3.1 Sammendrag

Markedsutviklingen

Etter en periode med kontinuerlig trafikkvekst, snudde utviklingen og trafikken begynte å gå ned i 1999. I 2003 har man imidlertid sett en svak oppgang i antall passasjerer. Trafikkveksten har i stor grad kommet i det prisfølsomme fritidsmarkedet. Antallet arbeidsreiser går ned, samtidig som reisende i dette markedet er blitt mer prisbevisste.

Økt konkurranse om flyplasspassasjerene i det sentrale Østlandsområdet

I det sentrale Østlandsområdet kan Avinors konkurransesituasjon endre seg. Sandefjord lufthavn, Torp, har hatt en betydelig trafikkvekst. Videre har Forsvaret i samarbeid med Rygge Sivile Lufthavn AS planlagt sivil lufthavndrift på Rygge flystasjon og søkt om konsesjon til anlegg og drift. Søknaden behandles for tiden av Luftfartstilsynet, som vil gi Samferdselsdepartementet sin tilrådning. Dette innebærer en utfordring for mulighetene for framtidig overskudd ved Oslo lufthavn, Gardermoen.

Lufthavnstrukturen

I meldingen er det videre vist til at det kan være aktuelt å komme tilbake til Stortinget med en ytterligere vurdering av den framtidige regionale lufthavnstrukturen i løpet av 2005, jf. at Regjeringen i Nasjonal transportplan 2005-2015 foreslår at Narvik lufthavn, Framnes, legges ned 31. mars 2006. Regjeringen går der videre inn for at ordningen med statlig tilskudd til drift av flyrute på strekningen Leirin - Gardermoen opphører når dagens anbudskontrakt går ut 31. mars 2006.

Utvikling i viktige rammebetingelser for Avinor

Nytt regelverk som er av stor betydning for å kunne opprettholde sikkerhetsnivået i norsk luftfart, setter viktige rammebetingelser for Avinor. Innføringen av EUs felles regler for beredskap mot terror og sabotasje mot luftfarten er en betydelig økonomisk utfordring både for Avinor og flyselskapene. Gjennomføringen av EU-reglene vil medføre investeringer i Avinor på over 800 mill. kroner, og de årlige drifts- og kapitalkostnadene vil kunne utgjøre rundt 450 mill. kroner. Disse kostnadene vil brukerfinansieres gjennom en egen avgift i takstregulativet.

Revisjon av forskriften om utforming av flyplasser vil også kunne få betydelige økonomiske og operative konsekvenser for Avinor, særlig på de regionale lufthavnene.

Departementet har bedt Luftfartstilsynet foreta en nærmere utredning av konsekvensene av forslaget til revidert forskrift om utforming av flyplasser før forskriften blir iverksatt. Konsekvensutredningen vil gjelde både for kortbaneflyplassene og de øvrige lufthavnene. Departementet har lagt vekt på at konsekvensutredningen ikke skal føre til vesentlige forsinkelser i framdriften av forskriftsarbeidet.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til behandlingen av Nasjonal transportplan, jf. St.meld. nr. 24 (2003-2004), når det gjelder den framtidige regionale lufthavnstrukturen.

Komiteen har merket seg at nye forskrifter til utforming av flyplasser, anneks 14 til Chicagokonvensjonen, inneholder blant annet krav og anbefalinger for sikkerhetsområder på siden og i enden av rullebanen. I tillegg har en uavhengig analyse utført for Luftfartstilsynet anbefalt strengere krav for kortbaneflyplassene i Norge enn det som går fram av anneks 14.

Komiteen viser til at en analyse av flysikkerheten som Luftfartsverket foretok i 2000, viser at glidebaner ved innflyging til de regionale lufthavner er det enkelttiltak som gir best sikkerhetsmessige forbedringer.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil vise til at Avinor har et sterkt fokus på sikkerhet og at flysikringstjenesten er en integrert del av Avinors virksomhet.

Flertallet vil understreke at sikkerheten skal ha hovedprioritet for det Avinor foretar seg innen luftfart og mener at flysikringstjenesten fortsatt skal være en del av Avinors virksomhet.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at omorganiseringen av Avinor, med betydelige bemanningsreduksjoner innenfor flysikringstjenesten, reiser spørsmål om denne tjenesten for framtiden bør være en del av selskapet. Disse medlemmer er svært kritisk til at flysikring og samfunnsmessige behov blir så nært knyttet til resultatorientering og kapitalavkastingskrav, slik tilfellet er med Avinor som aksjeselskap.

Med dette som bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak hvor flysikringstjenesten tas ut av Avinor AS og blir en egen forvaltningsenhet under Samferdselsdepartementet."