12. Incentiver på vann- og avløpsområdet

12.1 Sammendrag

Regjeringen er opptatt av gode incentivordninger for offentlig virksomhet, herunder forvaltningen av vann- og avløpssystemene. Regjeringens overordnete mål for vann- og avløpstjenestene er en vannforsyning som leverer vann av høy kvalitet og med høy grad av pålitelighet, at avløpsvann håndteres på en måte som skåner naturen, og at tjenestene leveres til en samfunnsøkonomisk riktig pris.

Vannbehandling, vannforsyning, avløpsbehandling og avløpshåndtering, herunder vedlikehold av og investeringer i VA-anlegg, er i dag i hovedsak et kommunalt ansvar.

SINTEF har på oppdrag fra Kommunal- og regionaldepartementet utredet muligheter for etablering av et nytt finansieringssystem og et nasjonalt informasjonssystem (benchmarking) forvann- og avløpssektoren. Kommunal- og regionaldepartementet mener at et benchmarkingssystem under dagens selvkostregime vil gi klare fordeler. Særlig vil dette gjelde forbedring av incentivene til kvalitets- og effektivitetsforbedringer på VA-området, gjennom økt fokus på og kunnskap om egne prestasjoner og prosesser. Departementet arbeider også med utkast til standardkontrakt for kommunale driftsavtaler med private på VA-området. Standardkontrakter kan være et egnet hjelpemiddel for kommuner som vurderer konkurranseutsetting.

12.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til Dokument nr. 8:115 (2002-2003) og Innst. S. nr. 67 (2003-2004).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er positive til Regjeringens arbeid for å utnytte effektiviseringspotensialet som ligger innenfor VA-sektoren.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil påpeke betydningen av at vann- og avløpstjenestene er pålitelige og at de sikrer vann av høy kvalitet. Avløpsvann må håndteres på en måte som skåner naturen.

Disse medlemmer viser til at vannbehandling, vannforsyning, avløpsbehandling og avløpshåndtering, herunder vedlikehold av og investeringer i VA-anlegg, i all hovedsak er et kommunalt ansvar. Disse medlemmer vil understreke betydningen av at kommunene er i stand til å nå målene om et vann og avløpssystem som er av høy kvalitet. Disse medlemmer mener at tjenestene skal leveres til en samfunnsøkonomisk riktig pris.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til det arbeidet som pågår i forbindelse med implementering av EUs rammedirektiv for vann, og finner det nødvendig å påpeke at dette er krevende og at ressurser må sikres slik at SFT har den nødvendige kompetanse for å samordne og utføre forvaltningsoppgaver i forbindelse med at rammedirektivet for vann skal implementeres og etterleves i Norge.

Disse medlemmer vil holde fast ved prinsippet om at vann- og avløpssektoren skal være selvfinansierende og at forurenseren-betaler-prinsippet skal gjelde.

Disse medlemmer vil påpeke at alternative miljøvennlige og biologiske løsninger i VA-sektoren kan innfri økte krav til kvalitet og være kostnadsbesparende i forhold til tradisjonelle løsninger, og at økte krav derigjennom kan innfris uten kostnader for staten eller økte gebyrer for befolkningen.

Disse medlemmer vil vise til program for vassforsyning som var et sentralt tiltak for å ruste opp infrastrukturen på VA-området og at Regjeringen fjernet ordningen i statsbudsjettet for 2002. Da Regjeringen kutta bevilgningen, lå det søknader til utbyggingsprosjekter for flere hundre millioner kroner. Disse medlemmer er sterkt kritiske til at det videre ansvaret er overført til fylkeskommunene, uten at tilstrekkelig med midler følger med.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:15 (2002-2003) og Innst. S. nr. 67 (2003-2004) hvor Fremskrittspartiet foreslo en samlet plan for fornyelse og oppgradering av vannforsynings- og avløpsnettet. Disse medlemmer er av den oppfatning at sektoren trenger en bedre helhetlig finansiering, da alle landets innbyggere har rett til et godt tilbud.