Mellombels lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror av 1930 ble innført som en kriselov. Lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror ble en varig lov i 1936, loven i seg selv er veldig generell. Lovens formål (§ 1) er å fremme omsetningen av kjøtt av storfe, kalv, sau, reinsdyr og fjørfe, flesk, melk, smør, ost, egg, pelsdyrskinn, reinsdyrskinn og hagebruks- og gartneriprodukter. Det står ikke i loven hvilke tiltak som kan/bør brukes for å oppfylle lovens formål. Lovens § 5 gir imidlertid fullmakt til å kreve inn en avgift på omsetningen av de produkter som er nevnt i § 1. Disse midlene skal disponeres for å fremme omsetningen av de samme produkter.
Omsetningsrådet baserer seg på inntekter fra en varierende omsetningsavgift fra produsenter samt bevilgninger over Jordbruksavtalen. Selv om alle produsenter må betale omsetningsavgift til Omsetningsrådet, er det i praksis bare landbrukssamvirket som får støtte. Private produsenter kan få støtte, men det hører til unntakene. Derfor mener forslagsstillerne at Omsetningsrådets virksomhet er konkurransevridende og representerer en styrking av landbrukssamvirket på bekostning av private produsenter.
Bidraget til Omsetningsrådet fra produsentene via omsetningsavgiften er på papiret betydelig, men skattebetalerne og forbrukerne bidrar også til å dekke regningen gjennom statsbudsjettets overføringer samt ved at pris til forbruker i Norge er for høy på viktige matvarer. Dette er etter forslagsstillernes mening en kostnadsdrivende høyprissituasjon som klart skyldes at markedet ikke tillates å fungere.
Nå som rammene er lagt for de videre WTO-forhandlinger, er det viktig at vi tidlig søker å tilpasse våre rammevilkår for jordbruket til en ny konkurransesituasjon. I denne sammenheng er det viktig først å høste erfaring på noen områder, noe vi best kan gjøre med egg og fjørfesektoren. Her er det få aktører og et oversiktlig marked. For egg og fjørfeprodukter er det kort periode fra beslutning om produksjon til produktet er klart for salg. Dette burde også gjøre det mulig å foreta produksjonsplanlegging med tilpasning av produksjonen til det innenlandske forbruket. I utgangspunktet skulle derfor markedene for egg og fjørfe være håndterlige med tanke på å unngå overskuddsproduksjon og oppnå mer effektiv ressursbruk også uten offentlig markedsregulering. Forslagsstillerne gir den anbefaling vedrørende egg- og fjørfesektoren at markedsreguleringen med hjemmel i lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror bør oppheves.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at markedsreguleringen av egg og fjørfe, med hjemmel i lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror, oppheves."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen
og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær
Grimstad og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd
Roger Enoksen, viser til vedlagt brev fra statsråd
Lars Sponheim datert 25. oktober 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enige i de vurderinger
og den konklusjon statsråden gjør når
det gjelder markedsreguleringen. Flertallet viser
også til at staten gjennom jordbruksavtalen for 2005 har
inngått bindende avtale om ordningen.
Flertallet har ut over dette
ingen øvrige merknader og anbefaler at Dokument nr. 8:3
(2004-2005) avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
tiden er moden for modernisering og deregulering innenfor norsk
landbruksnæring. Disse medlemmer er av den
oppfatning at egg- og fjørfesektoren er godt
egnet til å starte en slik endring fordi det er kort periode
fra beslutning om produksjon til produktet er klart for salg.
Disse medlemmer vil hevde at
mange av de reguleringer vi finner innenfor norsk landbrukssektor
er foreldet og har mistet sin begrunnelse. Dette gjelder ikke minst
markedsreguleringsordningene som i dag bidrar til å sementere
kunstige strukturer og forhindrer nødvendig markedstilpasning. Disse
medlemmer mener derfor at dagens system, hvor markedsregulator i
tillegg er leverandør og konkurrent, må erstattes
av et system der aktørene møtes på en
markedsplass uten konkurransebegrensninger.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at internasjonale forhold nå gjør det helt nødvendig å modernisere
norsk landbruk slik at vi kan skape en robust næring som
kan møte den kommende internasjonale konkurransen som følge
av WTO-forhandlingene. Selv om det fortsatt ikke foreligger en ferdig
avtale, bare en rammeavtale, er det klart at endringer vil komme
innen få år. Disse medlemmer peker
på at det er viktig å utnytte denne tiden til å sørge
for at norsk landbruk er klar til å møte sterkere
konkurranse. I denne sammenheng er det viktig å først
høste erfaring på noen områder, noe egg-
og fjørfesektoren egner seg godt til grunnet et oversiktlig
marked.
Disse medlemmer er klar over
at det er inngått en jordbruksavtale våren 2004
som legger visse forutsetninger for avtaleperioden og vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at markedsreguleringen av egg
og fjørfe, med hjemmel i lov til å fremja umsetnaden
av jordbruksvaror, oppheves med virkning fra 1. juli 2006 ved en
kommende jordbruksavtale."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
slik at markedsreguleringen av egg og fjørfe, med hjemmel
i lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror, oppheves
med virkning fra 1. juli 2006 ved en kommende jordbruksavtale.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:3 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm om å oppheve markedsreguleringen av egg og fjørfe - bifalles ikke.
Jeg viser til brev datert 14.10.04 fra Stortinget
v/næringskomiteen. Brevet gjelder forslag fra
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm om å oppheve markedsreguleringen av egg og fjørfekjøtt,
Dokument nr. 8:3 (2004-2005). Komiteen ber om departementets vurdering
av det vedlagte Dok:8-forslag.
Jeg vil først knytte noen kommentarer
til innledningskapitlet i dokumentet. Det heter her bl.a:
"Selv om alle produsenter må betale omsetningsavgift
til Omsetningsrådet, er det i praksis bare landbrukssamvirket
som får støtte."
Det er landbrukssamvirket som er tillagt ansvar
som markedsregulator, og som dermed får kostnadene knyttet
til reguleringsaktiviteter for å håndtere temporære overskudd
i markedet samt sørge for å utjevne regionale
og sesongmessige svingninger i tilbud/etterspørsel. Samtidig
må det understrekes at markedsreguleringen også gir
fordeler for ikke-samvirke markedsaktører. Dette gjennom
stabilitet og forutsigbarhet i markedet, som gjør det mulig å drive
planmessig omsetning av varer, med minst mulig ekstrakostnader.
Omsetningsavgiften brukes også til å finansiere
felles tiltak som bidrar til heving av kompetanse og kvalitet.
Markedsreguleringsaktiviteter er av de viktigste tiltak
landbrukssamvirket gjennomfører for å oppfylle sitt
ansvar knyttet til at jordbruket, uten et offentlig sikkerhetsnett,
skal oppnå de priser som er fastsatt ved jordbruksoppgjørene.
I samsvar med jordbruksavtalen er det jordbrukets ansvar å dekke
kostnadene knyttet til overproduksjon av jordbruksvarer, og kun
en mindre del av avsetningstiltakene dekkes i samsvar med dette gjennom
overføringer over statsbudsjettet.
Når det gjelder internasjonale forhold,
vil jeg vise til at det ikke ennå er framforhandlet noen
endelig WTO-avtale. Dermed kjenner vi ikke kriteriene for reduksjon av
omfanget av gul støtte til norsk jordbruk. Det er derfor
viktig at det foretas en helhetlig vurdering av tilskuddsordningene
og skjermingsstøtte til norsk landbruk før man
går inn og eventuelt deregulerer enkelte sektorer innen
næringen.
Jeg vil også vise til at Landbruksdepartementet 01.07.03
fastsatte en ny forskrift om Omsetningsrådets myndighet
vedrørende markedsregulering for jordbruksvarer. I forskriften
ble det fastsatt rammer for Omsetningsrådets vedtak om
forsynings-, mottaks- og informasjonsplikt, slik at disse utformes
på en måte som gjør at de i minst mulig
grad påvirker konkurranseforholdene mellom ulike aktører
eller grupper av aktører i markedet. Med grunnlag i denne
rammeforskriften er det fastsatt endringer i de forskrifter og retningslinjer
som regulerer markedsreguleringen på sektorene fjørfe,
kjøtt og korn/oljefrø.
Forskriften tydeliggjør markedsregulators
ansvar mhp. mottaks-, forsynings- og informasjonsplikt. Et av hovedhensynene
bak regelverket er som nevnt å bidra til rettferdige rammebetingelser
for ikke-samvirke aktører. Jeg vil imidlertid understreke
at markedsreguleringssystemet ikke skal være et sikkerhetsnett
for markedsaktørene, men derimot bidra til å sikre
rammevilkårene for produsentene samt stabile forsyninger til
forbrukerne i alle områder til noenlunde ens priser.
I St.prp. nr. 66 (2003-2004) Om jordbruksoppgjøret 2004
er det fastsatt at gjeldende markedsregulering for egg og fjørfekjøtt
videreføres. Det er videre anført i proposisjonen,
pkt. 7.10.1:
"For sektorer med relativt korte produksjonssykluser må markedsregulator
legge ekstra vekt på at man oppfyller de krav som ligger
til markedsreguleringsansvaret, og at man ikke i for stor grad styrer
utbudet gjennom produksjonsregulering. Dersom retningslinjene for
mottaks-, forsynings- og informasjonsplikt ikke oppfylles, vil dette
kunne innebære at markedsreguleringen for den aktuelle
sektor avvikles. En slik endring vil måtte medføre
at ansvaret for prisuttak i markedet også avvikles, og
at det etableres en intensjonspris som grunnlag for forvaltning
av importvernet."
Med grunnlag i det jeg har nevnt over vedrørende internasjonale
forhold blir min konklusjon at markedsreguleringen for egg og fjørfekjøtt
bør videreføres. Jeg vektlegger også at
staten har inngått en bindende jordbruksavtale for 2005,
hvor det er lagt til grunn at markedsreguleringen for denne sektoren
videreføres.
Oslo, i næringskomiteen, den 16. november 2004
Olav Akselsen
leder |
Aud Gaundal
ordfører |