BaneTele AS’ virksomhet er å etablere
og drive både fast og trådløs infrastruktur
for transport av elektroniske kommunikasjonstjenester. BaneTele
leverer tjenester til bedriftsmarkedet i Norge. Fundamentet for BaneTeles
virksomhet er det fiberoptiske nettet som i hovedsak følger
jernbanenettet og energiselskapenes infrastruktur gjennom Norge.
BaneTele er 100 pst. eid av staten ved Nærings- og handelsdepartementet.
BaneTeles drift utvikler seg positivt. Ekstraordinære
påløpte utgifter har imidlertid svekket selskapets
egenkapital og likviditet. For å kunne ha en forsvarlig
likviditetsreserve til løpende drift og planlagte investeringer
har styret i brev datert 14. desember 2004 bedt Nærings-
og handelsdepartementet vurdere kapitalforhøyelse på 120
mill. kroner. Dette brevet er gjengitt i proposisjonen. I denne
proposisjonen ber Nærings- og handelsdepartementet om Stortingets fullmakt
til å tilføre BaneTele 120 mill. kroner i ny egenkapital.
BaneTele AS ble stiftet av Jernbaneverket 1.
juli 2001 med det formål å drive kommersiell utnyttelse
av overskuddskapasitet i Jernbaneverkets fiberanlegg. BaneTele kjøpte
virksomhet fra konkursboet etter Enitel i september 2001, og utvidet
dermed nettet med fiber tidligere anlagt langs Statnetts og om lag
40 e-verks linjer. BaneTele disponerer i dag et fiberoptisk høykapasitetsnett
som binder sammen byer og tettsteder over store deler av landet.
Telenettet forgrener seg ytterligere i større bynett, basert
på en kombinasjon av fiberoptiske kabler og trådløs
teknologi. BaneTele leverer fiber, bølgelengder, båndbredde/kapasitet
samt Internett og datakommunikasjon til bedriftsmarkedet.
Ved stiftelsen av BaneTele ble virksomhet fra
Jernbaneverket overført til BaneTele som tingsinnskudd, hvorav
224 mill. kroner ble konvertert til aksjekapital. Selskapet fikk
samtidig lån fra staten på 196 mill. kroner. Dette
lånet ble deretter endelig fastsatt til 209,5 mill. kroner
ved kgl.res. av 15. februar 2002 og senere konvertert til omsettelig
ansvarlig lån i 2003.
Etter skifte av styre og ledelse ved årsskiftet
2002/2003 ble det utarbeidet en ny og nøktern
forretningsplan, med bedre fokus på kjernevirksomheten.
Forretningsplanen utarbeidet i februar 2003, som lå til
grunn for omgjøring av statens lån til et ansvarlig
obligasjonslån, forventet et underskudd på 37
mill. kroner for 2004. Positive resultater har medført
at forventet resultat for 2004, før engangseffekter av
forliksavtalen med Jernbaneverket og ekstraordinære utgifter,
nå viser balanse. Nettoeffekten av de ekstraordinære
postene er imidlertid negativ og antas å føre
til at det regnskapsmessige resultatet for 2004 vil vise et underskudd
på linje med fjoråret (26 mill. kroner).
Under Stortingets behandling av St.meld. nr.
49 (2002-2003) Bredbåndsmeldingen, jf. Innst. S. nr. 133 (2003-2004),
ble det lagt føringer for BaneTeles rolle i bredbåndsmarkedet.
Næringskomiteens flertall mente:
"At BaneTele i fremtiden bør være
en landsdekkende konkurrent til Telenor i bredbåndsutbyggingen.
Selskapet må sikres en god og solid eierstruktur som gir
selskapet økonomisk evne til å tilby bredbåndstjenester
i hele landet. Eierstrukturen må sikres størst
mulig samordning av alternativ infrastruktur som sikrer selskapet disposisjonsretten
til en helhetlig nasjonal nettstruktur som kan levere ende-til-ende-løsninger
for bredbåndskapasitet."
Ved behandlingen fattet Stortinget følgende
anmodningsvedtak (nr. 252):
"Stortinget ber regjeringen fremlegge en egen sak
om BaneTele for Stortinget, herunder eierskap og BaneTeles rolle
i bredbåndsutbyggingen."
En nødvendig forutsetning for at BaneTele
skal kunne utvikles slik Stortingets flertall har forutsatt, er at
forholdet til selskapets tidligere eier, Jernbaneverket, blir endelig
avklart. Uklarheter i avtaleverket mellom BaneTele og Jernbaneverket
har vært til hinder for BaneTeles forretningsmessige utvikling.
Etter en omfattende prosess avklares nå disse forholdene
gjennom en forliksavtale som er utarbeidet av en uavhengig megler.
Departementets rådgiver, ABG Sundal
Collier, har gått gjennom forelegget fra selskapet og virkningen
av investeringen som ligger til grunn for kapitalforhøyelsen
basert på BaneTeles inntekts- og kostnadsanslag ved investeringen.
Departementets rådgiver har vurdert tallmaterialet og anser
anslagene som gjennomarbeidede og rimelige, og han konkluderer med
at analysen viser en betydelig verdiskaping for BaneTele ved å gjennomføre
kapitalforhøyelsen. Brev fra ABG Sundal Collier følger
proposisjonen som utrykt vedlegg.
Driften i BaneTele utvikler seg positivt. Utviklingen har
vært bedre enn den forretningsplanen som lå til grunn
for refinansieringen av selskapet i 2003. For 2004 forventes selskapet å ha
et overskudd fra drift før avskrivninger på om
lag 120 mill. kroner.
BaneTele er imidlertid i en fase med store investeringsbehov.
Dersom BaneTele skal kunne utnytte det markedspotensialet som nå foreligger,
krever det investeringer i aksesspunkter og kjernenett. Dette er investeringer
med utsikter til god inntjening, og det er ikke minst investeringer
som er nødvendige for å opprettholde selskapets
markedsposisjon. BaneTele står i reell fare for å miste
en rekke viktige kundeavtaler dersom det ikke investeres de nærmeste
måneder, fordi kundene etablerer andre løsninger.
Investeringer i aksesspunkter og kjernenett er samtidig også nødvendige
elementer dersom selskapet skal utvikle seg til en effektiv konkurrent
til Telenor, slik et flertall på Stortinget har satt opp
som mål for selskapet, jf. Innst. S. nr. 133 (2003-2004).
Etter departementets vurdering vil en kapitalforhøyelse
i BaneTele i den størrelsesorden som er foreslått, være
en investering som med overveiende sannsynlighet vil gi en rimelig
avkastning. Departementets fastlagte avkastningsmål for
BaneTele er satt til 11,0 pst. Avkastningen fra en kapitalforhøyelse
forventes å overstige departementets fastsatte avkastningsmål. Dette
bekreftes i den uavhengige vurderingen som er foretatt av ABG Sundal
Collier.
Fordi kapitaltilførselen forventes å bedre
selskapets avkastning, vil mulighetene for utbytteutdeling fra selskapet øke,
og departementet vil i tråd med dette klargjøre
sine utbytteforventninger overfor selskapet. BaneTele antas imidlertid
ved utgangen av 2004 å ha et udekket tap på om
lag 60 mill. kroner. Dette må dekkes opp før selskapet
vil ha fri egenkapital som kan anvendes for å utbetale
utbytte. Departementet vil kreve utbytte så snart slike
muligheter foreligger.
Departementet har vurdert kapitalforhøyelsen
i forhold til EØS-avtalens regler om statsstøtte.
Disse reglene krever at statens investeringer skal følge
det såkalte markedsinvestorprinsippet. En vurderer det
slik at kravet er oppfylt for en kapitalforhøyelse i BaneTele fordi
forventet avkastning overstiger avkastningsmål fastsatt
på markedsmessige vilkår.
Den foreslåtte kapitalforhøyelsen
er et skritt i retning av å sette BaneTele i stand til å nå de
mål et flertall på Stortinget har satt for selskapet
ved behandling av bredbåndsmeldingen. Det vil sette selskapet
i stand til å foreta nødvendige investeringer
og gjennom det styrke BaneTeles rolle som en innholdsuavhengig leverandør
av transporttjenester for bredbåndskommunikasjon.
Departementet vil understreke at kapitalforhøyelsen er
vurdert på kommersielt grunnlag i samsvar med BaneTeles
organisering som aksjeselskap.
Kapitalforhøyelsen alene er imidlertid
ikke tilstrekkelig til at selskapet skal kunne nå alle
de mål som Stortinget har satt. Departementet vil derfor,
i samarbeid med selskapets styre, arbeide videre for å finne løsninger
hvor BaneTele gjennom samarbeid med andre aktører i markedet
kan utvikle seg videre på det grunnlag som nå foreligger.
En slik utvikling kan også innebære at andre aktører
kommer inn på eiersiden i BaneTele.
Kapitalforhøyelsen innebærer
en formuesomplassering for staten, og føres teknisk under
streken i statsbudsjettet. Kapitalforhøyelsen antas å bedre
selskapets mulighet til å nå statens fastsatte
avkastningskrav til BaneTele, og øke potensiell salgsverdi.
Dersom staten velger å selge aksjene på et senere
tidspunkt, vil salgsgevinst tilsvarende føres under streken
i statsbudsjettet.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, frå Høgre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, frå Framstegspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, frå Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad og Einar Steensnæs, og frå Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til handsaminga av breibandsmeldinga, jf. Innst. S. nr. 133 (2003-2004), der BaneTele vart omtala. Fleirtalet ba Regjeringa koma tilbake med ei eiga sak om selskapet si rolle i breibandsmarknaden, framtidige organisering og eigarskap. Komiteen merkar seg at Regjeringa jobbar vidare med desse spørsmåla.
I denne saka tek komiteen kun stilling til det framlagte forslaget om å tilføra selskapet meir kapital. Komiteen viser ellers til vedlagte brev fra Nærings- og handelsdepartementet datert 24. januar 2005.
Komiteen merkar seg at selskapet si drift utviklar seg positivt. Komiteen ser òg positivt på at forholdet til Jernbaneverket går i retning av ei løysing. Komiteen merkar seg styret si grunngjeving for og tilråding til kapitalutviding.
Komiteen vil støtta opp om den positive utviklinga i selskapet, og gir si tilslutning til Regjeringa sitt forslag.
Tilrådinga frå komiteen vert
fremma av ein samla komité.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjere følgjande
vedtak:
I statsbudsjettet for 2005 blir det gjort følgjande
endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
951 | | BaneTele AS | |
| 95 | Aksjekapital bevilgesmed | 120 000 000 |
Det vises til brev av 18. januar 2005 fra næringskomiteen
vedrørende St.prp. nr. 35 (2004 - 2005) Kapitalforhøyelse
i BaneTele AS med tilhørende utrykt vedlegg. Det utrykte
vedlegget inneholder en uavhengig vurdering av lønnsomheten
ved mulig kapitalforhøyelse, gitt ulike investeringsalternativer
for BaneTele AS.
I brevet ber komiteen om departementets begrunnelse
for valg av investeringsalternativ, og spesielt hvorfor departementet
går inn for "alternativ 2" når også en økning
til "alternativ 3" synes å tilfredsstille kravene til avkastning
jf utrykt vedlegg.
I det utrykte vedlegget vurderes ulike investeringsalternativer
for selskapet, men hvor eventuell kapitalforhøyelse fra
eier bare utgjør en del av finansieringen av disse investeringene.
Forskjellen mellom omfanget av de ulike investeringsalternativene
og nødvendig kapitalforhøyelse utgjøres
av midler som kan finansieres over BaneTeles balanse og drift:
I. Alternativ 1 krever 20 millioner kroner i
kapitalforhøyelse, og benytter hovedsaklig selskapets egne midler.
II. Alternativ 2 krever om lag 60 millioner
kroner i kapitalforhøyelse og muliggjør investeringer
på 120 millioner kroner.
III. Alternativ 3 krever 115 millioner kroner
i kapitalforhøyelse, og vil da muliggjøre investeringer
på om lag 175 millioner kroner.
I St.prp. nr. 35 har departementet foreslått
at det bevilges 120 millioner kroner til en kapitalforhøyelse
i BaneTele AS. Dette er i tråd med styrets anbefaling,
jf brev fra styret som gjengitt i kapittel 2.3 i proposisjonen,
og vil dekke kravet til kapitalforhøyelse for å kunne
realisere alternativ 3 i analysene fra departementets rådgiver
jf utrykt vedlegg.
Min vurdering er at den foreslåtte
kapitalforhøyelsen vil bidra positivt til selskapets utvikling.
Samtidig viser de økonomiske analysene fra departementets
rådgiver at tilhørende investeringer vil tilfredsstille
ordinære investeringskriterier ut fra et markedsøkonomisk
perspektiv. Det siste har vært avgjørende
for at departementet valgte å foreslå 120 millioner
i kapitalforhøyelse i BaneTele AS.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. februar 2005
Olav Akselsen
leiar og ordførar |