Stortingsrepresentant Inga Marte Thorkildsen
har den 18. juni 2004 fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve forbudet mot tigging, i tråd
med forslag fra Straffelovkommisjonen."
I begrunnelsen for forslaget vises det til at
man den siste tiden har sett at politiet har benyttet seg av de "sovende"
bestemmelsene mot tigging i lov om Løsgjængeri,
Betleri og Drukkenskab for å fjerne tiggere fra gatene
i Oslo. Hele loven, med unntak av to bestemmelser som overføres
til straffeloven og alkoholloven, foreslås opphevet av
Straffelovskommisjonen. Både i kommisjonens arbeid og i
lovkommentaren heter det at loven om ordinær tigging ikke
lenger har praktisk betydning. Dersom det er mer aggressiv og truende
tigging det er snakk om, så påpeker både
kommisjonen og lovkommentaren at dette vil rammes av bestemmelser i
straffeloven.
De fleste tiggerne i Oslo er rusavhengige, og
mange venter på en behandlingsplass. For de fleste vil
alternativet til tigging være kriminalitet og prostitusjon
for å finansiere rusmisbruket. Å bøtelegge
tiggerne er lite hensiktsmessig og vil bare bidra til å forverre
situasjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Harald Espelund,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til det fremlagte forslaget fra representanten Thorkildsen om å oppheve
forbudet mot tigging. Komiteen viser også til
Justisdepartementets brev til komiteen av 1. november 2004. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til Justisdepartementets
brev der det opplyses at departementet om kort tid vil sende et forslag
på høring om å oppheve løsgjengerloven. Komiteen er
enig i at mange av løsgjengerlovens bestemmelser ikke lenger
har særlig praktisk betydning. Komiteen mener
de nærmere vurderinger av hvilke bestemmelser som eventuelt
skal videreføres i andre lover, bør avvente til
departementet har avsluttet sitt arbeid.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
fornøyd med at statsråd Dørum ønsker
en gjennomgang av løsgjengerlovens bestemmelser med sikte
på å fjerne deler av dem. De fleste tiggerne i
Oslo, hvor løsgjengerloven er blitt tatt mest aktivt i
bruk, er rusavhengige, og mange venter på en behandlingsplass.
For de fleste vil alternativet til tigging være kriminalitet
og prostitusjon for å finansiere rusmisbruket. Å bøtelegge
tiggerne er lite hensiktsmessig og vil bare bidra til å forverre
situasjonen for mennesker som sliter tungt fra før. Dette
medlem mener at utfordringene knyttet til tigging primært
må møtes med positive tiltak som satsing på bo-
og behandlingstilbud, bedret økonomi for uføre
og gjeldstyngede mv. Aggressiv og truende oppførsel
har politiet uansett de nødvendige hjemler for å kunne
takle. Dette medlem mener det er svært viktig
at politiet og myndighetspersoner behandler rusmisbrukere og tiggere
på en skikkelig måte, fordi deres framgangsmåte
trolig vil ha effekt på hvordan andre behandler denne utsatte
gruppa.
Komiteen foreslår
på denne bakgrunn at Dokument nr. 8:91 (2003-2004) vedlegges
protokollen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
er bekymret for den utvikling man ser i "profesjonell" tigging drevet
av store og små markedsaktører på oppdrag
for mer eller mindre gode formål. Ofte går store
deler av det innsamlede beløp til innsamlers administrasjon
og utbytte. Dette kan på sikt ramme dem som bedriver hederlig
innsamlingsvirksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti ser behovet for å rydde
opp i forhold vedrørende tigging og andre måter å samle
inn penger på. I tillegg til å vurdere obligatorisk
registrering ved innsamling av en viss størrelse, er disse
medlemmer bekymret for at enkelte eldre og mennesker med ulike
sykdommer kan komme til å havne i situasjoner som oppleves
som svært ubehagelige. Det har blant annet vært
eksempler på at enkeltpersoner har opplevd kontakten med
dem som utøver innsamlinger som truende. På denne
bakgrunn ber disse medlemmer om at Regjeringen vurderer
tiltak for å sikre at så ikke skjer, herunder
at dersom en person skal gi et beløp på mer enn
kr 1 000, så skal dette bekreftes skriftlig av giver før
det hele er å anse som en avtale mellom giver og innsamler.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og
Kristelig Folkeparti, følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremlegge
for Stortinget forslag til obligatorisk registrering av innsamlinger
av en viss størrelse i innsamlingskontrollen, krav til
hvor stor del av det innsamlede beløp som skal gå til
formålet med innsamlingen, samt andre forhold som berører
regelverket for innsamlinger."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til forslaget om obligatorisk
registrering av innsamlinger av en viss størrelse. Disse
medlemmer er kjent med problemstillingen, men er bekymret
for at en obligatorisk registrering kan bli kostnadskrevende og
tungvint for små og seriøse aktører som
driver innsamling til veldedige formål. Etter disse
medlemmers oppfatning er problemstillingen heller ikke relevant
i forbindelse med behandlingen av forslaget i Dokument nr. 8:91 (2003-2004).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Dokument nr. 8:91 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentant Inga Marte Thorkildsen om å oppheve forbudet
mot tigging - vedlegges protokollen.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremlegge
for Stortinget forslag til obligatorisk registrering av innsamlinger
av en viss størrelse i innsamlingskontrollen, krav til
hvor stor del av det innsamlede beløp som skal gå til
formålet med innsamlingen, samt andre forhold som berører
regelverket for innsamlinger.
Jeg viser til justiskomiteens brev 19. oktober
2004. I brevet ber komiteen om departementets syn på forslaget
i Dokument nr. 8:91 (2003-2004), samt departementets vurdering av
om organisasjoners pengeinnsamlinger kan oppfattes som tigging etter
lov 31. mai 1900 nr. 5 om Løsgjængeri, Betleri
og Drukkenskap (løsgjengerloven).
1. Departementets syn på forslaget
i Dokument nr. 8: 91 (2003-2004)
Forslaget i Dokument nr. 8:91 (2003-2004) lyder:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
forbudet mot tigging, i tråd med forslag fra Straffelovkommisjonen."
Forbudet mot vedvarende tigging går
frem av løsgjengerloven § 11. Strafferammen er
inntil 2 måneders fengsel. Dersom tiggingen er truende,
rammes forholdet av § 13. Her er strafferammen inntil 3
måneders fengsel.
Straffelovkommisjonen foreslår i NOU
2002:4 Ny straffelov å oppheve løsgjengerloven § 11.
Kommisjonen mener at ordinær tigging ikke bør
være straffbar. Kommisjonen foreslår også å oppheve
løsgjengerloven § 13, fordi bestemmelser i straffeloven
rammer forholdet (jf. gjeldende straffelov §§ 222,
227 og 270 og kommisjonens utkast til ny straffelov §§ 20-1
(ordensforstyrrelse), 26-10 (hensynsløs atferd), 32-1 til
32-3 (bedrageri) og etter omstendighetene 26-8 og 26-9 (trusler)).
Etter mitt syn har tiden løpt fra mange
av bestemmelsene i løsgjengerloven. Jeg vil derfor om kort
tid sende på høring et forslag om å oppheve
loven. I høringsbrevet vil departementet gå gjennom
hvilke bestemmelser som bør oppheves, hvilke som bør flyttes
til andre lover, samt drøfte om det bør overlates til
kommunene å regulere i politivedtektene enkelte av de handlingene
som i dag er straffbare etter løsgjengerloven. På denne
bakgrunn vil jeg ikke nå fremme forslag om å oppheve
forbudet mot tigging, men se spørsmålet i sammenheng
med forslaget om å oppheve hele løsgjengerloven.
2. Organisasjoners pengeinnsamlinger
og forholdet til løsgjengerloven
Løsgjengerloven § 11 lyder:
"Den, som betler til sedvane, eller som gjentagne ganger
betler paa et almindelig befærdet eller for almindelig
færdsel bestemt sted eller gaaende fra hus til hus, straffes
med fængsel indtil 2 maaneder, hvis han ikke fældes
efter § 4.
Paa samme maate straffes den,
som anvender andre til saadant betleri for sig eller tillater nogen
under hans forsorg staaende umyndig at gjøre sig skyldig
deri."
Bestemmelsen rammer tigging ("betling") som
skjer vanemessig eller gjentatte ganger. Selv om lovens ordlyd ikke
direkte krever at tiggingen skal skje med sikte på forsørgelse,
taler etter departementets syn bakgrunnen for at loven ble gitt,
for at det er mennesker som tigger til seg selv eller sine - oftest
som en levevei - som i første rekke omfattes. Bestemmelsene
ble gitt for å begrense omfanget av omstreiferi (se bl.a.
Ot.prp. nr. 2 (1898-99) side 1). Slik departementet ser det, er
det i utgangspunktet ikke nærliggende å se organisasjoners innsamling
av penger som betling i løsgjengerlovens forstand. Straffebud
tolkes normalt slik at de ikke rammer forhold som det ikke har vært
meningen å kriminalisere. Departementet presiserer for
ordens skyld at spørsmålet - så vidt
vites - ikke har vært vurdert av domstolene.
I samme retning trekker løsgjengerloven § 15
første og annet ledd, som lyder:
"Den, som ved falske foregivender søker
at tilvende sig eller andre gaver eller understøttelse
eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller fængsel
indtil 3 maaneder.
På samme maate straffes
den, som skaffer sig eller andre utilbørlig vinding ved
bruk av midler, som er indsamlet i velgjørende eller almennyttige øiemed."
Bestemmelsen strafflegger for det første
innsamling av gaver eller understøttelse som skjer ved
falske foregivender. I saken referert i Rt. 1940 side 183 ble en mann
dømt etter § 15 for å ha samlet inn penger
til "trengende" med falsk innsamlingsliste og uberettiget stempel
(slike handlinger bedømmes i dag som bedrageri, jf. straffeloven § 270).
Videre rammes den som skaffer seg vinning ved bruk av midler som
er samlet inn til gode formål (slike handlinger kan straffes som
underslag, jf. straffeloven § 255). Løsgjengerloven §§ 11
og 15 sett i sammenheng forutsetter etter departementets syn at
innsamling av midler til veldedige formål ikke rammes av
loven.
Jeg kan for øvrig opplyse at organisasjonene
selv har dannet stiftelsen Innsamlingskontrollen. Stiftelsens formål
er å ivareta allmennhetens interesser i at innsamlinger
til humanitære, kulturelle og religiøse formål
m.v. organiseres og gjennomføres på en betryggende
måte og at forvaltningen av midlene er forsvarlig.
Målsettingen er at publikum på sikt
vil være varsomme med å støtte ukjente
organisasjoner som driver innsamlingsvirksomhet uten å være
registrert i Innsamlingskontrollen. Øvrige opplysninger
finnes på http://www.innsamlingskontrollen.no.
Oslo, i justiskomiteen, den 24. november 2004
Trond Helleland
leder |
Ingjerd Schou
ordfører |