Avinor har gjennom omstillingsprogrammet prioritert
igangsetting av nødvendig omstilling for å nå målsettingene
som ble lagt ved stiftelsen av selskapet.
Konsernet investerte i 2003 for om lag 738 mill.
kroner, inkl. beredskapstiltak mot terror og sabotasje. Det største
prosjektet foruten beredskapstiltakene er NATCON, som gjelder innføring
av ny teknologi i flysikringstjenesten. Lufthavnene har hatt en
meget god regularitet og punktlighet i 2003.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering har Avinor
lagt opp til en nøktern investeringsprofil i 2003, der
tiltak knyttet til flysikkerhet og beredskap mot terror og sabotasje
mot luftfarten er prioritert. Investeringene er finansiert uten
nye låneopptak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener at sikringstjenesten er en viktig sak som ligger under Avinors
kompetanseområde.
Uavhengig av om denne tjenesten gjøres
i egen regi eller av eksterne aktører vil flertallet understreke
at de som utfører denne type tjenester må gjennomgå en grundig
sikkerhetsklarering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil peke på at i Avinors vedtekter § 10
heter det:
"Styret skal forelegge for samferdselsministeren
alle saker som antas å være av viktig samfunnsmessig
eller prinsipiell betydning, herunder saker om hel-/delprivatisering
av basisvirksomhet."
Disse medlemmer er av den oppfatning
at en privatisering av sikringstjenesten er en privatisering av basisvirksomhet
og burde vært vurdert som en sak som skulle vært
forelagt for Stortinget.