Regjeringen er opptatt av gode incentivordninger
for offentlig virksomhet, herunder forvaltningen av vann- og avløpssystemene.
Regjeringens overordnete mål for vann- og avløpstjenestene
er en vannforsyning som leverer vann av høy kvalitet og
med høy grad av pålitelighet, at avløpsvann
håndteres på en måte som skåner naturen,
og at tjenestene leveres til en samfunnsøkonomisk riktig
pris.
Vannbehandling, vannforsyning, avløpsbehandling og
avløpshåndtering, herunder vedlikehold av og investeringer
i VA-anlegg, er i dag i hovedsak et kommunalt ansvar.
SINTEF har på oppdrag fra Kommunal-
og regionaldepartementet utredet muligheter for etablering av et nytt
finansieringssystem og et nasjonalt informasjonssystem (benchmarking)
forvann- og avløpssektoren. Kommunal-
og regionaldepartementet mener at et benchmarkingssystem under dagens
selvkostregime vil gi klare fordeler. Særlig vil dette
gjelde forbedring av incentivene til kvalitets- og effektivitetsforbedringer
på VA-området, gjennom økt fokus på og kunnskap
om egne prestasjoner og prosesser. Departementet arbeider også med
utkast til standardkontrakt for kommunale driftsavtaler med private
på VA-området. Standardkontrakter kan være
et egnet hjelpemiddel for kommuner som vurderer konkurranseutsetting.
Komiteen viser til
Dokument nr. 8:115 (2002-2003) og Innst. S. nr. 67 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er positive til Regjeringens arbeid
for å utnytte effektiviseringspotensialet som ligger innenfor VA-sektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
påpeke betydningen av at vann- og avløpstjenestene
er pålitelige og at de sikrer vann av høy kvalitet.
Avløpsvann må håndteres på en
måte som skåner naturen.
Disse medlemmer viser til at
vannbehandling, vannforsyning, avløpsbehandling og avløpshåndtering, herunder
vedlikehold av og investeringer i VA-anlegg, i all hovedsak er et
kommunalt ansvar. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at kommunene er i stand til å nå målene
om et vann og avløpssystem som er av høy kvalitet. Disse
medlemmer mener at tjenestene skal leveres til en samfunnsøkonomisk
riktig pris.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til det arbeidet som pågår
i forbindelse med implementering av EUs rammedirektiv for vann,
og finner det nødvendig å påpeke at dette
er krevende og at ressurser må sikres slik at SFT har den
nødvendige kompetanse for å samordne og utføre
forvaltningsoppgaver i forbindelse med at rammedirektivet for vann
skal implementeres og etterleves i Norge.
Disse medlemmer vil holde fast
ved prinsippet om at vann- og avløpssektoren skal være
selvfinansierende og at forurenseren-betaler-prinsippet skal gjelde.
Disse medlemmer vil påpeke
at alternative miljøvennlige og biologiske løsninger
i VA-sektoren kan innfri økte krav til kvalitet og være
kostnadsbesparende i forhold til tradisjonelle løsninger,
og at økte krav derigjennom kan innfris uten kostnader
for staten eller økte gebyrer for befolkningen.
Disse medlemmer vil vise til
program for vassforsyning som var et sentralt tiltak for å ruste
opp infrastrukturen på VA-området og at Regjeringen
fjernet ordningen i statsbudsjettet for 2002. Da Regjeringen kutta
bevilgningen, lå det søknader til utbyggingsprosjekter
for flere hundre millioner kroner. Disse medlemmer er
sterkt kritiske til at det videre ansvaret er overført
til fylkeskommunene, uten at tilstrekkelig med midler følger
med.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:15 (2002-2003) og Innst. S. nr. 67 (2003-2004)
hvor Fremskrittspartiet foreslo en samlet plan for fornyelse og oppgradering
av vannforsynings- og avløpsnettet. Disse medlemmer er
av den oppfatning at sektoren trenger en bedre helhetlig finansiering,
da alle landets innbyggere har rett til et godt tilbud.