er spillavhengighet et onde som bør bekjempes
med målrettede tiltak. For en lang rekke enkeltindivider
har spillavhengighet ført til store økonomiske
tap, og også til problemer med familielivet. Den samfunnsøkonomiske
nytten, i form av inntekter til samfunnsnyttige og humanitære
formål samt uskyldig atspredelse for mange, må sees
i forhold til ulempene for enkeltmennesker og samfunnet."
Disse medlemmer stiller seg svært
undrende til at komiteens flertall ikke kan se noe i argumentene
som skulle tilsi at man skulle utsette saken om gjennomføring
av monopol på drift av gevinstautomater.
Disse medlemmer vil vise til
det faktum at EFTA Surveillance Authority (ESA) har valgt å åpne sak
mot Norge på bakgrunn av vedtak som har blitt gjort i Stortinget.
At slik sak er åpnet kan bety at vedtaket om innføring
av monopol på gevinstautomater i Norge, er i strid med
EØS-reglene om det indre marked.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknader
om ESA i Innst. O. nr. 124 (2002-2003), jf. Ot.prp. nr. 44 (2002-2003):
"Disse medlemmer merker seg at innføring
av enerett på spill for en statlig aktør vil kunne
komme i konflikt med EØS-avtalen. Hvis forslaget om enerett
blir vedtatt slik Regjeringen har foreslått det, vil Norge
sannsynligvis bli stevnet inn for ESA. Disse medlemmer mener at
med det mangelfulle arbeid som statsråden har lagt frem,
vil det ikke være overraskende om ESA etterforsker et slikt
monopol for Norsk Tipping AS."
Disse medlemmer merker seg at
det har vist seg at Fremskrittspartiet hadde rett i sin bekymring
og vil uttrykke bekymring for at Stortingets flertall fortsatt ikke ønsker å forholde
seg til at den norske stat kan bli ansvarlig for de tap som de ideelle
formål vil lide, samt et eventuelt krav fra en bransje
som, i strid med EØS-regler, regelrett blir slaktet. Disse
medlemmer synes det er en dårlig behandling av
et reelt forslag, fremsatt i dette private forslag, ikke engang å ta
stilling til de problemstillingene som reises.
Disse medlemmer vil vise til
at det ikke finnes noen tiltak mot spillavhengighet, verken i Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 44 (2002-2003), i flertallets innstilling
i samme sak, eller i Kulturdepartementets brev om Spilleregler og
vilkår for oppstilling til Norsk Tipping datert 15. januar
d.å. som ikke kunne vært gjennomført
uten en monopolisering av markedet for gevinstautomater. Dermed
faller hele begrunnelsen for et monopol bort.
Disse medlemmer vil stille seg
kritiske til at Spilleregler og vilkår for oppstilling
(som nevnt ovenfor) ikke synes å ha blitt utarbeidet i
samråd med Lotteritilsynet eller uavhengige faginstanser.
Reglene og vilkårene synes å gi Norsk Tipping
en særskilt fri og uavhengig stilling - man kan nesten
si at de skal kontrollere seg selv. Disse medlemmer vil
her vise til blant annet § 9 hvor det står: "Norsk
Tipping AS kan gi utfyllende bestemmelser til spillereglene."
Disse medlemmer vil vise til
at de frivillige lag og organisasjoner vil komme i et vakuum når
det gjelder fordelingen av overskuddet for gevinstautomater i 2005.
Norsk Tipping kan bli nødt til å utsette innfasingen
av sin gevinstautomatdrift i påvente av ESAs videre behandling
av saken. Samtidig går konsesjonene ut for en rekke automater
ved utgangen av 2004. Dette betyr at staten ikke med overskuddet
fra Norsk Tipping sine automater kan betale "det gode formål"
noen kompensasjon, og heller ikke får "det gode formål"
avkastning fra egne gevinstautomater. Dette vakuumet kan gi store
negative konsekvenser for det frivillige Norge.
Disse medlemmer vil peke på,
som nevnt i forslaget, at en utsettelse av vedtaket om monopol på drift av
gevinstautomater, også kan redusere et eventuelt erstatningsansvar
overfor bransjen. Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at flertallet i denne saken kan stille seg så likegyldig
til det faktum at et erstatningskrav på over 1 mrd. kroner
kanskje skulle bli en realitet.
Disse medlemmer vil derfor foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen utsette
gjennomføringen av vedtaket om monopol på gevinstautomater.
Eksisterende oppstillingstillatelser gis forlenget virkning, slik
at inntektene til de frivillige lag og organisasjoner sikres."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen utsette gjennomføringen av
vedtaket om monopol på gevinstautomater. Eksisterende oppstillingstillatelser
gis forlenget virkning, slik at inntektene til de frivillige lag
og organisasjoner sikres.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:69 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen om
midlertidig utsettelse av gjennomføringen av monopol på drift
av gevinstautomater, for å sikre de frivillige organisasjoners
inntekter inntil ESA har avsluttet saken - bifalles ikke.
Det vises til brev 12. mai 2004 med anmodning
om departementets vurdering av Dokument nr. 8:69 (2002-2004) Forslag
fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knutsen
om midlertidig utsettelse av gjennomføringen av monopol
på drift av gevinstautomater.
Ved Stortingets behandling av regjeringens forslag
i Ot.prp.nr. 44 (2003-2004) Om lov om endringer
i pengespill- og lotterilovgivningen ble det besluttet å avvikle
dagens gevinstautomater når gjeldende oppstillingstillatelser
løper ut i løpet av perioden 2004-2005. Beslutningen
hadde støtte fra et samlet Storting med unntak av Fremskrittspartiets
representanter, og var basert på hensynet til de stadig
flere som har fått problemer med spilleavhengighet i forhold
til disse automatene. Dagens automater skal derfor erstattes av mer
moderate og bedre kontrollerte automater drevet av Norsk Tipping.
I forhold til de pågående
prosesser med EØS-rettslige vurderinger av Stortingets
vedtak er det vanskelig å se at disse kan gi grunnlag for
endring av fremdriften når det gjelder nedbygging av nåværende
automatmarked. Stortingets vedtak bygger på en grundig
vurdering av EØS-avtalen. Stortingets lovvedtak bygger på at
det ut fra sosialpolitiske hensyn vil være uforsvarlig å videreføre
driften av dagens gevinstautomater. Disse sosialpolitiske hensyn
utgjør også hovedbegrunnelsen for at reformen
ikke er i strid med EØS-avtalen. Utviklingen i løpet
av 2002 og 2003 viser at bruttoomsetning i automatene økte
fra ca 8,5 mrd i 2001 via 15 mrd i 2002 til ca 22 mrd kr i 2003.
Dette er signaler fra et marked uten tilfredsstillende kontroll.
Disse signalene gir etter departementets vurdering grunn til å frykte at
behovet for rask avvikling er enda større nå enn
da Stortinget fattet sitt vedtak.
Spilltilbudet på Norsk Tippings automater
vil være utformet i samarbeid med forskere på spilleavhengighet,
med sikte på å unngå at avhengighet oppstår. De
spill som tilbys skal være moderate spilltilbud som blant
annet vil ha lavere hastighet og større fokus på underholdning
enn de automater som er oppstilt i dag, både i Norge og
Sverige. Det er forutsatt at omsetningen i automatene skal reduseres
med mer enn det halve i forhold til omsetningen i dagens automater,
samtidig som automatene oppstilles i lokaler hvor overholdelse av
aldergrensen på 18 år kan kontrolleres kontinuerlig. Disse
tiltak anses nødvendig for å sikre et moderat
og forsvarlig spilltilbud. At tiltakene vil medføre en
redusert inntekt til ideelle organisasjoner i forhold til de senere års
inntektsøkninger anses som en nødvendig konsekvens
av dette. Når det gjelder den kompensasjon for bortfall
av inntekter som skal utbetales i 2005 til ideelle organisasjoner,
antas det at beløpet på 933 millioner kroner vil
dekke de innkomne krav i henhold til Stortingets forutsetninger.
På bakgrunn av ovennevnte, og under
henvisning redegjørelsen i Ot.prp.nr. 44 (2002-2003) kan
departementet ikke se at ESAs beslutning 23. april 2004 om å åpne
formell gransking av Stortingets vedtak i forhold til EØS-avtalen,
i seg selv kan gi grunnlag for å forskyve avviklingen av
eksisterende gevinstautomater. Departementet kan heller ikke se
at det pågående arbeidet med å etablere
et nytt og mer moderat spilletilbud, bør avventes som følge
av ESAs brev.
Oslo i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 10. juni 2004
Sonja Irene Sjøli
leder |
Magnar Lund Bergo
ordfører |