Det vises til brev av 21. oktober 2004 vedrørende norsk
miljørettet bistand. Spørsmålene fra
Utenrikskomiteen kan deles i tre hovedpunkter; 1) nedgang i miljøbistanden,
2) "flerdobbel bokføring" samt 3) kritikkverdig statistikkføring
og feilrapportering.
Ad 1 Spørsmålet
om nedgang i miljøbistanden.
Bistandsrapporteringen tar utgangspunkt i OECD/DACs
regelverk. Samlet miljørettet bistand for perioden 1999-2003,
slik OECD klassifiserer denne, er bortimot uendret. Dette gjelder
både den miljøspesifikke og miljøintegrerte
bistanden. Dette fremgår av tabellen nedenfor.
År | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
Miljø spesifikk | 695 | 663 | 777 | 709 | 694 |
Miljø integrert | 553 | 514 | 591 | 582 | 561 |
Totalt | 1248 | 1177 | 1368 | 1291 | 1255 |
Beløpene i millioner NOK.
Sammenlikner en med den samlede miljørettede bistanden
fra 1994–1999, varierte denne mellom 829 mill. kr. og 1042
mill. kr. årlig. Den miljørettede bistanden de
siste fem år har med andre ord ligget på et høyere
nivå i absolutte tall enn tidligere år. Dette gjelder
både de miljøspesifikke og de miljøintegrerte tiltakene.
Det er imidlertid riktig at den miljørettede
bistandens andel av den totale norske bilaterale bistanden (stat-til-stat-,
multibi- og NGO-bistanden) har gått ned fra 17 pst. til
13 pst. i perioden 1999-2003. Dette skyldes i stor grad at den samlede
norske bistand har økt med 4,3 milliarder de siste 4 årene.
Den finansielle støtten til biologisk
mangfold har for eksempel økt til Afrika. Andelen av norsk
bistand til biologisk mangfold samt til vann og sanitær,
har imidlertid sunket. I tråd med stortingsflertallets
prioriteringer har økningene på bistandsbudsjettet
de senere årene særlig kommet sektorer som utdanning
samt helse og hiv/aids til gode (jfr. bl.a. Innst. S. nr.
229 (1995-96), Budsjett-innst.S. nr. 3 (1998-99), Budsjett-innst.S.
nr. 3 (1999-2000), Budsjett-innst.S. nr. 3 (2000-2001), Budsjett-innst.S.
nr. 3 (2001-2002), Budsjett-innst.S. nr. 3 (2002-2003)). Dette betyr
imidlertid ikke at miljørelatert bistand er nedprioritert.
Når bistanden forandrer karakter, kan
dette også påvirke volum og fordeling mellom sektorer.
Utdanning, helse og hiv/aids er sektorer som i vesentlig
grad støttes gjennom sektorprogrammer, samfinansiering, ulike
budsjettstøtte-løsninger, og i mindre grad gjennom
enkeltprosjekter. Dette bidrar også til mindre svingninger
i bistandsinnsatsen pga. lang planleggingshorisont og prosjektsykluser.
På miljø- og ressursområdet skjer bistanden
fortsatt i første rekke gjennom enkeltstående
prosjekter, der en er mer sårbar for slike svingninger.
Eksempelvis skyldes reduksjonen i andelen bistand på vannområdet
i Afrika avslutningen av det bilaterale samarbeidet med Zimbabwe
hvor det var et stort vannprogram.
På miljøområdet har
en dessuten sett en overgang mot større vekt på bistand
til kapasitetsbygging og institusjonsutvikling for å styrke
landenes evne til selv å løse miljø-utfordringene.
Denne formen for bistand er svært viktig, men har ofte
lavere kostnader enn mer tradisjonelle operasjonelle prosjekter.
Dette gjør også utslag på bistandsvolumet,
uten at dette er noen følge av endrede politiske prioriteringer.
Endringer i samarbeidet med Zambia er også illustrerende
for hvordan endret samarbeid blant giverne påvirker sektorfordelingen
av norsk bistand. Tidligere var Norge en betydelig giver på vannsektoren,
men som ledd i en tettere samordning, faset Norge ut sin støtte
til denne sektoren (og andre givere, blant andre Irland og Tyskland
overtok), og økte sin støtte til viltforvaltning/ biologisk
mangfold. Slik fikk Zambia en bedre samordnet giverstøtte
- i tråd med Zambias egne prioriteringer. På noen
områder, f.eks. knyttet til felles forvaltning av delte
vassdrag, ser vi også at landene trenger svært
lang tid på å utvikle felles prosjektforslag.
Dette har bidratt til det relativt lave nivået på den norske
støtten til forvaltningen av Zambezi-vassdraget.
Reduksjonen i den relative andelen til disse områdene
er derfor ikke resultat av en politisk nedprioritering, men mer
overordnede endringer i utviklingssamarbeidets karakter knyttet
til nasjonale prioriteringer i samarbeidslandene og giverkoordinering.
Det viktigste er at Norge bidrar til at det skjer en skikkelig innsats
innen miljø og ressursforvaltning i våre samarbeidsland
fra giversiden. Innsatsen skal ikke – og bør ikke – stå og
falle med at norske bistandsaktører involveres.
Samtidig legges det opp til økning
i miljøinnsatsen i 2004 og 2005, etter OECDs kriterier.
Selv om det må tas forbehold om at tallene for miljøinnsatsen
i 2004 ikke er endelige, ligger det an til en nominell økning
i bistanden til miljøformål. I forslaget til statsbudsjettet for
2005 legges det opp til en samlet bevilgning til miljøformål
på 1,451 mrd. kroner, noe som er en vekst på omlag
9 pst. Den økning i miljøinnsatsen som foreslås
for neste år er med andre ord nesten på linje
med den foreslåtte totale økningen i bistanden,
med andre ord vil den relative andelen være på omlag
samme nivå dersom budsjettet blir vedtatt.
I St.meld. 35 (2003-2004) er miljø høyt
prioritert som en viktig målsetting for norsk bistand,
jfr. Tusenårsmål nr. 7 om bærekraftig
utvikling. Fra Regjeringens side erkjenner vi at det er et forbedringspotensiale
mht. miljøinnsatsen innenfor norsk bistand. For å sikre
at miljøbistanden ivaretas på best mulig måte,
vil innsatsen på dette området bli gjennomgått. Dette
vil danne grunnlag for utformingen av en revidert miljøstrategi
(UD, 1997-2005), slik det også er varslet om i St. meld.
nr. 35 (2003-2004). Videre vil UD i forbindelse med revidering av
"Bistandshåndboken", som brukes av alle saksbehandlere
som forvalter bistandstiltak, sørge for at hensynet til
miljøintegrering og konsekvensutredninger ivaretas på en
forsvarlig måte.
Ad 2 Påstand om
"flerdobbel bokføring"
Norge, som alle andre giverland, følger
OECD/DACs regler for statistikkføring og rapportering
av sin bistand. OECD krever at alle tiltak statistikkføres
til en bestemt sektor, f eks miljø eller energi. Systemet
er gjensidig utelukkende, dvs. at en bare kan velge én
sektor. Velges miljø, vil tiltaket registreres som miljøspesifikt.
I tillegg krever OECDs regler at det rapporteres om bistandstiltakene
bidrar til å nå spesielle tverrgående
mål (innført i 1999). Disse målene er
likestilling, miljø samt godt styresett/menneskerettigheter.
De tverrgående målene kan være et hovedmål
eller delmål i tiltaket. Krysses det av for f.eks. det
tverrgående tema miljø i et energiprogram, vil
dette programmet registreres som et miljøintegrert program.
I departementets rapportering til Stortinget går det klart
fram hvor store beløp som er brukt til henholdsvis miljøspesifikke
og miljøintegrerte tiltak (jf. St.prp.nr.1 (2004-2005)).
Ad 3 Påstand om
kritikkverdig statistikkføring og feilrapportering
Kritikken vedrørende feilkoding av
bistandstiltak gjelder, i følge lister de frivillige organisasjonene
har publisert, spesielt tiltak der miljø er registrert
som delmål. OECD/DAC har kriterier for hvordan
kodingen for miljøintegrering skal foregå, men
disse er åpne for bruk av skjønn. Det er den enkelte
saksbehandler i UD, Norad eller ved en ambassade som kjenner bistandstiltaket
best, som vil legge det inn i statistikkbasen. Her kan det selvfølgelig
skje feil, men det er også mulig at saksbehandleren vil
vurdere miljøintegreringen i tiltaket annerledes enn de
frivillige miljøorganisasjonene. Vurderingene som foretas
i forbindelse med statistikkføringen kan imidlertid medføre
feil som kan slå ut i begge retninger, dvs. at enkelte
tiltak kan bli rapportert som miljøintegrerte tiltak som
ikke burde være det og vise versa. Dette dreier seg imidlertid
om unntaksvise tilfeller. Det er ikke grunn til å anta
at det begås feil som til sammen gir et skjevt bilde av
den totale innsatsen på miljøområdet.
Utenriksdepartementet legger vekt på å bedre rutinene
og kompetansen på dette området og arbeidet med
dette er i gang i forbindelse med revidering av bistandshåndboka.
Departementet vil også legge vekt på dette i arbeidet
med å revidere strategien for miljørettet utviklingssamarbeid.
Den kritikk som ble fremført i forbindelse
med Stortingets behandling av Riksrevisjonens rapport 3:4 (2002-2003)
er tatt til følge (jf. St.prp.nr.1 (2004-2005)). Departementet
utarbeidet i 2003 rutiner for rapportering av bruk av midler opp
mot de fire hovedmålene for den miljørettede bistanden
(jf. St.meld. nr.19 (1995-96), jf. Innst. S. nr. 229 (1995-96)),
samt det femte hovedmålet "miljøvernpolitikk og
-forvaltning" som senere er lagt inn.