Det foreslås at de norske kvotene for avgiftsfri import av øl, vin og brennevin endres, og gjøres like de kvotene som gjelder for privat avgiftsfri import av alkoholholdige drikkevarer mellom EU-land.
Nordmenn kan i dag importere en flaske brennevin og en flaske vin, eventuelt to flasker vin, til privat forbruk, uten å måtte betale avgifter ved grensepasseringen. En slik kvote er ifølge forslagsstilleren meningsløst lav. Det antall alkoholholdige drikkevarer som kan fraktes avgiftsfritt fra et EU-land til et annet EU-land er betydelig større. Ved et eventuelt fullt norsk EU-medlemskap er det sannsynlig at Norge vil måtte godta EUs kvotesystem. Som et land som står utenfor EU kan vi selv velge. Det er ingenting som hindrer oss i å innføre de samme reglene som gjelder mellom medlemslandene i EU, dersom vi ønsker det. Som et ledd i en naturlig EU-tilpasning vil det tvert imot ifølge forslagsstilleren være naturlig at vi samordner regelverket vårt med det som gjelder innen EU. Det vil ifølge forslagsstilleren bidra positivt til å styrke norske statsborgeres personlige frihet og valgmuligheter. På denne bakgrunn fremmer forslagsstilleren følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag, eventuelt foreta nødvendige regelendringer, slik at de norske kvotene for avgiftsfri import av øl, vin og brennevin til privat forbruk blir like med de kvotene som i dag gjelder mellom medlemslandene i EU."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at dokumentet er oversendt finansminister Per-Kristian Foss
til uttalelse. Hans svarbrev 13. desember 2004 følger som
vedlegg til denne innstilling. Komiteen viser til
tidligere behandling av materielt sett tilsvarende forslag i Innst.
S. nr. 33 (2001-2002) og vil derfor avvise forslaget.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:24 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om å tilpasse norske importkvoter av øl, vin og brennevin til EUs kvotesystem - avvises.
Jeg viser til brev av 30. november 2004 hvor
forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om å tilpasse norske
importkvoter av øl, vin og brennevin til EUs kvotesystem,
oversendes for uttalelse.
Jeg antar at Jan Simonsen med henvisning til
forslaget om en tilpassing til EUs regler, har lagt til grunn en heving
av den norske taxfree-kvoten opp til den veiledende mengdegrensen
som gjelder ved handel mellom EU-land, jf. nedenfor hvor det gis
en kort redegjørelse for EUs regelverk.
Det er viktig å være oppmerksom
på at varene som inngår i EUs mengdegrense må være
kjøpt beskattet i kjøpslandet. Det er således
ikke tale om taxfree-varer. Ved reiser innen EU er således
hele taxfree-ordningen fjernet. EUs regelverk er en direkte konsekvens
av at EU skal anses som ett toll- og handelsområde. Fri
flyt av varer inngår som et av hovedelementene i grunnlaget
for EU-samarbeidet. Siktemålet er også at det
skal være en harmonisert skatte- og avgiftspolitikk og
at alle varer skal være beskattet i et land. En harmonisering
av avgiftene på alkohol er vedtatt gjennom Rdir 92/84/EEC
av 19. oktober 1992. Oppkrevingsbestemmelsene som skal sikre at
særavgiftsbelagte varer som omsettes over landegrensene
innen EU beskattes i et land, og ikke dobbelbeskattes eller omsettes
helt avgiftsfrie, fremgår av Rdir 92/12/EEC
av 25. februar 1992. I forhold til disse bestemmelsene er Norge å anse som
et tredjeland.
Skatte- og avgiftsområdet inngår
ikke i EØS-samarbeidet. Bestemmelsene om reisendes innførsel
av reisegods, som alkohol og tobakk m.m, anses som en del av skatte-
og avgiftsområdet. Sekundærlovgivningen i EU som
regulerer dette, blant annet de ovennevnte direktiver, er derfor
ikke bindende for Norge. Norge som tredjeland kan heller ikke slutte
seg til det regelverket som gjelder internt ved handel mellom EU
land. Dette innebærer at verken økningen i innførselskvotene
eller opphevelsen av taxfree-ordningen internt i EU har formell
eller juridisk betydning for Norge, og vi kan derfor opprettholde
våre egne nasjonale regler som i dag på dette
området. Jeg vil også minne om at dersom en EU-borger
reiser ut av EU og tar med seg kvotevarer eksempelvis alkohol inn
igjen, så gjelder tilnærmet de samme kvoter innen
EU som praktiseres i Norge.
Ved etableringen av det indre marked fra 1.
januar 1993 ble det etablert et skille mellom reisende internt i EU
og reisende til/fra tredjeland. Fra dette tidspunktet reguleres
reisende internt i EU av direktiv 92/12/EEC (sirkulasjonsdirektivet)
av 25. februar 1992, mens øvrige reisende reguleres av
direktiv 69/169/EEC av 28. mai 1969 med senere
endringer.
Fra 1. januar 1993 er hovedregelen for særavgifter internt
i EU at alle varer skal beskattes/avgiftsbelegges i forbrukslandet.
Det er imidlertid gjort et unntak fra dette for varer som reisende
medbringer til eget forbruk. Disse varene skal avgiftslegges i kjøpslandet. Bestemmelsene
i sirkulasjonsdirektivet angir prosedyre- og kontrollregler som
skal sikre at det skjer en slik avgiftslegging i kjøpslandet.
For å skille mellom når en
varemengde må anses å være til eget bruk
(avgift i kjøpslandet) og når det er mer trolig
at den er brakt med for videresalg (avgift i forbrukslandet), er
det fastsatt veiledende mengdekvoter. Disse er:
10 liter sprit
20 liter mellomklasseprodukter
90 liter vin (hvorav høyst 60 liter
mousserende)
110 liter øl
+ tobakk (800 stk sigaretter, 1 kg
røketobakk etc)
Dette innebærer at en danske kan reise
til Tyskland, kjøpe ovennevnte varer beskattet og medbringe
disse til Danmark uten ytterligere avgiftslegging. Eneste vilkår
er at varene er kjøpt med avgift i Tyskland og at de er
til eget bruk.
For reisende internt i EU er nå adgangen
til å medbringe en taxfree-kvote, dvs. en mengde varer
som er kjøpt ubeskattet, opphevet. Det er således
i dag intet taxfree-salg innen EU. Kvoten som gjaldt inntil 1. juli 1999
var om lag tilsvarende den norske taxfree-kvoten.
For reisende til/fra tredjeland gjelder
direktiv 69/169/EEC. Reisende mellom EU og tredjeland
vil etter dette regelverket i EU kunne medbringe den samme taxfree-kvoten
som tidligere. Denne kvoten innebærer bl.a. at det kan
medbringes 1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasse-produkter
og 2 liter vin samt en viss mengde tobakk etc. Kvoten er som nevnt
i stor grad sammenfallende med den norske taxfree-kvoten. Dette betyr
at en svenske som eksempelvis reiser til USA, Asia eller Norge kan
handle taxfree på flyplass eller beskattet i butikk i disse
landene. Ved retur til Sverige kan bare den nevnte kvoten tas med
uten avgiftsoppkreving i Sverige. For øl og snus inn til
Sverige er det ikke fastsatt noen bestemt kvote utover at den totale verdien
av samtlige varer ikke må overstige kr 1700.
Som et sammendrag av synspunktene vil jeg vise
til at EU har en taxfree-kvote fra tredjeland som er i samsvar med
den norske taxfree-kvoten. Dette sikrer at EU beholder beskatningsretten
over varer, herunder alkohol, som innføres, og er et sentralt
virkemiddel for at landene skal kunne opprettholde avgifter på denne
type varer.
Jeg vil på denne bakgrunnen ikke foreslå å heve
den norske taxfree-kvoten opp til den veiledende mengdegrensen som
gjelder ved handel mellom EU-land. Norge har et høyt nivå på særavgiftene
som omfattes av kvotebestemmelsene (mineralolje, alkohol og tobakk). En økning
av innførselskvotene til det nivået som gjelder
ved handel innen EU må antas å gi en kraftig reduksjon
i innenlands omsetning av varene. En eventuell gjennomføring
av forslaget vil ha uheldige virkninger for næringslivet
i Norge, og medføre et betydelig provenytap.
Nivået på særavgiftene
i våre naboland er imidlertid noe jeg vil vurdere løpende
med sikte på å redusere omfanget av grensehandel
av lokkevarer. Hvis Norge hevet den norske taxfree-kvoten opp til
den veiledende mengdegrensen som gjelder ved handel mellom EU-land,
ville det innebære at Norge går lenger enn EU,
se beskrivelsen av EUs regelverk ovenfor. Denne beskrivelsen viser
blant annet at en svenske som kjøper taxfree-varer i Norge
kun kan ta med seg tilbake til Sverige varer tilnærmet
den kvoten som gjelder ved innførsel til Norge. Videre
omfattes ikke Norge av EUs direktiver og kontrollsystemer som sikrer
at varene som innføres til Norge er beskattet i kjøpslandet.
Fra Regjeringens side vil vi løpende vurdere avgiftsnivået også i
lys av nivået i våre naboland. Jeg ser imidlertid ingen
grunn til å koble denne vurderingen av nivået
på avgiftene til en heving av dagens innførselskvoter
som etter min mening er godt begrunnet.
Oslo, i finanskomiteen, den 20. januar 2005
Siv Jensen
leder |
Bjørg Tørresdal
ordfører |