Meldingen omfatter hele grunnopplæringen,
dvs. både grunnskole og videregående opplæring,
jf. Kvalitetsutvalgets innstilling NOU 2003:16 I første
rekke. Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle.
Stortinget har tidligere gitt sin tilslutning til et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) og delinnstillingen NOU
2002:10. De første nasjonale prøvene gjennomføres
våren 2004. Et nytt utdanningsdirektorat starter sin virksomhet
15. juni 2004, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2003-2004).
Som bakgrunn for meldingen viser departementet ellers
til evalueringen av Reform 97 i regi av Norges forskningsråd,
som har gitt et bredt og detaljert bilde av grunnskolen. Norges
deltakelse i internasjonale undersøkelser, bl.a. i regi
av OECD, har også vist at det er utfordringer knyttet til
elevenes læringsutbytte og -miljø, og til strategier
for styring og ressursforvaltning i grunnopplæringen.
Departementet fremmer i meldingen endringer
i grunnopplæringens struktur og innhold. Skolen skal legge økt
vekt på ferdigheter og kunnskap. Departementet ønsker
videre en skole som er preget av større mangfold, og som
gir elevene et mer likeverdig tilbud. Opplæringen må bli
bedre tilpasset den enkelte elev. Departementet foreslår
derfor å utvide den lokale handlefriheten og få til
en styrking av de grunnleggende ferdighetene som er nødvendige
for all videre læring og utvikling.
Departementet peker på at vi har mer
kunnskap om grunnopplæringen enn noen gang før
(kap. 2). Norge har gode forutsetninger for å videreutvikle
grunnopplæringen. Ressurssituasjonen har vært
relativt stabil de senere år. Likevel viser undersøkelser
at en uforholdsmessig stor gruppe elever ikke tilegner seg helt
nødvendige grunnleggende ferdigheter i løpet av skolegangen.
Forskjellene mellom elever er systematiske og skyldes bl.a. sosiale
ulikheter.
Departementet drøfter i meldingen hva
som kan fremme en kultur for læring i skolen (kap. 3).
Et mer kunnskapsdrevet samfunn gir utfordringer. Departementet mener
det trengs et systemskifte for at skolen skal kunne møte
disse. Styringen må i større grad baseres på klare
nasjonale mål, tydelig ansvarsplassering og lokal handlefrihet.
Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet vil gi skolen kunnskaper
som kan brukes som utgangspunkt for endring og utvikling.
Når det gjelder innholdet i opplæringen
(kap. 4), foreslår departementet å videreføre
den generelle delen av læreplanen for grunnskolen og videregående opplæring
i sin nåværende form. Læreplanene for
de enkelte fag skal forenkles og tydeliggjøres slik at
de uttrykker klare mål for den kompetansen elevene og lærlingene
skal kunne nå. Nye læreplaner foreslås
utarbeidet i alle fag i grunnopplæringen. Forskning og internasjonale
undersøkelser peker på at det bør identifiseres
noen grunnleggende ferdigheter som er særlig viktige for
elevenes og lærlingenes faglige og personlige utvikling.
Departementet mener at disse ferdighetene er: å kunne uttrykke
seg muntlig, å kunne lese, å kunne uttrykke seg
skriftlig, å kunne regne og å kunne bruke digitale
verktøy. Disse ferdighetene som ansees grunnleggende for å kunne
tilegne seg og utvikle kunnskap og viten i fag, skal integreres
i læreplanene for alle fag på ulike nivåer.
Departementet understreker at dette ikke betyr at det skal legges
mindre vekt på elevenes og lærlingenes allsidige
og personlige utvikling.
Departementet foreslår visse prinsipper
som skal ligge til grunn for virksomheten i både skole
og lærebedrift. "Rammeverket for kvalitet i opplæringen
- Skoleplakaten" inneholder 10 krav til opplæringen i skole
og lærebedrift. Disse kravene vil danne grunnlaget for å utvikle
et best mulig læringsmiljø og læringsutbytte
for elevene og lærlingene, og å utvikle skolen
og lærebedriften som lærende organisasjoner. "Skoleplakaten"
skal knyttes opp mot vurdering, rapportering og tilsyn.
Departementet mener vurderingsordningene må balansere
ulike formål. Innføring av nasjonale prøver
vil øke antall prøver, men vil samtidig muliggjøre
færre lokale prøver. Departementet vil videreføre
den muntlige avgangsprøven, og vil vurdere om den skriftlige
avgangsprøven i grunnskolen gradvis kan erstattes av nasjonale
prøver. De nasjonale prøvene skal utvikles slik
at de kan bidra til å kvalitetssikre standpunktvurderingene
i felles allmenne fag i videregående skole.
Departementet vil opprettholde obligatorisk
skriftlig sidemålsopplæring både i grunnskole
og videregående opplæring. Skriftlig avgangsprøve
i grunnskolen foreslås endret slik at eleven som trekkes
ut i norsk, bare skal prøves i hovedmålet. I videregående
opplæring endres obligatorisk eksamen i skriftlig sidemål
til en trekkfagsordning. Departementet vil opprette et nasjonalt
senter for å styrke nynorskopplæringen, og en arbeidsgruppe
skal vurdere norskfaget i lys av utfordringer blant annet i forhold
til det flerkulturelle samfunnet.
Departementet vil innføre obligatorisk
matematikk i det som i dag kalles VkI i studieforberedende retninger. Elevene
skal kunne velge mellom en teoretisk og en praktisk tilnærming
til faget. 2. fremmedspråk foreslås gjort obligatorisk
som et praktisk fag på ungdomstrinnet. Faget skal telle
ved inntak til videregående opplæring. Teknologi
og design skal styrkes i læreplaner for relevante fag.
Departementet vil stimulere til forsøk med filosofi som
eget fag i grunnskolen, til forsøk med mappevurdering med
ekstern sensur som alternativ til sentralt gitt eksamen, samt åpne
for adgang til å begynne med 2. fremmedspråk før
ungdomstrinnet.
Departementet drøfter i meldingen (kap.
5) tiltak som kan være med på å skape
helhet og sammenheng i grunnopplæringen og å lette
arbeidet med å gi elever og lærlinger en likeverdig
opplæring. Lengden på grunnopplæringen
skal fortsatt være 13 år, med ti års obligatorisk
grunnskole og tre års videregående opplæring.
For å sikre elevenes rett til opplæring fastsettes
et samlet minstetimetall til opplæring som den enkelte
elev har rett til å få, og som skoleeier har plikt til å gi.
Det fastsettes også timetall for fag på hvert hovedtrinn.
Nasjonalt fastsatt timetall angis som 60 minutters enheter.
Departementet ønsker å gi
skoleeier økt fleksibilitet i organiseringen og tilretteleggingen
av opplæringen. Det foreslås derfor at inntil
25 pst. av timetallet i det enkelte fag skal kunne disponeres ut
fra lokale forutsetninger og individuelle behov. Departementet peker
på at det kan være en fordel med faste rammer
for skoledagen lokalt, bl.a. av hensyn til leksehjelp.
Departementet mener skolen bør legge
til rette for daglig fysisk aktivitet for alle elever. Gode eksempler skal
formidles til skolene, bl.a. erfaringene fra prosjektet "Fysisk
aktivitet og måltider i skolen" som blir avsluttet i 2005.
Departementet vil vurdere behovet for å klargjøre rådgivningstjenestens
oppgaver i forskrift til opplæringsloven. Rådgivningen
blir en del av "Skoleplakaten" og skal følges opp gjennom
det nasjonale systemet for kvalitetsvurdering. Departementet vil
i samarbeid med relevante aktører bedre formidlingen av
nasjonalt oppdatert informasjon om utdannings- og yrkesveier. Det
skal tas initiativ til å få etablert regionale
partnerskap for utdannings- og yrkesrådgivning som en fylkeskommunal
oppgave. Departementet vil stimulere til utvikling av tilbud for å styrke
den enkelte rådgivers kompetanse.
Departementet drøfter i meldingen organiseringen
av grunnskolen (kap. 6) og av videregående opplæring (kap.
7).
Departementet vil videreutvikle grunnskolen
gjennom å styrke barnetrinnet og fornye ungdomstrinnet. Departementet
foreslår å fjerne dagens inndeling av barnetrinnet
i småskoletrinn og mellomtrinn. Hensikten er å gi
skolene større handlingsrom til å skape sammenheng
i opplæringen og gi lærerne bedre grunnlag for
erfaringsdeling og gjensidig læring. Ungdomstrinnet opprettholdes
som eget trinn.
Departementet mener at både faglige
og pedagogiske hensyn tilsier en økning av timetallet på barnetrinnet, særlig
på de første årstrinnene. Timetallet
på 1.-4. trinn vil bli utvidet med til sammen 190 årstimer
fra skoleåret 2004/2005. Utvidelsen
skal bl.a. brukes til å styrke elevenes ferdigheter. Departementet
foreslår en ytterligere økning av timetallet på disse
trinnene fra skoleåret 2005/2006. En utvidet skoledag
vil også gi bedre muligheter for tid til fysisk aktivitet.
Bedret lærerkompetanse er en forutsetning for å få utbytte
av økt timetall, og departementet vil bidra til kompetanseutvikling
både faglig og didaktisk.
Departementet vil fornye ungdomstrinnet og bedre overgangen
til videregående opplæring gjennom en rekke tiltak,
blant annet ved økte muligheter for fordypning og praktiske
aktiviteter. Det vil også ha betydning for å redusere
atferdsproblemer. Departementet vil knytte ungdomstrinnet og videregående opplæring
nærmere sammen ved å åpne for mulighet
til å velge programfag og til å arbeide med fag
fra videregående opplæring på ungdomstrinnet.
Når det gjelder videregående
opplæring (kap. 7) ønsker departementet å fjerne
det som strukturelt hindrer ungdom i å gjennomføre
opplæringen. Tilbudsstrukturen skal i størst mulig
grad bidra til å gi mulighet for å få ønsket
opplæring uavhengig av bosted, økonomi og alder.
Departementet vil legge til rette for en enklere struktur som gir
mer fleksibilitet i tilrettelegging av opplæringen for
den enkelte elev, skole, lærling og bedrift. Det innebærer
færre og bredere utdanningsprogrammer, i alt elleve. Samtidig gis
det mulighet for faglig fordypning allerede fra det første året.
Fagene organiseres slik at det blir enklere å identifisere
felleselementer som gir grunnlag for å kunne utnytte ressurser
mer effektivt, samtidig som fagenes egenart ivaretas.
Departementet vil opprettholde dagens tre studieforberedende
utdanningsprogrammer, men kravene til studiekompetanse foreslås
utvidet. Fagene organiseres i programområder for å gjøre
tilbudene mer oversiktlige. De fagene som i dag gir generell studiekompetanse
i yrkesfaglige utdanningsprogrammer, overføres til studieforberedende
utdanningsprogram.
Departementet går inn for å videreføre
prinsippene i dagens bestemmelser om tilpasset opplæring
og spesialundervisning (kap. 8). Det foreslås en bred satsing for å sikre
alle elever en bedre tilpasset opplæring. Retten til spesialundervisning
opprettholdes, men departementet ser det som et mål å redusere
behovet for slik opplæring.
Departementet foreslår å øke
ressursene til forskning, metodeutvikling og erfaringsspredning
knyttet til tilpasset opplæring. Det skal også gis økte
ressurser til kompetanseutvikling for å forebygge og håndtere
problematferd. Departementet vil bedre samordningen av ulike instansers
arbeid knyttet til tilpasset opplæring. Statped og PP-tjenestens
kompetanse til bl.a. systemrettet arbeid skal styrkes. Departementet
vil også målrette og styrke tilsynet. Universell
utforming av utstyr og læremidler er et prioritert område.
Endelig vil departementet, gjennom evaluering, undersøke hvordan
tilpasset opplæring blir ivaretatt i lærerutdanningen.
Departementet fremholder i meldingen (kap. 9)
læreren som skolens viktigste ressurs og går inn
for et betydelig kompetanseløft for lærere og
skoleledere. Over tid vil dette kreve tiltak for mellom 2 og 3 mrd. kroner.
De viktigste områdene vil være videreutdanning
av lærere i prioriterte fag, målrettet kompetanseutvikling
knyttet til selve reformen og et eget skolelederprogram. Prioriterte
fag for videreutdanning vil være matematikk og naturfag,
norsk og samisk, engelsk og 2. fremmedspråk. Kompetanseutvikling
knyttet til reformen vil særlig gjelde innføring
av nye læreplaner, 2. fremmedspråk, fysisk aktivitet,
bruk av nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, bedre tilpasset opplæring og
etterutdanning av lærere, instruktører og prøvenemnds-medlemmer.
Et eget program for skoleeiere og skoleledere skal innføres
i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund.
Departementet vil videre styrke kvaliteten på praksisopplæringen
i lærerutdanningen og prioritere praksisrettet FoU i lærerutdanningen.
Spesielle opptakskrav til allmennlærerutdanningen foreslås
innført, likeens skjerpede krav til innholdet i pedagogisk videreutdanning
for førskolelærere som skal undervise på 1.-4. årstrinn.
Det skal også åpnes for å gi kommunene
adgang til å ansette skoleledere i åremålsstillinger
dersom dette anses hensiktsmessig.
Departementet vil styrke samarbeidet med Barne-
og familiedepartementet for å sikre en bedre sammenheng i
den livslange læringen fra barnehagealder av (kap. 10).
I forbindelse med gjennomgang av barnehageloven og rammeplanen,
og utviklingen av nye læreplaner for grunnopplæringen,
vil det bli sett på sammenhengen mellom disse planene.
Departementet mener det fortsatt bør
være to ulike lærerutdanninger med hvert sitt
tyngdepunkt, men vil legge til rette for at allmennlærere,
gjennom å utvide sin kompetanse, kan arbeide i barnehagen.
For å hindre uklarheter, skal lovreguleringen av tilbudet
om spesialpedagogisk hjelp før skolepliktig alder vurderes.
Når det gjelder voksnes individuelle
rett til grunnskole og videregående opplæring,
vil departementet bedre kunnskapsgrunnlaget om voksne som ønsker
grunnopplæring. Dagens regelverk skal gjennomgås
for å sikre en mer enhetlig praktisering av reglene for
realkompetanse, blant annet for praksiskandidatordningen.
Departementet vil stimulere til et bedre samarbeid mellom
hjemmene og skolen ved å åpne for større lokalt
handlingsrom (kap. 11). Dagens bestemmelser i opplæringsloven
om samarbeidsutvalg, foreldreråd og skoleutvalg foreslås
erstattet av en lovbestemmelse om at skolen skal organisere samarbeidet
mellom hjem, skole og elever, både på individ-
og skolenivå, på den måten som passer
best på den enkelte skole. Dette skal også gjelde
videregående opplæring. Samarbeidet mellom hjem
og skole skal inngå i kvalitetsvurderingssystemet for skolene.
Departementet vil sikre brukerinnflytelsen for
foresatte i skolen. Samtidig må det være et statlig
organ med ansvar for veiledning og informasjon. Departementet vil
klargjøre disse to forskjellige oppgavene ved å la
Utdanningsdirektoratet overta statlige veilednings- og informasjonsoppgaver
overfor foresatte, mens Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) videreutvikles
til en fast arena for innflytelse for foresatte på nasjonalt
nivå. En egnet organisering kan for eksempel ha form av
et "brukerforum".
Departementet viser til at skolefritidsordningen (SFO)
er et frivillig tilbud og at kommunene har ansvaret for å utforme
tilbudet. Departementet ser imidlertid behov for systematisk utviklingsarbeid
og vil ta initiativ til et samarbeid med Kommunenes Sentralforbund
om å innhente og spre erfaringer om SFO-tilbudet.
Departementet vil stimulere til samarbeid mellom skolen
og det lokale arbeidslivet. Lokalt partnerskap mellom skole og arbeidsliv
og samarbeid på IKT-området vurderes som positive
bidrag til en god opplæring. Departementet har ellers tillit
til at lokale organer kan vurdere om det er behov for retningslinjer
om reklame, og mener det ikke er hensiktsmessig med en nasjonal bestemmelse
som forbyr reklame i skolen.
Når det gjelder økonomiske
og administrative konsekvenser (kap. 12), vil departementet komme
tilbake til dette i forbindelse med de årlige budsjettforslagene. Departementet
mener behovet for kompetanseutvikling vil være betydelig
på en rekke områder for både lærere
og skoleledere, og vil investere i dette. Prioritet vil bli gitt
til direkte reformrelaterte tiltak, over tid anslått til
2-3 mrd. kroner.
Departementet anslår merutgiftene til
lærerlønn for kommunene og de frittstående
skolene ved en økning av timetallet med 4 timer på 1.-4.
trinn, til 135 mill. kroner i 2005, og med helårsvirkning
320 mill. kroner i 2006. Departementet antar at timetallsutvidelsen
ikke vil medføre betydelige innsparinger i skolefritidsordningen.
Skyssutgiftene kan enkelte steder gå ned.
Totalkostnadene ved utvikling av læreplaner
på alle nivåer anslås til ca. 120 mill.
kroner, hvorav 46 mill. kroner i 2005. Utskifting av læremidler
vil departementet komme tilbake til.
Departementet vil i forslaget til statsbudsjett
for 2006 komme tilbake til en nærmere vurdering av kostnadene ved
ny struktur i videregående opplæring, som inneholder
mange elementer. Tiltakene for å styrke nynorsk forutsettes
finansiert av innsparingen ved å endre eksamensordningen
i norsk sidemål. Budsjettkonsekvensene av tiltak knyttet
til lærerutdanningen og veiledning av nye lærere
tar departementet sikte på å dekke innenfor gjeldende
budsjettrammer.