Mange barn og unge lever under meget vanskelige forhold, uten at barnevernet eller andre offentlige instanser er involvert. Det er heller ikke alltid at barnevernet er den rette instans for hjelp for de unge.
Det er behov for et tilbud for barn og unge, der de selv på eget initiativ kan få hjelp på egne premisser. Det foreslås opprettet krisesenter for barn som et lavterskeltilbud. Forslagsstillerne understreker at krisesenter for barn må være et døgnåpent tilbud. Et krisesenter for barn må ha utøvende myndighet til å kunne foreta innleggelser eller hastevedtak uten foreldrenes samtykke, etter gjeldende lover.
Det er viktig at et krisesenter for barn har et nært samarbeid med andre offentlige instanser som barnevernet, uteseksjonen, politiet m.fl., samtidig som det er et sted som fungerer på egne premisser.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et krisesenter for barn i hver av de fem barnevernsregionene.
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det er et krisesenter for barn i hver av de fem regionene, som er 100 pst. finansiert av det statlige barnevernet, og legges inn i budsjettet for 2005."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre,
Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet,
Eli Sollied Øveraas, viser til brev fra Barne-
og familiedepartementet av 28. oktober 2004 (vedlegg) til det aktuelle
forslaget fra stortingsrepresentantene May Hansen og Inga Marte
Thorkildsen, hvor representantene foreslår å opprette
krisesentre for barn i hver av de fem barnevernsregionene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
er svært viktig å sikre rask hjelp til barn som
er i akutt krise på grunn av ulike former for overgrep
og grov vanskjøtsel, men er usikker på hva som
nøyaktig menes med krisesentre i denne sammenhengen. Med
unntak av at krisesentrene eksplisitt skulle dekke bestemte geografiske regioner,
kan flertallet ikke se at de ville skille seg vesentlig
ut fra de kommunale og interkommunale barnevernsvaktene som allerede
eksisterer.
Flertallet oppfatter barns behov
for døgnåpne lavterskeltilbud som den sentrale
begrunnelsen for forslaget. Fem regionsentre vil ikke dekke slike
behov i praksis. For mange av barna ville reiseavstanden til det regionale
sentret bli lang.
Flertallet deler departementets
vurdering om at regionale krisesentre ikke vil dekke andre behov
for kriseberedskap enn de behovene barnevernsvaktene allerede skal
dekke. Barnevernsvaktene har beredskap utenfor barnevernstjenestenes
ordinære arbeidstid. De har i tillegg egne lokaler for å ta
imot barn samt telefonberedskap, muligheter til å reise
dit barnet bor og myndighet til om nødvendig å plassere
barn utenfor hjemmet.
Komiteen har merket
seg at Barne- og familiedepartementet skal gjennomgå nærmere
hvordan barnevernsvaktene fungerer. Hvor tilgjengelige barnevernsvaktene
er for barn i akutt krise vil være inkludert i denne gjennomgangen.
Komiteen forventer at regionkontorene
i det statlige barnevernet sammen med kommunene sørger for
tilstrekkelig og tilgjengelig informasjon til barn både
om barnevernsvaktene, kontakttelefoner for barn og andre steder
barn og unge i krise kan henvende seg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti,kan på bakgrunn av bl.a. dette
ikke se at forslaget om regionale krisesentre for barn vil gi et
bedre tilbud til utsatte barn enn det som i dag er etablert i barnevernet,
og foreslår derfor å avvise forslaget.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartivil påpeke at krisesenter for
barn ikke er tenkt som et tilbud tilknyttet barnevernet. Dette skal være
et lavterskeltilbud som barn kan oppsøke av ulike årsaker.
Her skal man kunne få være fra noen dager opptil
noen uker etter som man trenger det. Dette skal være et
forebyggende tiltak hvor det er et tverrfaglig team som går
inn og vurderer videre hva barnet trenger av tiltak. Disse
medlemmer viser til at det kan være barn som har
vært utsatt for traumer eller barn som lever i en vanskelig
livssituasjon som trenger en pause fra hjemmesituasjonen, og som ønsker å få sin situasjon
vurdert og som trenger å snakke med fagpersonell. Dette
skal være et sted der barn og unge selv på eget
initiativ kan få hjelp på egne premisser. Dette
er ikke en barnevernsvakt, som de fleste stedene i landet er en
telefon og kun det. Barnevernsvaktene har ikke lokaler for mottak,
heller ikke mulighet til overnatting. Det er for mange barn og unge
en høy terskel for å henvende seg til barnevernet
- barn er lojale mot sine foreldre og mange opplever det som meget
vanskelig å henvende seg til barnevernet. Disse
medlemmer vil videre påpeke at dette tilbudet ikke
kan sammenlignes med krisesenter for voksne fordi det skal være
et undersøkelses- og behandlingstilbud for barn som skal henvises
videre til det tilbudet som er best egnet for dem. Det kan være
barnevernet, men det kan også være andre tilbud. Disse
medlemmer viser til at de fem barnevernsregionene er valgt
fordi vi må starte et sted og se hvor stort behovet er.
Dette tilbudet fungerer veldig bra andre steder, som for eksempel
i Riga. Barnehuset på Island er en annen modell som retter
seg inn mot barn og unge utsatt for seksuelle overgrep. Disse
medlemmer mener vi trenger flere ulike tiltak i Norge for å møte
den vanskelige situasjonen mange barn og unge lever i. Vi har en
negativ utvikling med vold, psykiatri og rus blant barn og unge
som trenger et mangfoldig hjelpeapparat. Det kan ikke sies at dette
ikke er et bedre tilbud enn det vi har i Norge i dag til barn og
unge. Dette er et viktig og nødvendig supplement i andre
land, noe komiteen burde vurdert i sin behandling av dette forslaget. Disse
medlemmer opprettholder sine forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen opprette et krisesenter for barn i hver av de fem
barnevernsregionene.
2. Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det er et krisesenter for barn i hver av de fem regionene, som
er 100 pst. finansiert av det statlige barnevernet, og legges inn
i budsjettet for 2005."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
-
1. Stortinget ber Regjeringen opprette et krisesenter for barn i hver av de fem barnevernsregionene.
-
2. Stortinget ber Regjeringen sørge for at det er et krisesenter for barn i hver av de fem regionene, som er 100 pst. finansiert av det statlige barnevernet, og legges inn i budsjettet for 2005.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:85 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene May Hansen og Inga Marte Thorkildsen om opprettelse av krisesenter for barn i de fem barnevernsregionene - avvises.
Jeg viser til brev fra Familie-, kultur- og
administrasjonskomiteen datert 1. oktober 2004 og til det aktuelle forslaget
fra stortingsrepresentantene May Hansen og Inga Marte Thorkildsen.
Representantene foreslår der å opprette krisesentre
for barn i hver av de fem barnevernregionene.
Jeg mener det er svært viktig å sikre
rask hjelp til barn som er i akutt krise på grunn av ulike
former for overgrep og grov vanskjøtsel, og synes det er
positivt at spørsmålet settes på dagsorden.
Jeg er litt usikker på hva som nøyaktig
menes med krisesentre i denne sammenhengen. I og med disse krisesentrene
foreslås lagt til barnevernregionene og foreslås
fullfinansiert av det statlige barnevernet, går jeg ut
fra at disse sentrene ville bli vesentlig forskjellige fra krisesentrene
for kvinner.
Dokumentet sier ikke noe spesifikt om eierskap
eller organisasjonstilknytning for de foreslåtte krisesentrene.
Sentrene forutsettes imidlertid i dokumentet å ha utøvende
myndighet til å foreta innleggelser eller hastevedtak uten
foreldrenes samtykke. Uten at det skrives eksplisitt, regner jeg
her med at dette gjelder myndighet til å fatte akuttvedtak
og plassere barn i fosterhjem eller institusjon med hjemmel i barnevernloven.
Ut fra formuleringene i de to første
avsnittene i dokumentet, er jeg i tvil om forslagsstillerne mener
sentrene skal være en del av barnevernet eller ikke. Det
forutsettes imidlertid i dokumentet (spalte to, annet avsnitt) at
krisesentrene for barn skal drives etter gjeldende lover. Gitt myndigheten
sentrene er tiltenkt, ville de da måtte være en
del av barneverntjenestene. Med unntak av at krisesentrene eksplisitt
skulle dekke bestemte geografiske regioner, kan jeg ikke se at de
ville skille seg vesentlig ut fra de kommunale og interkommunale barnevernvaktene
som allerede eksisterer.
Jeg oppfatter barns behov for døgnåpne
lavterskeltilbud som den sentrale begrunnelsen for forslaget. Etter min
vurdering kan ikke fem regionsentre dekke slike behov i praksis.
For mange av barna ville reiseavstanden til det regionale sentret
bli lang. Jeg vil derfor hevde at regionale krisesentre for barn
stort sett ville bli tiltak for barn som bor i eller nær
regionsentret.
Etter min vurdering ville ikke regionale krisesentre dekke
andre behov for kriseberedskap enn de behovene barnevernvaktene
allerede skal dekke. Barnevernvaktene har beredskap utenfor barneverntjenestenes ordinære
arbeidstid. De har i tillegg egne lokaler for å ta i mot
barn også telefonberedskap, muligheter til å reise
dit barnet bor og myndighet til om nødvendig å plassere
barn utenfor hjemmet. Jeg vil her tilføye at Barne- og
familiedepartementet skal gjennomgå nærmere hvordan
barnevernvaktene fungerer. Hvor tilgjengelige barnevernvaktene er
for barn i akutt krise vil være inkludert i denne gjennomgangen.
Jeg forventer at regionkontorene i det statlige
barnevernet sammen med kommunene sørger for tilstrekkelig
og tilgjengelig informasjon til barn både om barnevernvaktene,
kontakttelefoner for barn og andre steder barn og unge i krise kan
henvende seg.
Alt i alt kan jeg ikke se at forslaget om regionale
krisesentre for barn vil gi et bedre tilbud til utsatte barn enn det
som i dag er etablert i barnevernet.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 25. november 2004
Sonja Irene Sjøli
leder |
Afshan Rafiq
ordfører |