Som en del av Regjeringens arbeid med modernisering
av offentlig sektor har prosjektet Gjennomgang av statlig regelverk
rettet mot kommunesektoren vært videreført.
Bakgrunnen for prosjektet var å frembringe
en oversikt over regler som ut fra et kommunesynspunkt er spesielt
uheldige ved at de hindrer effektiv drift og politisk styring i
kommunene.
Retningslinjene for fremtidig statlig regelverk
rettet mot kommunesektoren, som Regjeringen vedtok 2. september
2002, blir nå i stor grad benyttet aktivt av departementene
og vil være det viktigste hjelpemiddel i det videre arbeidet
med nye lover og forskrifter.
Retningslinjene bygger på en grunnleggende
forståelse av at når kommunesektoren har fått
ansvaret for å løse en oppgave, vil kommunene
og fylkeskommunene også være ansvarlig for å finne
egnede måter å organisere oppgaveløsningen,
delegere etter behov, planlegge tjenesten og ansette tilstrekkelig
personell med riktig kompetanse etc.
Regjeringen Bondevik II har fremmet en rekke forenklingsforslag,
bl.a.:
– Det er
innført en ordning med kompensasjon for merverdiavgift
for å nøytralisere konkurransevridninger.
– Det er lagt til rette for forenklinger
i flere av bestemmelsene i plan- og bygningsloven og ytterligere
endringer er under arbeid.
– Kommunal revisjon vil fra 1.
juli 2004 kunne konkurranseutsettes.
– Det er gjennomført
en omfattende overføring av oppgaver til kommunene på landbruks-
og miljøområdet.
– En rekke forskrifter er blitt
forenklet og samordnet.
Regjeringen ønsker nå framover å ha
fokus på regelverk som er under generell gjennomgang. Det
er fem særlig viktige områder i forhold til fremtidig
regelforenkling: barnehageregelverket, kommunehelsetjenesteloven,
sosialtjenesteloven, alkoholloven og opplæringsloven.
I Regjeringens arbeid med modernisering er effektivisering
og forenkling av rapportering fra kommunene til staten et sentralt
virkemiddel.
En interdepartemental arbeidsgruppe har anbefalt å opprette
et register for kommunenes oppgaver. Prosjektgruppen har lagt fram
en rapport med vurderinger og anbefalinger vedrørende etablering,
drift, bruk og nytte av et sentralt rapporteringsregister som skal
inneholde en samlet, oppdatert oversikt over hva som rapporteres
fra kommunesektoren til statsforvaltningen. Det vil bli igangsatt
et hovedprosjekt med formål å klargjøre
nærmere om hjemling og tilpasninger for investeringer og
drift av registeret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, vil understreke at forenkling
av statlig regelverk rettet mot kommunesektoren er et viktig tiltak
for å bidra til et levende lokalt folkestyre. Statens oppgave må være å gi
kommunene handlingsrom slik at de kan finne kostnadseffektive løsninger
tilpasset lokale forhold og innbyggernes behov.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til at dette arbeidet
må videreføres, særlig gjennom å ha
fokus på regelverk som er under generell gjennomgang. Det
er fem spesielt viktige områder i forhold til fremtidig
regelforenkling: Barnehageregelverket, kommunehelsetjenesteloven, sosialtjenesteloven,
alkoholloven og opplæringsloven. Disse medlemmer vil
også påpeke behovet for regelforenkling overfor
næringslivet og at arbeidet med "Et enklere Norge" følges
opp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at forenkling av statlig regelverk er et viktig bidrag for å kunne
gi kommunene større handlingsrom og færre bindinger.
I dag er det i mange tilfeller håpløst for kommunene å forholde
seg til de ulike instansene som kommer med rundskriv og vedtak som
skal følges opp.
Disse medlemmer er på dette
grunnlag svært glad for at Regjeringen nå endelig
har fulgt opp Fremskrittspartiets forslag fra Innst. S. nr. 259
(2003-2004) om å samordne de pålegg som fremmes
overfor kommunene. Disse medlemmer er av den oppfatning at
gjennomføringen av et slikt tiltak vil bidra til en mer oversiktlig
situasjon for kommunene, noe som Fremskrittspartiet har kjempet
for lenge.
Disse medlemmer ønsker
en bred gjennomgang av hele dagens lov- og regelverk med sikte på en
sterk forenkling. Disse medlemmer vil i denne anledning
nevne skatteloven og arbeidsmiljøloven.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader i innstillingene om kommuneøkonomien for
henholdsvis 2002 og 2003, der disse medlemmer advarte
mot at forskrifter som angir bemanningsnorm og krav til kompetanse,
eller som sikrer ansatte og brukeres sikkerhet og miljø skulle
oppheves. Det er stor risiko for at en oppheving av normen vil kunne
føre til lavere bemanning og lavere krav til kompetanse
innen områdene miljø, skole, omsorg og helse.
Kompetansekravene er ikke satt for høgt selv om de i noen
tilfeller kan være for spesifikke. Fjerning av regler om
tekniske forhold i kommunale og fylkeskommunale institusjoner kan medføre
at krav til inneklima, arbeidsmiljø, areal osv. vil bli
redusert. Disse medlemmer vil vise til at Regjeringen
ikke på noen tilfredsstillende måte har kunnet
gjøre nærmere rede for hva slags effekter en fjerning
av reglene kan få.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i vedlegg 12 Regelforenkling varsler at det i forbindelse med
endringene i folkebibliotekloven er planlagt endringer i forskrift
om personale i kommunale folkebibliotek. Det skal bl.a. omfatte
en oppdatering av utdanningskravene til fagutdannet biblioteksjef. Disse
medlemmer mener at det ikke vil gi et bredere samarbeid
på biblioteksektoren, eller et bedre samarbeid, hvis denne
forskriftsendringen innebærer f.eks. å fjerne
kravet til bibliotekutdanning for biblioteksjef. Disse medlemmer mener
at dagens utfordringer i folkebibliotekene i tilfelle må møtes
med å bedre utdanningen innenfor bibliotekfagene, dersom det
er behov for andre kvalifikasjoner enn dagens krav tilsier, enten
det gjelder f.eks. økonomi, ledelse eller data.
Disse medlemmer mener det ikke
er ønskelig med avvikling av kravet om bibliotekutdanning
for biblioteksjef i folkebibliotekene og mener det er behov for
endringer i utdanningen av bibliotekarer for å møte utfordringer
i framtiden innefor biblioteksektoren, inkludert videreutdanning
for biblioteksjefer.