Etter en periode med kontinuerlig trafikkvekst, snudde
utviklingen og trafikken begynte å gå ned i 1999.
I 2003 har man imidlertid sett en svak oppgang i antall passasjerer.
Trafikkveksten har i stor grad kommet i det prisfølsomme
fritidsmarkedet. Antallet arbeidsreiser går ned, samtidig
som reisende i dette markedet er blitt mer prisbevisste.
I det sentrale Østlandsområdet
kan Avinors konkurransesituasjon endre seg. Sandefjord lufthavn,
Torp, har hatt en betydelig trafikkvekst. Videre har Forsvaret i
samarbeid med Rygge Sivile Lufthavn AS planlagt sivil lufthavndrift
på Rygge flystasjon og søkt om konsesjon til anlegg
og drift. Søknaden behandles for tiden av Luftfartstilsynet,
som vil gi Samferdselsdepartementet sin tilrådning. Dette
innebærer en utfordring for mulighetene for framtidig overskudd
ved Oslo lufthavn, Gardermoen.
I meldingen er det videre vist til at det kan
være aktuelt å komme tilbake til Stortinget med
en ytterligere vurdering av den framtidige regionale lufthavnstrukturen
i løpet av 2005, jf. at Regjeringen i Nasjonal transportplan
2005-2015 foreslår at Narvik lufthavn, Framnes, legges
ned 31. mars 2006. Regjeringen går der videre inn for at
ordningen med statlig tilskudd til drift av flyrute på strekningen
Leirin - Gardermoen opphører når dagens anbudskontrakt
går ut 31. mars 2006.
Nytt regelverk som er av stor betydning for å kunne opprettholde
sikkerhetsnivået i norsk luftfart, setter viktige rammebetingelser
for Avinor. Innføringen av EUs felles regler for beredskap
mot terror og sabotasje mot luftfarten er en betydelig økonomisk
utfordring både for Avinor og flyselskapene. Gjennomføringen
av EU-reglene vil medføre investeringer i Avinor på over 800
mill. kroner, og de årlige drifts- og kapitalkostnadene
vil kunne utgjøre rundt 450 mill. kroner. Disse kostnadene
vil brukerfinansieres gjennom en egen avgift i takstregulativet.
Revisjon av forskriften om utforming av flyplasser vil
også kunne få betydelige økonomiske og
operative konsekvenser for Avinor, særlig på de
regionale lufthavnene.
Departementet har bedt Luftfartstilsynet foreta
en nærmere utredning av konsekvensene av forslaget til revidert
forskrift om utforming av flyplasser før forskriften blir
iverksatt. Konsekvensutredningen vil gjelde både for kortbaneflyplassene
og de øvrige lufthavnene. Departementet har lagt vekt på at
konsekvensutredningen ikke skal føre til vesentlige forsinkelser
i framdriften av forskriftsarbeidet.
Komiteen viser til
behandlingen av Nasjonal transportplan, jf. St.meld. nr. 24 (2003-2004),
når det gjelder den framtidige regionale lufthavnstrukturen.
Komiteen har merket seg at nye
forskrifter til utforming av flyplasser, anneks 14 til Chicagokonvensjonen,
inneholder blant annet krav og anbefalinger for sikkerhetsområder
på siden og i enden av rullebanen. I tillegg har en uavhengig
analyse utført for Luftfartstilsynet anbefalt strengere
krav for kortbaneflyplassene i Norge enn det som går fram
av anneks 14.
Komiteen viser til at en analyse
av flysikkerheten som Luftfartsverket foretok i 2000, viser at glidebaner ved
innflyging til de regionale lufthavner er det enkelttiltak som gir
best sikkerhetsmessige forbedringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil vise
til at Avinor har et sterkt fokus på sikkerhet og at flysikringstjenesten
er en integrert del av Avinors virksomhet.
Flertallet vil understreke at
sikkerheten skal ha hovedprioritet for det Avinor foretar seg innen
luftfart og mener at flysikringstjenesten fortsatt skal være
en del av Avinors virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at omorganiseringen av Avinor, med betydelige bemanningsreduksjoner
innenfor flysikringstjenesten, reiser spørsmål
om denne tjenesten for framtiden bør være en del
av selskapet. Disse medlemmer er svært kritisk
til at flysikring og samfunnsmessige behov blir så nært
knyttet til resultatorientering og kapitalavkastingskrav, slik tilfellet
er med Avinor som aksjeselskap.
Med dette som bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en sak hvor flysikringstjenesten tas
ut av Avinor AS og blir en egen forvaltningsenhet under Samferdselsdepartementet."